چرا بعضی دانشجویان، درس را یاد نمی گیرند؟!
به گزارش دکتر برای تو، ارائه آموزش های مؤثر به دانشجویان، یکی از مهم ترین وظایف اساتید دانشگاهی است که بایستی به درست ترین شکل انجام گردد. اما آنالیز ها نشان می دهند که دانشجویان در یادگیری مفاهیم تدریس شده، موانع و مسائل متنوعی دارند. این مسائل در یک مطالعه پژوهشی مورد آنالیز قرار گرفته اند.
به گزارش خبرنگاران، یکی از مهم ترین اصول زندگی انسان ها یادگیری است؛ چراکه انسان از بدو تولد تا انتهای راستا زندگی، با فرایندهای مختلف یادگیری روبه رو می گردد. به وسیله این فرایندها، فرد با محیط خود آشنا می گردد و از آن برای تأمین احتیاجات خود استفاده می نماید. از زمان شروع روان شناسی به عنوان یک علم مستقل، یادگیری، موضوعی اصلی و اساسی در پژوهش های روان شناختی بوده است. برای یادگیری تعاریف مختلفی ارائه شده است. رفتارگرایان، یادگیری را تغییر در رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری می دانند، درحالی که پیروان مکاتب شناختی، آن را کسب بینش های جدید و یا تغییر در بینش های گذشته عنوان می نمایند.
متخصصان معتقدند یادگیری افراد، تابع سبک های مختلفی است. سبک یادگیری نقش مهمی در یادگیری افراد مختلف به ویژه دانش آموزان و دانشجویان دارد. این سبک ها ناشی از تفاوت های فردی هستند. به همین دلیل یک نظام آموزشی پیروز باید به تفاوت های فردی و سبک یادگیری فراگیران خود توجه داشته باشد. امروزه مسائل نظام های آموزشی به خصوص مراکز آموزش عالی و یا دانشگاه ها در امر آموزش مؤثر و مداوم، بسیار قابل توجه هستند. نتایج پژوهش های مختلف نیز نشان می دهند که بسیاری از فراگیران دانشگاه ها، یادگیری مؤثر و پایداری ندارند و به دنبال آن، دچار افت تحصیلی و مسائل روانی اجتماعی حاصل از آن می شوند.
برای آنالیز دلیل زیربنایی این موضوع، گروهی از محققان کشور از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن به آنالیز موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده است.
در این مطالعه مقطعی، 230 دانشجو از گروه های مختلف دانشکده بهداشت دانشگاه فوق شامل بهداشت محیط، بهداشت عمومی، آمار زیستی، بهداشت حرفه ای، مدیریت خدمات بهداشتی، حشره شناسی پزشکی و آموزش بهداشت مشارکت داشته اند و به وسیله پرسش نامه، داده های مورد احتیاج پژوهشگران را فراهم آورده اند. این داده ها سپس با استفاده از روش های آماری و به یاری کامپیوتر، تجزیه وتحلیل شده اند.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که بعضی ویژگی های آموزشی استاد نظیر قدرت بیان، به روز بودن ازلحاظ علمی و ایجاد انگیزه در دانشجو که نشانگر مهارت های تدریس او هستند، از موانع عمده یادگیری در دانشجویان به حساب می آیند.
همچنین بر این اساس، ویژگی های اخلاقی و فردی نظیر رعایت انصاف و حرمت و احترام دانشجو که نشانگر روابط انسانی استاد هستند نیز در این مسئله تأثیرگذار هستند. البته طبق نتایج حاصله، نباید بعضی مسائل روحی نظیر افسردگی دانشجویان را نیز فراموش کرد.
در این خصوص، امین ترابی پور، استادیار و محقق گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و همکارانش می گویند: با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق، اساتید باید در راستای بهبود و توسعه یادگیری و ایجاد محیط پویا کوشش نموده و بتوانند ارتباط مؤثر و مناسب را که کلید یادگیری است برقرار نمایند.
آن ها ادامه می دهند: همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی توسط دانشگاه برای ارتقای مهارت ارتباط اساتید و بهبود این ارتباط قابل توصیه است. به علاوه برطرف مسائل روحی و افسردگی دانشجویان نیز با لزوم شناسایی به موقع و درمان دارویی یا شناختی از ضروریاتی است که بر اهمیت کار مشاوره و ارائه خدمات روان شناختی صحه می گذارد.
این یافته ها که می توانند راه حل مناسبی برای کاستن از سنگینی بار آموزش وپرورش دانشجویان باشند، در نشریه توسعه و آموزش پزشکی به چاپ رسیده اند. این نشریه، فصل نامه ای است که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با همکاری انجمن علمی آموزش علوم پزشکی ایران منتشر می گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا