خان تاج ، خانه ای به جای مانده از قاجار در کاشان

به گزارش دکتر برای تو، ((خانه تاج))یا خان تاج که اکنون خانه هنرمندان است خانه تاریخی دوران قاجار است با حدود دو قرن قدمت که در شهر زیبای کاشان در خیابان علوی واقع شده است و از بناهای گودال باغچه ای اصیل مردم این شهر است. کاربری فرهنگی دارد، دارای 700 مترمربع عرصه و 800 مترمربع اعیانی و برخوردار از معماری ارزشمند بومی خانه های عام مردم کاشان در آن دوره است. نشانی از معماری اصیل کاشان و هویت تاریخی مردم این دیار در درونگرایی، تناسب، تقارن، تعادل، هماهنگی ، ظرافت و در عین حال قداست و نجابت است. بنابراین در ادامه در سفر مجازی و تور کاشان برای بازدید از این بنا همراه باشید ...

خان تاج ، خانه ای به جای مانده از قاجار در کاشان

خان تاج شامل 3 طبقه می باشد :

همکف، گودال باغچه و سرداب تحتانی-دارای 2 باب حیاط : بیرونی و اندرونی-13 باب اطاق پنج دری و سه دری و تک دری است.

حیاط بیرونی

فضا را با ورودی از هشتی پنج ضلعی منحصر به فرد و دالان باریک پیچیده از دید رهگذر محفوظ نموده. دارای یک باب مطبخ ست و سرداب کوچک که در زمین رُس حفاری شده و نم خوانی دارد که مخصوص نگهداری مواد خوراکی در تابستان گرم است.

ایوان پیشکم

برای تعریف ماهیت فرهنگ و تمدن اسلامی 3 باب درب میوجی توپر (فاقد شیشه)- حرمت قسمت بیرونی (خاص مراجعات) را از اندرونی مخصوص کدبانو و اهل و عیال حفظ می نماید.

حیاط اندرونی

راه پله ای باریک ما را به پائین خانه به وسیله حیاط اندرونی و شارم های اطراف گودال باغچه و مهتابی مقابل با غرفه های مجاور شارم راهنمایی می نماید. دهانه باز زیر زمین به سرداب و پس سرداب به وسیله باغچه ها و آب نمای مرکزی گودال باغچه طراوت منتقل می گردد. این خانه تاریخی هوای گرم و خشک و سوزان تابستان را بوسیله وزش باد و بادگیر مرتفع بام گرفته و از پره های داخل بادگیر به اطراف سرداب کانال های مرطوب دارد منتقل نموده و به وسیله شبکه های جعفری به داخل زیر زمین راهنمایی می نماید و اختلاف دمای بین پانزده تا بیست درجه سانتی گراد با سطح کوچه ایجاد می نماید.

خان تاج که با شماره 9028 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است به وسیله معمار بازسازی بناهای تاریخی کاشان سید اکبر حلی در مرداد ماه سال 1383 به صورت متروکه و مخروبه خریداری و بازسازی و بازسازی شد. در ادامه می توانید تصاویر بیشتری از این خانه تاریخی به جای مانده از زمان قاجار را مشاهده نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2215

به "خان تاج ، خانه ای به جای مانده از قاجار در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خان تاج ، خانه ای به جای مانده از قاجار در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید