اولین گوشی دارای اسپیکر هایی با پوشش مکانیکی

به گزارش دکتر برای تو، اخیراً اطلاعاتی از یک گواهی ثبت اختراع شیائومی به بیرون درز نموده که نشان می دهد این شرکت در حال توسعه یک گوشی پرچمدار نو است که بلندگوی آن مجهز به یک درپوش قابل حرکت اتوماتیک برای جابجایی بین حالت بلندگو و حالت تماس، است.

اولین گوشی دارای اسپیکر هایی با پوشش مکانیکی

به گزارش خبرنگاران، شیائومی به طور مرتب گوشی های هوشمند نوآورانه ای را به بازار عرضه می نماید که در این میان می توان به Xiaomi 12 و Xiaomi 12 Pro اخیراً معرفی شده، اشاره نمود. به نظر می رسد شیائومی میکس 5 نیز دستگاهی امیدوارنماینده با سیستم دوربین چشمگیر باشد. اما این سازنده چینی نه تنها به دوربین، بلکه به کیفیت صدا نیز توجه ویژه ای دارد. مدل های برتر این برند دارای سیستم بلندگوی استریو هستند که به وسیله هارمن کاردون تنظیم شده است تا صدایی تمیز و شفاف ایجاد کند.

با این حال استفاده از بلندگو های استریو چیزی نیست که کاربران را به تحسین وا دارد، زیرا بسیاری از گوشی های شاخص، به چنین قابلیتی مجهز هستند. پس در آینده چه انتظاری از شیائومی باید داشته باشیم؟ یک پتنت تازه نشان می دهد که سازنده چینی در حال آنالیز نصب یک سیستم بلندگوی تازه است که سوراخ های بلندگوی آن را می توان با استفاده از یک پوشش مکانیکی بست تا از تجربه صدای بهتری در هنگام تماس اطمینان حاصل کند.

در فوریه 2021، شرکت شیائومی حق اختراعی را برای دستگاه الکترونیکی تنظیم حالت خروجی صوتی، در USPTO (اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده) ثبت کرد. در همان زمان، این شرکت بعلاوه حق اختراع مشابهی را با عنوان پوشش متحرک برای باز کردن یک دستگاه تلفن همراه در EUIPO (اداره مالکیت معنوی اتحادیه اروپا) ثبت نموده است. این اسناد در 22 و 23 دسامبر 2021 تأیید شد و از آن موقع در پایگاه داده WIPO (سازمان جهانی مالکیت معنوی) نیز برای حفاظت جهانی از فناوری ثبت اختراع گنجانده شده است.

در این مستندات به گوشی هوشمند شیائومی با سیستم بلندگوی منحصربفرد اشاره شده است که باید کیفیت صدای بهتری را هم در حالت بلندگو و هم در حالت گوشی تضمین کند. برای درک بهتر این اختراع تازه، بهتر است کمی به توضیح آن بپردازیم. یکی از مواردی که همیشه در طراحی گوشی های هوشمند مورد توجه قرار می گیرد، افزودن قابلیت های تازه بدون احتیاج به افزودن ابعاد کلی دستگاه است. چنین چیزی باعث می گردد تا گوشی های هوشمند ابعاد استاندارد خود را برای راحتی قرار گرفتن در دست حفظ نمایند و در عین حال از امکانات تازه نیز بهره مند شوند. بنابراین، طبق اسناد ثبت اختراع، در واقع فضای موجود بسیار کمی برای اطمینان از ایجاد حالت بلندگوی خوب و حالت گوشی خوب (حالت تماس) وجود دارد و اختراع تازه باید راهکاری برای این موضوع ارائه دهد.

در بالای گوشی شیائومی یک اسپیکر با کاور متحرک وجود دارد، یعنی یک پوشش که می تواند باز و بسته گردد. برای ایجاد این امکان، یک ریل کوچک در دستگاه تعبیه شده است. هنگامی که کاربر در حال پخش موسیقی است، کاور باز است، به طوری که صدا مستقیماً از بلندگو شنیده می گردد. این فرآیند کاملاً اتوماتیک است، اگرچه کاربر می تواند به صورت دستی حالت صدا را نیز تغییر دهد.

در حالت زنگ، ایجاد یک حالت پهنای باند فرکانس پایین مورد نظر است. با این حال، به علت باز شدن در اسپیکر، دستیابی به این امر چندان آسان نیست. به همین علت است که شیائومی پوششی را ارائه نموده است که دهانه اسپیکر را در حالت تماس پوشش می دهد. بنابراین، امواج صوتی به کنار صفحه نمایش راهنمایی می شوند و به کاربر این امکان را می دهند که از کیفیت تماس خوب، حتی در حالت هندزفری، بهره مند گردد.

علاوه بر این، این گوشی شیائومی به یک درگاه 3.5 میلی متری در قسمت بالایی مجهز شده است تا قابلیت اتصال هدفون های سیمی را داشته باشد. فضای اضافی مورد احتیاج برای این امر به این علت است که احتیاجی به تنظیمات جداگانه برای بلندگو و اتصال 3.5 میلی متری نیست، زیرا شیائومی قادر است جهت امواج صوتی را به وسیله پوشش تغییر دهد. بعلاوه، شیائومی میخواهد یک بلندگوی دوم را به پایین گوشی اضافه کند تا جلوه صدای استریو متقارن با کیفیت بالا را به نمایش بگذارد.

به نظر می رسد این یک راهکار نسبتا ساده است که به گفته شیائومی، باید تجربه صدای بسیار بهتری را ارائه دهد؛ بنابراین مطمئناً غیرقابل تصور نیست که سازنده چینی قصد داشته باشد گوشی های آینده خود را با چنین پوشش مکانیکی برای سوراخ های اسپیکر عرضه کند. در واقعنهایت، شیائومی اخیرا نشان داده است که کیفیت صدای گوشی های هوشمند را جدی می گیرد. بی جهت نیست که سازنده چینی همکاری خود را با فراوری نماینده معروف صوتی Harman Kardon که از سال 2017 در مالکیت شرکت سامسونگ است، شروع نموده است.

شیائومی می 11 و شیائومی 12 که اخیراً معرفی شده اند، در حال حاضر از یک بلندگوی دوم که در قسمت بالایی دستگاه تعبیه شده است، بهره می برند. آنالیز های تخصصی Mi 11 نشان داده است که صدای بلندگوی پایینی بلندتر از بلندگوی بالایی است، بنابراین نمی توان از یک افکت استریو کاملا متقارن صحبت کرد. طبق گزارش وبسایت فناوری GSMArena در آنالیز Xiaomi 11، بلندگوی بالا نیز کمی عجیب به نظر می رسد، بنابراین این اختراع تازه می تواند راهکاری برای این مسئله باشد.

با وجود این، سازندگان تلفن معمولاً هوادار نصب قطعات بیرون زده و یا متحرک نیستند، زیرا این قطعات بیشتر مستعد سایش و خرابی هستند. علاوه بر این، گرد و غبار و کثیفی می تواند بر عملکرد چنین پوشش متحرکی تأثیر منفی بگذارد. در واقع به نظر می رسد همین مسائل نیز یکی از دلایل اصلی عرضه تعداد کمی از گوشی های هوشمند با دوربین پاپ آپ باشد. بنابراین، معین نیست که آیا چنین فناوری را در سری 13 شیائومی خواهیم دید یا مدل دیگری از گوشی های این شرکت با چنین درپوش متحرکی عرضه خواهد شد.

منبع: letsgodigital

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1978

به "اولین گوشی دارای اسپیکر هایی با پوشش مکانیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین گوشی دارای اسپیکر هایی با پوشش مکانیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید