پیش بینی اوپک از تقاضای بالاتر برای نفت

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران : اوپک با وجود ابهامات مرتبط با پاندمی کووید 19، همچنان انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2021 بهبود قوی تجربه کند و به نفت بیشتر این گروه احتیاج باشد.

پیش بینی اوپک از تقاضای بالاتر برای نفت

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا ،اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان 5.95 میلیون بشکه در روز معادل 6.6 درصد در سال میلادی جاری رشد می نماید و به 96.58 میلیون بشکه در روز می رسد. این پیش بینی برای دومین ماه متوالی بدون تغییر ماند.

این پیش بینی با وجود فرایند احیای کندتر از حد انتظار تقاضا برای نفت در نیمه اول سال جاری مطرح شده و نسبت به ابهامات قابل توجهی مانند ظهور واریانتهای جدید ویروس کرونا هشدار داده است.

در گزارش اوپک آمده است: احیای اقتصاد جهانی به دلیل موجهای جدید شیوع کووید 19 و تجدید قرنطینه ها در اقتصادهای عظیم شامل منطقه یورو، ژاپن و هند به تاخیر افتاده است. در مجموع انتظار می رود فرایند بهبود رشد و تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال 2021 شتاب بگیرد.

بنا بر پیش بینی اوپک، اگرچه انتظار می رود آمریکا عظیمترین مشارکت را در رشد تقاضا برای نفت در سال 2021 داشته باشد اما تقاضا در کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری مالی به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا در سال 2020 بهبود پیدا نمی نماید.

فرایند کاهش سطح ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری مالی که معیار مهم برای اوپک به شمار می رود، ادامه دارد اما همچنان 34 میلیون بشکه بالاتر از میانگین سطح ذخایر در فاصله سال 2015 تا 2019 مانده است. اوپک بیان کرد این ذخایر در آوریل 25 میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله بود.

قیمت نفت پس از انتشار این گزارش به بالای 72 دلار در هر بشکه صعود کرد. از ابتدای سال 2021 تا به امروز 39 درصد رشد نموده که تحت تاثیر رشد تقاضا و محدودیت عرضه اوپک پلاس بوده است.

اوپک با فرض این که پاندمی کووید 19 تا شروع نیمه دوم سال تا حدود زیادی مهار می گردد، پیش بینی کرد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری 5.5 درصد رشد می نماید که تغییری نسبت به پیش بینی ماه گذشته این گروه نداشت.

این گروه بیان کرد ادامه برنامه های واکسیناسیون، سهم رو به رشد بیماران بهبود یافته که به افزایش ایمنی جمعی منجر می گردد و کاهش محدودیتهای قرنطینه به این خوش بینی که پاندمی می تواند تا چند ماه دیگر مهار گردد، یاری می نماید.

اوپک پلاس در آوریل برای تسهیل محدودیت عرضه در فاصله ماه مه تا ژوییه موافقت کرد و این تصمیم در نشست اول ژوئن وزیران نفت این گروه تایید شد. با این حال عرضه میلیونها بشکه در روز نفت اوپک پلاس پس از ژوییه همچنان محدود می ماند.

تلاشهای اوپک پلاس به فرایند تعادل بازار به شکل قابل توجهی یاری نموده است. فراوری بالاتر اوپک منعکس کننده تصمیم برای افزایش فراوری و رشد فراوری ایران بوده که به دلیل تحریمهای آمریکا از مشارکت در محدودیت عرضه معاف شده است. فراوری نفت اوپک در ماه مه به میزان 390 هزار بشکه در روز رشد کرد و به 25.46 میلیون بشکه در روز رسید.

عربستان سعودی به اوپک بیان کرد فراوری این کشور در ماه مه به میزان 410 هزار بشکه در روز رشد نموده و به 8.54 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از آمار اعلام شده توسط وزیر انرژی سعودی در اول ژوئن بوده است.

اوپک پیش بینی کرد عرضه غیراوپک در سال 2021 به 63.73 میلیون بشکه در روز می رسد که 840 هزار بشکه در روز نسبت به سال 2020 افزایش نشان می دهد. این پیش بینی 130 هزار بشکه در روز بالاتر از نرخ پیش بینی شده در گزارش ماه پیش اوپک است که به دلیل بهبود سریعتر از حد انتظار فراوری آمریکا در مارس بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین اوپک پیش بینی خود از تقاضا برای نفت این گروه را تغییر نداد و 27.7 میلیون بشکه در روز ارزیابی کرد. این به معنای آن است که اوپک همچنان فضا برای افزایش بیشتر فراوری در نیمه دوم سال جاری دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1689

به "پیش بینی اوپک از تقاضای بالاتر برای نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اوپک از تقاضای بالاتر برای نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید