پذیرش بیش از 2 هزار داوطلب مازاد در آزمون سمپاد به دلیل ایراد در طراحی سئوالات

به گزارش دکتر برای تو، عضو هیئت رئیسه مجلس از سؤال در مورد دلیل نابسامانی و خطاهای فاحش در آزمون ورودی استعدادهای درخشان از وزیر آموزش وپرورش اطلاع داد.

پذیرش بیش از 2 هزار داوطلب مازاد در آزمون سمپاد به دلیل ایراد در طراحی سئوالات

جهت دریافت مشاوره خدمات اندازه کاتالوگ در فتوشاپ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، روح الله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به طرح سؤال خود از وزیر آموزش وپرورش در نشست امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: این سؤال در مورد دلیل نابسامانی و خطاهای فاحش در آزمون ورودی استعدادهای درخشان تابستان 1399 بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل جدی آزمون سمپاد، اعتراضات به جا و به حق داوطلبان را به دنبال داشت، افزود: ایراد نخست این بود که این آزمون با چندین مرتبه تأخیر برای دانش آموزان بالاخره برگزار گردید و در این رابطه برای داوطلبان و خانواده ها اطلاع رسانی دقیق و درستی صورت نگرفت که موجب ایجاد استرس برای داوطلبان شد که البته این ایراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل درک است.

وی افزود: از سوی دیگر کارنامه آزمون بایستی یک هفته پس از اعلام نتایج منتشر می شد که تا داوطلبانی که پذیرفته نشده یک هفته فرصت برای اعتراض به نتایج داشته باشند که این زمان بندی نیز در آزمون سال جاری رعایت نشد.

حدود 10 درصد از سؤالات به جای یک گزینه صحیح، دارای دو گزینه صحیح بوده است

متفکرآزاد، اصلی ترین مشکل در برگزاری آزمون سمپاد سال جاری را برای پایه هفتمی ها دانست که حدود 10 درصد از سؤالات آزمون به جای یک گزینه صحیح دارای دو گزینه صحیح بوده است و گفت: این یعنی آزمون با اشکال جدی روبرو بوده است چرا روی جلد دفترچه آزمون خطاب به داوطلب قید شده اگر برای سؤالی دو پاسخ صحیح انتخاب کنید، جواب سؤال باطل تلقی شده و این سؤال برای شما نمره منفی دارد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: به همین دلیل بخشی از دانش آموزان به این سؤالات پاسخ ندادند که این مسئله نتیجه آزمون را تغییر می دهد.

وی افزود: حتی بعضی سؤالات از منابعی خاص عیناً در آزمون قید شده و هیچ تغییری نکرده بود به این شکل که حتی گزینه درست نیز همان بوده که در بعضی منبع خاص بوده است.

راه حل آموزش و پروش برای جبران اشتباه در جذب استعدادهای درخشان

متفکر توضیح داد: همه این موارد از وزیر و معاونان وی در حوزه مربوطه سؤال شد که ضمن تشکر از پاسخگویی وزیر و پذیرش بخشی از خطاهای اتفاق افتاده، عنوان شد که با در نظر دریافت سه شیوه در تصحیح سؤالات آزمون، برای اینکه مسئله ای برای دانش آموزان ایجاد نگردد، بیش از 2 هزار داوطلب را به صورت مازاد پذیرفتند تا همه داوطلبانی که از سؤالات دارای ایراد نمره منفی گرفته اند، امتیاز آن ها به نحوی اصلاح و جبران گردد.

وی افزود: وزیر آموزش وپرورش شرح داد که سال جاری به خاطر شرایط کرونا و تأخیر چندباره در برگزاری آزمون و برای لو نرفتن سؤالات، مجبور به تغییر چندباره تیم طراحان سؤال شدند که بخشی از مسائل در آزمون سال جاری ناشی از همین تغییرات بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نهایتاً به خاطر مکتوب شدن پاسخ های وزیر و معاونان وی و راه حلهای عنوان شده برای جبران خسارات از داوطلبان از پاسخ های وزارت آموزش وپرورش درباره این سؤال به دلیل حصول نتیجه مطلوب قانع شدم.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1209

به "پذیرش بیش از 2 هزار داوطلب مازاد در آزمون سمپاد به دلیل ایراد در طراحی سئوالات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پذیرش بیش از 2 هزار داوطلب مازاد در آزمون سمپاد به دلیل ایراد در طراحی سئوالات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید