اولین سفر تکنفره ، نکاتی که قبل از به تنهایی سفر کردن باید بدانید

به گزارش دکتر برای تو، سفر تکنفره، روز به روز محبوب تر و محبوب تر می گردد و بسیاری از کسانی که قصد دارند اولین سفر تکنفره خود را انجام دهند در تردید هستند که آیا به تنهایی سفر کردن و پا گذاشتن به قلمرو های ناشناخته برای آنها کاری مناسب است یا خیر. اگر شما هم از آن دسته هستید، باید این نکته را بدانید که هرگز نباید چالش های سفر تکنفره را دست کم بگیرید. به تنهایی سفر کردن، آسان ترین روش سفر کردن نیست و به کوشش بسیار زیادی احتیاج دارد. اما از طرفی هم یک تجربه فوق العاده مفید و هیجان انگیز است؛ اگر بتوانید آن را به درستی و با آگاهی کامل انجام دهید. بنابراین در این مطلب خبرنگاران قصد داریم نکات بسیار مهم و اساسی در خصوص سفر تکنفره را که می بایست حتما قبل از انجام سفر بدانید برایتان بشماریم. این لیست به شما یاری می نماید که از مرتکب شدن اشتباهات معمول بپرهیزید و در کمال آرامش و بدون استرس تنهایی سفر کردن را تجربه کنید. با خبرنگاران همراه باشید.

اولین سفر تکنفره ، نکاتی که قبل از به تنهایی سفر کردن باید بدانید

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : کاملا آماده و مطلع باشید

آمادگی همواره یکی از ملزومات تنهایی سفر کردن است؛ بخصوص وقتی که قرار است تنها سفر کنید. چند قدم از قدم های مهمی که می توانید در راه آماده بودن بردارید، شامل تحقیق کردن قبل از سفر، نگاه کردن به نقشه قبل از جابجایی در یک منطقه و کسب اطلاع در خصوص شرایط مالی، سیاسی و اجتماعی کشوری که به آن سفر می کنید هستند. ساده تر بگوییم، حتما در خصوص مکانی که به آن سفر می کنید اطلاعات کسب کنید. کدام منطقه ها آن کشور، برترین هستند، کدام نوع از وسایل حمل و نقل بیشترین کارآیی را دارند و برترین راه برای رفتن از فرودگاه به محل اقامتتان چیست. به خاطر داشته باشید که شما قادر نخواهید بود بر شخص دیگری در طول سفر تکیه کنید؛ بخصوص وقتی که به مقصد می رسید. هیچ کس برای شما تحقیقات انجام نمی دهد و بنابراین بهتر و عاقلانه تر است که حداقل چند هفته قبل در خصوص همه چیز تحقیق کنید و اطلاعات کسب نمایید. یک برنامه ریزی روزانه تهیه کنید که شامل تمام نقاطی که قرار است در آنها به گشت و گذار مشغول شوید باشد و هر روز قبل از این که به سمت آن نقاط رهسپار شوید، آنالیز کنید که محل دقیق آنها کجاست و با محل اقامت شما چقدر فاصله دارند. برنامه ریزی هنری است که تنها تعداد معدودی از جهانگردان در آن تبحر دارند. برای تهیه کردن یک برنامه ریزی مناسب، نیاز به تمرین زیاد و تجربه بالا دارید؛ اما اولین قدم همواره کشیدن یک جدول است و نشان دادن این که نقاط مختلف چقدر با هم فاصله دارند. بعد از آن، بیشتر چیزها در جای خود قرار می گیرند و بعد از چندین بار تنهایی سفر کردن ، متوجه می شوید که به طور اتوماتیک، بسیاری از مهارت های سازمان دهی و نظم را فرا گرفته اید.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : مقصدی انتخاب کنید که با سطح تجربه و شخصیت شما تناسب داشته باشد

یکی از مهم ترین جنبه های تنهایی سفر کردن ، انتخاب کردن یک مقصد درست برای خودتان است. ممکن است به تصاویر یا ویدیوهای مونتاژ شده بعضی مقاصد جهانگردی در اینترنت و شبکه های مجازی نگاه کنید و فکر کنید که چقدر زیبا هستند و دلتان می خواهد به این نقاط سفر کنید؛ اما حقیقت این است که هر مقصد جهانگردی برای همه انواع جهانگردان مناسب نیست. اولین سوالی که می بایست از خودتان بپرسید این است که چه می خواهید. اهداف شما از سفر کردن چه ها هستند؛ آیا می خواهید به کشوری با فرهنگی کاملا متفاوت بروید؛ جایی که به زبان آنها صحبت نمی کنید و قوانین اجتماعی آنها را درک نمی کنید؛ آیا می خواهید از کشوری بازدید کنید که احتمال مورد دزدی قرار گرفتن، پانزده برابر بیشتر از کشور خودتان است؛ آیا می خواهید از کشوری تماشا کنید که گرما و رطوبت استوایی پوست شما را می سوزاند و باعث می گردد همواره در حال عرق ریختن باشید؛ بعد از این که توانستید برای تمامی این سوالات، پاسخ پیدا کنید، می توانید انتخاب کنید که به کجا بروید. یک فاکتور مرتبط دیگر، سطح سخت بودن مقصد مورد نظرتان است. به عنوان یک قانون کلی، جهانگردان بی تجربه می بایست با مقصدی شروع نمایند که از لحاظ امنیتی و راحتی به کشور زادگاهشان شباهت دارد. اگر هرگز به تنهایی سفر ننموده اید، می بایست سفر خود را از کشور های آسان تر که دارای امکانات جهانگردی بهتر و سطح امنیت بالاتر هستند شروع کنید؛ برای مثال، کشور هایی مانند آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، تایلند، استرالیا، نیوزیلند و ایسلند. مسلما کشور های دیگری هم وجود دارند؛ اما اگر به طور عموم صحبت کنیم، برترین کشور ها برای شروع سفر تکنفره، کشور های توریستی هستند. بعد از این که در کشور های آسان تر، کسب تجربه نمودید، می توانید به گشت و گذار در قلمرو های ناشناخته تر و سخت تر مشغول شوید.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : بودجه بالاتری در نظر بگیرید

بر اساس یک قانون کلی، تکنفره سفر کردن از سفرهای گروهی با دوستان یا خانواده و حتی از سفر کردن زوج ها گران تر است. البته هزینه های شما در حد زیادی به سبک زندگی تان و انتخاب هایی که در طول سفر دارید بستگی دارند؛ اما به طور کل، وقتی تنها سفر می کنید، می بایست بودجه خود را حداقل 1.5 برابر سفر های معمول دیگر در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که می بایست هزینه کلی بسیاری از فعالیت ها، کالا ها و خدمات را می بایست در نظر بگیرید. به عنوان مثال، بسیاری از هتل ها، مجموعه های آپارتمانی و میهمان خانه ها دارای اتاق های یک تخته نیستند؛ بنابراین مجبور خواهید بود در بسیاری از شرایط، برای اتاق های دو تخته، مبلغ دو برابر بپردازید. فاکتور مهم دیگر این است که شما به پول نقد بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر تکنفره سفر می کنید و در میان مردم محلی با کسی آشنا نیستید، به مبلغی پول نقد نیاز خواهید داشت تا در مواقع حساس و اضطراری از آن بهره ببرید.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : محل اقامت خود را براساس برنامه ریزی سفر و شخصیت خودتان انتخاب کنید

بسیاری از کسانی که برای اولین بار به سفر می روند، بدون هیچ شک و تردید، میهمان خانه ها را برای اقامت کردن انتخاب می نمایند. موقعیت داشتن اقامت مقرون به صرفه بهمراه سایر جهانگردان، یک مزیت بسیار مهم به نظر می رسد که قابل چشم پوشی نیست. اما بگذارید این نکته را برایتان روشن کنیم؛ میهمان خانه ها برای همه مناسب نیستند. مقرون به صرفه بودن میهمان خانه ها بی علت نیست. آنها استاندارد های پایین تری نسبت به سایر انواع گزینه های اقامتی دارند و اغلب مانند هتل های معمول، مورد تعمیر و نوسازی قرار نمی گیرند. میهمان خانه ها شلوغ تر و پر سر و صدا تر هم هستند و اگر در میهمان خانه ای که اتاق های گروهی کرایه می دهد اقامت کنید، هیچ فضای شخصی و خصوصی نخواهید داشت و مجبور خواهید بود مراقب دارایی ها و وسایل خود باشید. تعریف کردن جهانگردان و تطابق دادن آنها با محل اقامت مناسب آنها تقریبا غیر ممکن است. بسیاری از افراد از میهمان خانه ها خوششان می آید و بسیاری هم اصلا آنها را مناسب نمی دانند. بعضی هتل ها را ترجیح می دهند؛ در حالی که بعضی دیگر عاشق اقامت در آپارتمان های اجاره ای هستند. اما دقیقا مانند بسیاری دیگر از جنبه های تنهایی سفر کردن ، تنها تجربه است که به شما می گوید کدام نوع از اقامت برای شما برترین است. جمع بندی ما در این زمینه این گونه است که :

نکته اول : اگر می خواهید با سایر جهانگردان دیدار کنید، میهمان خانه ها فوق العاده هستند؛ اما اگر می خواهید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و اقامتتان راحت و انعطاف پذیر باشد، آنها اصلا مناسب نیستند

نکته دوم : آپارتمان ها محل های بسیار خوبی برای اقامت هستند؛ زیرا بیشترین انعطاف پذیری را به شما هدیه می نمایند و اگر تنها باشید، بیشتر از زمانی که در یک میهمان خانه اقامت دارید، تشویق خواهید شد که با مردم محلی آشنا شوید و ارتباط برقرار سازید. از خانه خارج شدن و ارتباط برقرار کردن با مردم محلی، تجربه لذت بخش تر و جالب تری از دیدار با ده جهانگرد خارجی است که سوال های مشابه را بارها و بار ها از شما می پرسن

نکته آخر : هتل ها از لحاظ راحتی عالی هستند؛ اما سطح انعطاف پذیری که برای شما فراهم می نمایند نسبت به آپارتمان ها پایین تر است و این بدان معنی است که برای جهانگردانی که تکنفره سفر می نمایند خیلی مناسب نیستند. آپارتمان های کوچک می توانند برترین انتخاب ممکن باشند؛ زیرا هزینه اقامت در آنها بالا نیست و داشتن یک آشپزخانه و فضای خصوصی بسیار لذت بخش است.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : کلمات و عبارات ساده زبان محلی را یاد بگیرید

دانستن کلمات و عبارات ساده زبان کشوری که به آن سفر نموده اید، همواره مفید است؛ اما وقتی که تکنفره سفر می کنید بسیار اهمیت دارد. بخاطر داشته باشید که می بایست از پس مسائل و شرایط سخت متعددی بر بیایید و می بایست به تنهایی در شهر ها راه خود را پیدا کنید. بهتر است به طور اشتباه فکر نکنید که مردم همه کشور های جهان به زبان انگلیسی صحبت می نمایند. بسته به این که در کدام نقطه جهان بسر می برید، می توان گفت تقریبا هیچ کس به انگلیسی صحبت نمی نماید و شما می بایست افکار خود را به زبان محلی ترجمه کنید (یا با حرکات و اشارات، منظورتان را به آنها بفهمانید). یاد گرفتن کلمات و عبارات مهم یک زبان برای ارتباط برقرار کردن با مردم محلی نیز بسیار اهمیت دارد. هنگام تنهایی سفر کردن ، برترین روش برای جذب فرهنگ محلی این است که با مردم معمولی که اغلب تنها به زبان خودشان صحبت می نمایند ارتباط برقرار کنید. در جهانی امروز، یاد گرفتن یک زبان نو از همواره آسان تر شده است؛ کلاس های آنلاین، اپلیکیشن های آموزش زبان، آموزش از طریق اسکایپ و کتاب های کاغذی آموزش زبان می توانند یاری بسیار خوبی در زمینه یادگیری زبان باشند. بر این اساس، یاد گرفتن کلمات و عبارات مهم یک زبان دیگر خیلی سخت به شمار نمی رود.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : به جهانگردان دیگر و مسافران میهمان خانه ها تکیه نکنید

جهانگردانی که برای اولین بار دست به سفر تکنفره می زنند ، مرتکب یک اشتباه معمول می شوند؛ اشتباه آنها این است که تا حد بسیار بالایی به سایر جهانگردان تکیه می نمایند. وقتی صحبت از سفر تکنفره و کیفیت و اندازه نصیحت هایی که قرار است از جهانگردان دیگر دریافت کنید می گردد، باید بدانید آنها انواع بسیار مختلف دارند و بسیار گیج نماینده هستند. بنابراین یکی از مهم ترین نکات تنهایی سفر کردن این است که همواره این احتمال را مد نظر داشته باشید که هیچ جهانگرد دیگری نتواند به شما یاری کند و خودتان آمادگی کسب کنید. این که چند نفر از جهانگردانی که برای اولین بار تکنفره سفر می نمایند، بدون هیچ مطلعی پا به میهمان خانه ها می گذارند واقعا شگفت انگیز است و البته اغلب اوقات، بهانه شان این است که: من به این میهمان خانه آمدم تا توصیه ها و پیشنهاد های دیگر جهانگردان را دریافت کنم. اما بهتر است بدانید این کار اغلب نتیجه نمی دهد. علاوه بر احتمال بسیار بالای عدم دریافت توصیه مناسب، شما اینگونه احساس خواهید کرد که یک بچه کوچک هستید که همواره باید دستتان را بگیرند و اطراف را به شما نشان بدهند. تحقیقات خود را به طور درست انجام دهید تا شخصی نباشید که با آماتور بودن خود دیگران را آزار می دهد.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : صبح زود از خواب بیدار شوید

یکی از عالی ترین چیز های مربوط به تنهایی سفر کردن ، اندازه کنترلی است که در طول سفر خود بر همه چیز دارید. این شمایید که تصمیم می گیرید چه کار کنید و چه زمان آن را انجام دهید. این به شما گستره بزرگی از انتخاب ها را می دهد و این که چه زمان و چطور از یک نقطه مورد علاقه خود بازدید کنید. اما با کمی تجربه، به سرعت متوجه خواهید شد که مزایای بیدار شدن قبل از سایر مردم شهر چقدر زیاد هستند. از آنجایی که تنها هستید، زمان زیادی را صرف صبحانه خوردن در هتل نمی کنید و قادر خواهید بود روز خود را بسیار زودتر شروع کنید؛ این به شما فرصت می دهد که از سایر جهانگردان یک قدم جلوتر باشید و در شور و انرژی مردم محلی غرق شوید. تجربه رفت و آمد در یک شهر در زمان شلوغی و ترافیک اصلا لذت بخش نیست؛ اما درک درستی از آن شهر و جامعه ای که در آن زندگی می نماید به شما خواهد داد.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : از دیدار و آشنایی با مردم محلی نترسید

تنهایی سفر کردن موثر ترین روش برای ارتباط برقرار کردن با افراد متعلق به پس زمینه های مختلف و پیدا کردن یک نقطه دید نو است. ممکن است کلیشه ای به نظر برسد؛ اما هیچ راه بهتری از بیرون رفتن و آشنا شدن با مردم محلی برای یادگیری یک فرهنگ نو وجود ندارد. وقتی تکنفره سفر می کنید و به نقاط ناشناخته می روید، برای آشنایی با مردم محلی، هزاران راه مختلف موجود هستند. شما به سرعت متوجه خواهید شد که تجربه کردن یک کشور از طریق ارتباط برقرار کردن با جامعه آن بسیار لذت بخش تر و تاثیر گذار تر از آن است که تنها با جهانگردان دیگری که به آن کشور سفر نموده اند ارتباط برقرار کنید.

نکات مهم درتنهایی سفر کردن: پذیرای تنهایی و انزوا باشید

تنها بودن می تواند بسیار کلافه نماینده باشد؛ اما می تواند بسیار لذت بخش هم باشد. تنها بودن به شما این فرصت را می دهد که در خصوص زندگی و اتفاقات گذشته ای که به شما رفته است فکر کنید و قادر خواهید بود در خصوص جهان تعمق نمایید یا در آرامش کامل، موقعیت های مختلف را بسنجید و به آنها عکس العمل نشان دهید. تنها بودن، خالص ترین و برترین راه برای شناخت خود است و پذیرفتن تنهایی و انزوا، باعث پیشرفت شخصی و اخلاقی انسان ها می گردد. تنهایی برترین روش برای شناخت خود به شمار می رود؛ بنابراین به جای این که از آن بترسید، آن را پر رنگ تر و موثر تر سازید.

نکات مهم در تنهایی سفر کردن : از زمانی که دارید بهره ببرید

یکی از مهم ترین و موثر ترین نتایج تنها بودن، داشتن زمان طولانی و مفید است. وقتی تنها هستید، لازم نیست برای تصمیم گیری در خصوص انجام هر کاری، با یک شخص دیگر بحث کنید؛ مجبور نیستید برای کس دیگری صبر کنید یا هر دو دقیقه یک بار توقف کنید تا همراهتان از نقاط مختلف عکس بگیرد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که روز های شما طولانی تر شده اند که باعث می گردد برنامه ریزی بهتر و مفید تری برای سفرتان داشته باشید. بنابراین قادر خواهید بود لیست نقاط مورد علاقه برای بازدید و فعالیت های مورد نظرتان را طولانی تر کنید؛ خیلی طولانی تر از زمانی که به همراه یک گروه سفر می کنید. حتی اگر نتوانید همه موارد داخل لیست خود را انجام دهید، تنهایی باعث می گردد بتوانید برترین برنامه ریزی را برای انجام بیشتر آن موارد داشته باشید.

نکات مهم در تنهایی سفر کردن : در خصوص امنیت خود محتاط باشید

امنیت شما در سفر تا حد بالایی به مقصدی که به آن سفر می کنید و درجه مطلعی و احتیاط خودتان بستگی دارد. اما توصیه معمول این است که در طول سفر تکنفره تان، مراقب تر و محتاط تر باشید. این نکته در طبقه بندی نکته هایی که در خصوص آمادگی کامل ذکر کردیم قرار می گیرد؛ اما جزئیات اضافی دیگری وجود دارند که می بایست به آنها نیز اشاره کنیم. بسته به مقصدی که به آن سفر نموده اید، بیشتر نقاط جهان برای خانم ها خطرناک تر هستند و خانم ها می بایست احتیاط بیشتری به خرج دهند. بعضی از اصول اولیه احتیاط (برای آقایان و خانم ها) شامل پیاده روی نکردن در منطقه ها ناشناخته و حفظ هوشیاری همیشگی می باشند. اگر برای اولین بار تکنفره سفر می کنید، بهتر است به کارکنان محلی که در آن اقامت می کنید بگویید قرار است در طول روز چه کارهایی انجام دهید تا آنها بدانند چه زمانی باز می شد.

همواره و در همه حال، یک گوشی تلفن اضافی، یک سیم کارت اضافی، پول نقد اضافی و کپی تمامی مدارک خود (از جمله پاسپورت، گواهی نامه، کارت بیمه و غیره) را همراه داشته باشید. این روش به شما یاری می نماید در صورت رخ دادن اتفاقات بد و غیر منتظره، به سرعت به حل مسائل بپردازید و از مسیر معمول خود خارج نشوید. بیمه بودن یک روش عالی دیگر برای آمادگی در شرایط منفی است. در میان جهانگردان، یک جمله بسیار مهم و کلیدی وجود دارد که می گویند : اگر پول پرداخت بیمه مسافرتی را نداری، هرگز دست به سفر کردن نزن.

نکات مهم در تنهایی سفر کردن : چمدان بستن را تمرین کنید

طرز چمدان بستن هم مانند نظم و برنامه ریزی، یکی از مهارت هایی است که بعد از چند سفر، آن را به طور بسیار خوب می آموزید. هر شخصی به روش خودش چمدان می بندد و باتجربه ترین جهانگردان، روش محبوب چمدان بستن خود را در طول سفر کسب نموده اند. مهم ترین کار برای کسانی که برای اولین بار سفر می نمایند این است که یک لیست از چیز هایی که تصور می نمایند به آنها نیاز خواهند داشت تهیه نمایند. این نکته لازم است؛ زیرا اگر شما هرگز قبلا تکنفره سفر ننموده باشید، نمی دانید دقیقا به چه چیز هایی نیاز پیدا خواهید کرد و بدون شک، چیز هایی را فراموش خواهید کرد و همراه خود نخواهید برد. اگر یک لیست از موارد مورد نیاز خود تهیه نکنید، مجبور خواهید شد همان موارد جا افتاده را خریداری کنید و مطمئنا از این موضوع خوشتان نخواهد آمد. برترین توصیه ما در زمینه چمدان بستن این است که وسایل خود را از طریق قرار دادن در کیف های کوچک و سبک متعدد، طبقه بندی کنید تا همه چیز به طور منظم و مجزا قرار گیرد و پیدا کردن آنها آسان تر باشد.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : از شبکه های اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن با مردم محلی بهره ببرید

اگر می پرسید که برترین روش برای آشنایی با مردم محلی در یک مکان و فرهنگ نو چگونه است، باید گفت؛ راه های بی شماری وجود دارند که می توانید از آنها در اولین سفر تکنفره خود بهره ببرید. این را بدانید که انجام این کار نیاز به شجاعت و جسارت دارد و همین آن را هیجان انگیز تر می سازد. شبکه های اجتماعی آسان ترین راه برای برقراری ارتباط در این زمانه هستند و در میان جهانگردان و مردم محلی بسیار محبوبیت پیدا نموده اند؛ بنابراین بسیاری از آنها از این روش برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر استفاده می نمایند. بدون این که از این شبکه ها نام ببریم، تنها توصیه می کنیم به این شبکه ها بپیوندید و در پی گروه هایی بشد که در کار برنامه ریزی فعالیت های مورد علاقه شما هستند. برای مثال گروه های موزه ای، گروه های تئاتری، گروه های ورزشی، گروه های هنری و غیره. این یک روش بسیار موثر و مفید برای آشنایی با مردم محلی در سفر به کشور های مختلف است.

نکات مهم در اولین سفر تکنفره : اگر چیزی طبق برنامه پیش نمی رود دستپاچه نشوید

سفر های تکنفره، بسیار مجذوب کننده، اعتیاد آور و غیر قابل پیش بینی هستند. شما مطمئنا و به طرز اجتناب ناپذیری مرتکب اشتباهات متعدد خواهید شد و همه چیز طبق برنامه ریزی شما پیش نخواهد رفت. این مسئله کاملا نرمال است و نباید شما را از سفر کردن و فتح نقاط مختلف جهان ناامید سازد. همانطور که قبلا هم ذکر شد، تکرار و تمرین همواره باعث پیشرفت می گردد و همه جهانگردان باتجربه و حرفه ای می توانند داستانی هایی از خودشان و اشتباهات احمقانه ای که در طول سفر انجام داده و بهای آن را پرداخته اند را تعریف نمایند. تا زمانی که شما آمادگی کامل داشته باشید و از قضاوت درست بهره مند باشید، قادر خواهید بود از پس همه مسائل بر بیایید و لازم نیست در خصوص چیز هایی که ممکن است در طول سفرتان اتفاق بیفتند نگران باشید. هر جهانگرد باتجربه ای این نکات مهم را در خصوص اولین سفر تکنفره به شما گوشزد می نماید : از سفر خود و تماشای زیبایی های جهان لذت ببرید. هیچ دستورالعمل ثابتی برای موفقیت وجود ندارد و همه می بایست با شرایط پیش بینی نشده کنار بیایند؛ به همین علت، هرگز نباید در طول سفر دستپاچه شوید و خونسردی خود را از دست بدهید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2214

به "اولین سفر تکنفره ، نکاتی که قبل از به تنهایی سفر کردن باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سفر تکنفره ، نکاتی که قبل از به تنهایی سفر کردن باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید