از سیل تا کرونا ، گیشه 98 سینما چگونه گذشت؟

به گزارش دکتر برای تو، سرانجام سال است و زمان حسابرسی و ارزیابی آنچه پشت سر گذاشته شده است، سالی که هر ماهش با اتفاقاتی همراه شد؛ از سیلی که در نوروزش خانه هایی را ویران کرد تا ویروسی که در سرانجام سالش همه را خانه نشین کرد. با این حال گیشه 98 سینمای ایران، با نمایش حدود 70 اثر روی پرده، بیش از 296 میلیارد تومان عایدی داشت.

از سیل تا کرونا ، گیشه 98 سینما چگونه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران، سینمای ایران در فصل بهار با فروشی بالغ بر 113 میلیارد تومان، تابستان با 65 میلیارد تومان، پاییز 72 میلیارد تومان و در فصل زمستان با 45 میلیارد تومان، یک سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت.

سالی که با آمدن سیل عظیمی در بعضی استانهای کشور در نوروزش آغاز شد، با ترافیک اکران در تابستان، ماه رمضان، محرم و صفر و محدودیت های اکران ادامه پیدا کرد و با کاهش قابل توجه فروش آثار روی پرده، سینما در گرمترین فصل سال به خواب زمستانی رفت.

در فصل پاییز هم به دلیل بعضی حواشی روز جامعه، گیشه سینماها بی تاثیر نماند و زمستانش هم پس از گذر از روزهای آلودگی شدید هوا در کلانشهرها و جشنواره های فیلم و تئاتر فجر، از نیمه های فصل با شیوع کرونا در دنیا و سپس در ایران از اوایل اسفندماه تمامی سالن های سینمایی مانند دیگر مکان های عمومی تعطیل شد و این چنین چهار فصل سال جاری هرکدام با اتفاقاتی یکی پس از دیگری سرانجام یافت.

چهار فصل سینمای 98 / از سیل تا کرونا

گیشه بهاره سینمای سال جاری با اکران هفت فیلم نوروزی کار خود را آغاز کرد و در اکران دوم نوروزی که همزمان با عید فطر شد، چند فیلم دیگر هم نمایش خود را آغاز کردند و به این ترتیب در سرانجام فصل با نمایش 19 فیلم بیش از 113 میلیارد تومان پول وارد چرخه صنعت سینمای کشور شد.

فصل تابستان نیز 18 فیلم روی پرده رفتند و این در حالی بود که بسیاری از فیلمهایی که نمایش خود را در اکران دوم نوروزی آغاز نموده بودند، در این فصل همچنان روی پرده بودند و به این ترتیب به گفته فعالان و کارشناسان سینمایی به دلیل کمبود سالن، تناسب مناسبی بین نمایش فیلمها وجود نداشت و همین تراکم فیلمهای روی پرده باعث شد افت شدیدی در گیشه را ببینیم و فیلمسازان و پخش نمایندگان نیز که اکثرا ترجیح میدهد آثار خود را در شش ماهه نخست سال به نمایش بگذارند، سال جاری از اکران خود راضی نبودند.

پاییز نیز از ابتدای مهرماه تا سرانجام آذرماه 22 اثر روی پرده رفتند و در مجموع به فروشی 72 میلیاردی رسیدند تا در مقایسه با تابستان افزایش فروش داشته باشیم و این چنین پاییز بعد از فصل بهار در دومین صندلی پرفروش ترین فصل سال تبدیل شد. اما با این حال به دلیل بعضی حواشی در کشور گیشه سینماها نیز بی تاثیر نماندند و هفته هایی این میزان فروش، رمق خود را از دست می داد.

آخرین فصل سال نیز تنها 14 اثر فرصت نمایش روی پرده را به دست آوردند و توانستند 45 میلیارد تومان عایدی برای سینما داشته باشند. زمستان در سالهای گذشته هم فصل پررونقی به حساب نمی آمد زیرا وجود جشنواره های فیلم و تئاتر فجر در بهمن ماه باعث می شد بیشتر توجه به آثار جشنوارهای باشد و بعد از آن هم، همه منتظر فیلمهای ویژه نوروز هستند و به دلیل انجام مقدمات سال جدید کمتر فرصت پیش می آمد تا سری به سینما بزنند. اما سال جاری سرنوشت به طریق دیگری رقم خورد و به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیماری COVID 19تمامی سالنهای سینمایی کشور از اوایل اسفندماه بسته و این چنین پرونده گیشه سینمای 98 بسته شد.

نگاه آماری به سال جاری و سال های قبل / پیشرفت، پَسرفت یا درجا زدن؟

296 میلیارد و 434 میلیون تومان حاصل نمایش 73 اثر روی پرده سینماها در سال 1398 شد. این رقم در سال 97، حدود 242 میلیارد تومان و در سال 96 حدود 173 میلیارد تومان بوده است.

این اعداد و ارقام در حالی محاسبه می گردد که سال 98 بهای بلیت اش مانند سال های گذشته در ابتدای دوره افزایش پیدا کرد و بین 5 تا 18 هزار تومان (بدون محاسبه ارزش افزوده) قیمت گذاری شد.

با نگاهی به نمودار فروش ماهانه در سال 98، در فروردین، خرداد، تیر،آبان، آذر، دی و بهمن نسبت به سالهای گذشته افزایش فروش را شاهد بودیم که البته تفاوتش آنچنان چشمگیر نیست. یعنی در 12 ماه تنها در حدود نیمی از سال شاهد استقبال از گیشه بودیم و در ماه های دیگر مانند اردیبهشت، مرداد، شهریور، مهر و اسفند در مقایسه با سالهای 97 و 96 نمودارها کاهش فروش را نشان می دهد.

سینماروها و انتخاب هایشان

در مجموع 12 ماه سال، 26 میلیون مخاطب به سینماها آمدند و به تماشای آثار روی پرده نشستند که از این تعداد 11 میلیون نفرشان تهرانی ها بودند و درآمدی حدود 170 میلیاردی از مجموع فروش سال را به خود اختصاص دادند.

این تعداد مخاطب برای تماشای فیلمها به ترتیب این 10 سینماها را انتخاب کردند: کوروش، آزادی، ایران مال، باغ کتاب، هویزه مشهد، مگامال، اطلس مشهد، هنر شهر آفتاب شیراز، چارسو و پردیس ملت تهران به عنوان پر مخاطبترین سینماهای کشور بودند.

این آمارها در حالی تعیین شده که تعداد مخاطبان در سال 97 حدود 28 میلیون نفر بوده و سال جاری نزدیک به دو میلیون مخاطب را از دست داده است.

پرفروش های سال

فیلم کمدی مطرب به کارگردانی و تهیه نمایندگی مصطفی کیایی که از نیمه آبان ماه نمایش خود را آغاز کرد و به مدت 16 هفته روی پرده سینماها نمایش داشت با فروشی بیش از 38 میلیارد تومان و بیش از دو میلیون مخاطب رکورد پرفروش ترین فیلم را در سینمای 98 از آن خود کرد که در مقایسه با فیلم هزارپا ابوالحسن داوودی که سال گذشته بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داد تنها حدود 500 میلیون تومان بیشتر بوده است.

در صندلی دوم پرفروش ترین فیلم سال، متری شیش و نیم سعید روستایی با حدود 10 میلیارد فاصله از پرفروش ترین اثر سال، 27 میلیارد و 700 میلیون تومان فروش را در 21 هفته اکران داشته و پس از آن کمدی تگزاس2 مسعود اطیابی با فروش 25 میلیاردی در 22 هفته اکران در صندلی سومین فیلم پر فروش حاضر شد.

در رتبه چهارم تا ششم نیز به ترتیب کمدی رحمان 1400 منوچهر هادی با فروش 22 و نیم میلیاردی در چهار هفته نمایش(این اثر به دلیل بعضی تخلفات زودتر از سرانجام یافتن زمان قانونی اش، اکرانش متوقف شد)، شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار با فروش 19 میلیاردی در 20 هفته اکران و سرخپوست نیما جاویدی با فروش نزدیک به 15 میلیارد در 20 هفته نمایش روی پرده سینما قرار گرفتند.

و در ادامه فیلم های کمدی چشم و گوش بسته، چهار انگشت، ما همه با هم هستیم و زیر نظر به ترتیب با فروش 12 میلیارد تومان، 10 میلیارد تومان، 10 میلیارد تومان و هشت میلیارد تومانی در رتبه های بعدی فیلم های پرفروش سال قرار گرفتند.

شرایط فروش میانه جدول / میلیاردی شدند، اما سود هم کردند؟

به غیر 10 فیلم پرفروش جدول، 27 فیلم دیگر شامل: دنیا با من برقص!، سامورایی در برلین، ایکس لارج، ماجرای نیمروز 2: رد خون، زهرمار، منطقه پرواز ممنوع، هزارتو، بنیامین، زندانی ها، ایده اصلی، جان دار، قصر شیرین، مسخره باز، پیشونی سفید 3، ژن خوک، کلوپ همسران، قسم، نیوکاسل، 23 نفر، غلامرضا تختی، تپلی و من، تورنادو، خانه پدری، خوب، بد، جلف 2: ارتش سری، درخونگاه، مردی بدون سایه و شاه کش؛ در گیشه 98 به ترتیب از 6 میلیارد و 700 میلیون تومان تا حدود یک میلیارد تومان فروش داشتند و بقیه آثار نمایش داده شده در این سال زیر یک میلیارد تومان عایدی برای سینما داشتند.

بود و نبود تنوع ژانر در سینمای ایران

همانطور که در جداول تعیین است در بین 10 فیلم پرفروش سال کمدی ها از صندلی خوبی برخوردارند و مانند سالهای گذشته و شرایط رایج در سینمای ایران سکوی اول را به نام خود نمایند.

البته در مقایسه، آثار درام و اجتماعی نیز توانستند موقعیت خوبی داشته باشند و مخاطبان را به سینما بکشانند.

از ابتدای سال و بین حدود 70 فیلم روی پرده، نزدیک به 20 اثر درون مایه طنز داشتند و از بین 10 فیلم پرفروش سال نیز هفت اثر کمدی بودند.

سینمای کودک و نوجوان هم با نمایش 6 اثر پیشونی سفید 3 (موزیکال) با سه میلیارد تومان فروش، تولدت مبارک با 53 میلیون تومان، تپلی و من با یک میلیارد و 700 میلیون تومان، تورنادو با یک میلیارد و 600 میلیون تومان، منطقه پرواز ممنوع (ماجراجویانه) پنج میلیارد و 900 میلیون تومان و بنیامین(انیمیشن) با فروشی بیش از پنج میلیارد تومان سهم بچه ها و نوجوانان از گیشه سال 98 بودند.

فیلم معکوس در ژانر اکشن، 23 نفر و صدای منو می شنوید دفاع مقدس، آخرین داستان انیمشین با داستانی حماسی و اساطیری از معدود آثاری بودند که در ژانرهایی نسبتا متفاوت از دیگر فیلمها روی پرده نمایش داشتند که با توجه به آمار فروش استقبال خوبی هم از آنها نشد تا جایی که به طور مثال معکوس اولین ساخته پولاد کیمیایی با فروش حدود 150 میلیون تومانی اش، جزء پنج فیلم کم فروش سال قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، داده ها و اطلاعاتی که در این گزارش استفاده شده، از سایت سینماتیکت و همچنین سامانه فروش سینمای ایران استناد شده است.

البته لازم به ذکر سامانه فروش سینمای ایران که از اسفند ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز نموده بود و امکان دسترسی به اطلاعات را به صورت عمومی ایجاد نموده بود چندماهی است که با اختلالاتی روبرو شده و دسترسی را با مشکل روبرو نموده است.

در تماسی که خبرنگاران با مدیر عامل موسسه سینماشهر داشته، وی بیان نمود از این اتفاقات آگاه نیست و سازمان باید جوابگو باشد که در نهایت هم این پیگیری ها به نتیجه ای نرسید.

سال جاری هم مانند سالهای گذشته با تمام فراز و فرودش به سرانجام رسید و تنها امیدواری ما به آغاز یک سال جدید و با برنامه و پررونق، هم برای مخاطبان و هم برای فعالان فرهنگ و هنر و کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 870

به "از سیل تا کرونا ، گیشه 98 سینما چگونه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیل تا کرونا ، گیشه 98 سینما چگونه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید