بازگشایی مدارس با دو رویکرد آرام، تدریجی و بدون تنش در جامعه و تمرکز زدایی و تفویض اختیار

به گزارش دکتر برای تو، تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی نو با دو رویکرد آرام، تدریجی و بدون تنش در جامعه و تمرکز زدایی و تفویض اختیار انجام خواهد شد.

بازگشایی مدارس با دو رویکرد آرام، تدریجی و بدون تنش در جامعه و تمرکز زدایی و تفویض اختیار

عصر امروز علیرضا کاظمی؛ در نشست مجازی با مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش استان ها و منطقه ها کشور، در آخرین تأکیدات و توصیه ها در خصوص بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی نو اظهار کرد: شروع سال تحصیلی، برای نظام تعلیم و تربیت: از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اول مهرماه را با برگزاریآیین شکوفه ها و غنچه ها شروع می کنیم و آن را با نام اولین روز شروع سال تحصیلی در کشور در نظر می گیریم و امیدوارم مدیران با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند زمینه حضور دانش آموزان ابتدایی، بویژه کلاس اولی ها را برای چند روز اول، جهت آشنایی با معلمان در مدارس فراهم کنند.

کاظمی با اشاره به فرمایش رییس جمهور مبنی بر آماده سازی فضای مدارس، برای بازگشای آرام و قطعی، گفت: طبق برنامه ریزی اجرا شده، روز شنبه زنگ شروع سال تحصیلی در تهران با حضور رئیس جمهور به صدا در می آید وبا توجه به برنامه ریزی های اجرا شده، هم زمان در سراسر کشور با حضور مسئولان کشوری، استانی، کنندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و ... زنگ شروع سال تحصیلی نو نواخته خواهد شد.

وی گفت: من از طرف تمام مدیران آموزش و پرورش و معلمان به رئیس جمهور اطمینان داده ام که سال تحصیلی نو را کم دغدغه، آرام، مطمئن و با کیفیت شروع کرده و تلاش خواهیم کرد تا آرامش را در جامعه حفظ کنیم.

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به این که اجرای پروژه بازگشایی مدارس زحمات زیادی برای مسئولان و مدیران دارد، گفت: تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس از سال قبل اندیشیده شده است و مربوط به هفته های اخیر نیست؛ من به تلاش یک ساله تمام همکاران اطمینان دارم و این باعث شده که با اطمینان از برنامه ریزی های دقیق اجرا شده، برای سال نو تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به حمایت های بی سابقه دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور از آموزش و پرورش در مدت کوتاه شروع دولت تا کنون گفت: نگاه دولت به آموزش و پرورش، اهمیت این دستگاه را نشان می دهد و حمایت های زیادی از آموزش و پرورش در این مدت شده است که در تاریخ نظام تعلیم و تربیت بی سابقه بوده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، شرح داد: اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور تشکیل شد و تمام اعضای جلسه از جمله رئیس جمهور از آموزش و پرورش حمایت کردند و اولین دستور مصوب در این جلسه حمایت از شبکه شاد و زیرساخت های شاد بود که این نشان دهنده نگاه ویژه رییس جمهور به امر آموزش در کشور است. همچنین حضور رییس جمهور در هزارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب ماده واحده آن به نام مهم ترین مصوبه و پشتوانه ای بزرگ، برای تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به این که از ابتدای دوره سرپرستی ام در وزارت آموزش و پرورش تا کنون سه استراتژی را دنبال کرده ام؛ گفت: استراتژی اول من بازگشایی مدارس، استراتژی دوم پیگیری مطالبات بر حق معلمان و فرهنگیان که تا امروز بخشی از آن محقق شده و بخشی دیگر در حال محقق شدن است و استراتژی سوم تدوین و ابلاغ برنامه 60روزه دستگاه تعلیم و تربیت به ادارات کل آموزش و پرورش استان هاست که باید در دستور کار ادارات استان ها قرار گیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در روزهای اول و سوم مهرماه بیش از 13نفر از وزرا برای حضور در آیین بازگشایی مدارس و جشن شکوفه ها در مدارس اعلام آمادگی کرده اند؛ گفت: تصمیم دولت به طور قاطع، بازگشایی مدارس است و در این مورد تنها تصمیم گیرنده وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است و این نگاه دولت به آموزش و پرورش یعنی جایگاه آموزش و پرورش در اولویت حاکمیت و دولت سیزدهم می باشد.

وی افزود برای بازگشایی مدارس سه راستا آموزشی با راهبردهای: مدرسه تلویزیونی ایران، فضای مجازی یا شبکه شاد و آموزش حضوری یا بازگشایی حضوری را پیش بینی کرده ایم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تشکر از عوامل و دست اندرکاران مدرسه تلویزیونی شرح داد: مدرسه تلویزیونی یک کار بی نظیر و یک کارگاه بزرگ آموزشی برای کشور است که در آن محتواهای استاندارد برای استفاده و بهره برداری در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار داده شده است و ما قصد داریم در روز شنبه همزمان با زنگ شروع سال تحصیلی در مدارس، زنگ برنامه مدرسه تلویزیونی را هم به صدا در آوریم.

کاظمی با اشاره به این که شعار امسال: تضمین سلامت، استمرار آموزش و ارتقاء کیفیت است؛ بیان کرد: تمام برنامه ریزی ها را بر اساس این سه واژه اصلی انجام داده ایم. تضمین سلامت دانش آموزان خط قرمز و دغدغه ماست و باید اولویت اول ما باشد اتفاقات خوبی در زمینه تضمین سلامت دانش آموزان، از جمله: تدوین پروتکل ها و دستورالعمل های مربوط به رعایت نکات بهداشتی در مدارس و ابلاغ آن ها به مدارس و برنامه ریزی برای واکسیناسیون دانش آموزان، که از پایه دوازدهم شروع شده و در طی سه هفته واکسیناسیون دانش آموزان پایه دوازدهم، یازدهم و دهم انجام می گردد و سپس برای پایه های پایین تر، برنامه ریزی می گردد.

سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: استمرار آموزش را با 3راهبرد مدرسه تلویزیونی، شبکه شاد و آموزش حضوری دنبال می کنیم و ارتقاء کیفیت آموزش را در این سه راستا،پیگیر خواهیم بود.

وی در خصوص رونمایی از نسخه نو شبکه شاد گفت: در نسخه نو شبکه شاد، زیرساخت ها بهبود و تقویت شده، نقش مدیریت در نسخه نو ارتقا پیدا کرده و داشبورد مدیریتی برای تمام مدیران، به منظور پیگیری، نظارت و رصد فعالیت دانش آموزان ایجاد شده است. همچنین امکان دسترسی به QR-code در شاد طراحی شده است و گرافیک رابط کاربری شاد هم عوض شده است. امکان گفتگوی گروهی برای مدیران به وجود آمده و سرویس ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارائه تدریس برتر، در نسخه نو ارتقا یافته است و ما قصد داریم سال نو را در مدارس پرجمعیت با شبکه های شاد شروع کنیم.

سرپرست آموزش و پرورش گفت: الگوی بازگشایی در مدارس را با دو رویکرد آرام، تدریجی و بدون تنش در جامعه و تمرکز زدایی و تفویض اختیار به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کردیم.

وی افزود: برای بازگشایی مدارس، 3گام طراحی کرده ایم؛ گام اول، بازگشایی مدارس روستایی و عشایری است که تراکمی کمتر از 15دانش آموز دارند که از روز شنبه این مدارس به صورت حضوری در تمام کشور بازگشایی شده و تمام دانش آموزان و معلمان در آن حضور خواهند داشت.

کاظمی ادامه داد: در گام دوم مدارس کم جمعیتی که تعداد دانش آموزان آنها تا 300نفر است را با رویکرد ترکیبی، شروع خواهیم کرد که در این مدارس آموزش به صورت حضوری و مجازی با حضور هر دانش آموز در هفته سه یا چهار روز در مدرسه انجام می گردد.

وی گفت: گام سوم بازگشایی مدارس، برای مدارسی با دانش آموزان بالاتر از 300نفر هست که با رویکرد اقتضایی و حضور حداقلی دانش آموزان در مدارس انجام می گردد.

کاظمی گفت: قصد داریم مدارس را گام به گام از ابتدای مهر تا اواسط آبان به طور کامل، بازگشایی حضوری کنیم و انشاءلله حضور دانش آموزان را در مدارس داشته باشیم.

وی درخصوص تولید محتواهای درسی گفت: در تولیدات محتواهای درسی باید با نگاهی نو و برگرفته از تجربیات سالهای گذشته آنها را به روز رسانی کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه هفتگی و روزانه شاد را در قالب یک بخشنامه به استان ها ابلاغ کرده ایم و انتظار داریم در استان ها و مدارس با نظارت مسئولان استانی، بدون تغییر انجام گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1820

به "بازگشایی مدارس با دو رویکرد آرام، تدریجی و بدون تنش در جامعه و تمرکز زدایی و تفویض اختیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی مدارس با دو رویکرد آرام، تدریجی و بدون تنش در جامعه و تمرکز زدایی و تفویض اختیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید