طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی

به گزارش دکتر برای تو، طرز تهیه شله زرد نذری و مجلسی را بلد هستید؟ نکات طلایی پختن شله زرد نذری مجلسی زعفرانی برای 10 نفر یا تعداد بیشتر برای مراسم بزرگ را می دانید؟ طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای 50 نفر، تزیین شله زرد مجلسی، نکات مهم آب ننداختن شله زرد و رعایت نسبت دقیق مواد برای طرز پخت اصولی هر میزان شله زرد که می خواهید به تعداد نفرات بپزید را در مجله خبرنگاران بخوانید. فیلم آموزش طرز تهیه شله زرد مجلسی را هم در همین مقاله از سرویس آشپزی دیدن کنید.

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی

چینی ها؛ اولین خالقان شله زرد

شله زرد از جمله دسرهای ایرانی است که معمولا در مراسم مذهبی و برای به جا آوردن رسم نذریپخته می گردد. شله زرد جزو غذاهای سفره افطار هم هست. راستی می دانستید اولین کسانی که شله زرد درست کردند چینی ها بودند؟ البته نه چیزی شبیه شله زرد بومی ما اما اولین بار مردم کشور چین خوراک برنج آبدار، کره، ادویه و دانینه را درست کردند که پدربزرگ شله زرد امروزی خودمان است.

بیشتر بخوانید طرز تهیه فرنی ساده و زعفرانی

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

کالری شله زرد در 100 گرم: 428 کالری

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان پخت شله زرد: 3 ساعت

مواد لازم تهیه شله زرد برای 50 نفر

  • برنج مرغوب ترجیحا نیم دانه و خرد: 10 لیوان فرانسوی دسته دار
  • آب: 50 لیوان فرانسوی دسته دار
  • شکر: 20 لیوان فرانسوی دسته دار
  • خلال بادام: 2 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
  • کره: به مقدار دلخواه
  • زعفرام آسیاب و دم شده: 5 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پودر هل: 3 قاشق چایخوری
  • گلاب: 5 لیوان فرانسوی دسته دار
  • خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین شله زرد: به مقدار دلخواه

مقدار موادی که در اینجا برای شما می گوییم برای طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای 50 نفر است. شما برای تهیه شله زرد زعفرانی مجلسی به تعداد بیشتر می توانید این مواد را به نسبت تعداد نفرات چند برابر کنید. یا اینکه برای نفرات کمتر مقدار را کمتر کنید.

مراحل طرز تهیه شله زرد نذری

مرحله اول؛ خیس کردن و پختن برنج

خلال بادام را از شب قبل در گلاب خیس کنید. برنج را هم بشورید و از شب قبل خیس کنید. در زمان پخت شله زرد برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و روی آن آب بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح شفته گردد.

مرحله دوم؛ بار گذاشتن شله زرد

بعد از حدود یک ساعت، شکر را به برنج اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زعفران را هم اضافه می کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می توانید به برنج آب اضافه کنید.

و اگر مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار گردد. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید. چون خود شکر آب می اندازد.

مرحله آخر؛ پختن و جا افتادن

کل زمان لازم برای پخت شله زرد 2 تا سه ساعت است. زمانی که شله زرد به غلظت دلخواه تان رسید هل، بقیه زعفران، گلاب و خلال بادام را اضافه کنید.

تزیین شله زرد مجلسی و نذری

تزیین شله زرد مجلسی و نذری معمولا با دارچین، خلال پسته، خلال بادام و جملات و تصاویر مذهبی انجام می گردد.

بیشتر بخوانید طرز تهیه بامیه با طعم قنادی

فوت و فن های طرز پخت اصولی شله زرد نذری مجلسی

  • در روش درست کردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید چون خود شکر آب می اندازد.
  • در روش درست کردن شله زرد خوشمزه زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد، نسبت ها به این ترتیب زیاد می شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می گردد و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می خواهید شله زرد درست کنید این نسبت ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.
  • در طرز پخت اصولی شله زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم دانه و برخی هم ترجیح می دهند از برنج کامل استفاده نمایند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل بهره ببرید حتما از 24 ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت 12 ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج ها خشک شوند. وقتی که برنج ها کاملا خشک شد با کف دست برنج ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران دم نموده را روی برنج هایی که با دست سابیده و خرد نموده اید بریزید.
  • یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله زرد بهره ببرید زمان پخت آن برای شله زرد زیاد می گردد. علاوه بر این برنج ها از وسط نصف می شوند و ظاهر خوبی به شله زرد نمی دهند.
  • طرز تهیه شله زرد با آرد برنج هم مرسوم است اما روش درست کردن شله زرد خوشمزه مجلسی با برنج نیم دانه مرسوم تر است.
  • برای تزیین ساده شله زرد از خلال پسته و بادام، دارچین یا مقداری پودر نارگیل، گل محمدی پودر شده یا درسته بهره ببرید.
  • طرز تهیه شله زرد فوری هم جالب است. شله زرد فوری را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها تهیه کنید. طبق دستور روی بسته آن را در عرض 20 یا 30 دقیقه آماده کنید.
  • یادتان باشد طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای 50 نفر یا برای 2 نفر یا 10 نفر، 15 نفر، 30 نفر، یا 70 نفر یا حتی 200 نفر به همین ترتیب است. اما باید به تعداد نفرات مواد را چند برابر کنید. مثلا برای درست کردن شله زرد برای 10 نفر مقدار همین مواد را به 1/5 تقسیم کنید یا برای 200 نفر این مقدار مواد را 4 برابر کنید.
  • برای درست کردن شله زرد باید از یک پیمانه معین برای همه مواد لازم آن بهره ببرید. مثلاً اگر برای برنج از یک پیمانه استفاده کردید، برای مقدار گیری مقدار شکر و آب هم همان پیمانه را به کار ببرید.
  • در صورت استفاده از برنج نیم دانه در طرز تهیه شله زرد مجلسی می توانید تنها 2 تا 3 ساعت زودتر برنج را خیس کنید. زیرا این برنج ها بسیار سریع تر از برنج کامل و معمولی باز می شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند.
  • توجه داشته باشید که برای درست کردن شله زرد باید شکر را درست بعد از وا رفتن و شفته شدن برنج به آن اضافه کنید. در صورتی که برنج هنوز به خوبی پخته و له نشده باشد و شکر را اضافه کنید، مرحله پخت برنج کامل نخواهد شد.
  • برای جلوگیری از ته گرفتن برنج در شله زرد بعد از اضافه کردن شکر باید تا حدود 15 دقیقه مدام شله زرد را هم بزنید.
  • برای درست کردن شله زرد در فر باید اجازه دهید برنج با آب فراوان روی گاز پخته گردد. سپس شکر، گلاب و همه مواد را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. در نهایت می توانید شله زرد را داخل ظرف مخصوص فر بریزید. شله زرد را برای 30 دقیقه در طبقه پایین فر قرار دهید تا آماده گردد.
  • به منظور برآورد مقدار آب مورد احتیاج برای پخت شله زرد باید بدانید که معمولاً اگر برنج خوب خیس خورده باشد، حدود 6 برابر بیشتر از مقدار برنج، به آب احتیاج دارید.
  • برای درست کردن شله زرد می توانید به جای استفاده از پودر هل، از عرق هل نیز بهره ببرید.
  • شله زرد به علت داشتن برنج، مغزها و ادویه هایی مثل دارچین و هل سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین E و آنتی اکسیدان است.
  • نکته مهم در طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای 50 نفر: برترین هل برای شله زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی پزی است. هل را بکوبید و به روش بن ماری و به صورت غیر مستقیم و با بخار آب دم کنید. روش کار به این صورت است که در یک ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یک ظرف کوچک تر و نشکن هل های کوبیده شده را با مقدار کمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ تر که آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی که آب ظرف بزرگ تر به جوش آمد و بخار کرد، بخار این آب سبب می گردد که هل در آب تقطیر گردد و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف کنید و به شله زرد اضافه کنید.

چکار کنیم که شله زرد آب نیندازد؟

حالا که روش درست کردن شله زرد خوشمزه را یاد گرفتید باید فوت و فن های بعدی آن را هم بلد باشید. اگر شله زرد شما هم بعد از مدتی آب می اندازد چاره کار این است که در مرحله آخر وقتی که شله زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش کن را زیر قابلمه شله زرد بگذارید.

روی در قابلمه شله زرد را هم با دم کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. دم کنی باعث می گردد آب شله زرد کاملا کشیده و بخار گردد. به این ترتیب شله زرد دیگر آب نخواهد انداخت. وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را یک تا دو ساعت دیگر روی شله زرد باقی بگذارید. سپس شله زرد را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

سوالات متداول

برای درست کردن شله زرد، برنج باید با چه مقدار آب پخته تا نرم گردد؟

مقدار آب مورد احتیاج برای پخت شله زرد البته در صورتی که برنج از قبل به خوبی خیس خورده باشد، حدود 6 برابر بیشتر از مقدار برنج است.

برترین برنج برای درست کردن شله زرد چیست؟

سعی کنید حتما از برنج ایرانی بهره ببرید تا عطر و طعم خوبی داشته باشد. برنج نیم دانه گزینه بهتری است. در صورت استفاده از برنج نیم دانه در طرز تهیه شله زرد مجلسی می توانید تنها 2 تا 3 ساعت قبل از پخت، برنج را خیس کنید. چون این برنج ها بسیار سریع تر از برنج کامل و معمولی باز می شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند. بعد از پخت هم شله زردتان ظاهر زیباتری خواهد داشت.

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2076

به "طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید