روز ایران در شانگهای چین برگزار گردید

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران: همایشروز ایران با همکاری نمایندگی فرهنگی کشورمان با عنوان جاده ای به سوی تمدن پارس در شانگهای چین برگزار گردید.

روز ایران در شانگهای چین برگزار گردید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

همایشروز ایران با همکاری نمایندگی فرهنگی کشورمان با عنوان جاده ای به سوی تمدن پارس در شانگهای چین برگزار گردید.

به گزارش خبرنگاران، در این همایش که جمعی از شخصیت های فرهنگی و مقامات محلی حضور داشتند، موضوع ایران از منظر تاریخ تمدن، مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

سبحانی، سرکنسول ایران در شانگهای در ابتدای این همایش در سخنانی به موقعیت تاریخی ایران اشاره نمود و گفت: ایران، گنجینه ای کهن و سرزمینی است به دیرینه تاریخ که قدمت تمدن، گستردگی و تنوع بناهای باشکوهش نشان از تمدنی کهن و پویا دارد.

وی همچنین اظهار کرد: تنوع بی نظیر آب و هوایی در ایران سبب شده تا در زمستان در مناطق جنوبی آن به ورزش های تابستانی و هم زمان در مناطق کوهستانی شمالی و غربی به ورزش های زمستانی بپردازند.

چن تونگ، رییس دانشکده ادبیات زبان فارسی و اتاق ایران شناسی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، دومین سخنران این همایش، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام را همراه با پاورپوینت تصاویر به تفصیل تشریح کرد.

وی در بخشی از اظهاراتش گفت: ایران قدیم، سرزمین پهناوری بوده است با تمدنی منحصر بفرد در تاریخ بشر. ایرانیان تأثیر ژرف و عمیقی بر سایر تمدن های بشری گذاشتند. در این تمدن انواع بناها با معماری و طراحی های متنوع در هر دوره قابل مشاهده است. ایرانیان تکنیک های منحصر بفردی در تمام ابعاد تمدنی و فرهنگی داشته اند؛ به طوری که غنی ترین آثار را در زمینه های گوناگون خلق کردند.

وی سپس به علل پذیرش اسلام و مذهب تشیع و تأثیر معنوی آن در زبان فارسی و نقش و تأثیر به سزایی که شعرایی چون سعدی و حافظ در تاریخ ایران و دنیا داشته اند، پرداخت.

چن خاو وئو، محقق مرکز تحقیقات دانشگاه پکن، سخنران بعدی این مراسم بود که با ارایه مقاله ای با عنوان از پرسپولیس تا آتن به بحث و آنالیز درباره دو تمدن ایران و یونان و مقایسه معماری های تخت جمشید، مقبره کوروش و آکرو پولیس آتن پرداخت.

چن خاو وئو در بخشی از سخنان خود گفت: ایران، یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا، ابتدا با تشکیل پادشاهی نیاایلامی در سال 2800 - 3200 قبل از میلاد و بعد یونان به عنوان مهد تمدن غرب، نقش مهمی در تاریخ بشر داشته اند، هر چند آنان با هم جنگ هایی داشتند؛ اما تمدن ایرانی توانسته بود در تمدن یونان تأثیر بگذارد.

بهنام آزاد، وابسته فرهنگی ایران در شانگهای، آخرین سخنران این همایش، با اشاره به وجود تمدن های کهن قبل از سلسله های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در ایران همچون شهر سوخته، عیلام، سیلک، اورارتو، گیان، مانناییان و تمدن کاسی ها، گفت: بسیاری از محققین و شخصیت های علمی دنیا از گذشته تا کنون چون ابن بطوطه، مارکوپولو، جواهر لعل نهرو، گروسه (نویسنده تاریخ کمبریج) هلن اشمیت، هگل، ریستن سن، ویل دورانت (نویسنده تاریخ تمدن) و ... اذعان نموده اند که فرهنگ و تمدن دیرپای ایران، نفوذی پذیرفتنی و ماندگار در شرق و غرب آسیا و اروپا داشته که پاره ای آثار آن هنوز هم قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: آثار بی شمار و درخشان تمدن ایران به گونه های مختلف بر فرهنگ و معارف بسیاری از اقوام و ملل در مناطق جغرافیایی پهناور ژرف، گسترده و نمایان بوده است.

وابسته فرهنگی کشورمان در شانگهای در ادامه سخنانش اظهار کرد: با ظهور و ورود اسلام، تحول بزرگ تاریخی حادث شد و فرهنگ و تمدن ایرانی، غنایی دوچندان یافت. هیچ تحول بزرگی به اندازه ظهور اسلام بر تمدن ایران مؤثر نبوده است و امتزاج فرهنگ ایرانی و آموزه های اسلامی، فرهنگی در نهایت باعظمت و بزرگ خلق کرد که از جلوه های آن دانشمندان، فیلسوفان، متفکران، هنرمندان و شاعران بزرگ بوده و انقلاب اسلامی نیز نتیجه ای از اثرات آن است.

در این همایش، گروه موسیقی سنتی چکامه به اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی پرداخت که مورد توجه شرکت کنندگان نهاده شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 588

به "روز ایران در شانگهای چین برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز ایران در شانگهای چین برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید