امضای برنامه همکاری ایران و قزاقستان

به گزارش دکتر برای تو، تهران (پانا) - برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان امضا شد.

امضای برنامه همکاری ایران و قزاقستان

به گزارش روابط عمومی وزارت خارجه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان امروز پس از ملاقات و گفت وگو، برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان را امضا کردند.

بر اساس سند امضا شده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان بر پایه روح مشارکت و همکاری بین دو کشور و با تمایل به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط محبت آمیز، برادرانه و همسایگی براساس احترام متقابل، اعتماد و درک مشترک، همچنین اهمیت استمرار گفت وگوهای سازنده درخصوص روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به منظور دستیابی به فهم مشترک و گسترش همکاری های موجود و یافتن زمینه های جدید همکاری و برطرف موانع احتمالی براساس اراده مثبت سیاسی و رویکرد جامع، هدفمند و درازمدت و با تاکید بر منافع متقابل در توسعه همکاری ها در چارچوب منشور ملل متحد و هنجارهای شناخته شده بین المللی، با پایبندی بر ترتیبات قبلی فی مابین و تاکید بر اهمیت برگزاری مشورت های منظم در سطوح مختلف و در زمینه های سیاسی، مالی، اجتماعی، بشرمحبت آمیز، محیط زیست، نظامی، امنیتی و فرهنگی این تفاهم نامه را که شامل 15 بند است، به امضا رساندند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشور پس از ملاقات با مختار تیلو بردی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در تشریح مهم ترین موضوعات گفت وگوهای دوجانبه ضمن تبریک ایام نوروز و فرارسیدن ماه مبارک رمضان به مردم قزاقستان گفت: همبستگی های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و مالی میان ایران و قزاقستان اهمیت بسیار دارد و همین مشترکات ما را به هم پیوند داده است.

ظریف ضمن تشکر از مهمان نوازی دولت و ملت قزاقستان توضیح داد: خرسندم که بار دیگر در نورسلطان با مقامات جمهوری قزاقستان ملاقات می کنم. مذاکرات بسیار خوبی درباره موضوعات مهم منطقه ای، بین المللی انجام شد و از حمایت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی، سپاسگزاری می کنیم، از نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف چون موضوع هسته ای ایران و سوریه و فرایند آستانه ایفا نموده است؛ بسیار خرسندیم و نقش پیشگام رئیس جمهور اول نظربایف درباره موضوعات مختلف از جمله دنیا عاری از سلاح هسته ای را قدر می دانیم و از آن حمایت می کنیم و همراهی کامل داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه نمود: در این ملاقاتها همچنین درباره مسائل منطقه ای به ویژه بحران افغانستان گفت وگو و بر ضرورت احترام به خواست مردم افغانستان و دستاوردهای آن ها، احتیاج به ادامه دموکراسی در افغانستان و توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی این کشور تاکید شد.

وی ادامه داد: در حوزه روابط دوجانبه گسترش این روابط و حضور ایران در اتحادیه مالی اوراسیا مورد تایید دو طرف نهاده شد و بر استفاده صلح آمیز از دریای خزر که به صورت مشترک از سوی ایران و قزاقستان انجام می گردد؛ تاکید شد.

وزیر امور خارجه ضمن امیدواری درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات ترسیم خط مبدا در دریای خزر، گفت: راه آهن ها و جهتهای ترانزیتی مشترک بین ایران و قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت در این ملاقاتها آنالیز شد و ضرورت افزایش روش های اتصالی منطقه ای و بین المللی مورد بحث نهاده شد. حضور قزاقستان در اینچه برون، بندرعباس و چابهار برای ایران محترم است و از افزایش این حضور خرسند خواهیم شد. ایران جهت دستیابی قزاقستان به آبهای و بین المللی است.

ظریف در سرانجام ضمن تشکر مجدد فراوری واکسن اسپوتنیک به صورت مشترک با روسیه را توفیق بزرگی برای قزاقستان دانست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1591

به "امضای برنامه همکاری ایران و قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای برنامه همکاری ایران و قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید