پایبندی به محاسبات بیمه ای اصل اساسی ماندگاری صندوق، در همسان سازی منتظر مساعدت دولت نماندیم، چگونگی بیمه کشاورزان در دوران خشکسالی و کاهش کشت

به گزارش دکتر برای تو، نشست خبری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس این صندوق با خبرنگاران سرتاسر کشور برگزار گردید.

پایبندی به محاسبات بیمه ای اصل اساسی ماندگاری صندوق، در همسان سازی منتظر مساعدت دولت نماندیم، چگونگی بیمه کشاورزان در دوران خشکسالی و کاهش کشت

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، علی شیرکانی در نشست خبری روز یک شنبه نهم خرداد ماه 1400 که به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس صندوق با اصحاب رسانه در سراسر کشور برگزار گردید، درخصوص نقل و انتقال سوابق بیمه ای میان صندوق های بازنشستگی گفت: در سال گذشته نقل و انتقال سوابق بیمه ای با مصوبه شورای عالی رفاه صورت پذیرفت و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و امروز مسئله ای در این زمینه نداریم، هم در تامین اجتماعی و هم صندوق عشایری دستورالعمل های اجرایی صادر شده و نقل و انتقال در حال اجرا است.

در همسان سازی منتظر مساعدت نماندیم

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب در این صندوق همسان سازی مستمری ها بود، اضافه نمود: همسان سازی انجام و از اول فروردین 99 اعمال شده است. به این ترتیب شخصی که 12 سال قبل بازنشسته شده با کسی که دوسال قبل بازنشسته شده بود یک حقوق دریافت می نماید؛ بنابراین نابرابری که در قبل وجود داشت، با همسان سازی عملاً از میان رفته است.

شیرکانی تشریح کرد: حداقل و حداکثر دریافتی ها با توجه به سطوح عایدیی افراد، فرق دارد، اما میانه دریافتی بعد از همسان سازی به حدود 700 هزار تومان رسیده است. توجه داشته باشید که اگر در ارتباط با همسان سازی در انتظار مساعدت دولت بودیم، این اتفاق در امسال رخ نمی داد؛ بنابراین اجرای کامل همسان سازی را عهده دار شدیم. البته بایددر نظر داشته باشیم که دولت پشتوانه صندوق است و از این بابت خیال بیمه شدگان راحت باشد.

وی درخصوص معوقات ناشی از تاخیر در پرداخت حق بیمه هم گفت: صندوق فواصل بیمه ای در عدم پرداخت حق بیمه تا زیر یک سال را می پذیرد، اما اگر بیش از یک سال گردد حکم خرید بیمه خواهد داشت. چرا که در وقفه ها، بعضی پوشش های بیمه ای از جمله غرامت فوت و از کار افتادگی از دست می رود و این امر با ذات و ماهیت بیمه ها مغایرت دارد. اما به علت ماهیت کار کشاورزان، وقفه در عایدی آن ها وقفه تا کمتر از یکسال به طور استثنا در این صندوق قابل قبول است و انجام می گردد، اما اینکه بیمه شده وقفه بیمه ای را بخرد، مخالف اصول بیمه ای است.

شیرکانی توضیح داد: ساختار بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اختیاری است نه اجباری. این بیمه آسودگی خاطر برای بیمه شده را فراهم می نماید، ما روستاییان را اجبار نمی کنیم که وارد صندوق بیمه اجتماعی شوند، اما برای افزایش تعداد تحت پوشش کوشش نموده و از عضویت واجدان شرایط استقبال می کنیم.

رشد بیش از دو میلیونی بیمه شدگان تحت پوشش

شیرکانی با بیان اینکه مجموع بیمه شدگان تحت پوشش صندوق از دو میلیون و 100 هزار نفر فراتر رفته است، اظهار داشت که از این تعداد حدود یک میلیون و 400 هزار، بیمه شده فعال هستند.

وی درخصوص اقدامات ترویجی برای افزایش پوشش بیمه شدگان روستایی هم گفت: کوشش کردیم به وسیله کارگزاران شناخت خوبی نسبت به همه روستا ها داشته باشیم بعلاوه دسترسی به افراد تحت پوشش را به وسیله ایجاد سامانه ای بهبود داده ایم.

شیرکانی درخصوص بیمه شدگان غیر منفصل هم گفت: در این بخش تمرکز ویژه ای داریم و درسال گذشته در طرحی که اسفند ماه اجرا کردیم بیمه حدود 92 هزار نفر مجددا فعال شد.

وی با بیان اینکه مبنای سیاست گذاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به سمت سرمایه گذاری است، گفت: بنگاه داری را در برنامه کاری این صندوق نداریم و تمام سرمایه گذاری سال گذشته صندوق در حوزه سهامداری و یا در حوزه سپرده گذاری بود و به هیچ وجه به سمت بنگاه داری نرفته ایم.

وی با اشاره به پروژه فولاد خوزستان که افزایش سرمایه این پروژه را تصویب نموده است، اضافه نمود: در نیمه اول سال 1401 به بهره برداری می رسد، پروژه های دیگری را هم در دست آنالیز داریم که البته در این موارد مالک پروژه نبوده و 20 تا 30 درصد در آن ها همکاری داریم. حتی سعی شده سهم ها زیر پنج درصد باشد تا براحتی و بدون مشکل جدی امکان جابه جایی و خروج از سهم وجود داشته باشد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه در ایران با فرهنگ پس انداز کردن فاصله داریم و به همین علت فرهنگ بیمه در کشور رشد پیدا ننموده است، گفت: این امر در روستا ها به مراتب بیشتر مشاهده می گردد و با توجه به فرهنگ بیمه ای حاکم بر جامعه، کوشش های خوبی در جذب بیمه شدگان انجام گرفته است. سال گذشته 236 هزار نفر رشد جذب داشتیم که رکورد 15 ساله در سال گذشته شکست.

وی با بیان اینکه از چهار خدمت بیمه ای رایج، در این صندوق ارائه دهنده سه خدمت بیمه ای هستیم، گفت: در کشور 20 میلیون نفر در جامعه روستایی زندگی می نمایند که حدود 10 میلیون نفر در بازه سنی 18 تا 50 سال قرار دارند که از این تعداد 33 درصد در سایر صندوق ها و نهاد های حمایتی عضویت دارند. از جایی که مفهوم بیمه در ایران در قالب خانوار تعریف میگردد و عموما سرپرست های خانوار زیر پوشش بیمه می فرایند و سایر اعضای خانوار مستقیم زیر پوشش بیمه قرار نمی گیرند، هدفگذاری ما در مرحله نخست برای سرپرست های خانوار است.

شیرکانی اعلام کرد: براساس مباحث مطرح شده، 2 و 500 میلیون نفر سرپرست خانوار در جامعه روستایی و عشایر داریم که فاقد هرگونه پوشش بیمه ای هستند و تمام کوشش خود را برای زیر پوشش بردن این افراد به کار می گیریم.

در پی جذب جوانان هستیم

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: صندوق بیمه اجتماعی صندوق شغلی نیست، اما برای جوانان هم مزایایی داشته و در پی جوانگرایی هستیم و در این راستا تشویق ها و خدماتی را در نظر گرفته که بیمه پردازی موثر از جمله آن ها است و افراد بالای 35 سال هم امکان پرداخت حق بیمه دارند، بعلاوه خرید خدمات سربازی هم در دستور کار واقع شده است.

شیرکانی ادامه داد: تمام صندوق ها باید به سمت جوانگرایی بیشتر و بیمه پردازی حرکت نمایند. در این صندوق علاوه بر تشویقی های جوانان در آیین نامه نو، جوانان می توانند از بیمه پردازی 35 سال بیشتر هم استفاده نمایند. در کنار این موضوع با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار های اجرایی خرید خدمات سربازی را انجام داده ایم و در صورت تایید شورای عالی رفاه این مطالبه دوستان پاسخ داده شد..

وی اضافه نمود: با افزایش شناخت صندوق در بین روستائیان و عشایر در سال گذشته و با وجود مسائل شیوع کرونا و هم قطع ارتباطات حضوری کارگزاران با روستائیان و مسائل مالی ناشی از وجود کرونا رشد بیمه شده فعال صندوق حدود 236 هزار نفر در سال 99 بوده است که رکورد 15 ساله فعالیت را در کشور داشته ایم که علت این افزایش استفاده از خرده ظرفیت های محلی و برنامه محور متناسب با فرهنگ ها و اقلیم های مختلف بود. ت گسترده تراست..

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ادامه داد: تبلیغات صندوق را به برنامه های استانی وصل نموده ایم و بر اساس منابع به استان ها برنامه تبلیغاتی ارائه نموده ایم. در امسال در حوزه بودجه تبلیغات سعی شده است که هدف محور و با برنامه دقیق تری عمل گردد.

پوشش بیمه بیش از یک میلیون و چهارصد هزار روستایی و عشایری

شیرکانی در مورد طرح یک میلیون و 400 تا 1400 هم گفت: پیش ثبت نام انجام شده است، اما باید به تامین منابع این مهم توجه داشته باشیم و به محض پرداخت، در صندوق این طرح را شروع خواهیم کرد که امیدواریم تامین منابع در این دولت صورت گیرد.

به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، در طرح یک میلیون و 400 تا 1400 به زنان سرپرست خانوار روستایی نگاه ویژه ای شده است و کوشش براین است که هیچ زن روستایی سرپرست خانوار بدون بیمه نباشند. هم اکنون هم تعداد 489 هزار نفر زنان بیمه شده تحت پوشش صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند.

توجه به بیمه زنان از برنامه های اصلی صندوق بیمه اجتماعی است

شیرکانی درخصوص بیمه زنان هم گفت: در زمینه بیمه زنان هم این نکته را یادآور میکنم که صندوق بیمه اجتماعی بیشترین رشد بیمه ای را در این حوزه دارد و مشوق این اقدام هستیم حتی طرح های تشویقی را در این ارتباط پیش بینی نمودهایم. زنان در جامعه روستایی یک بخش بسیار مهم محسوب می شوند و احتیاج به یک پوشش بیمه ای مناسب دارند.

توجه به استان هایی با پوشش بیمه ای ضعیف

شیرکانی در راستای عدالت اجتماعی خاطر نشان کرد: در سال گذشته توزیع پوشش متناسب در کشور را در دستور کار داشتیم و توجه بیشتر را به استان های کمتر برخوردار در حوزه کلینیک بیمه ای داشتیم. بعلاوه 67 برنامه و پروژه اجرایی در صندوق برای امسال تعریف کردیم که نشان از هدفمندی صندوق برای تداوم فعالیت صندوق هستیم و سهمیه های استان ها در امسال هم کاملا تعیین شده است.

راه اندازی اپلیکیشن ویژه صندوق

در سال گذشته قدم های بزرگی برای الکترونیکی کردن خدمات صندوق برداشته شد که هم اکنون بسیاری از خدمات الکترونیک ارائه می شوند. در صددیم تا امسال در هفته تامین اجتماعی از اپلیکیشن صندوق رونمایی نموده و کاغذ را در تمامی فرایند های بیمه ای صندوق حذف کنیم. در واقع به زودی به یک صندوق بیمه ای بدون کاغذ تبدیل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه همه درخواست های این صندوق الکترونیکی شده است و در صدد تقویت نسخه های موبایلی آن هستیم، گفت: باید توجه داشته باشیم که نقل و انتقال بیمه ای بین صندوق ها بر مبنای قانون است.

همکاری با نهاد های مردم نهاد مرتبط با روستاییان

شیرکانی با اشاره به همکاری صندوق بیمه اجتماعی با نهاد های مردم نهاد گفت: در سال گذشته استفاده از ظرفیت سمن ها را در سطح کشور شروع نموده ایم، این امور در دفتر ویژه ای پیگیری شده و تاسیس این دفتر را مدنظر قرار داده ایم. بعلاوه همیشه کوشش کردیم تا در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به هیچ اسم نگاه زنانه و مردانه و حتی شغل های افراد را هم در نظر نگریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1717

به "پایبندی به محاسبات بیمه ای اصل اساسی ماندگاری صندوق، در همسان سازی منتظر مساعدت دولت نماندیم، چگونگی بیمه کشاورزان در دوران خشکسالی و کاهش کشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایبندی به محاسبات بیمه ای اصل اساسی ماندگاری صندوق، در همسان سازی منتظر مساعدت دولت نماندیم، چگونگی بیمه کشاورزان در دوران خشکسالی و کاهش کشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید