لزوم توجه به سرمایه گذاری بر استخراج کروسین زعفران

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش علمی خراسان رضوی چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه علوم تحقیقات و صنایع غذایی، قادر به استخراج کروسین و صادرات آن به سایر کشورها است. در این زمینه در پی کسب اعتبارات هستیم و منابع را در اختیار کسانی که مایل به سرمایه گذاری در استخراج کروسین هستند قرار می دهیم.

لزوم توجه به سرمایه گذاری بر استخراج کروسین زعفران

غلامحسین ساربان در گفت وگو با خبرنگاران در مورد شرایط فراوری زعفران در استان اظهار کرد: 76 درصد فراوری زعفران کشور متعلق به خراسان رضوی است. در حوزه زنجیره های ارزش زعفران هم اقدامات خوبی در صنایع بسته بندی انجام شده است و مجوزهای صادر شده در خراسان رضوی بیش از ظرفیت این استان است.

وی اضافه نمود: بنده به اسم کارشناس بخش کشاورزی معتقدم که باید نگاهمان نسبت به زعفران را عوض کنیم و آن را تنها یک چاشنی و ادویه تلقی نکنیم بلکه آن را در صنایع بهداشتی، دارویی و... به کار ببریم. زعفران می تواند نقش پررنگی در تهیه داروهای مرتبط به اعصاب و روان داشته باشد و از این لحاظ قابل پیگیری است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بخش علمی خراسان رضوی چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه علوم تحقیقات و صنایع غذایی، قادر به استخراج کروسین و صادرات آن به سایر کشورها است. اما متاسفانه چون این مسئله به خوبی در بازار شناخته نشده سرمایه گذاری کافی در این زمینه انجام نمی گیرد. در این زمینه در پی کسب اعتبارات هستیم و منابع را در اختیار کسانی که مایل به سرمایه گذاری در حوزه استخراج کروسین هستند قرار می دهیم.

ساربان توضیح داد: برای مکاهمه کردن کاشت و فراوری زعفران سال های سال زحمت کشیده شده است اما متاسفانه چون آرایش کاشت به شکل مناسبی صورت نگرفته بود، برداشت ماشین ها موفقیت آمیز نبوده است. خشک کردن زعفران نسبت به گذشته هم هم از لحاظ عملکرد و هم زمان بندی بسیار پیشرفت نموده است. در مورد جدا سازی کلاله از گل هم شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده ایم و چند شرکت در خراسان رضوی فعالیت شان را در این زمینه آغاز نموده و احتیاج به سرمایه گذاری و حمایت دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1806

به "لزوم توجه به سرمایه گذاری بر استخراج کروسین زعفران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به سرمایه گذاری بر استخراج کروسین زعفران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید