چگونه از اطلاعات آیفون و آیپد بَکاپ بگیریم؟!

به گزارش دکتر برای تو، برای تهیه نسخه پشتیبان از محصولات اپل می توان به سراغ سرویس های ابری مثل iCloud یا نرم افزار های iTunes و Finder در کامپیوتر رفت.

چگونه از اطلاعات آیفون و آیپد بَکاپ بگیریم؟!

بکاپ گرفتن از ایفون می تواند راه حلی ساده و کاربردی برای جلوگیری از حذف داده ها و از دست دادن اطلاعات در مواردی مثل خرابی دستگاه، بازیابی تنظیمات کارخانه یا سرقت آن باشد. خوشبختانه روش های مختلفی برای انجام این کار در نظر گرفته شده است که کاربران می توانند با توجه به سهولت و دسترسی، به سراغ یکی از آن ها بروند.

در مطلب پیش رو به آنالیز و شرح روش های مختلف پرداخته شده است.

بک اپ ایفون چیست؟

تهیه نسخه پشتیبان از فایل ها و اطلاعات موجود روی دستگاه های گوناگون از جمله گوشی های هوشمند، روشی برای جلوگیری از حذف دائمی داده ها است. کاربران ویندوز و نسخه های قدیمی مک اواس می توانند از آی تونز یا آی کلاد به این منظور استفاده کنند؛ درحالی که دارندگان رایانه های مک مبتنی بر نسخه کاتالینا یا نوتر، می تواند به شکل مستقیم به وسیله اپلیکیشن Finder اقدام به تهیه Backup کنند.

چگونه فایل های آیفون را به کامپیوتر منتقل کنیم؟

البته در هنگام استفاده از آی کلاد، احتیاجی به کامپیوتر وجود ندارد و می توان تمامی اطلاعات را مستقیماً روی سرور های ابری بارگذاری نمود. مشترکین سرویس ابری گوگل One نیز می توانند بعضی از داده های اپ ها و ابزار های خاص مثل مخاطبین، اطلاعات تقویم، تصاویر و ویدئو ها را روی فضای ابری ذخیره کنند.

برترین روش بکاپ گرفتن از ایفون و آیپد کدام است؟

معمولاً تهیه نسخه پشتیبان به وسیله آی تونز در ویندوز یا اپلیکیشن Finder در مک، از محبوبیت بالایی در نزد کاربران برخوردار است؛ زیرا در این روش ها احتیاجی به فضای ذخیره سازی ابری و بارگذاری فایل ها به وسیله اینترنت وجود ندارد. البته باید توجه داشت که دسترسی به حساب کاربری اپل، برای بازیابی فایل های پشتیبان، ضروری خواهد بود و اگر مسئله ای برای کامپیوتر ایجاد گردد، دسترسی به نسخه پشتیبان هم از بین می رود. بعلاوه امکان رمزنگاری فایل ها جهت بهبود امنیت وجود دارد.

در صورتی که از آی کلاد برای تهیه نسخه پشتیبان بهره ببرید، دیگر احتیاجی به رمزنگاری دستی نخواهید داشت و این کار به شکل اتوماتیک انجام می گیرد. در سوی دیگر، جای اطلاعات شما روی سرور های ابری، امن خواهد بود و دیگر لازم نیست نگران از دست دادن آن ها باشید. دسترسی آسان در همه جا و عدم احتیاج به کامپیوتر، از دیگر مزیت های روش مذکور به شمار می روند؛ اما متاسفانه اگر حجم اطلاعات زیاد باشد، باید به سراغ اشتراک پولی آی کلاد بروید تا فضای ذخیره سازی بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد. ناگفته نماند که این شیوه، آسان ترین و سریع ترین راه برای بکاپ گرفتن از ایفون به ایفون نیز محسوب می گردد.

حساب های کاربری رایگان اپل به شکل پیش فرض 5 گیگابایت فضا در اختیار دارند و با پرداخت 1 دلار در ماه، می توان این اندازه را به 50 گیگابایت افزایش داد. بعلاوه طرح های دیگری با 200 گیگابایت و 2 ترابایت فضای ذخیره سازی با هزینه بیشتر هم در دسترس علاقه مندان قرار دارند. سرویس ذخیره سازی ابری گوگل، سه برابر فضای رایگان بیشتری در اختیار کاربران می گذارد؛ اما امکان ذخیره کردن داده های محدودی مثل تصاویر و ویدئو ها روی این 15 گیگابایت وجود دارد و نمی توان مواردی مانند تنظیمات و برنامه ها را ذخیره نمود.

1. بکاپ گرفتن از ایفون با ایتنوز (ویندوز و مک)

معمولاً آی تونز به عنوان برترین نرم افزار بکاپ ایفون شناخته می گردد که امکان استفاده از آن روی هر دو سیستم عامل ویندوز و مک وجود دارد. در این روش، احتیاجی به بارگذاری فایل ها به وسیله اینترنت روی فضای ابری وجود نخواهد داشت و کاربر می تواند آن ها را به شکل آفلاین در حافظه داخلی کامپیوتر، ذخیره نماید. بعلاوه گزینه ای برای رمزگذاری روی فایل های پشتیبان وجود دارد که به امنیت بیشتر آن ها یاری می نماید. در پایین به نحوه تهیه نسخه پشتیبان با شیوه مذکور، اشاره شده است.

برای شروع بکاپ گرفتن از ایفون با کامپیوتر، گوشی یا تبلت خود را به وسیله کابل USB به رایانه متصل کنید و سپس برنامه iTunes را اجرا نمایید.

در صورت احتیاج می توانید فایل نصب آی تونز را از وب سایت رسمی اپل دریافت نمایید.

روی آیکن موبایل در گوشه پنجره برنامه کلیک کنید و در ادامه مطمئن شوید که گزینه This Computer در پایین عنوان Backups انتخاب شده است.

حالا روی کلید Back Up Now در سمت راست صفحه کلیک کنید و منتظر بمانید تا فرایند بکاپ گرفتن از آیفون یا آیپد به اتمام برسد.

در صورتی که فرایند به درستی انجام گردد، تاریخ و زمان فعلی در پایین عبارت Latest Backup درج خواهد شد.

در صورتی که قصد دارید اطلاعات حساس مانند رمز های عبور، تنظیمات وای فای، تاریخچه وبگردی و... را در داخل فایل پشتیبان قرار دهید، بهتر است تیک گزینه Encrypt local backup را بزنید تا فایل رمزگذاری گردد.

در پنجره Set Password باید رمز عبور و تکرار آن را به ترتیب در کادر های Password و Verify Password وارد کنید و سپس روی کلید Set Password کلیک نمایید.

در ادامه به شکل اتوماتیک فرایند تهیه نسخه پشتیبان از گوشی یا تبلت شما شروع خواهد شد؛ در غیر این صورت می توانید به صورت دستی روی گزینه Back Up Now کلیک کنید.

پس از تهیه نسخه پشتیبان، می توانید از صحت رمزگذاری آن اطمینان کسب کنید.

به این منظور از منوی Edit در نوار ابزار بالایی برنامه آی تونز، گزینه Preferences را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده، روی تب Devices کلیک نمایید. در صورتی که آیکن قفل روبه روی نام دستگاه قرار داشته باشد، به منظور رمزگذاری روی فایل پشتیبان مرتبط با آن است.

برای حذف رمزگذاری روی فایل پشتیبان، تنها کافی است تا دوباره تیک گزینه Encrypt local backup را بردارید.

در مراحل قبل با نحوه بکاپ گرفتن از ایفون روی هارد با استفاده از نرم افزار iTunes آشنا شدیم که در هر دو سیستم عامل ویندوز و مک کاربرد دارد. در صورت بروز مشکل برای اطلاعات گوشی یا تبلت، می توانید از فایل پشتیبان برای بازیابی داده ها بهره ببرید؛ اما پیش از آن باید مراحلی را طی کنید که در پایین ذکر شده است.

به اپلیکیشن Settings روی گوشی یا تبلت خود مراجعه نموده و روی نام خود در قسمت بالایی کلیک کنید.

سپس به بخش Find My مراجعه نموده و در ادامه روی گزینه Find My iPhone یا Find My iPad در بالای صفحه بزنید.

در صفحه Find My iPhone گزینه ای با همین نام واقع شده است. تنها کافی است تا کلید قرار گرفته در مقابل آن را روی حالت خاموش قرار دهید.

جهت بازیابی فایل پشتیبان، گوشی یا تبلت را با کابل USB به کامپیوتر متصل کنید و برنامه آی تونز را باز نمایید.

روی آیکن موبایل در گوشه بالایی صفحه کلیک نموده و سپس روی کلید Restore Backup مشابه با تصویر پایین، بزنید.

در پنجره Restore From Backup تاریخ و ساعت نمایش داده شده را آنالیز نموده و دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در نهایت روی کلید Restore بزنید تا فرایند بکاپ گرفتن از ایفون با ایتونز شروع گردد. در صورتی که فایل پشتیبان را رمزگذاری نموده باشید، از شما درخواست می گردد تا رمز عبور را وارد نمایید.

حالا وارد اپل آی دی خود روی گوشی یا تبلت شوید و صبر کنید تا فرایند بازیابی اطلاعات به سرانجام برسد. سپس دوباره وارد اکانت شوید. ممکن است فرایند نصب و به روزرسانی اپلیکیشن ها کمی طولانی گردد و زمان آن، وابسته به تعداد برنامه ها و سرعت اتصال اینترنت خواهد بود.

2. بکاپ گرفتن از ایفون با مک به وسیله Finder

اپلیکیشن Finder، یک نرم افزار بکاپ ایفون دیگر به شمار می رود که برای بکاپ گرفتن از ایفون با کامپیوتر های مجهز به نسخه های نو مک اواس (کاتالینا به بعد) کاربرد دارد. این روش تقریباً مشابه با استفاده از برنامه آی تونز است؛ اگرچه استفاده از آن آسان تر است و سریع تر می تواند نسخه پشتیبان را فراهم سازد. نحوه استفاده از فایندر برای ایجاد فایل پشتیبان در پایین شرح داده شده است.

ابتدا گوشی یا تبلت خود را به وسیله کابل به رایانه مک متصل کنید و سپس اپلیکیشن Finder را باز نمایید.

در منوی سمت چپ و زیر عبارت Locations در پی نام دستگاه خود بگردید و روی آن کلیک کنید.

اگر برای اولین بار باشد که چنین کاری انجام می دهید، باید روی گزینه Trust در برنامه Finder کلیک کنید تا دستگاه در فهرست موارد قابل اعتماد برای مک قرار بگیرد.

بعلاوه باید روی گزینه Trust در گوشی یا تبلت خود بزنید و رمز عبور آن را نیز وارد کنید.

حالا در تب General و مقابل عبارت Backups یکی از گزینه ها را انتخاب کنید. گزینه اول برای ایجاد فایل پشتیبان روی آی کلاد و گزینه دوم برای ذخیره آن روی مک کاربرد دارد.

اگر حجم داده های شما زیاد است، بهتر است گزینه دوم را انتخاب کنید تا فایل پشتیبان به شکل آفلاین ذخیره گردد و احتیاجی به بارگذاری آن به وسیله اینترنت نیز وجود نداشته باشد.

در صورتی که می خواهید فایل پشتیبان، رمزگذاری گردد، تیک گزینه Encrypt local backup را بزنید.

اکنون برای بکاپ گرفتن از ایفون با مک، روی گزینه Back Up Now کلیک کنید.

پس از شروع فرایند بکاپ گرفتن از ایفون با کامپیوتر مک، کلید Back Up Now به حالت خاکستری تبدیل می گردد و نوار پیشرفت در پایین صفحه، نمایش داده خواهد شد.

در صورتی که فرایند تهیه نسخه پشتیبان با موفقیت به سرانجام برسد، می توانید تاریخ و ساعت فعلی را در کنار عبارت Last backup on this Mac مشاهده کنید.

برای بازیابی فایل پشتیبان، کافی است تا روی گزینه Restore Backup کلیک کنید و در صورت احتیاج، رمز ورود را وارد نمایید. در ادامه صبر کنید تا فرایند انتقال اطلاعات به سرانجام برسد و دوباره وارد اپل آی دی خود روی گوشی یا تبلت شوید.

3. تهیه نسخه پشتیبان ابری با آی کلاد (iCloud)

سرویس ذخیره سازی ابری اپل، گزینه خوبی برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات سبک مثل تنظیمات یا پیغام ها است. کاربران می توانند از آی کلاد برای بکاپ گرفتن از واتس اپ در ایفون استفاده کنند. بعلاوه شرحات ذکر شده در پایین، نحوه بک آپ گرفتن از مخاطبین در آیفون را نیز شامل می گردد.

در ابتدا وارد اپلیکیشن Settings روی گوشی یا تبلت خود شده و سپس روی نام اپل آی دی در بالای صفحه بزنید.

حالا به قسمت iCloud وارد شوید و سپس گزینه iCloud Backup را انتخاب نمایید.

کلید قرار گرفته در مقابل گزینه Back Up This iPhone را روی حالت فعال قرار دهید و کلید Back Up Now در پایین آن را لمس کنید.

اکنون فرایند بکاپ گرفتن از ایفون روی iCloud شروع خواهد شد و یک نوار پیشرفت همراه با زمان تقریبی به جای مانده، نمایش داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که پس از فعال کردن گزینه Back Up This iPhone، یک نسخه پشتیبان به شکل اتوماتیک در هر 24 ساعت یکبار روی آی کلاد ایجاد می گردد.

اگرچه این قابلیت می تواند به روز بودن فایل پشتیبان را تضمین کند و از حذف اطلاعات جلوگیری به عمل آورد؛ اما می تواند حجم اینترنت چشمگیری مصرف کند. به همین علت در صورت عدم احتیاج، بهتر است آن را دوباره غیرفعال کنید.

بعلاوه شایان ذکر است که برای تهیه اتوماتیک نسخه پشتیبان، دستگاه باید حتماً به وای فای و شارژر متصل باشد و صفحه آن نیز روشن نباشد.

اگر گوشی یا تبلت خود را مجدداً به کامپیوتر متصل کنید، حالت تهیه نسخه پشتیبان اتوماتیک به iCloud تغییر یافته است؛ ولی می توانید در صورت علاقه آن را دوباره تغییر دهید.

برای بازیابی فایل پشتیبان قرار گرفته روی آی کلاد، ابتدا به اپلیکیشن Settings روی گوشی یا تبلت خود مراجعه کنید.

به قسمت General وارد شوید و سپس گزینه Transfer or Reset iPhone را بزنید.

حالا گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب نمایید و انجام عملیات را با زدن کلید Continue تایید کنید.

برای ادامه کار باید رمز عبور دستگاه را وارد نمایید. در این مرحله ممکن است یک نسخه پشتیبان به صورت اتوماتیک ایجاد گردد.

اگر نمی خواهید منتظر به اتمام رسیدن فرایند بکاپ گرفتن از ایفون شوید، روی گزینه Skip Backup بزنید.

اکنون دوباره رمز عبور دستگاه را وارد نموده و گزینه Turn Off را انتخاب کنید تا قابلیت های Find My و Activation Lock غیر فعال شوند.

نوبت به آن رسیده است تا روی گزینه Erase iPhone بزنید تا اطلاعات قرار گرفته روی دستگاه حذف شوند.

پس از پاکسازی داده های موبایل، می توانید اقدام به بکاپ گرفتن از ایفون به ایفون نمایید.

در دستگاه نو وارد صفحه Apps & Data شوید و گزینه Restore from iCloud Backup را انتخاب کنید.

حالا برای ورود به اپل آی دی خود، نام کاربری (ایمیل مورد استفاده برای ساخت اکانت) و رمز عبور را وارد نمایید.

روی نسخه پشتیبان مورد نظر برای بازیابی بزنید. در صورتی که مورد دلخواه را مشاهده نمی کنید، گزینه Show All Backups را انتخاب کنید تا تمامی فایل های پشتیبان نمایش داده شوند.

با زدن کلید Customize می توانید تنظیمات و اپلیکیشن هایی که قصد بازیابی آن ها را دارید، انتخاب کنید.

بعلاوه می توانید برای بازیابی تمامی اطلاعات، روی کلید Continue بزنید. سپس صبر کنید تا فرایند نصب و به روزرسانی اپ ها به سرانجام برسد.

4. تهیه نسخه پشتیبان ابری با گوگل One

یکی دیگر از راه حل ها برای ایجاد فایل پشتیبان به صورت ابری، استفاده از سرویس گوگل One است به شکل رایگان در اختیار علاقه مندان واقع شده است. نحوه بک آپ گرفتن از مخاطبین در آیفون به این روش در پایین شرح داده شده است و بعلاوه می توان از آن برای بعضی دیگر برنامه ها مثل تقویم و جیمیل در کنار عکس ها و ویدئو ها نیز استفاده کرد.

ابتدا اپلیکیشن Google One را از اپ استور دریافت کنید. لینک دانلود برنامه در انتهای این قسمت قرار داده شده است.

وارد برنامه گوگل One شوید و سپس کلید Set up data backup را لمس کنید.

اگر می خواهید به وسیله اینترنت سیم کارت اقدام به بکاپ گرفتن از ایفون کنید، گزینه Back up using cellular data را روی حالت فعال قرار دهید.

در نهایت روی کلید Back up now بزنید تا فرایند بارگذاری فایل پشتیبان روی سرور های ابری گوگل شروع گردد.

برای اطلاع از حجم فایل پشتیبان، می توانید به تب Storage مراجعه کنید. بعلاوه در آینده برای تغییر تنظیمات و موارد قرار گرفته در فایل پشتیبان، می توانید به قسمت Backup settings بروید.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2246

به "چگونه از اطلاعات آیفون و آیپد بَکاپ بگیریم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از اطلاعات آیفون و آیپد بَکاپ بگیریم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید