طرز تهیه کاچی برای افطار

به گزارش دکتر برای تو، کاچی یک دسر و میان وعده ایرانی است که می توان حتی آن را به عنوان شام میل کرد، به دلیل اینکه در تهیه کاچی از کره، آرد و زعفران استفاده می گردد بسیار مقوی است، به همین منظور از قدیم برای زنانی که تازه زایمان نموده اند کاچی درست می نمایند تا قوای جسمانی خود را بازیابند.

طرز تهیه کاچی برای افطار

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، کاچی یکی از دسرهای معروف ایرانی است و به علت داشتن انرژی زیاد در وعده صبحانه و افطار هواداران زیادی برای تهیه و مصرف دارد. البته سرعت حاضر شدن این دسر خوشمزه نیز در میزان و دلیل محبوبیتش بی تاثیر نیست چرا که برای آماده سازی مواد اولیه 10دقیقه و برای پخت آن 50 دقیقه زمان ضروری است. بنابراین در مجموع برای تهیه این دسر جذاب 1 ساعت وقت ضروری است.

کاچی به خاطر فراگیر بودنش در هرجای ایران یک اسم و طرز پخت متفاوتی دارد. برای مثال مردم ارومیه به آن دوشاب و مردم تبریز به آن قیماق می گویند، مردم کرمان نیز در تهیه و طبخ به آن چهارمغز اضافه می نمایند تا انرژی و قوای حاصل از مصرف آن افزایش یابد.

درگذشته به هنگام تهیه کاچی به جای شکر از نبات استفاده می کردند، هم اکنون نیز در برخی از نقاط کشور به هنگام تهیه کاچی دو عدد تخم مرغ به آن اضافه می نمایند.

مواد لازم برای تهیه کاچی:

آرد گندم: 1 پیمانه

کره: 200 گرم

آب: 3 پیمانه

گلاب: نصف پیمانه

زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق چای خوری

خلال بادام: 1 قاشق غذا خوری

خلال پسته: 1 قاشق غذا خوری

شکر: 1 پیمانه

طرز تهیه کاچی:

در مرحله اول یک قابلمه آب را بر روی حرارت ملایم قرار دهید، شکر را به آن اضافه نموده و هم بزنید تا محلولی غلیظ حاصل گردد. حال باید مایع را از روی گاز برداشته و گلاب را به آن اضافه کنیم البته باید دقت داشته باشید که قابلمه سرد شده باشد چرا که در غیر اینصورت گلاب می پرد.

یک قابلمه دیگر هم احتیاج دارید تا آرد و کره را درون آن تفت دهید، تا زمانی به تفت دادن ادامه می دهیم که رنگ آرد عوض شده و به قهوه ای کم رنگ تغییر رنگ دهد.

در گام بعدی، مایع درست شده در مرحله اول را به قابلمه دوم اضافه نموده و 15 دقیقه به طور مداوم بر روی حرارت ملایم هم می زنیم، باید توجه داشته باشید که در این مرحله هم زدن سریع و بادقت بسیار مهم است چرا که در غیر اینصورت آرد گلوله گلوله شده و کاچی تان خراب می گردد.بعد از 15 دقیقه باید خلال های پسته و بادام را اضافه نموده و تا جایی که مواد کاملا با هم مخلوط شوند، به هم زدن ادامه می دهید.

در خاتمه در قابلمه را با یک دم کنی پوشانده و به مدت 45 دقیقه بر روی شعله پخش کن با حرارت پایین قرار می دهیم تا کاچی مان به خوبی جا بیفتد. پس از آماده شدن کاچی آن را باخلال های به جامانده و دارچین تزیین می کنیم.

چند نکته طلایی در تهیه کاچی:

غلظت کاچی باید به اندازه ماست چکیده باشد اما اگر غلظت کاچی زیاد شد می توانید اندکی آب به آن اضافه کنید.

برای بهتر شدن و خوشمزه تر شدن کاچی و با توجه به ذائقه و تمایل خود می توانید مغز بادام، مغز گردو و مغز پسته را در مراحل آخر تهیه کاچی یا هنگام تفت دادن آرد، به آن اضافه کنید.

در برخی مناطق کشور از ادویه خاص کاچی همانند پودر هل، دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه و تخم گشنیز استفاده می نمایند، این ادویه ها در هنگام تفت دادن آرد به آن اضافه می شوند.

در تهیه کاچی از آرد برنج الک شده به جای آرد گندم استفاده می گردد.

اگر دوست دارید کاچی شما طعمی متفاوت بدهد، می توانیدنصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل به کاچی اضافه کنید.

کاچی از آنجا که ماهیت شلی دارد و باید مانند فرنی گردد، اگر احساستان بر این بود که کمی سفت شده است، کمی آب به آن اضافه کنید.

طرز تهیه شعله زرد برای افطار

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1015

به "طرز تهیه کاچی برای افطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کاچی برای افطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید