کرونا نان هتل داران را آجر کرد، دو سوم مراکز اقامتی خراسان تعطیل هستند!

به گزارش دکتر برای تو، تحلیل بازار نوشت: در حاشیه خیابان امام رضا(ع) مشهد پیش ازاین و تا قبل از شیوع بیماری کرونا مملو از راهنمایان گردشگری بود که با تابلو منزل و هتل مسافران را به واحدهای اقامتی دعوت و یا راهنمایی می کردند و در تمامی کوچه پس کوچه های این خیابان خودروهایی حامل باربند و با پلاک هایی متفاوت قابل رؤیت بود که نشان از پر و پیمان بودن شرایط کاسبی هتل آپارتمان ها و مراکز اقامتی داشت.

کرونا نان هتل داران را آجر کرد، دو سوم مراکز اقامتی خراسان تعطیل هستند!

اگرچه هم زمان با فرارسیدن فصل تابستان جای سوزن انداختن در این خیابان های منتهی به حرم نبود و سیل جمت و توریست در این معابر موج می زند اما متأسفانه در حال حاضر این محدوده جاذب توریست از هر زمان دیگری خلوت و کاسبانش در انتظار عبور رهگذری برای خرید هستند.

هتل داری مقرون به صرفه نیست

محسن حسینی متصدی یکی از هتل آپارتمان های محدوده حرم مطهر رضوی در این رابطه با آغاز این جمله که هر چه رشته بودیم پنبه شد گفت وگو را با ما آغاز می کند.

وی که عنوان می کند بیش از 50 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از همین هتل آپارتمان و تا پیش از شیوع کرونا نان می خوردند به ما می گوید: در این مجموعه افرادی زیادی ازجمله چهار خدمتکار، دو نفر در پذیرش، شش نفر در آشپزخانه و تعداد زیادی از پیک موتوری گرفته تا مسئول خرید و تأسیسات و راننده و مشاغلی مانند خشک شویی و دفاتر مسافرتی ... با این مجموعه همکاری داشتند که همه آن ها حالا بیکار هستند.

وی بابیان اینکه برای پذیرش یک یا دو تا خانواده که آن هم در ایام خاص مانند عید غدیر به مشهد مقدس سفر می کنند صرفه اقتصادی ندارد که هتل آپارتمان را باز نگاه داریم می افزاید: سال پیش همین موقع حتی یک اتاق خالی نداشتیم و از آشپزخانه به غیراز مسافران تعداد غذای زیادی را به بیرون می دادیم اما حالا همه این زحماتی که برای توسعه و گسترش خدمات گرفته بودیم به هدررفته است.

وی می گوید هزینه ها خیلی بالاست و لذا اجاره دو تا اتاق آن هم به زور در یک شب هزینه تأسیسات و گرمایش و سرمایش را هم نمی دهد.

وی بابیان اینکه امیدوار بودیم با باز نگاه داشتن آشپزخانه بتوانیم به نگهداری نیروها سرکار ادامه دهیم اما رستوران ها هم نیز همگی به مرز ورشکستگی رسیدند.

حسینی اذعان می کند: متاسفانه بخشی از خرید هایی که برای شب عید انجام داده بودیم و هزینه هایی که برا تغییر دکوراسیون انجام شده بود همگی بر روی دستمان ماند و چک هایش برگشت خورد می افزاید: ازدولت انتظار بیشتری برتی حمایت از سرمایه گذاران در این صنعت می رفت.

آمار ریزش مسافران از زبان مسئولان

اگرچه خلوتی خیابان ها و کوچه های منتهی به حرم مطهر رضوی خود گویای اوضاع نابسامان صنعت توریستی و کاسبی است اما هنگامی که از مسئولان جویای اوضاع اقتصادی می شویم آن ها نیز با مهر تائید زدن بر این موضوع اقتصاد توریستی را نامساعد می خوانند.

به همین دلیل معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه آمار مسافران ورودی به مشهد در تمامی حوزه ها اعم از ریلی، هوایی و زمینی با کاهش روبرو شده است به ما می گوید: در چهارماهه اول سال جاری حدود هفت میلیون و 500 هزار نفر زائر و توریست به مشهد مقدس وارد شدند که در مقایسه با سال گذشته 39 درصد کاهش داشته است.

محمدصادق براتی بابیان اینکه به طورمعمول در تیرماه هرسال به دلیل آغاز سفر های تابستانه شاهد بیشترین حجم مسافرت ها به این شهر مقدس بودیم اما بررسی آمارها در تیرماه سال جاری در مقایسه با آمار سال گذشته در همین ماه حاکی از کاهش 48 درصدی مسافر است.

وی با اشاره به کاهش مسافر از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی اعلام نمود: در ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای 90 درصد، ناوگان ریلی 79 درصد، هوایی 71 درصد و سفرهای شخصی 26 درصد کاهش را در استان نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدود 9 میلیون و 900 هزار نفر به استان خراسان رضوی در طی چهار ماه گذشته واردشده اند اضافه نمود: به طورکلی آمار استانی مسافران در مقایسه با سال 98 در سطح استان 44 درصد کاهش نشان می دهد.

در ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای 90 درصد، ناوگان ریلی 79 درصد، هوایی 71 درصد و سفرهای شخصی 26 درصد کاهش را در استان خراسان رضوی نسبت به سال گذشته شاهد هستیم

محمدصادق براتی با اشاره به این موضوع که 73 درصد زائران و توریستان مشهد در چهارماهه نخست سال جاری از مقصد خراسان رضوی به این شهر سفرکرده اند ادامه داد: حضور این افراد به اقتصاد شهر مشهد کمک شایانی نمی کند.

دو سوم مراکز اقامتی تعطیل هستند

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی بابیان اینکه متأسفانه در حال حاضر حدود دو سوم تأسیسات توریستی استان تعطیل هستند به ما می گوید: باقی مراکز اقامتی فعال نیز درصد اشغال کمتر از شش و در پاره ای اوقات کمتر از سه درصد دارند.

یوسف بید خوری با اشاره به شرایط کرونا و کاهش سفرها بیان می کند: ضریب اشغال تخت کمتر از شش درصد هیچ توجیه اقتصادی برای بازنگاه داشتن مراکز اقامتی در این استان ندارد و حتی هزینه های جاری آن ها را نیز تأمین نمی کند.

وی بابیان این که در بیش از 2727 تأسیسات توریستی استان، بالغ بر 10 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال داشتند اظهار می کند: با توجه به این حجم اشتغال ضرورت دارد برای برون رفت از این شرایط چاره اندیشی شود.

وی بابیان اینکه افراد بسکمک به صورت زنجیروار در این صنعت در راستای ارائه خدمات به توریستان به یکدیگر متصل هستند بیان می کند: رکود ناشی از کرونا و کاهش توریست فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی را نیز تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه موجب تعطیلی دوسوم این دفاتر در استان شده است.

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی بابیان اینکه از 241 هتل دارای پروانه بهره برداری در استان کمتر از 70 هتل در حال حاضر فعالیت دارند اضافه نمود: همچنین از 308 هتل آپارتمان دارای پروانه بهره برداری در استان نیز تعداد 65 واحد فعالیت می کنند که متوسط اشغال آن ها تا به امروز از 10 درصد تجاوز نکرده است

وی عنوان می کند: هم چنین تعداد 381 مهمان پذیر در استان داریم که از این تعداد نیز تنها 82 واحد فعال است.

بیدخوری در خصوص آمار خانه مسافرها نیز بیان می کند: از تعداد 608 خانه مسافر دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان قریب به اتفاق آن ها فعالیتی نداشته و تنها تعداد 162 خانه مسافر با ضریب اشغال کمتر از 10 درصد فعالیت دارند.

وی بابیان اینکه در حوزه دفاتر خدماتی مسافری نیز با کاهش شدید فعالیت روبرو شدیم می افزاید: از 411 دفتر و شرکت خدمات مسافرتی استان تعداد 206 دفتر و شرکت به صورت محدود فعالیت می کنند.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1203

به "کرونا نان هتل داران را آجر کرد، دو سوم مراکز اقامتی خراسان تعطیل هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا نان هتل داران را آجر کرد، دو سوم مراکز اقامتی خراسان تعطیل هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید