معماری نوین دچار آشفتگی و گسست است

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران/قم عضو هیأت علمی مدرسه اسلامی هنر گفت: معماری نوین دچار آشفتگی و گسست است و در آن هویتی وجود ندارد و با نگاهی برگرفته از فرهنگ غرب ایجاد شده است.

معماری نوین دچار آشفتگی و گسست است

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران، سید رضی موسوی در همایش تخصصی نگاهی گذرا به شهرسازی قم که با حضور دو تن از اساتید معماری ایتالیا و مدیران و دست اندرکاران حوزه معماری و شهرسازی در شهرداری قم برگزار گردید در مورد صندلی معماری در فرهنگ غنی اسلامی و دینی اعلام کرد: انسان ها باور خود را در فرهنگ نشان می دهند که این فرهنگ در معماری و مناسبت ها نمایان می گردد.

عضو هیأت علمی مدرسه اسلامی هنر اضافه نمود: گذشته ملت ها را می توان با فرهنگ و مباحث انسان سازی سنجید هرچند در دوره جدید انسان شناسی نیز تغییر یافته است.

وی در مورد معماری مدرن اعلام کرد: در کلان شهرهایی چون تهران معماری های مدرن جایگزین معماری های سنتی شده است که در بعضی از موارد سازگاری با فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ندارد در حالی که وقتی ادعای هویت دینی داریم باید در معماری های ما این امر اتفاق بیفتد. متاسفانه در معماری مدرن، حریم معنایی ندارد و خانه ها به یکدیگر مشرف هستند از سوی دیگر خانه ها بیشتر یک سکونت گاه و خوابگاه به شمار می رود و خانه معنای واقعی خود را از دست داده است.

وی اظهار کرد: ما در معماری مدرن تعریفی از فرهنگ و دین نداریم و این ناسازگاری که میان بافت های سنتی و مدرن در کنار هم وجود دارد معماری و فرهنگ غنی را به سخره می گیرد. قم به عنوان یکی از کلان شهرهای مذهبی نیز دارای معماری مدرن شده است و گاه ساختمان های اطراف حرم تناسبی با حرم ندارد.

موسوی اعلام کرد: آشنایی با اقلیم و فرهنگ بومی و دینی و اسلامی موجب می گردد که ساختمان هایی با سبک غربی ساخته گردد در حالی که ما احتیاج به اتاق فکری با حضور متخصصان ایرانی و کارشناسان دینی داریم تا هویت را به ساخت و سازها بازگردانند.

وی با ارائه بعضی از راهکارها در مورد بازگرداندن هویت دینی و ایرانی به معماری گفت: باید بپذیریم که معماری مدرن سنخیتی با فرهنگ ما ندارد و این معماری هیچ کمکی به ما نخواهد کرد. همچنین ضروری است به احیای معماری سنتی بپردازیم و بافت های سنتی را تخریب نکنیم. نباید به بافت های سنتی صرفا نگاهی توریستی داشته باشیم بلکه باید معماری سنتی را وارد زندگی کنیم. معماری ما باید مبتنی بر فرهنگ اصیل باشد تا بتوانیم آرامش و آسایش را در آن ایجاد نموده و حریم را صیانت کنیم.

غلامرضا جانقربان، معاون شهرسازی و امور زیر بنایی شهرداری قم نیز گفت:ایرانیان با اندوخته های غنی،شهرسازی را پدید آوردند و ارزش های معنوی اسلام در تلفیق با فنون و عناصر و جزئیات معماری ایرانی آثاری ماندگار را به دنیا عرضه داشته است.

وی پیرامون شهرسازی مذهبی و هجوم معماری غربی اعلام کرد: انسان منطبق با ارزش های فکری خود محیطی برای زندگی خود می سازد در واقع آرمان خواهی اصلی ترین عامل حرکت و تکامل آدمی بوده و همین امر موجب شده تا در طول اعصار به دنبال ایجاد آرمانشهر باشد.

معاون شهرسازی و امور زیر بنایی شهرداری قم توضیح داد:با ظهور اسلام سکونت گاههای بشری مبتنی بر آرمان ها و ارزش های اسلامی پدید آمد و وجود تفاوت های بسیار شاخصه های معماری ایرانی متاثر از عوامل طبیعی و اقلیمی و شهرهای اسلامی، فرم مشخصی از معماری با موضوع مسجد را به دنیایان ارائه نموده است.

جانقربان اعلام کرد:محصول این ترکیب را می توان از تاج محل در هند و ابنیه های متنوع سمرقند و بخارا در آسیای میانه و مجموعه های عظیم و با شکوه شهرسازی شهرهای میانی ایران همچون اصفهان و شیراز تا بارگاه خرمین خاندان نبوت در کربلا و نجف جستجو کرد.

وی گفت:کاشی کاری ها و آیینه کاری ها و آجر کاری ها و نقش برجسته های ارویایی و هزاران طرح و نقش زیبا بر روی کالبد های با دهانه های وسیع نقش بسته اند. این گوهر ها نگین هایی در درون بافت شهری حول بازارها و راسته گذرهای صنفی خودنمایی می نمایند.

معاون شهرسازی و امور زیر بنایی شهرداری قم در این باره گفت: قم در پهنه 13 هزار هکتاری با جمعیت یک میلیون و دویست هزار نفری خود 320 هزار واحد مسکونی را در قم جای داده است که در نظام برنامه ریزی کشور برای اولین بار در سال 1346 ه ش برای قم طراحی شده و تا به امروز در سه دوره طرح های جامع شهری برای قم تهیه شده و افق اخرین طرح جامع برای سال 1400 برنامه ریزی شده است.

وی اعلام کرد:مدیرت شهری، طرح تفصیلی شهر قم را با درک صندلی معنوی و وجود بارگاه حضرت معصومه(ص) به عنوان نگین شهری با الگوی کاسه ای و شکل کالبد شهر را با لحاظ رعایت وحدت ارتفاعی پیرامون این نگین برنامه ریزی نموده است.

جانقربان توضیح داد: متاسفانه امروزه به دلیل مهاجرت های بی برنامه ناشی از نبود طرح های آمایش سرزمین و نبود جذابیت در سایر بخش های مالی ایران، شهرسازی و معماری دچار بیماری سوداگری و منفعت طلبی شده است لذا لرزشهای مادی جایگزین ارزش های معنوی زندگی شده است، بنابراین باید نوزایی شهری بر اساس الگوهای مبتنی بر مدل ایرانی اسلامی در سرفصل این برنامه ریزی ها قرار بگیرد.

معاون شهرسازی و امور زیر بنایی شهرداری قم با تاکید بر اصلاح قوانین اعلام کرد: قوانین جدید با اصلاح آیین نامه ها و دستور کارهای عملیاتی، شاخصه های اجرایی به مجریان و مهندسان ارائه نماید و همت کلیه دستگاههای حاکمیتی را در جهت تحقق این برنامه ها برای ساماندهی این هرج و مرج می طلبد. در این راستا باید قوانین در جهت رسیدن به مدیریت واحد شهری بازنگری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 623

به "معماری نوین دچار آشفتگی و گسست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری نوین دچار آشفتگی و گسست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید