پیش از سفر به ایروان بخوانید

به گزارش دکتر برای تو، ایروان پایتخت ارمنستان و نیز بزرگ ترین شهر این کشور است. این شهر یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار، به ویژه در میان ایرانیان است.

پیش از سفر به ایروان بخوانید

ایروان در دامنه کوه آرارات و در کرانه رود هرازدان واقع شده است. جمعیت این شهر در تا سال 1989 میلادی، 1201539 نفر بود. ایروان در تقسیمات کشوری ارمنستان تابع هیچ استانی نیست و در واقع در مرز چهار استان کوتایک در شمال، آرارات در جنوب، آرماویر در جنوب غربی و آراگاتسوتن در شمال غربی قرار گرفته است. شهر ایروان از مراکز مهم اصلی صنعتی، فرهنگی، و علمی منطقه قفقاز است. خطوط راه آهن گسترده ای از این شهر منشعب شده است. ایروان قطب بازرگانی فرآورده های کشاورزی نیز است. علاوه بر این، کارخانه های ایروان در زمینه فرآوری فلزات، ماشین آلات، لوازم برقی، شیمیایی، بافندگی و غذایی فعالیت دارند.

ایروان به راستی شهر فوق العاده ای است. این مکان دارای وجهه دنیای، فرهنگی غنی و مردمی خونگرم و مهمان نواز است. همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، ایروان پایتخت ارمنستان است، اما این تمام کار نیست؛ این شهر چیزی فراتر از یک پایتخت صرف است. ایروان شهری دنیای و امن برای گردشگران سراسر دنیا محسوب می شود. فرقی نمی نماید از تهران به این شهر بروید یا لس آنجلس؛ در هر صورت با آغوش باز مردم روبرو خواهید شد. این شهر، میزبان هزاران گردشگر و مسافر است که در سطح شهر به گشت و گذار می پردازند. اجازه دهید در ادامه با نکاتی که باید در ارمنستان و شهر ایروان به آن ها توجه کنیم، آشنا شویم. در این مقاله سعی شده علاوه بر هدایت مختصر در خصوص سفر به ایروان، نکات ریز و درشتی که در این شهر می تواند برای گردشگران مفید واقع شود نیز لحاظ شود.

یاد داشته باشید که خبرنگاران به شما یاری می نماید تا بتوانید سفرتان را با پایین ترین هزینه ها شروع کنید. ما با همکاری معتبرترین فروشنده های پکیج های تورهای خارجی، تورهای ایروان را فهرست نموده ایم تا بتوانید تور مورد نظرتان را با ارزان ترین قیمت ازطریق آژانس ها خریداری کنید.

تور ایروان

چگونه به ایروان برویم؟

این روزها تورهای گردشگری فراوانی وجود دارند که می توانید به واسطه آن ها به ایروان سفر کنید. بسته به بودجه و علایق خود، می توانید به صورت زمینی و هوایی به این شهر بروید. اگر انتخاب شما هواپیما است، در فرودگاه بین المللی زوارتنوتس ایروان فرود خواهید آمد، اما اگر سفر زمینی را انتخاب کنید، می توانید از مناظر دیدنی و ارتفاعات این کشور بهره مند شوید. البته بعضی از گردشگران نیز ترجیح می دهند ابتدا به گرجستان رفته و پس از گشت وگذار در آن، با قطار به ایروان بروند. اگر بار اولتان است که از قفقاز جنوبی دیدن می کنید، توصیه ما سفر از گرجستان است؛ چرا که مناظر طبیعی آن بسیار چشم نواز هستند. گرجستان و ارمنستان به قدری کوچک هستند که سفر از تفلیس (پایتخت گرجستان) به ایروان و بالعکس، بسیار ساده و سریع است. کسانی که به ارمنستان سفر می نمایند، معمولا از گرجستان نیز دیدن می نمایند.

با این حال، زبان، غذا، خلق و خو، معماری، مناظر و مهم تر از همه، تاریخ این دو کشور بسیار متفاوت از یکدیگر است. اگر عجله ندارید، بهتر است با قطار از ایروان به تفلیس رفته و از گردشگری در گرجستان نیز لذت ببرید. قطار تفلیس به ایروان، در طول تابستان هر شب از ساعت 20 حرکت نموده و ساعت 7:30 صبح روز بعد به مقصد می رسد. بعضی از قطارها دارای بوفه نیستند؛ پس بهتر است با آب و غذا سوار قطار شوید. پس از این که به ایروان رسیدید، به آسانی می توانید در قسمت درب ورودی ایستگاه قطار، برای خود تاکسی بگیرید. عجله نکنید، چرا که ایستگاه راه آهن ایروان بسیار دیدنی و زیبا است؛ ایستگاه راه آهن ایروان، نمونه بارزی از معماری دوران شوروی است. بهتر است قبل از سفر، کمی ارز ارمنی یا درام به همراه داشته باشید تا به راننده تاکسی پرداخت کنید؛ البته این رانندگان لاری گرجستان، دلار، یورو و پوند نیز قبول می نمایند. اگر عجله داشته باشید، می توانید با خودروی شخصی خود از ایران به ارمنستان بروید؛ راه سفر امن و بی خطر است.

مشکل زبان

اولین سفر به ایروان ممکن است کمی عجیب به نظر رسد. مردم این شهر قادر نیستند به خوبی به زبان انگلیسی صحبت نمایند؛ اما کارکنان هتل، رستوران و کافه ها تا حد خوب و استانداردی انگلیسی بلد هستند. تقریبا تمامی ارمنی ها می توانند زبان روسی را به خوبی صحبت نمایند و در مناطق تجاری شهر، تابلوها و علامت ها به هر دو زبان ارمنی و روسی نوشته شده اند. اگر با زبان انگلیسی آشنایی دارید، می توانید آهسته و شمرده با مردم ایروان صحبت کنید تا احتیاجهای خود را برطرف کنید. منوی غذای بیشتر رستوران های ایروان، به زبان های ارمنی، روسی و انگلیسی نوشته شده است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که به دلیل زیاد بودن تعداد گردشگران ایرانی در ارمنستان، بعضی از مردم این کشور تا حدود کمی با زبان فارسی نیز آشنایی دارند. سعی کنید عبارت ارمنی shnorhakalutyun را یاد بگیرید؛ این کلمه به معنی متشکرم است. مردم ایروان از دیدن کوشش شما برای گفتن این عبارت سخت، بسیار شادمان می شوند.

در ایروان کجا اقامت کنیم؟

هتل های آن سوی قفقاز جنوبی بدون دلیل خاصی، بسیار گران قیمت هستند. در واقع این هتل ها به نسبت قیمتشان، خیلی هم خوب نیستند. هتل های ایروان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. البته تمامی هتل ها و اقامتگاه های این شهر این گونه نیست؛ برای نمونه می توانید برای اقامت به هتل دلوکس ایراون (Yerevan Deluxe Hotel) در خیابان کومیتاس (Komitas) این شهر بروید. این هتل که توسط یک خانواده ارمنی اداره می شود، در فاصله 7 الی 10 دقیقه ای با تاکسی از میدان جمهوری ایروان واقع شده است. هتل دلوکس ایروان فوق العاده است. این اقامتگاه در خیابانی خلوت قرار گرفته است و نگرانی در خصوص سروصدا نخواهید داشت. اتاق های این هتل راحت و دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی بسیار خوب هستند. کارکنان این هتل بسیار مودب و با نزاکت هستند و همچنین در صورت احتیاج، شما را برای سفر به دیگر نقاط کشور نیز هدایت خواهند کرد. شاید دور بودن از میدان جمهوری ایروان کمی ناراحت نماینده باشد اما کرایه تاکسی از هتل تا میدان جمهوری زیاد نیست. هتلی بهتر از هتل دلوکس ایروان در شهر پیدا نخواهید کرد.

قدم زنی در ایروان

اگر می خواهید تمامی نقاط ایروان را ببینید و از آن لذت ببرید، بهترین راه، قدم زدن در سطح شهر است. با راه رفتن در ایروان ممکن است بعضی از بهترین مکان های شهر را پیدا کنید که در صورت رفت وآمد با تاکسی، از وجود آن ها بی خبر می ماندید. البته آب وهوای ایروان به طور کلی گرم است که به همین دلیل ممکن است گرما موجب آزردگی تان شود؛ اما کافه ها و پارک های زیادی در سطح شهر وجود دارد که می توانید هر از گاهی در آن ها توقف نموده و به استراحت بپردازید. اگر در طول تابستان به ایروان سفر کنید، قطعا به گروه های موسیقی و نوازندگان گوناگون در کافه ها و رستوران های مختلف برخورد خواهید کرد. به جز بعضی مناطق فقیرنشین مربوط به دوران شوروی در حومه شهر، بیشتر مکان های ایروان امن هستند. اگر در شهر گم شدید، کافی است سوار یکی از تاکسی های بی شمار ایروان شده و با کرایه تقریبا 5 یا 6 هزار تومان به داخل شهر برگردید.

میدان جمهوری

وقتی صحبت از ایروان به میان می آید، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می نماید، میدان جمهوری این شهر است. میدان جمهوری ایروان دارای معماری بسیار زیبای نئوکلاسیک دوران شوروی است که ساختمان های اداری زیادی از جمله وزارت خارجه ارمنستان نیز در آن واقع شده اند. این میدان تقریبا در تمام ساعات روز، شلوغ و پر سر و صدا است؛ صدای بوق خودروها در این مکان، همیشه به گوش می خورد. میدان جمهوری ایروان دو چهره بسیار متفاوت دارد ؛ این میدان در طول روز، نقش مرکز دولتی و اداری کشور را ایفا می نماید. مردان و زنان ارمنی روزانه به ساختمان های واقع در این میدان می روند و در خصوص مسائل مهم روز کشورشان صحبت می نمایند. اما شب های میدان جمهوری ایروان حا ل وهوای دیگری دارد؛ هزاران نفر شبانه به این مکان می آیند و به زیبایی های آن خیره شده و از آن لذت می برند. اگر می خواهید علاوه بر لذت بردن از نمای میدان جمهوری، غذا نیز میل کنید، به طبقات بالایی کافه Diamond Pizza در شمال غربی میدان بروید. این کافه، نمای بسیار وسیع و پانارومیکی به میدان جمهوری دارد. به طور خلاصه، اگر به ایروان سفر می کنید، حتما هم در طول روز و هم شبانه به میدان جمهوری سر بزنید.

کاسکاد و پارک پیروزی ایروان

پارک کاسکاد و موزه کافسجیان در فاصله کمی از میدان جمهوری ایروان واقع شده اند. برای رفتن به این مکان کافی است یک تاکسی بگیرید و عبارت کاسکاد را به راننده بگویید. به محض رسیدن به کاسکاد، با پلکانی بسیار بزرگ روبرو خواهید شد که به سمت بالا می رود. این مجموعه در دهه 1970 میلادی ساخته شده که دارای آثار هنری در گوشه و کنارش است. اگر به ورودی این مجموعه بروید، می توانید با استفاده از پله برقی به طبقات بالاتر بروید. بهتر است در هر طبقه توقف نموده و از زیبایی ها و نمای بی نظیر شهر لذت ببرید. هر یک از طبقات کاسکاد، باغچه ها و آبشارهای کوچک و نیز آثار هنری مدرن مختص خود را دارد؛ برای نمونه، یکی از این آثار شیرهایی هستند که با استفاده از لاستیک های کهنه ساخته شده اند. توصیه می کنیم در صورت امکان، این پلکان را بدون استفاده از پله برقی طی نموده و در هر طبقه نفسی تازه کنید تا لذت صعود بیشتر شود.

در بالای مجموعه کاسکاد می توانید نمایی زیبا از کوه آرارات و شهر را ببینید. اگر به بالا رفتن ادامه دهید و به سکوی تماشا برسید، دروازه های ورودی پارک پیروزی را خواهید دید که در فاصله 300 متری سمت راست جاده قرار دارند. خود پارک جاذبه خاصی ندارد اما می توانید با قدم زدن در آن به مجسمه مام ارمنستان برسید. این پیکره، نمادی از ارمنستان است که زنی شمشیر به دست را نشان می دهد که به سمت کوه آرارات ایستاده و از استان های از دست رفته این کشور که در ترکیه کنونی واقع شده اند، محافظت می نماید. در زیر این مجسمه، موزه ای کوچک اما بسیار جالب توجه قرار گرفته است که به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جنگ ناگورنو قره باغ با آذربایجان در اوایل دهه 1990 ساخته شده است. در زیر کاسکاد و پارک پیروزی، پارک مجسمه واقع شده که دارای میدانی پر از مجموعه مجسمه های جالب است. البته بعضی از مجسمه های این مکان بسیار عجیب به نظر می رسند. اطراف این پارک مملو از کافه و رستوران های کوچک است که پر از مهاجران و بعضی از یهودیان آواره است که از مناطقی مانند کالیفرنیای آمریکا، بوینس آیرس و لبنان به این مکان پناه آورده اند. بیشتر این افراد راغب به مصاحبه و صحبت کردن با گردشگران هستند.

موزه و یادمان نسل کشی ارمنی ها

امکان ندارد کسی به ارمنستان سفر کند و دلش نخواهد از میراث نسل کشی ارمنی ها دیدن کند. به راستی که ایروان تا قبل از نسل کشی حدودا 1.5 میلیون ارمنی به دست ترک های عثمانی، چیزی غیر از یک شهر کوچک نبود. پس از این واقعه اسفناک، جمعیت ایروان با رشد بسیار خوبی روبرو شد و ارمنی ها زندگی خود را از نو ساختند.

کوه آرارات نماد بسیار باعظمت و باشکوهی برای ارمنستان محسوب می شود که آسمان شهر ایروان را فرا گرفته است. اگرچه این کوه اکنون در نواحی شرق ترکیه قرار گرفته و کاملا از مرزهای ارمنستان خارج است اما با این وجود هنوز هم بخشی از فرهنگ و اسطوره مردم این کشور به شمار می رود. موزه و یادمان نسل کشی ارمنی ها که در خارج از مرکز شهر واقع شده، مکانی ایده آل برای خلوت کردن و تفکر است. قصد ما تخریب چهره امپراطوری عثمانی یا ترکیه کنونی نیست، بلکه تمرکز ما بر حفظ و گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان حادثه نسل کشی ارمنستان است که تا ابد، به عنوان مایه ننگی بر پیشانی جامعه بین الملل باقی خواهد ماند. اگرچه بیشتر نقاشی ها، نسخه های خطی و نامه های این موزه همگی جذاب و دیدنی هستند اما چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می نماید، مجسمه های کوچک شیشه ای به شکل زمین هستند که نمادی از 12 استان از دست رفته ارمنستان هستند. اگر شما هم می خواهید درک درستی از ساختار فرهنگ و مردم ارمنستان و نیز چالش های گذشته و پیش روی آنان داشته باشید، حتما به این موزه سر بزنید.

بازار ورنیساژ ایروان

بازار کهنه فروشان همیشه هواداران خاص خود را داشته و دارد. اگر به دنبال اشیایی به جا مانده از دوران کمونیستی، فرش های سنتی ارمنی و نقاشی های مختلف هستید باید به بازار ورنیساژ سری بزنید. در حدود یک و نیم ساعت یا بیشتر، می توانید کل بازار را دور بزنید.

کلیسای جامع زوارتنوتس و اچمیادزین

ایروان شهر بزرگی نیست و می توانید طی تنها چند روز، تمامی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی ایروان را ببینید. البته اگر بخواهید به قسمت های بیرونی شهر بروید و مقصد خود را نشناسید، کارتان کمی سخت خواهد شد. چندین بنای تاریخی مذهبی در خارج از ایروان و شهرهای اطراف وجود دارد که بازدید از آن ها، خالی از لطف نخواهد بود. از این مکان های باستانی می توان به کلیسای جامع زوارتنوتس و اچمیادزین اشاره نموده که دارای معماری بسیار زیبایی هستند. کلیسای اچمیادزین در شهر واغارشاپات ارمنستان و در فاصله یک ساعتی از ایروان واقع شده است که قدیمی ترین کلیسای دولتی دنیا است. از کلیسای جامع اچمیادزین به عنوان نخستین کلیسای جامع در تاریخ مسیحیت یاد می شود. اگرچه دکوراسیون داخلی بیشتر کلیساها ساده است اما محیط داخلی اچمیادزین دارای دیوار نقش های زیادی است. در اطراف فنس های محیط پیرامون این کلیسا، سنگ نماهای پر زرق وبرقی وجود دارند که قدمتشان به بیش از 1000 سال پیش باز می شود. کمی آن طرف تر از محوطه این کلیسا، کلیسای کوچک تری وجود دارد که توسط نخست وزیر سابق ارمنستان ساخته شده است.

معمولا احداث ساختمان های جدید در نزدیکی بناهای قدیمی، از ارزش آن می کاهد اما کلیسای کوچک یاد شده، با حفظ عناصر و معماری کلیسای اچمیادزین، تجانس و هماهنگی خوبی با آن دارد. در نزدیکی اچمیادزین، کلیسای سنت هریپسیمه قرار گرفته است که در سال 618 میلادی ساخته شده است. اگرچه این کلیسا به زیبایی اچمیادزنی نیست اما مکانی آرام و دلنشین است. کلیسای سنت هریپسیمه برخلاف کلیسای اچمیادزین که مملو از گردشگران متعدد است، عمدتا به منظور عبادت استفاده می شود و مبلغان مذهبی همیشه در آن رفت وآمد می نمایند. کمی آن طرف تر از اچمیادزین، بقایای کلیسای زوارتنوتس واقع شده که متعلق به قرن هفتم میلادی است. این مکان به عنوان میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا در پی حملات نیروهای دشمن و نیز زلزله های متعدد از بین رفته، ولی نواحی بیرونی آن تقریبا دست نخورده باقی مانده است که از جمله آن می توان به ستون های زیبای این کلیسا اشاره نمود که حکاکی های مربوط به 1400 سال پیش را روی خود حفظ نموده است. یکی از جالب ترین نکاتی که درمورد زوارتنوتس وجود دارد، حضور باشکوه کوه آرارات در پشت آن است. خوشبختانه نمای کوه آرارات در اینجا بسته نشده و به خوبی می توانید زیبایی های با ابهت آن را نظاره گر باشید. اگر زمان کافی برای ماندن نداشته باشید، تنها نیم روز برای بازدید از کلیساهای تاریخی خارج از ایروان کافی خواهد بود.

شب های ایروان چکار کنیم؟

شب های ایروان در تابستان بسیار دیدنی و جذاب است. اگرچه دمای هوای ایروان در طول روز بسیار گرم و آزاردهنده است، اما به همان مساوات، شب های این شهر با نسیم های گرم همراه شده و شرایط را برای قدم زنی و رفتن به رستوران در سطح شهر ایده آل می نماید. اگر به دنبال نوشیدنی خنک و خوشمزه هستید می توانید به کاسکاد و تالار اپرای ایروان در مرکز شهر بروید. بعد از این که به مرکز شهر رسیدید، مکان های فوق العاده ای برای بازدید پیدا خواهید کرد. از رستوران های لوکس که موسیقی زنده جاز دارند گرفته تا کافه های شیک و دنج همگی انتظار شما را می کشند. بیشتر کافه ها تا ساعت 2 نیمه شب باز هستند.

چه چیزهایی با خود به ایروان ببریم؟

جواب این سوال بستگی به این دارد که در چه فصلی و به چه منظوری به ایروان سفر می کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که آب و هوای ارمنستان به ویژه ایروان، تقریبا گرم و خشک و دمای آن بین 28 الی 35 درجه سانتی گراد است. بنابراین بهتر است لباس مناسبی همراه خود داشته باشید تا در هوای گرم دچار مشکل نشوید. با این حال مناطق روستایی ارمنستان معمولا آب و هوای خنک تری دارد. شرایط جوی ارمنستان در فصل زمستان، از منطقه به منطقه ای متفاوت است. هوای ایروان در زمستان زیاد سرد نمی شود اما با این وجود، هر از گاهی برف های شدیدی در این شهر می بارد. دمای هوای کلی ارمنستان در فصل سرما بین 2 درجه زیر صفر الی 10 درجه بالای صفر است. هوای مناطق روستایی، حومه ای و تفریحگاه های ورزشی مانند پیست های اسکی در ارمنستان بسیار سرد است و بدون لباس گرم نمی توانید در این نواحی دوام بیاورید. خوشایندترین فصل ارمنستان اوایل پاییز است که دارای آب و هوایی معتدل و خنک با روزهای بارانی است. در بهار باید آماده تغییرات جوی مانند باران های گاه و بی گاه در ایروان باشید.

در ایروان چکار کنیم؟

آیا می دانستید ارمنستان علاوه بر این که یک مقصد گردشگری فرهنگی است، مکانی فوق العاده برای عاشقان سفر نیز است؟ مناظر و ارتفاعات بی نظیر این کشور برای ورزش های هیجان انگیزی مانند اسکی و کوهنوردی بسیار ایده آل است. یکی از بهترین مکان ها برای اسکی، تفریحگاه تساغکادزور است که دارای امکانات ورزشی بسیار خوبی است.

منبع: کجارو / mytravelaffairs.com / danhamilton.co.uk
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 276

به "پیش از سفر به ایروان بخوانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیش از سفر به ایروان بخوانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش از سفر به ایروان بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید