10 قابلیت مجذوب کننده گوشی های هوشمند که در سال 2022 توجه کمی به آن ها شده است

به گزارش دکتر برای تو، در این مطلب به آنالیز 10 قابلیت مجذوب کننده گوشی های هوشمند می پردازیم که در سال 2022، آنطور که باید مورد توجه شرکت ها و کاربران قرار نگرفته اند.

10 قابلیت مجذوب کننده گوشی های هوشمند که در سال 2022 توجه کمی به آن ها شده است

اگرچه گوشی های هوشمند امروزی، قابلیت های اغراق شده زیادی دارند که در واقع از آن ها به عنوان حقه ی شرکت های تولیدنماینده برای ترغیب کاربران به خرید محصولات شان یاد می گردد، اما یک سری قابلیت خوب هم وجود دارد که اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم، باید بگوییم سال جاری شرکت ها خیلی به آن ها توجه ای ننموده اند. این قابلیت ها می توانند به کاربران در داشتن انتخابی بهتر حین خرید یک گوشی کمک نمایند چرا که شاید کمتر کسی به آن ها توجه داشته باشد، در حالی که واقعاً اهمیت بالایی دارند.

در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مطلب، فهرستی از 10 قابلیت مجذوب کننده ولی دست کم گرفته شده را تهیه کنیم؛ قابلیت هایی که می توانند در دراز مدت، تجربه بهتری را برای شما به ارمغان بیاورند. در این مطلب به شما خواهیم گفت چرا دوربین های تله فوتو اهمیت زیادی دارند، چرا آپدیت نرم افزاری از داشتن فقط پردازنده قدرتمند مهم تر است، سرعت بالای شارژر گوشی ها چگونه زندگی ما را تغییر می دهد و اینکه چگونه یک گوشی کوچک می تواند تجربه لذت بخشی را برای شما به ارمغان بیاورد.

توجه داشته باشید این مطلب حاوی نظرات شخصی نویسنده منبع است. بنابراین همه ممکن است با آن موافق نباشند. در صورتی که نظر مخالفی دارید می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

10 قابلیت دست کم گرفته شده سال 2022؛ مواردی که قبل از خرید گوشی باید حتما به آن ها توجه داشته باشیم

1. آپدیت نرم افزاری و رابط بهینه

یکی از موارد مهمی که شرکت های تولیدنماینده گوشی های هوشمند باید به آن توجه داشته باشند این است که لزوما افزایش مقدار حافظه رم قرار نیست ما را در انجام کارهای سنگین کمک کند. البته که افزایش رم از 4 به 6 و از آن به 8 و 12 و بعضا 16 و 18 توانسته تا حد زیادی مشکل کاربران را برطرف کند، اما بهینه سازی نرم افزاری موضوعی است که اهمیت بیشتری دارد. بی فایده نیست که شرکت های بزرگی مثل اپل و سامسونگ به بهینه سازی نرم افزاری اهمیت بسیار زیادی می دهند. عاملی که باعث می گردد گوشی حتی با داشتن مقدار رم پایین هم بتواند در انجام کارهای مختلف بسیار سریع باشد و حتی در مدت زمان طولانی هم کند نگردد.

یکی از کاربران گوشی آیفون 8 می گوید عملکرد اپل در بهینه سازی گوشی های قدیمی عالی است. او مدعی شده آیفون 8 او که حدودا 5 سال از عمرش می گذرد، کندتر شده اما آنقدری قدرتمند هست که بدون لگ یا کندی خاصی، با همان سیستم عاملی که روی آیفون 13 پرو قرار گرفته، به فعالیت خود ادامه دهد و این بی نظیر است.

آپدیت نرم افزاری هم مسأله مهمی است که حتما باید به آن توجه گردد. البته اگر شرکت های سازنده گوشی های هوشمند از این آپدیت ها برای کند کردن گوشی استفاده ننمایند. به صورت کلی گوشی هایی که کمتر از سه سال از سوی شرکت سازنده پشتیبانی می شوند، این روزها ارزش خرید بسیار کمی دارند. چرا که هر بار قابلیت های زیادی به سیستم عامل ها اضافه می گردد که کاربر با بهره مندی از آن ها می تواند تجربه لذت بخش تری را از کار با گوشی هوشمند خود داشته باشد. شما تصور کنید یک گوشی با قدرت سخت افزاری بالا می خرید اما بعد از گذشت دو سال، فقط باید قابلیت های خوب را در گوشی های نو و گاهی اوقات میان رده اطراف نگاه کنید در حالی که از لحاظ سخت افزاری، هیچ مسئله ای برای بهره مندی از آن قابلیت ها ندارید ولی شرکت سازنده فقط دو سال از گوشی شما پشتیبانی می نماید.

در حال حاضر اپل با بیش از 5 سال پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی یک گوشی نو و سامسونگ هم با 4 سال آپدیت نرم افزاری و 5 سال امنیتی در صدر جدول برترین شرکت ها از این حیث قرار دارند. وان پلاس و شیائومی هم هر یک با سه سال آپدیت نرم افزاری آن هم فقط از گوشی های بالارده، در رده دوم و سوم قرار می گیرند که خوب هست اما قطعا احتیاج به توجه بیشتری دارد.

در حال حاضر ناامیدنماینده ترین سیاست را گوگل دارد که فقط سه سال گوشی های نو خود را آپدیت نرم افزاری می نماید. اگرچه این سیاست مشابه وان پلاس و شیائومی است اما برای شرکتی که خودش اندروید را می سازد، قابل قبول نیست که فقط سه نسخه اندروید را روانه گوشی های نو خود کند. اتفاق عجیبی که انتظار نداشتیم رخ دهد. خصوصا اینکه گوگل همواره یکی از اهداف خود را رقابت با اپل در بازار آمریکا اعلام نموده اما با این شرایط، حتی با سامسونگ هم قابل مقایسه نیست.

انتظار داریم وقتی گوگل از سری پیکسل 7 رونمایی می نماید، یک سال دیگر هم به مقدار پشتیبانی نرم افزاری گوشی هایش اضافه نموده و آن را به 4 سال برساند. هرچند هیچ تضمینی وجود ندارد اما باید این اتفاق رخ دهد. چون حتی گوشی های مالی نظیر گلکسی A33 و A53 هم به مدت 4 سال از لحاظ نرم افزاری از سوی سامسونگ آپدیت می شوند اما اگر پیکسل 6 را بخرید، علی رغم بهره مندی از تراشه ای قدرتمندتر، فقط می توانید تا 3 سال آپدیت دریافت کنید.

2. سیستم خنک نماینده و مدیریت رم برای بهبود عملکرد پایدار

اگرچه داشتن تراشه هایی قدرتمند نظیر اسنپدراگون 8 نسل 1 یا A15 واقعاً عالی است چرا که می توانند فعالیت های مختلف را با سرعت و قدرتی بی نظیر انجام دهند، اما از آن طرف داشتن یک سیستم خنک نماینده قدرتمند هم اگر اهمیت بیشتری نداشته باشد، کم اهمیت تر نیست. در واقع اگر گوشی شما سیستم خنک نماینده خوبی نداشته باشد، اصلا نمی تواند آن پتانسیلی را که تراشه قدرتمندش دارد، آزاد کند. در نتیجه شاید برای بعضی ها، اینکه گوشی بتواند راحت تر خود را خنک کند، اهمیت بیشتری دارد تا اینکه فقط از لحاظ توان پردازشی و گرافیکی، پیشرفت داشته باشد.

در بین شرکت های فعال در زمینه ساخت گوشی هوشمند، اپل در زمینه خنک نمایندگی واقعاً عملکردی استثنائی دارد. اگرچه بسکمک از تراشه های کوالکام در برابر داغ شدن مقاومت خوبی دارند، اما بعضی دیگر، مثل اسنپدراگون 8 نسل 1 خیلی عملکرد خوبی ندارد. در نتیجه همین موضوع هم هست که بعضی از شرکت ها عملکرد گوشی های خود را به گونه ای تنظیم می نمایند که در اجرای یک سری از اپ ها و بازی ها، کند گردد تا گوشی به آن درجه داغی نرسد.

مدیریت منابع سخت افزاری هم در آیفون واقعاً عالی است. در یک تست که روی آیفون 8 با 2 گیگابایت حافظه رم و دو گوشی اندرویدی با 12 گیگابایت حافظه رم صورت گرفت، آیفون اگرچه نتوانست آن ها را شکست دهد، اما در مدیریت همان 2 گیگابایت حافظه رم، عملکردی استثنائی داشت. همین مصرف بهینه و مدیریت عالی روی سایر بخش های سخت افزاری هم صورت می گیرد، در نتیجه اپل اصلا مجبور نمی گردد عملکرد گوشی را کاهش دهد.

این موضوع باید مورد توجه شرکت ها قرار بگیرد چرا که در تست ها دیدیم گوشی های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 آنقدر داغ می شوند که در همان نیم ساعت نخست، نیمی از توان خود را از دست می دهند. این در حالی است که در آغاز کار، واقعاً قدرتمند ظاهر می شوند. اینجاست که می گوییم بهره مندی از سیستم خنک نماینده عالی شاید حتی از قدرت سخت افزاری هم مهم تر باشد. توجه داشته باشید در بعضی از تست ها، گوشی هایی با 8 گیگابایت حافظه رم اما مصرف بهینه و سیستم خنک نمایندگی عالی توانستند محصولاتی با 12 گیگابایت حافظه رم را هم به راحتی از پیش رو بردارند. بنابراین قبل از خرید حتما این موضوع را مد نظر داشته باشید.

3. مقدار سنسور دوربین و پردازش های بعد ثبت و ضبط تصاویر و ویدیو

اگر فکر می کنید مگاپیکسل بالاتر دوربین ها به معنای کیفیت بیشتر آن ها در مقایسه با دوربین هایی با مگاپیکسل پایین تر است، یا مثلا داشتن دوربین های بیشتر لزوما به معنای کیفیت بالاتر خود گوشی است، اشتباه می کنید. اگر می خواهید یک گوشی نو بخرید، ابتدا باید به مقدار سنسور آن توجه کنید و برای این کار هم باید به وب سایت های تخصصی آنالیز سخت افزار گوشی مراجعه کنید.

سنسورهای بزرگ تر در جذب نور و ثبت تصاویری با جزئیات بالاتر تأثیر زیادی داشته و به همین دلیل از مقدار مگاپیکسل اهمیت بیشتری دارند. بنابراین اگر سخت افزار دوربین برایتان مهم است، به سراغ اطلاعات درست بروید و گول ترفندهایی را که صرفا برای جذب مخاطب هستند، نخورید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، عملکرد نرم افزاری گوشی هاست. این روزها خیلی از افراد معتقد هستند گوشی ها از لحاظ سخت افزاری به بلوغ رسیده اند و حالا باید نرم افزار را به گونه ای بهینه کرد که بتواند از سخت افزار، بیشترین خروجی را بگیرد. در این زمینه شرکت هایی نظیر سامسونگ، اپل و گوگل عملکرد بی نظیری دارند و در مقایسه دوربین بین نماینده های نو آن ها هم دیده بودیم که چگونه توانستند با پردازش های نرم افزاری، عملکرد خیره نماینده ای از خود به نمایش بگذارند.

سامسونگ مثلا دوست دارد پردازش تصاویرش به گونه ای باشد که خروجی نهایی، بیش از حد شارپ و روشن باشد که ممکن است خیلی ها آن را نپسندند؛ ترجیح اپل ثبت تصاویری واقعی خصوصا در نور شب است که در این زمینه هم عملکرد خوبی دارد اما بی نظیر نیست، پیکسل 6 هم تعادل بسیار خوبی چه در نور شب و چه در نور روز دارد اما دوربین فوق عریض آن ضعیف تر از رقبا است.

آنچه که شرکت ها باید به آن توجه می کردند اما متأسفانه فعلا خیلی آن را در نظر نمی گیرند، بهبود پردازش نرم افزاری است، به گونه ای که گوشی ها با همان سنسور کوچک بتوانند تصاویر بی نظیری ثبت نمایند. اکنون آیفون 13 پرو مکس که در بین 10 گوشی برتر از لحاظ کیفیت عکاسی و فیلم برداری در وب سایت DxOMark واقع شده است، از سه دوربین 12 مگاپیکسلی بهره می برد اما اختلاف آن با گلکسی S22 اولترا که دوربینی 108 مگاپیکسلی دارد، بسیار زیاد است (از لحاظ رتبه).

اگر شما هم قصد خرید محصولی را دارید که باید دوربین خوبی داشته باشد، مطمئن شوید که روی بخش درست تمرکز می کنید و صرفا فریب بازی اعداد شرکت ها را نمی خورید.

4. بازخورد لرزشی و موتور ویبره

یکی از قابلیت هایی که شدیدا در سال 2022 به آن کم توجهی شده، بازخورد لرزشی و موتور ویبره است. البته این موضوع برای کاربران آیفون کمی عجیب است چون در بین محصولات اپل، گوشی میان رده کمتری دیده می گردد و چون آن ها تجربه استفاده از یک میان رده اندرویدی را نداشته اند (احتمالا)، نمی توانند متوجه شوند چرا باید موتور لرزشی یک گوشی ضعیف باشد یا کیفیت خوبی نداشته باشد.

بازخورد لرزشی همان ویبره ریزی است که وقتی با کلیدهای لمسی گوشی تعامل برقرار می کنید، دستتان را به نشانه دریافت لمس، می لرزانند. برای مثال وقتی با صفحه کلید تایپ می کنید، بین منوها اسکرول می کنید، اعلان نوی دریافت می کنید و…، لرزش کوتاهی ایجاد می گردد که علت آن، وجود موتور لرزشی یا همان ویبره است.

آیفون ها در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارند، بعضی از پرچم داران اندرویدی هم نظیر پیکسل 6 پرو، گلکسی S22 اولترا، شیائومی 12 پرو و… منصفانه بخواهیم بگوییم پیشرفت چشمگیری در مقایسه با قبل داشته اند که از این بابت خوشحالیم. حتی بعضی از میان رده های شیائومی هم این روزها در این زمینه بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده اند.

اما به صورت کلی به این قابلیت در بین میان رده ها و گوشی های مالی توجه خاصی نمی گردد. این در حالی است که برای بعضی ها، حس کردن لرزش بعد از هر تعامل واقعاً مهم است. این موضوع را زمانی که از یک گوشی با موتور لرزشی قدرتمند استفاده نکنید، متوجه نخواهید شد. اگر امکانش وجود دارد، محصولی را که قصد خرید آن را دارید، حتما تست کنید؛ اگر بازخورد لرزشی خوبی داشت که می تواند شما را راضی نگه دارد، با در نظر گرفتن قابلیت های خوب دیگر، آن را انتخاب کنید.

نظر شخصی: این قابلیت نباید یک اولویت در انتخاب گوشی هوشمند باشد چرا که فاکتورهای بسیار مهم تری از آن وجود دارند. اما به طور کلی اگر محصولی از همه لحاظ خوب و ایده آل باشد، از این حیث هم عملکرد خوبی خواهد داشت.

یک حقیقت: آیا می دانستید آیفون SE 2022 هیچ کلید فیزیکی ندارد؟ در واقع آن کلیدی که فکر می کنید فیزیکی است، یک سطح شیشه ای است که وقتی آن را فشار می دهید، می لرزد و فرمان مد نظر به گوشی ارسال می گردد.

5. فناوری شارژ سریع

شارژ سریع هم مثل تمام قابلیت های این فهرست، کمتر مورد توجه یک سری از شرکت ها نظیر سامسونگ و اپل قرار گرفته است. در حالی که این دو شرکت در حال حاضر بزرگ ترین شرکت های تولیدنماینده گوشی هوشمند در دنیا محسوب می شوند اما حتی همان شارژر نه چندان سریع را به همراه گوشی هایشان هم عرضه نمی نمایند چرا که در پی کسب سود بیشتر هستند و برای این موضوع، حفاظت از محیط زیست را بهانه قرار داده اند.

اگر تا به امروز از گوشی های سامسونگ و آیفون استفاده نموده باشید، می دانید در مقایسه با گوشی های سایر شرکت ها، سرعت شارژ بسیار پایینی دارند. برای مثال گلکسی S22 از شارژر 45 واتی پشتیبانی می نمایند اما سرعت شارژ به شدت محدود است. این یعنی اگر شما شارژر 25 واتی سامسونگ را هم بخرید، تقریبا در همان مدت زمان مشابه، شارژ باتری گوشی شما به 100٪ می رسد.

اینکه بتوانید گوشی خود را در مدت کمتر از نیم ساعت شارژ کنید، بسیار عالی است چرا که در این صورت، در مدت 5 دقیقه آنقدر گوشی تان شارژ می گردد که بتوانید نصف روز را از آن بهره ببرید. در حال حاضر گوشی هایی نظیر شیائومی 11T پرو و ردمی نوت 11 پرو پلاس، گوشی هایی هستند که شارژ کامل آن ها به ترتیب 25 و 15 دقیقه طول می کشد! درست خواندید، فقط 25 و 15 دقیقه تا شارژ کامل.

این روزها که مصرف باتری در گوشی ها به خاطر قابلیت های نرم افزاری مختلف و قدرت سخت افزاری بالا، زیاد است، در اختیار داشتن شارژر سریع می تواند بسیار مفید باشد چرا که در صورت اتمام سریع شارژ هم می تواند در مدت زمان کمتر از یک ساعت، بار دیگر گوشی را در حالت آماده به کار در اختیارتان قرار دهد.

اگر در انتخاب بین دو دستگاه مشابه مردد مانده اید، حتما آن دستگاهی را بردارید که شارژر سریع تری دارد، چرا که با این کار در واقع در حق خود لطف نموده اید. تا زمانی هم که باتری به خاطر سرعت بالای شارژر خراب گردد، شما احتمالا گوشی نوی خریداری می کنید، یا حتی می توانید سرعت را در تنظیمات محدود کنید (اگر امکانش وجود داشته باشد). اگر از آن دسته افرادی هستید که خیلی امکان شارژ گوشی شان به خاطر رفت و آمد فراهم نیست، خرید محصولی که هم از شارژ سریع پشتیبانی کند و هم شارژر درون جعبه آن قرار داشته باشد بسیار منطقی تر خواهد بود.

6. مدیریت مصرف انرژی برای بهبود طول عمر باتری

اگرچه داشتن گوشی با باتری پرظرفیت واقعاً عالی است، اما این را به خاطر داشته باشید که علم کنونی نمی گذارد ظرفیت باتری بیشتر از یک حد خاص افزایش پیدا کند. در حال حاضر گوشی هایی با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی یا نهایتا 6000 میلی آمپر ساعتی، از جمله برترین گوشی ها از این حیث هستند اما گاهی اوقات می بینیم که یک گوشی با ظرفیت باتری بسیار کمتر نظیر آیفون 13 پرو مکس، عملکرد بهتری از رقبایی نظیر گلکسی S22 اولترا با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دارد.

در بالا اشاره کردیم در آیفون ها استفاده از منابع سخت افزاری به شکل خیره نماینده ای بهینه است. این منابع سخت افزاری شامل باتری هم می گردد. به گونه ای که اپل اکنون سه سال متوالی است که پرچم دارهای خود را با باتری کوچک تری از باتری برترین گوشی های بازار از این حیث عرضه می نماید اما در عمل می بینیم که عملکردش کم نظیر است.

از طرفی گلکسی S22 اولترا به عنوان برترین پرچم دار کنونی سامسونگ، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دارد. پیکسل 6 پرو هم دقیقا از یک باتری با همین ظرفیت بهره می برد. اما در عمل می بینیم که تفاوت بین آن ها، 20 الی 25٪ به نفع نماینده سامسونگ است و این یعنی در گوشی های شرکت کره ای، بهینگی نرم افزار به شکل محسوسی بهتر از گوشی های پیکسل است. همه این ها باعث می گردد بار دیگر به موضوع بهینه بودن نرم افزار فکر و اهمیت آن را در گوشی های هوشمند حس کنیم.

این موضوع نه تنها هنگام خرید یک گوشی به وسیله کاربر بلکه قبل از طراحی یک گوشی هم باید به وسیله شرکت ها مورد آنالیز دقیق قرار بگیرد. اما متأسفانه می بینیم که این روزها شرکت های بسیار محدودی به آن توجه می نمایند و یک سری دیگر، از جمله خود کاربران، اصلا اهمیتی به این موضوع نمی دهند. جا دارد در این زمینه به شرکت های اندرویدی اشاره کنیم که خیلی عقب تر از شرکت کوپرتیونیی هستند.

7. مقدار و وزن گوشی

وزن و مقدار گوشی همواره یک موضوع سلیقه ای بوده است. بعضی ها گوشی سنگین دوست دارند و بزرگ، بعضی دیگر هم گوشی های کوچک و سبک دوست دارند. علتی که این روزها گوشی هایی با ابعاد و وزن مختلف می بینیم هم دقیقا همین است. اما فرض کنید یک گوشی گلکسی S22 با وزن 167 گرم و مقدار 6 اینچ در اختیار دارید، اما قبل از آن یک گوشی گلکسی S21 اولترا با وزن 227 گرم یا آیفون 13 پرو مکس با وزن 240 گرم داشتید. طبیعی است که حس و حال شما اکنون کاملا فرق می نماید، خصوصا اگر از علاقه مندان به گوشی کوچک و سبک باشید.

اگرچه فقط 60 یا 80 گرم تفاوت وجود دارد و روی کاغذ این تفاوت خیلی خود را نشان نمی دهد اما وقتی به محصولی می رسیم که قرار است همواره در دستتان قرار داشته باشد، اهمیت آن بیشتر می گردد و اینجاست که حتی 10 گرم هم خود را نشان می دهد. البته نکته اینجاست که گوشی های سبک، کوچک هم هستند، این یعنی اگر گوشی بزرگ دوست داشته باشید، باید این نکته را هم بپذیرید که گوشی شما سنگین خواهد بود. فعلا در این بین تعادل خاصی وجود ندارد، اما شرکت ها می توانند این تعادل را با استفاده از مواد سبک تر در ساخت گوشی ایجاد نمایند.

برای مثال اکنون گلکسی S22 اولترا با مقدار 6.8 اینچ، 228 گرم وزن دارد در حالی که وزن آیفون 13 پرو مکس به 240 گرم می رسد. اگرچه این تفاوت وزن به خاطر استفاده از فلز بکار رفته در ساخت بدنه است (در گلکسی S22 اولترا از آلومینیوم و در آیفون 13 پرو مکس از فولاد ضد زنگ استفاده شده) اما این را هم در نظر بگیرید که کاربران برای هر دو گوشی از قاب محافظ استفاده می نمایند. اینجاست که تفاوت بین دو گوشی بیشتر از قبل حس می گردد. حتی اگر بخواهید با آیفون بدون قاب هم کار کنید، گوشه های تیزی که دارد دست شما را آزار می دهد. از آن طرف شیائومی 12 پرو با مقدار ای مشابه گلکسی S22 اولترا، فقط 204 گرم وزن دارد که از هر دو گوشی بالا مناسب تر است. این یعنی شرکت ها می توانند تا جایی که امکان دارد، وزن گوشی را متعادل نگه دارند اما فعلا تصمیم دارند به این نکته توجهی ننمایند.

8. کیفیت سیستم صوتی

در رابطه با سیستم صوتی گوشی مطالب زیادی نوشته نمی گردد، چون اهمیت خاصی به آن داده نمی گردد. کمتر کاربری را شاهد هستیم که قبل از خرید یک گوشی بگوید: کیفیت بلندگوهای آن چقدر خوب است؟. اما وقتی گوشی را می خرد، کیفیت سیستم صوتی به یکی از فاکتورهای مهم او تبدیل می گردد چرا که اگر در این بخش گوشی ضعف داشته باشد، نه می توانید به خوبی با دیگران مکالمه کنید و نه در شنیدن موسیقی تجربه لذت بخشی داشته باشید. به صورت کلی هر کاری که به سیستم صوتی مربوط می گردد، برای شما لذت زیادی نخواهد داشت.

خریدن یک گوشی با سیستم صوتی قدرتمند (معمولا بلندگوهای استریو) نه تنها شما را از خرید یک بلندگوی بلوتوثی جانبی بی احتیاج می نماید، بلکه تجربه بسیار لذت بخشی را هم حین گوش دادن به محتوی صوتی برایتان به ارمغان می آورد. شاید متوجه نشوید اما وقتی یک فیلم اکشن یا ترسناک را دیدن می کنید، تمام لذت آن به صداست. شاید بتوان با تصویر اندکی بی کیفیت کنار آمد اما اگر سیستم صوتی خوب نباشد، اصلا نمی توان خود را قانع کرد که به دیدنی آن فیلم نشست.

بنابراین قبل از خرید یک گوشی، حتما به سیستم صوتی آن توجه داشته باشید که کیفیت خوبی داشته باشد. به این موضوع قبل از خرید یک گوشی اصلا یا در نهایت خیلی کم توجه می گردد اما بدانید اهمیت آن به حدی بالاست که شاید بعد از خرید یک گوشی با سیستم صوتی نه چندان قدرتمند، اصلا از خرید آن پشیمان شوید و قصد فروش آن به سرتان بزند.

9. دوربین تله فوتو با زوم چند برابری

طی چند سالی که در رابطه با گوشی های نو با افراد مختلف صحبت کردم، از بسکمک از آن ها شنیدم که گوشی باید یک دوربین داشته باشد و نه چندین دوربین مختلف. اما این موضوع اصلا مورد قبول خیلی از کاربران دیگر نبود. از طرفی تعبیه یک دوربین که بتواند چندین کار مختلف را هم انجام دهد فعلا در گوشی های هوشمند ممکن نیست. بنابراین وجود چندین دوربین باکاربردهای مختلف احتیاج است و سر این موضوع بحثی نداریم.

حالا این موضوع به وجود می آید که چه دوربینی بعد از دوربین اصلی، مهم ترین کاربرد را دارد؟ دوربین فوق عریض اگرچه واقعاً سنسور خوبی است اما تصاویر را با اعوجاج و انحنا ثبت می نماید. البته بسکمک از شرکت ها این روزها برای برطرف این مشکل، راهکار هایی را در نظر گرفته اند اما در نهایت باز هم این دوربین یک سری نقاط ضعف تعیین دارد. پر استفاده ترین دوربین بعد از دوربین اصلی، دوربین تله فوتو است، البته اگر گوشی شما از آن بهره ببرد.

دوربین تله فوتو چه زوم 3 برابری داشته باشد و چه 4 و 5 و حتی 10 برابری، می تواند سبک و سلیقه شما را در زمینه عکاسی و فیلم برداری تغییر دهد؛ خصوصا اگر از عاشقان عکاسی باشید چون در این صورت می توانید تصاویر بسیار مجذوب کنندهی را با گوشی خود ثبت کنید. یک دوربین تله فوتوی خوب می تواند تصویر پرتره ای ثبت کند که دوربین اصلی به هیچ عنوان توانایی ثبت آن را ندارد، در خیابان ها یا عکاسی از حیوانات، آثاری را خلق کند که بی نظیر هستند یا سوژه ها را حتی در فواصل دور، با کیفیت بالا شکار کند.

این روزها برترین گوشی از این نظر گلکسی S22 اولترا است چرا که دو دوربین تله فوتو با قابلیت زوم 3 و 10 برابری دارد. پیکسل 6 پرو هم اگرچه از لنزی با قابلیت زوم تقریبا 5 برابری بهره می برد اما آنقدر از لحاظ نرم افزاری بهینه هست که می تواند تا زوم 10 برابری هم کیفیت قابل قبولی را ارائه دهد.

اما متأسفانه در بسکمک از گوشی ها به خاطر اینکه هزینه ساخت پایین نگه داشته گردد، از دوربین تله فوتو استفاده نمی گردد و کاربران نمی توانند لذت عکاسی با آن را بچشند. البته هستند گوشی هایی که در کنار قیمت مناسب، از این لنز بهره می برند نظیر گلکسی S20 یا S21 فن ادیشن اما می توان گفت تقریبا تمام گوشی های هم قیمت با آن ها چه در دنیای iOS و چه در دنیای اندروید، از این لنز بهره نمی برند.

به شخصه عکاسی با دوربین تله فوتو را بسیار لذت بخش تر از عکاسی با دوربین فوق عریض می دانم. اگرچه کاربرد آن ها فرق دارد اما احساس می کنیم دوربین فوق عریض جز در یک موارد خیلی خاص، اصلا به کار نمی آید و همان دوربین اصلی می تواند از پس احتیاج من بر بیاید. خصوصا اینکه می توانیم چند قدم عقب تر برویم و سوژه های بیشتری را در کادر جای دهیم. اما برای اینکه بخواهیم از یک سوژه در فاصله دور عکاسی کنیم، نمی توانیم مثلا به بالای یک درخت یا ساختمان برویم. بنابراین وجود دوربین تله فوتو در گوشی ها حتی در صورتی که جایگزین دوربین فوق عریض گردد هم بسیار لازم است که متأسفانه نه کاربران توجهی به آن می نمایند و نه شرکت ها.

10. خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش به عنوان آخرین فاکتور مهم ولی نادیده گرفته شده این فهرست معرفی می گردد. وقتی یک گوشی هوشمند خریداری می کنید باید بدانید که یک وسیله الکترونیکی است و ممکن است قطعات آن هر لحظه در صورت یک اتفاق خراب شوند. حال شما باید از بابت یک خدمات پس از فروش خوب اطمینان داشته باشید تا نگران این موضوع نباشید که اگر مسئله ای هم برای گوشی پیش آمد، بدون نگرانی و به وسیله افراد خبره و تأیید شده شرکت سازنده، حل خواهد شد.

در حال حاضر در کشور ما خیلی این موضوع مطرح نیست که گوشی را در مراکز خدماتی تأییدشده به وسیله شرکت سازنده تعمیر کنیم چرا که معمولا بعد از خرید گوشی و در صورت خراب شدن آن، گوشی را به همان جایی که آن را خریدیم می بریم و انتظار داریم برایمان تعمیرش کند.

در نتیجه به کاربران داخل کشور پیشنهاد می گردد محصولی را خریداری نمایند که قطعات آن بیشتر وجود دارد و تعمیرکاران هم بهتر از پس تعمیر آن بر می آیند. اما اگر نمایندگی ها و خدمات پس از فروش رسمی هر شرکت درون کشور قرار داشتند، خیلی از بابت کمبود قطعات و مواردی مثل این نگرانی نداشتیم. بنابراین باید گفت این مورد آخر برای ما خیلی اهمیت ندارد اما به صورت کلی موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

گوشی یک لوازم الکترونیکی و آسیب پذیر است و شرکت سازنده باید با درک این موضوع، خدمات پس از فروش خوبی را در منطقه ها مختلف برای آن در نظر بگیرد تا در صورت بروز مشکل، به سرعت آن را برطرف کند. در حال حاضر این موضوع برای محصولات اپل خیلی رعایت شده اما مثلا تکنسین های سامسونگ هربار که با مسئله ای روبرو می شدم، خیلی به کمک من نمی آمدند (تعامل آنلاین به وسیله ایمیل). امیدواریم این موضوع به وسیله شرکت ها با حساسیت بیشتری دنبال گردد تا کاربران بعد از خرید، آسوده خاطر باشند.

آیا شما هم موردی مد نظر دارید که به این فهرست اضافه گردد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2095

به "10 قابلیت مجذوب کننده گوشی های هوشمند که در سال 2022 توجه کمی به آن ها شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 قابلیت مجذوب کننده گوشی های هوشمند که در سال 2022 توجه کمی به آن ها شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید