غلبه بر غول تورم و فرصت های طلایی در بازار اجناس دست دوم

به گزارش دکتر برای تو، صبح یکی از روزهای هفته پدر خانواده تابلویی عظیم را روی نرده های جلوی حیاط نصب کرد، جایی که همسایه ها به خوبی آن را ببینند. قرار بود روز شنبه وسیله های اضافه خانه حراج گردد، از وسایل بازی بچه ها گرفته تا لباس های نوزاد، که دیگر به تن آخرین بچه تنگ شده بود. کمد چوبی، سبد، پتو و… . در آن صبح روز شنبه می شد چیزهای زیادی در حیاط کوچک این خانواده خارجی دید. چیزهایی که فروش یا خرید آن برای بسیاری خنده دار به نظر می رسد.

غلبه بر غول تورم و فرصت های طلایی در بازار اجناس دست دوم

خریدوفروش اجناس دست دوم رویه ای معمول در دیگر کشورهاست. مردم در کشورهای توسعه یافته و صنعتی خود و جامعه را از امتیاز خریدوفروش اجناس دست دوم محروم نمی نمایند. راستی این معاملات چه آثار مثبتی دارد؟

5 امتیاز خرید از بازار اجناس دست دوم

یکی از مهم ترین پیامدهای خریدوفروش اجناس دست دوم برای جامعه حفظ محیط زیست است. فراوری انواع کالای صنعتی مستلزم مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از منابع طبیعی مختلف به عنوان ماده اولیه و آسیب بیشتر به محیط زیست است. اگر فرایند تقاضای محصولاتی مثل لباس، اجناس چوبی و پلاستیکی در بازار افزایش پیدا نکند و به طورمعمول ادامه یابد، علاوه بر چرخش چرخ کارخانه ها و حفظ سود معقول فراورینماینده ها، محیط زیست کمتر آلوده می گردد.

اجناس دست دوم، اجناسی اند که امتحان خود را پس داده اند. بسیاری از ما تجربه خرید محصولی از نمایندگی ها یا دیگر واسطه ها را داریم که کمتر از زمان مورد انتظار برایمان کار نموده است. در خصوص محصولاتی که بیشتر سرمایه تلقی می شوند، مثل خودرو، این نکته اهمیت بیشتری دارد. در سایت های خریدوفروش اجناس دست دوم مردم شانس پیدا کردن جنسی که کمتر استفاده شده است را دارند یا اگر آن جنس مدت زمان طولانی تری مورداستفاده صاحب اول بوده، می توانند آن را به خوبی آنالیز و سپس خریداری نمایند.

خریدوفروش اجناس دست دوم، مقرون به صرفه و یاریی به اقتصاد خانواده است. در واقع می توان با خریدوفروش اجناس دست دوم بر هیولای تورم غلبه کرد. بسیاری از اجناسی که در سایت ها یا به طور مستقیم توسط هم محله ای و همشهری های ما فروخته می گردد، با یک بارمصرف دورانداختنی یا غیرقابل استفاده نیست. کتاب، مجله، ابزار، لوازم تزیینی، تابلو، آباژورهای دست دوم را می توان ارزان تر از صاحبان اول خرید به جای اینکه به سراغ واسطه ها یا نمایندگی ها رفت که به دلایل مختلف آن جنس را گران تر می فروشند. نکته دیگر اینکه فروشنده جنس دست دوم هم می تواند با افزایش منطقی قیمت و فروش آن زیر قیمت جنس دست اول، به سود مناسبی برسد.

خرید اجناسی که دیگر فراوری نمی گردد، شانسی است که تنها باوجود حراج اجناس دست دوم ممکن است. بسیاری از کالاهای دست اول موجود در بازار، اصل نیست و کپی ضعیف از برندهای قدیمی محبوب و باکیفیت است. در حراج های خانگی این فرصت وجود دارد تا جنس های اصل را پیدا نموده و بخرید. کتاب هایی که دیگر تجدید چاپ نمی گردد، مجلاتی که آرشیوی از آن ها وجود ندارد، زیورآلات دست ساز هنرمندی که دیگر در قید حیات نیست، لباس های برندی که بساط فراورینماینده اش برچیده شده است و محصولات خارجی که دیگر به کشور وارد نمی گردد را می توان در حراج اجناس دست دوم و یا سایت های فروش این اجناس یافت و خرید.

غیر از این می توان با خرید اجناس دست دوم به احتیاجهای کوتاه مدت خانواده بدون صرف هزینه زیاد و نگرانی از جایی که باید در خانه به یک وسیله اختصاص داد، پاسخ داد. تنها برای یک دوره سه ماهه به یک رایانه خانگی احتیاج دارید؟ فقط برای تبدیل فیلم های قدیمی، پخش ویدئو می خواهید؟ می خواهید با هزینه کم برای دختر کوچولویتان لباس عروسکی برای یک مهمانی خاص تهیه کنید؟ بسیاری بازار اجناس دست دوم را برای خرید چنین چیزهایی امتحان می نمایند. در آینده نگرانی ای برای جایی که این اجناس در خانه ها اشغال می نمایند وجود ندارد چراکه خریدار بازار اجناس دست دوم، می تواند به فروشنده تبدیل گردد.

ایران هم تغییر نموده است

وب سایت ها و اپلیکیشن ها زندگی را تغییر داده است. صرفه جویی در وقت و هزینه اثر مستقیم استفاده از این ابزارها است. به علاوه استفاده از این برنامه ها حاوی پیامدهای فرهنگی و مالی برای جامعه هم هست. پیش از ایجاد برنامه ای مثل خبرنگاران خریدوفروش اجناس دست دوم در ایران با واسطه گری سمساری ها انجام می شد که نه سودی برای فروشنده داشت و نه نفعی برای خریدار. اما اکنون این برنامه به یاری آمده تا مردم علاوه بر سود از این معامله، به فروش بیشتر اجناس دست دوم تمایل نشان دهند. آمارهای رسمی گویای رشد درآمدها و هزینه های خانوار از معامله اجناس دست دوم است. مرکز آمار در گزارشی اظهار داشت در سال 90، 21 میلیون خانوار در کشور به طور متوسط بیش از 530 هزار تومان درآمد از فروش کالای دست دوم کسب نموده اند و به طور تقریبی می توان ارزش بازار کالای دست دوم را در شروع دهه 90، 11 هزار و 172 میلیارد تومان در نظر گرفت. در سال 96، تعداد خانوارهای ایرانی براساس سرشماری سال 95 به 24 میلیون خانوار رسیده که اگر درآمد آن ها از فروش اجناس دست دوم را همان 530 هزار تومان در نظر بگیریم، ارزش بازار کالای دست دوم به 25 هزار میلیارد نزدیک شده است.

هم چنین براساس آماری که بانک مرکزی از بودجه و درآمد خانوار در سال 96 اعلام نموده، فروش کالاهای دست دوم، سهم 2.5 درصدی از متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار داشته است که رشد 6.4 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

بسیاری از مردم در ایران اجناس اضافه ای در خانه دارند که نه می توانند ببخشند، و نه جایی برای عرضه عمومی آن دارند . خبرنگاران کار را برای همه راحت نموده است.

منبع: دیوار
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1156

به "غلبه بر غول تورم و فرصت های طلایی در بازار اجناس دست دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلبه بر غول تورم و فرصت های طلایی در بازار اجناس دست دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید