هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می نماید!

به گزارش دکتر برای تو، انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی پیش بینی نموده که رشد تا سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. اما به نظر می رسد که بیماری کرونا جلوی این سرعت را گرفته است.

هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می نماید!

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بنا به گزارش تحلیل گران OAG، چین همچنان در این صنعت پیشرو می باشد. این پیشرفت با استراتژی ساخت چین هم راستاست که هدف آن فراوری و طراحی محصولات داخلی است. این استراتژی برای چین، به منزله اتکای کمتر به هواپیماهای خارجی است.

این مسئله باعث شده که نیروی کار از شهرهای دیگر به سمت مرکز چین سرازیر شوند. از آغاز سال جدید و بر توجه به رشد جمعیت، طبق برنامه ها قرار است که تا 15سال آینده، بیش از 200 فرودگاه جدید در کشور ساخته خواهد شد. چندی پیش بوئینگ در تحلیلی عنوان نموده بود که طی 20سال آینده چین احتیاج به 8090 هواپیمای مسافربری و خدمات مربوطه خواهد داشت که طبق برآوردها هزینه آن بالغ بر 2.9 تریلیون دلار خواهد بود.

خطوط هوایی چین در حال حاضر بسیار مجهز است و شبکه های راه آهن کشور هم با رشد سریع، جوابگوی احتیاج مسافران در سراسر چین هستند.

طبق برآوردها استقبال از سفر با هواپیما، تا سال 2024 به حالت قبل از کرونا بازنخواهد گشت. اما بااین حال چین نسبت به امریکا و اروپا در جایگاه بهتری قرار گرفته است. چین در حال آزمایش هواپیمای جدید خود بنام COMAC 919 است و می خواهد با مدل های جدید بوئینگ رقابت کند. این سه شرکت هواپیمایی در حال رقابت با محصولات خود هستند و مدل های جدید برای خدمات بین شهری بسیار مناسب اند.

کوماک 919 یک هواپیمای طراحی و فراوریشده در داخل است که کیفیت آن ازنظر ایمنی در رده بوئینگ و ایرباس قرار دار، همچنین احتیاج بازار چین را هم مدنظر قرار داده است، مانند تراکم بالا و سفرهای متعدد در زمان کوتاه.

این هواپیما می تواند تا 5555کیلومتر پرواز کند و دارای 815 جایگاه است. درزمانی که بسیاری از پروازهای اروپایی، هواپیماها را گوشه ای پارک نموده اند و همه پروازها را کنسل نموده اند، کوماک تا فوریه سال بعد پر شده است. به راستی چه چیزی باعث وجه تمایز این هواپیما با هواپیماهای اروپایی شده است؟

روابط با فرانسوی ها

بااینکه بیشتر قسمت های هواپیما، مانند بال ها، دماغه، تثبیت نماینده های افقی و عمودی و ... همه طراحی داخل هستند، اما کوماک از کارشناسان اروپایی مخصوصاً فرانسوی ها برای طراحی کابین و اتاقک موتور دعوت به همکاری نموده است.

موتور کوماک توسط CFM و تیم طراحی GE طراحی شده است. این کابین دارای آشپزخانه، دستشویی و کابین هواپیماست که عظیم تر از نمونه های موجود طراحی شده است. دستشویی عظیم به معنای حرکت راحت تر و تماس کمتر با سطح است. اتاق های عظیم تنها تفاوت این هواپیما با سایر کابین ها نیست، پشت هواپیما یک آشپزخانه عظیم تعبیه شده که کارکنان می توانند به راحتی آنجا کار نمایند. در مسیرهای کوتاه، تهیه غذا برای مسافران یک چالش عظیم محسوب می گردد، اما این مسئله در این هواپیما حل شده است و کارکنان می توانند به سرعت به مسافران خدمت رسانی نمایند.

فوت پرینت کربنی

این کابین با توجه به مسائل محیط زیست، از موادی ساخته شده که بسیار سبک بوده و انتشار کربن را در حین استقامت در برابر آب وهوای خشن کاهش می دهد. کارایی موتور هم بیشتر شده است. موتور CFM که تنها جزء اروپایی این هواپیماست، 15% سوخت کمتری مصرف می نماید و دی اکسید کمتری در هوا پخش می نماید. انتشار NOX در این هواپیما تا 50% کاهش یافته است. همچنین این موتور صدای بسیار کمی دارد.

این شرکت اروپایی با چین سال هاست که همکاری دارد و روابط خوبی با شرکت های هواپیمایی در چین دارد و امروزه تأمین نماینده تمامی قطعات شرکت های چینی است.

کی می توانیم از این هواپیما استفاده کنیم؟

این هواپیما در مراحل آزمایش قرار گرفته است. این هواپیما باوجود بحران کرونا، در فوریه 2020 به پرواز درامد و در فرودگاهی در همان حوالی به زمین نشست.

بااینکه آزمایش با موفقیت اجرا شده اما هنوز هیچ مسافری وارد آن نشده است. قرار بود این هواپیما تا سال 2014 به ناوگان هوایی کشور اضافه گردد اما تا سال 2017 به طول انجامید. حالا مسئولان شرکت قول سال 2021 یا 2022 را داده اند اما بازهم ممکن است اتفاقاتی مانند کرونا مانع از تحقق این هدف گردد. مثلاً نتایج انتخابات امریکا می تواند روی روابط چین با این کشور تأثیر گذارد، شاید همه چیز بهتر یا بدتر گردد و یا حتی می تواند روی صادرات موتورهای CFM تأثیر بگذارد.

سازمان امنیت امریکا فعلاً نگران مهندسی معکوس موتورهای شرکت فرانسوی توسط چینی هاست. هواپیمای کوماک و تست پروازی آن ممکن است به خاطر مسائل مختلف به تعویق بیفتد اما کوماک هنوز راهی طولانی پیش رو دارد. در صورت موفقیت گزینه سومی هم به بازار هوانوردی اضافه خواهد شد. شاید بعد از سرانجام یافتن کرونا، تعادل سفرهای هوایی دوباره به حالت قبل بازگردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1231

به "هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید