دلایل سیاسی مانعی برای در دست دریافت بازار زعفران است

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی تاکید نمود: اگر نمی توانیم بازار زعفران را در دست بگیریم، دلایل سیاسی دارد، زیرا اساسا نمی گذارند که این بازار را در دست بگیریم. با وجود مسائل سیاسی مشکل است که محصول خود را عرضه کنیم.

دلایل سیاسی مانعی برای در دست دریافت بازار زعفران است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران- دکتر لیلی ابوالحسنی در میزگردی تحت عنوان با زعفران ایران در عرصه های جهانی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: از مسائل دیگر موضوع قوانین گمرکی است که به شدت نوسان دارد. بخشی که عرضه زعفران را بر عهده دارد، در سرمایه گذاری خارجی و صادرات احساس امنیت نمی کند. باید در این زمینه قوانین مستحکم تری داشته باشیم. همچنین مشتری خارجی بر ترکیبات، کالری و... زعفران هم تاکید دارد و این موارد در برندهای ما دیده نمی گردد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مطرح کرد: بسته بندی زعفران احتیاج به تکنولوژی پیچیده ندارد، اما سرمایه گذاران جذب این تکنولوژی نمی شوند، زیرا در صادرات امنیت نمی بینند و محصول را به صورت قاچاق به فروش می رسانند.

زعفران ایران آلود ه ترین زعفران جهان

الناز میلانی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با بیان اینکه زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه آلودگی میکروبی معضلی در صادرات زعفران است، یکی از شرکت های معتبر استان کاری پژوهشی را به ما سفارش داد و از ما فراوری زعفران دارای حداقل بار میکروبی را خواست.

وی گفت: یک اتحادیه بین المللی استاندارد زعفران در سال 2009 مقاله ای چاپ نموده و از میان کشورهای عمده ایران، یونان، ایتالیا و اسپانیا آلودگی میکروبی محصولات را آنالیز نموده بود که ایران بیشترین شاخص بار آلودگی میکروبی را داشته و اسپانیا آلودگی میکروبی پایینی داشته است. این موضوع یک هشدار برای کشور است، در حالی که به راحتی با یک پایش میکروبی می توان آلودگی میکروبی زعفران را کاهش داد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه نمود: ما در پروژه خود به افرادی که در چیدن زعفران فعالیت می کردند، آموزش دادیم که دستکش ها را دایما عوض و دست ها را با الکل ضد عفونی نمایند. با توجه به اینکه نتایج تحقیقات نشان داده برداشت گل در صورتی که غنچه باشد، آلودگی میکروبی کمی خواهد داشت، برداشت در زمان صبح زود و قبل از باز شدن گل ها انجام شد.

میلانی توضیح داد: کانتینرهای انتقال زعفران ابتدا شسته و ضد عفونی و سبدها الکلی شد. با توجه به اینکه زعفران ها روی هم انباشته می گردد، گرما فراوری می گردد و آلودگی میکروبی به وجود می آید. زعفران ها را روی هم انباشته نکردیم و دمای محیط هم کنترل شد. در رابطه با جداسازی کلاله زعفران هم آموزش ها به نیروها داده شد و تحت شرایط استریل این کار صورت گرفت و در نهایت خشک کردن انجام شد.

وی ادامه داد: شمارش های میکروبی که مدنظر اتحادیه اروپا بود، در نمونه ما مشاهده نشد و در نهایت شرکت توانست گرمی 70 یورو زعفران را به فروش برساند و این یعنی خلق ثروت برای یک شرکت ایرانی.

دکتر آرش کوچکی، عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی، در ادامه این مراسم مطرح کرد: به این دلیل که زعفران ارزش جهانی زیادی دارد و کشورها به وسیله آن درآمد زیادی را به دست می آورند، تقلب های فراوانی در آن انجام می گردد و در موضوع تقلب، زعفران رتبه اول را دارد.

وی با اشاره به اینکه تقلب در زعفران در تمام کشورها دیده می گردد، توضیح داد: به طور مثال در کشور ایتالیا پلیس اختصاصی برای زعفران وجود دارد و برخلاف آنچه که تصور می گردد کشاورز آغاز نماینده تقلبات است، اینگونه نیست و آغاز تقلب از زمانی است که زعفران وارد بازار می گردد. روش های مختلفی وجود دارد که بدون وارد کردن ماده خارجی در زعفران می توان زعفران تقلبی فراوری کرد؛ به طور مثال زعفران مانده را با زعفران تازه مخلوط می نمایند.

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی گفت: ترکیباتی وجود دارد که وزن و رطوبت زعفران را افزایش می دهد؛ به طور مثال قرار دادن زعفران در عسل و گلسیرین و... باعث افزایش وزن و رطوبت آن می گردد. ترکیبات رنگ دهنده از دیگر تقلباتی است که در زعفران انجام می گردد که این مواد بر روی سلامت هم اثرگذار است.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 709

به "دلایل سیاسی مانعی برای در دست دریافت بازار زعفران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل سیاسی مانعی برای در دست دریافت بازار زعفران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید