یک تکه پارچه ضدباکتری، ترمیم شونده و ناظر بر ضربان قلب!

به گزارش دکتر برای تو، ایسنا نوشت: یک پارچه هوشمند پوشیده شده از فلز مایع هنگام بریده شدن خود را ترمیم می نماید و باکتری ها را دفع می نماید.

یک تکه پارچه ضدباکتری، ترمیم شونده و ناظر بر ضربان قلب!

پیشرفت علم در ساخت پارچه های هوشمندی که به تغییرات محیطی پاسخ می دهند، ادامه دارد و این پارچه ها خدمات بیشتری برای مصرف نمایندگان فراهم می نمایند.

اکنون، گروهی از محققان بین المللی پارچه ای ایجاد نموده اند که خود را ترمیم می نماید، ضد باکتری است و حتی می تواند برای نظارت بر ضربان قلب افراد استفاده گردد. محققانی از ایالات متحده، استرالیا و کره جنوبی با فرو بردن این پارچه در ذرات فلز مایع(LM) منسوجات بسیار رسانایی ایجاد نموده اند.

ذرات فلز مایع مزایای زیادی از جمله رسانایی گرمایی و الکتریکی بالا، سمیت کم و خواص ضد میکروبی دارند. فلزات مایع مبتنی بر گالیوم که محققان به عنوان بخشی از این مطالعه استفاده کردند، در دمای اتاق به حالت مایع باقی می مانند، این بدان معناست که برخلاف فلزات جامد، می توان آنها را به روش های غیر متعارف بر روی سطوح قرار داد.

محققان پارچه را به ذرات فلز مایع آغشته کردند تا اطمینان حاصل گردد که منافذ پارچه مسدود نمی گردد و پارچه تنفس پذیر باقی می ماند. آنها دریافتند که اعمال نیرو به منسوجات پوشیده از فلز مایع، لایه غیر رسانا و مبتنی بر اکسیژن آن را از بین می برد و ذرات را رسانا می نماید.

افزودن لایه های بیشتری از ذرات فلز مایع باعث می گردد که پارچه رسانایی بیشتری داشته باشد و مسیرها رسانایی خود را حتی در هنگام برش پارچه حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

  • ظاهر زنان عربستانی در 2000 سال پیش/ عکس

  • شکار افعی شاخدار عربی در شنزارهای خوزستان/ عکس

  • بلندترین مار سمی دنیا، باهوش ترین مار است/ عکس

محققان از منسوجات نو خود برای ساخت الکترودهای نوار قلب پارچه ای استفاده کردند که برای نظارت بر ضربان قلب استفاده می گردد و دریافتند که آنها مشابه الکترودهای مبتنی بر ژل تجاری، عمل می نمایند.

علاوه بر این، این پارچه در برابر سودوموناس آئروژینوزا(Pseudomonas aeruginosa) و استافیلوکوکوس اورئوس(Staphylococcus aureus)، دو باکتری رایج که مسئول ایجاد عفونت های بیمارستانی هستند و به مقاومت آنتی بیوتیکی معروف هستند، محافظت ایجاد می نماید.

محققان دریافتند که هرچه منسوجات پوشش فلز مایع بیشتری داشته باشند، اثر ضد باکتریایی آنها بیشتر است. پس از یک بار فرو رفتن در فلز مایع، پارچه تا 17 درصد استافیلوکوکوس اورئوس را مهار کرد. پس از پنج بار فرورفتن، درصد مهار باکتری به 90 درصد افزایش یافت. آنها می گویند که توانایی این پارچه در دفع باکتری ها از آلوده شدن آن در صورت استفاده طولانی مدت یا در تماس با افراد دیگر جلوگیری می نماید.

محققان می گویند از این پارچه می توان برای استفاده در محیط بیمارستان و فراوری ملحفه های ضد میکروبی و لباس های بیماران استفاده کرد تا از عفونت جلوگیری گردد و بعلاوه بر قلب بیمار نظارت گردد.

این مطالعه در مجله Advanced Materials Technologies منتشر شده است.

227321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2254

به "یک تکه پارچه ضدباکتری، ترمیم شونده و ناظر بر ضربان قلب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تکه پارچه ضدباکتری، ترمیم شونده و ناظر بر ضربان قلب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید