کوچکترین سبیل دنیا روی نوک سوزن، عکس

به گزارش دکتر برای تو، ایسنا نوشت: کوچکترین سبیل دنیا به منظور جلب توجه مردان به سنجش سلامت خود روی یک گلبول قرمز سوار شد.

کوچکترین سبیل دنیا روی نوک سوزن، عکس

دانشمندان استرالیایی کوچکترین سبیل دنیا را ساخته اند که به اندازه کافی ریز است که روی یک گلبول قرمز قرار بگیرد.

هدف از طراحی این سبیل کوچک با عرض تنها پنج میکرون، افزایش مطلعی در خصوص سلامت مردان بوده است.

این سبیل کوچک در مرکز نانوساخت ملبورن(MCN) با استفاده از همان تکنیک هایی که دانشمندان برای ساخت دارو یا سیستم های تحویل دارو یا اجزای کوچک برای حسگرها یا سیستم های میکروسیال استفاده می نمایند، ساخته شد.

فرآیند ساخت این سبیل کوچک شبیه به ساختن اشیای مینیاتوری بسیار کوچک است. برنی اورلوپ، مدیر مهندسی و عملیات در MCN گفت: ما به دقت این سبیل کوچک موسوم به Mo را با لایه بندی رزین پلیمری و چاپ سه بعدی روی یک پایه کوچک چاپ کردیم و آن را به یک گلبول قرمز خون با استفاده از یک ابزار در ابعاد میکرو چسباندیم.

این گلبول قرمز از نمونه ای که از یک اهدانماینده داوطلب گرفته شده بود، جدا شد و روی یک صفحه با روکش طلا ثابت شد و سپس در یک لایه فلزی به ضخامت 15 نانومتر پوشانده شد تا برای لحظه بزرگ خود آماده گردد.

در نهایت، تصاویری از قرارگیری این میکروسبیل با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) گرفته شد.

اینکه چرا چنین کاری صورت گرفته، احتمالاً سؤالی است که در فکر همه کسانی که این خبر را می خوانند، ایجاد می گردد. موضوع فقط ساخت یک هنر مینیاتوری نبوده است، بلکه یک ترفند تبلیغاتی در حمایت از یک موسسه خیریه سلامت مردان به نام Movember بوده که مردان را تشویق می نماید تا مطلعی خود را در خصوص مسائلی مانند سرطان پروستات و بیضه و بعلاوه خودکشی مردان افزایش دهند. اهدای خون نیز از اهداف برجسته این کار بوده است.

آلیسون گولد، سخنگوی صلیب سرخ استرالیا می گوید: اهدای خون تنها راهی برای یاری به خویشان نیست، بلکه راهی عالی برای شناخت سلامت خود و در عین حال نجات یک زندگی است. مردم با هر اهدا از ضربان قلب، فشار خون و اندازه ذخیره آهن در بدن خود مطلع می شوند.

وی اضافه نمود: اگرچه این سبیل، خیلی کوچک است، اما امیدواریم بتواند تأثیر زیادی بگذارد و الهام بخش چندین مرد(و زن) باشد تا خون اهدا نمایند و برای سلامت خود کوشش نمایند.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 آذر 1402 بروزرسانی: 1 آذر 1402 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2315

به "کوچکترین سبیل دنیا روی نوک سوزن، عکس" امتیاز دهید

2 کاربر به "کوچکترین سبیل دنیا روی نوک سوزن، عکس" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین سبیل دنیا روی نوک سوزن، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید