موسسه ای برای پژوهش های مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی

به گزارش دکتر برای تو، موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی یکی از بخش های پژوهشی سازمان های دولتی است که هر ساله با توجه به چالش های سازمان تامین اجتماعی و مسائل مربوط به حوزه رفاه تحقیقاتی را به انجام می رساند. در این گزارش سعی شده به صورت اجمالی اولویت های پژوهشی این سازمان و فعالیت های آن مورد بررسی قرار گیرد.

موسسه ای برای پژوهش های مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی

به گزارش خبرنگاران، بخشی از پژوهش های علوم اجتماعی در حوزه دولتی در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی دنبال می شود. این مرکز پژوهشی در سال 1371 تاسیس شد و شروع به گردآوری و تولید منابع علمی حوزه تامین اجتماعی و بسط و ترویج ادبیات حوزه رفاه و تامین اجتماعی کرد. این موسسه در حال حاضر هشت گروه پژوهشی دارد.

گروه اقتصاد و سرمایه گذاری، بیمه های اجتماعی و محاسبات، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مدیریت، حکمروایی و فناوری، افکارسنجی و نظرسنجی، آینده پژوهی و گروه حقوق عمومی و اجتماعی از گروه های موسسه عالی پژوهشی تامین اجتماعی هستند.

در وب سایت این موسسه بخشی با عنوان اتاق شیشه ای وجود دارد که قراردادها و لیست همکاران پژوهشی طرف قرارداد در آن تعیین شده است. در لیست قراردادها، کد پروژه، عنوان آن، نوع پروژه، شماره قرارداد و مجری طرح ها تعیین شده است.

برخی از این پروژه ها همچون بایدها و نبایدهای قانون گذاری در حوزه تامین اجتماعی، نقد و بررسی مکانیسم ها و موانع قانونی حداکثر دستمزد در ایران و کشورهای منتخب در گروه پروژه های مدیریت، حکمروایی و فناوری دسته بندی می شوند و طرح هایی با عنوان تحلیل محتوای مقایسه ای رسانه ها درباره برجام و خروج ایالات متحده از برجام و فراتحلیل مطالعات و پژوهش های پیرامون رضایت سنجی و ارزیابی عملکرد مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی پروژه های افکارسنجی نامیده می شوند.

در این لیست که البته در آن به مباحث اقتصادی اشاره ای نشده، جزئیات 672 قرارداد وجود دارد. بخشی از آن ها در حوزه آموزش طبقه بندی شده اند و برخی هم کتب منتشر شده از سوی این موسسه هستند. در وب سایت این موسسه، 187 اولویت پژوهشی تعیین شده است. موضوعاتی همچون فقر شهری، حاشیه نشینی اقتصادی و اعتراضات شهری، بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در کنترل فساد اقتصادی و اجتماعی و بررسی رویکرد احزاب در حوزه سیاست گذاری اجتماعی از اولویت های ذکر شده هستند.

این موسسه، در فاصله سال های 1376 تا 1384 بر پژوهش های بنیادی و کاربردی تمرکز کرد و در چهار سال بعدی یعنی در سال های 84 تا 88 وارد حوزه آموزش شد. بر اساس آن چه در وب سایت موسسه عالی پژوهشی تامین اجتماعی آمده، فعالیت های این موسسه در حوزه آموزش در قالب برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت پیگیری می شود.

به نظر می رسد با توجه به افزایش میانگین سنی جمعیت ایران و مسائل اقتصادی ای که وجود دارد، چالش هایی که پژوهشگران حوزه رفاه با آن ها روبه رو می شوند، روزبه روز پیچیده تر می شود و اهمیت تحقیقات عمیق و میان رشته ای در این حوزه بیش از پیش تعیین می شود. موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی یکی از ظرفیت هایی است که با گسترش دامنه فعالیت های خود و تناسب اولویت های پژوهشی با نیازهای امروز و فردای جامعه می تواند نقش مهمی در افزایش سطح رفاه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 833

به "موسسه ای برای پژوهش های مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسسه ای برای پژوهش های مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید