شناسایی 26مبتلا به اُمیکرون در ایران؛ خاتمه واکسیناسیون زیر 12 سال به کجا رسید؟

به گزارش دکتر برای تو، تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه امیکرون در جهان شکل انفجاری به خود گرفته است، گفت در ایران تا به امروز 26 مبتلا به اُمیکرون شناسایی شده است.

شناسایی 26مبتلا به اُمیکرون در ایران؛ خاتمه واکسیناسیون زیر 12 سال به کجا رسید؟

محمدمهدی گویا در نشستی خبری درباره تامین واکسن کرونا گفت: وزارت بهداشت به میزان کافی واکسن در کشور موجود دارد و در دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع نموده است و دانشگاه ها مراکز منتخبی را برای تزریق واکسن در نظر گرفتند و همینطور با یاری سازمان هایی غیر از وزارت بهداشت هم کوشش شده است که مراکز دیگری به مجموع مراکز اضافه کنیم تا کار واکسیناسیون را انجام دهند.

وی درباره بروز سویه دلمیکرون گفت: آنچه تا به امروز مطرح شده این است که مواردی مشاهده شده که هم موتاسیون های مشکوک به امیکرون داشته است و هم موتاسیون های مربوط به دلتا را؛ به همین علت فعلا قضاوت درباره سویه تازه زود است و دانشمندان درحال تحقیقات هستند و باید صبر کنیم تا در روزهای آینده با قطعیت بیشتری در این باره صحبت کنیم. در کشور امکان اینکه ترکیب دو سویه دلتا و امیکرون را شناسایی کنیم، داریم ولی شاید در آینده بتوان با قاطعیت بیشتری در خصوص این موضوع صحبت کرد.

شرایط بیماری در ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: توسعه سویه امیکرون در جهان شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلا مراحل اولیه را طی می نماید و امیدواریم بتوانیم از توسعه انفجاری این بیماری در کشور جلوگیری کنیم و همه کوشش ما در این راستا است. اقدامات سختگیرانه زیادی درنظر گرفته و اجرا نموده ایم. بعضی از این اقدامات مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر نموده است و تمام وزارتخانه ها و سازمان های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل ها شدند. بعضی اقدامات سختگیرانه هم در رابطه با مراقبت هوشمند رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح اجتماع داشتیم که به مرحله اجرا رسیده است. اگر مشاهده کنیم که موارد بیماری درحال افزایش است، قطعا تصمیمات شدیدتری اتخاذ می کنیم.

وی: در خصوص کسانی که واکسن نزدند یکی از مهمترین کارهایی که می توانیم انجام دهیم این است که به وسیله رسانه اطلاع رسانی کنیم. کسانی که به طور کامل واکسن تزریق نکردند در معرض ابتلا به این بیماری هستند. یک مبتلا به سویه امیکرون در تهران 3 نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا نموده است و این نشان می دهد بیماری سرعت انتقال خیلی زیادی دارد و مهم ترین راه پیشگیری از انتقال امیکرون تزریق کامل واکسن است و باید نوبت سوم واکسن را تزریق نمایند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند. واکسن و رعایت پروتکل یک پیوند ناگسستنی دارند و جدا از هم نیستند. ضروری است کسی که حتی سه نوبت واکسن زده است باز هم نکات بهداشتی را رعایت کند، بدون این موضوع احتمال ابتلا افزایش می یابد.

گویا تاکید نمود: سویه امیکرون در جهان به سرعت زیادی توسعه می یابد و بسیاری از کشورهای جهان موارد ابتلا به این سویه را گزارش کردند. در کشور ما هم تا روز گذشته 26 مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی کردیم و 12 مورد مشکوک هم در دست آنالیز هستند که بلافاصله پس از مشخص تکلیف، اعلام می گردد.

وی گفت: انتظار داریم مردم عزیز کشورمان به دو نکته مهم توجه نمایند؛ اول اینکه با دو نوبت واکسیناسیون بازهم احتمال ابتلا به این سویه تازه وجود دارد و کسانی که می خواهند بیشترین فایده از تزریق واکسن را ببرند و در برابر امیکرون در امان باشند حتما سه نوبت واکسن دریافت نمایند. البته دریافت دز سه هم باید بر اساس جدول زمانی و نه زودتر و نه دیرتر باشد که فاصله تزریق دز سوم، سه ماه پس از تزریق دز دوم است. افراد بالای 18 سال که از نوبت دوم واکسن شان سه ماه گذشته باشد اکنون می توانند برای نوبت سوم واکسن واکسن مراجعه نمایند.

گویا درباره واکسیناسیون زیر 12 سال گفت: کمیته ملی واکسن نظر خود درباره استفاده از واکسن در بچه ها زیر 12 سال را صراحتا اعلام نموده است. واکسن های فراوری داخل در کشور می توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند. ما طبق دستور رئیس جمهور محترم قرار است مستندات بیشتری در این رابطه جمع آوری کنیم که ستاد ملی کرونا متقاعد گردد بچه ها زیر 12 سال هم واکسینه شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1961

به "شناسایی 26مبتلا به اُمیکرون در ایران؛ خاتمه واکسیناسیون زیر 12 سال به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 26مبتلا به اُمیکرون در ایران؛ خاتمه واکسیناسیون زیر 12 سال به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید