چالش کم شنوایان و ناشنوایان در دوران کرونا

به گزارش دکتر برای تو، تهران (پانا) - مدیر بهزیستی شهر تهران با تشریح خدمات بهزیستی به افراد کم شنوا و ناشنوا، مهم ترین چالش کم شنوایان و ناشنوایان در دوران پاندمی کرونا را استفاده از ماسک اسم کرد.

چالش کم شنوایان و ناشنوایان در دوران کرونا

سعید آرام در گفت وگو با پانا با بیان اینکه هر روز 30 تا 40 کودک کم شنوا و ناشنوا متولد می گردد، اظهار کرد: اغلب این نوزادان زمینه ژنتیکی (ازدواج فامیلی) دارند. از آنجایی که معلولیت شنوایی جزو معلولیت های پنهان است، سازمان بهزیستی با استقرار دستگاه های غربالگری شنوایی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی سهم بسزایی در شناسایی به هنگام این اختلال دارد زیرا پس از شناسایی انجام مداخلات به هنگام درمانی موجب برگشت یا کاهش آسیب های ایجاد شده می گردد و هزینه بخشی از درمان ها که به وسیله بهزیستی صورت می گیرد، جبران می گردد.

مدیر بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه با توانبخشی به هنگام که اصلی ترین وظیفه معاونت توانبخشی است بخش بزرگی از تاخیرهای زبان دریافتی جبران می گردد، گفت: در این زمینه در سال 99 با تامین یاری هزینه تجهیزات برای 750 نفر احتیاجمند سمعک باهزینه بالغ بر 3 میلیون و 500 هزار تومان برای هر متقاضی، یاری هزینه کاشت حلزون به 15 نفر به مقدار 3 میلیون تومان برای هر متقاضی و تعمیر دستگاه کاشت به 56 نفر به مبلغ 3 میلیون و 500 هزار تومان برای هر فرد، گام های مهمی در این زمینه برداشته شد.

وی گفت: حدود 70 درصد غربالگرى شنوایی منحصرا به وسیله بهزیستى شهر تهران با استفاده از 15 دستگاه غربال شنوایی در 15 بیمارستان و 55 مرکز بهداشت تحت نظر بهزیستی شهر تهران صورت می گیرد. اکنون، غربالگری شنوایی برای نوزادان قبل از ترخیص از در این بیمارستان ها انجام می گردد و با انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت ادامه مراحل غربالگری شنوایی نوزادان در مراکز بهداشت با همکاری بهزیستی شهر تهران صورت می گیرد. انجام غربالگری شنوایی براى خانواده هاى بى بضاعت در تمامى بیمارستان ها و مراکز بهداشت و خانه روستایى تحت نظارت بهزیستی شهر تهران به صورت رایگان انجام می گردد.

مدیر بهزیستی شهر تهران تاکید نمود: مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی زیر 15 سال در شهر تهران فعال است که این مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی با همکاری بخش غیر دولتی با هدف تامین حداکثری سطح استقلال و عملکرد گروه هدف است که با یارانه به مبلغ یک میلیون و 350 هزار تومان برای هر نفر در دو مرکز به 175 کودک کم شنوا در شهر تهران خدمات شنوایی شناسی، گفتار درمانی، مربی آموزشی، روانشناسی ارائه می گردد. این مراکز تا 15 سال افراد را پذیرش می نماید. البته در شرایط کرونایی خدمات جهت پیشگیری از افت عملکرد بچه ها و با تامین بستر اینترنت، به صورت آنلاین ارائه می گردد.

آرام درباره حرفه آموزی افراد کم شنوا و ناشنوا هم گفت: یکی از دغدغه های خانواده ها و برنامه ریزان، افزایش کیفیت زندگی پس از ترخیص از مراکز آموزشی است که در پاسخ به این احتیاج مراکز حرفه آموزی که هدف اصلی آنها آموزش تخصصی یک حرفه بر حسب علایق و توانمندی فرد است، انجام می گردد. سپس افراد با حضور در کارگاه های حمایتی و مراکز پشتیبانی که مرحله گذار از آموزش به محیط واقعی اشتغال یا تثبیت در شغلی پایدار است، ورود می نمایند و در این کارگاه ها 20 درصد از یارانه پرداختی سازمان به اسم پول تو جیبی به توانخواه پرداخت می گردد.

وی اعلام نمود: فرد واجد شرایط با معرفی اداره بهزیستی شهر تهران پس از ارزیابی و هدایت شغلی به وسیله مرکز پذیرش می گردد و سپس ارزیابی مستمر تا یک سال در محل کار به وسیله کارشناسان سازمان صورت گرفته و تثبیت نهایی صورت می گیرد.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به مشکلاتی که کم شنوایان و ناشنوایان در دوران پاندمی کرونا دارند، گفت: یکی از مهتمرین مشکلاتی که گریبانگیر توانخواهان کم شنوا در دوران همه گیری کووید19 شده است، لزوم استفاده از ماسک به وسیله افراد و نبود امکان لب خوانی برای این افراد است که پیشنهاد می گردد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای ارتباط موثربا این قشر از ماسک استفاده نگردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1836

به "چالش کم شنوایان و ناشنوایان در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش کم شنوایان و ناشنوایان در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید