4 محصول ایران ساخت به درمان سرطان یاری می نماید ، از پاکسازی 99.9 درصدی هوا با دستگاه تصفیه نانویی تا فراوری برق از پیاده روی انسان ها!

به گزارش دکتر برای تو، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

4 محصول ایران ساخت به درمان سرطان یاری می نماید ، از پاکسازی 99.9 درصدی هوا با دستگاه تصفیه نانویی تا فراوری برق از پیاده روی انسان ها!

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

فراوری برق از پیاده روی انسان ها!

از سال 2017 گرین گرافن (Green Graphene) سیستم های تتازهپذیری را برای فراوری انرژی از فعالیت بیومکانیکی قدم های انسان توسعه داده است. در کوشش برای فراوری انرژی سبز و پس از سال ها تحقیق و توسعه در این جهت، گرین گرافن یک سیستم ذخیره انرژی مناسب برای ذخیره سازی انرژی فراوری شده از ژنراتور خود (Genostep) پیدا نموده است.

محققان با الهام از خفاش حسگر جریان هوا ساختند

حسگر های جریان هوا براساس ساز و کار تغییر شکل مکانیکی به علت انعطاف متحیر و حساسیت فوق العاده ای که دارند، توجه زیادی را به خود جلب نموده اند. با این حال، ساخت حسگر های جریان هوای بسیار حساس و خود تطبیقی با روش های آسان و قابل کنترل یک چالش عظیم است. محققان در NIMTE با الهام از غشای بال خفاش که ویژگی حسگری منحصر به فرد جریان هوا را دارد، با ترکیب نانولوله های کربنی و نوعی غشاء Ecoflex موسوم به GSEM را آماده نموده اند که می توان آن را به طور دلخواه به سطوح مختلف منتقل کرد. آن ها با توجه به اثر میکروفنر برگشت پذیر این غشا، حسگر جریان هوا مبتنی بر GSEM بسیار حساس و خود سازگار را ایجاد کردند.

4 محصول ایران ساخت به درمان سرطان یاری می نماید

هر سال افراد زیادی به سرطان مبتلا می شوند و با پیر شدن جمعیت کشورها، سالانه به این آمار افزوده می گردد. اما این بیماران با استفاده از فناوری می توانند از درمان هدفمند سرطان بهره مند شوند. به همین دلیل هم مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی از فراوری محصولات فناورانه برای درمان، تشخیص و پیشگیری سرطان حمایت نموده است. از جمله ان ها می توانیم به 1- خدمت معین فرایند درمانی فرد محور بیماری های سرطان با تحلیل داده های پالین آنکو 2- خدمت تشخیص بیماری های نادر و پیچیده با تحلیل داده های پالین ور3- تست ژنتیکی سرطان های وراثتی4- بررسی داده های بالینی و تحقیقاتی حاصل از روش های ان جی اس اشاره کنیم.

درمان یک بیماری نادر با فناوری mRNA و نانوذرات لیپیدی

شرکت مادرنا (Moderna) فناوری واکسن mRNA را برای درمان نوعی بیماری نادر به کار برد. این واکسن به صورت آزمایشی در کارآزمایی بالینی برای درمان بیماری اسیدمی متیل مالونیک به کار گرفته شد. این شرکت اظهار داشت اولین بیمار در مرحله اول کارآزمایی بالینی مورد ارزیابی ایمنی و تحمل mRNA-3705 قرار گرفته است، mRNA برای بیماری نادر اسیدمی متیل مالونیک (MMA) به کار گرفته شد که به وسیله تزریق داخل وریدی به بیمار تجویز شد.

پاکسازی 99.9 درصدی عوامل میکروبی با دستگاه تصفیه هوای نانویی

شرکت جی 6 متریالز (6 G Materials) نتایج مثبت آزمایش های خود در زمینه دستگاه تصفیه هوا مبتنی بر اکسیدگرافن را منتشر کرد. این آزمایش ها به وسیله یک آزمایشگاه مستقل بی طرف صورت گرفته و پاکسازی 99.9 درصدی عوامل میکروبی را در طول آزمایش نشان می دهد.

کشف مولکولی تازه برای تسریع محاسبات در کامپیوتر ها

گروهی از محققان دانشگاه لیمریک یک مولکول ساده ساخته شده از فقط 77 اتم یک عنصر ارائه کردند که می توان از آن برای ساخت مدار الکترونیکی استفاده کرد، مدار هایی که در آن منطق پیچیده در خواص مواد نانومقیاس کدگذاری شده است. در این پروژه، نوع تازهی از معماری محاسباتی با الهام از مغز با بهینه سازی خواص الکتریکی بلور های نرم فراوری شده از مولکول ها، ارائه شده است که می تواند تصمیم گیری سریع را در کامپیوتر ها تسریع کند.

فراوری کپسول دارو از شیر گاو

اگزوزوم ها کپسول های زیستی با ابعاد نانومتری هستند که سلول های بدن فراوری می نمایند. این کپسول ها به مقدار کافی مقاوم هستند تا در برابر تجزیه آنزیمی و بعلاوه نوسانات اسیدی و دمایی در روده و جریان خون مقاومت نمایند. از این رو، اگزوزوم ها گزینه مناسبی برای تحویل دارو هستند. گوردی و همکارانش با یاری یک کارخانه فراوری شیر به نام هومستد کرمی (Homestead Creamery)، پیروز به استخراج مقادیر زیادی اگزوزوم از شیر گاو شده است، اگزوزوم هایی که می تواند به اسم حامل دارو به کار رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1812

به "4 محصول ایران ساخت به درمان سرطان یاری می نماید ، از پاکسازی 99.9 درصدی هوا با دستگاه تصفیه نانویی تا فراوری برق از پیاده روی انسان ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 محصول ایران ساخت به درمان سرطان یاری می نماید ، از پاکسازی 99.9 درصدی هوا با دستگاه تصفیه نانویی تا فراوری برق از پیاده روی انسان ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید