سنگربانان لژیونر تاریخ فوتبال ایران

به گزارش دکتر برای تو، آنالیز عملکرد سرشناس ترین دروازه بانان لژیونر تاریخ فوتبال ایران نشان می دهد که تعداد اندکی از سنگربانان ایرانی، پیروز شدند عملکرد خوبی در تیم های اروپایی از خودشان نشان دهند.

سنگربانان لژیونر تاریخ فوتبال ایران

به گزارش خبرنگاران، پس از ماه ها مذاکرات تیم های مختلف آسیایی و اروپایی با وکیل علیرضا بیرانوند، دروازه بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس با باشگاه آنتورپ بلژیک به توافق رسید تا از فصل بعد در این باشگاه بازی می نماید.

لژیونر شدن یک دروازه بان ایرانی در یک باشگاه اروپایی هر چند بی سابقه نیست اما آمار و ارقام نشان می دهد که دروازه بان ایرانی معدودی بودند که پیروز شدند در باشگاه های اروپایی حضور پیدا نمایند و عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند و لژیونر شدن بیرانوند می تواند نقطه عطفی بر حضور دروازه بانان ایرانی در اروپا باشد.

در ادامه این گزارش به معرفی سرشناس ترین دروازه بانان لژیونر تاریخ فوتبال ایران می پردازیم:

اولین لژیونر

حسین علی خان سردار؛ به نوعی اولین دروازه بان لژیونر تاریخ فوتبال ایران است. او مدتی در بلژیک تحصیل کرد و در آن زمان در فوتبال باشگاه های آن کشور بازی کرد. پس از آن سروت ژنو سوییس باشگاه حرفه ای خان سردار بود که موجب شد این دروازه بان اولین دروازه بان لژیونر تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد. باشگاه طوفان و کلوپ تهران، دیگر تیم های حرفه ای حسین علی خان سردار در دوران بازیگری اش بود.

اسطوره آبی ها

ناصر حجازی؛ اسطوره فقید باشگاه استقلال، در سال 1358 چند روز در تمرینات منچستر یونایتد شرکت کرد اما پیروز نشد جذب این تیم شود. لژیونر شدن حجازی به خاتمه دوران بازیگری اش برمی شود که در سال 1365 به تیم محمدان بنگلادش پیوست. او بعد از مدتی حضور در این باشگاه، به عنوان سرمربی این تیم بنگلادشی معرفی گردید و در سال 69 بازی خداحافظی خود را با این تیم انجام داد.

گربه سیاه

مهدی عسگرخانی؛ اولین لژیونر تاریخ باشگاه فوتبال پرسپولیس است. او بعد از حضور 3 ساله خود در باشگاه پرسپولیس و عملکرد نسبتا پیروزی که در این تیم داشت در سال 1350 به السالمیه کویت پیوست و دو سال سنگربان این تیم کویتی بود. عسگرخانی بعد از کویت به ایران بازگشت و فوتبال خود را با باشگاه ابومسلم مشهد خاتمه داد.

پلیس آلمان

بهروز سلطانی؛ دروازه بان ثابت پرسپولیس در دوران راهنمایی علی پروین، 8 سال مسوولیت دروازه سرخ پوشان پایتخت را بر عهده داشت و پیروز شد 5 قهرمانی با این تیم به دست آورد. او بعد از پرسپولیس در سال 64 به تیم دسته دومی کلن پیوست و یک سال در این تیم حضور داشت. سلطانی هم چنین 3 ماه در تیم پلیس آلمان حضور داشت و برای این تیم بازی کرد. او درباره ماجرای رفتنش به آلمان می گوید: ماجرای رفتنم به کلن آلمان این طوری بود که یک ایجنت فیفا، من و ناصر محمدخانی و حمید درخشان را دعوت کرد تا به آلمان برویم. ما به آلمان رفتیم، تست های مختلف دادیم و چند شهر مختلف را هم رفتیم. خاتمه کلن که یک دروازه بان می خواست، من را انتخاب کرد. حمید درخشان و ناصر محمدخانی هم بازیکنان خیلی خوبی بودند اما چون می خواستند با هم باشند، به قطر رفتند. اما من ماندم و در کلن بازی کردم.

لژیونر ناپیروز

نیما نکیسا؛ دروازه بان سال های نه چندان دور پرسپولیس و تیم ملی ایران، پس از 2 دوره دو ساله حضور خود در باشگاه پرسپولیس در سال 1377 تصمیم گرفت که به تیم فلاماتوری آلبانی برود اما نتوانست فرصت چندانی برای حضور در این تیم پیدا کند. کاوالا یونان باشگاه اروپایی بعدی نکیسا در دوران بازیگری اش بود که در آن مدت هم پیروز نشد عملکرد پیروزی از خودش بر جای بگذارد.

پسر دورگه

دانیل داوری؛ این دروازه بان که سابقه حضور در تیم ملی فوتبال ایران را نیز در کارنامه دارد، بیشتر دوران بازیگری اش را در آلمان سپری نموده است. او از سال 2009 تا 2014 در تیم های ماینس و اینتراخت برانشویگ حضور داشت. داوری یک سال نیز در گراس هوپر سوییس توپ زد و از سال 2015 تا 2019 در تیم های آرمینیا بیله فلد، دویسبورگ و روت وایس، حضور پیدا کرد. این دروازه بان دو رگه ایرانی - آلمانی در 226 تجربه اروپایی خود، 286 گل دریافت کرد و 70 کلین شیت به ثبت رساند.

ریسکِ کی روش

علیرضا حقیقی؛ دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی 2014 برزیل، پس از پیروزیتی که در جام جهانی به دست آورد و عملکرد نسبتا خوبی که در این رقابت ها داشت، از سال 2014 تا 2018 توانست لژیونر فوتبال ایران باشد و در تیم های اسپورتینگ کوویلیا پرتغال، روبین کازان روسیه، پنافیل پرتغال، ماریتیمو پرتغال، اسکیلستونا و سوندسوال سوئد حضور پیدا کند. حقیقی در 58 بازی در مجموع این تیم ها 103 گل دریافت کرد و پیروز شد 10 کلین شیت به ثبت برساند.

آقای حاشیه

سوشا مکانی؛ دروازه بان سال های گذشته تیم فوتبال پرسپولیس پس از این که توسط کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به مدت شش ماه از حضور در رقابت لیگ برتر محروم شد، تصمیم گرفت تا لباس لژیونری بر تن کند و پیروز شد از سال 95 به مدت دو سال در لیگ نروژ حضور پیدا کند. میوندالن و استرومسگودست نروژ، تیم هایی بودند که مکانی پیروز شد در آن حضور پیدا کند و در 40 بازی که مکانی در لیگ نروژ بود، 38 گل دریافت کرد و 20 کیلین شیت به ثبت رساند.

لژیونر غریب

عقیل اعتمادی؛ این دروازه بان ایرانی - هلندی که سابقه حضور در لیگ برتر ایران را با تیم های تراکتور و صنعت نفت آبادان دارد، بیش تر دوران بازیگری خود را در لیگ های دسته پایین هلند گذرانده است و تیم های هیرنفین و خرونینگن هلند از سرشناس ترین تیم هایی هستند که این دروازه بان در آن ها حضور داشته است. او در 135 تجربه اروپایی خود 248 گل دریافت نموده و 29 کیلین شیت به ثبت رسانده است.

یادگارِ بهترین لبخندها

امیر عابدزاده؛ پسر عقاب آسیا، به غیر از حضور در تیم های راه آهن و پرسپولیس از سال1390 در تیم لس آنجلس بلوز اولین تجربه حرفه ای لژیونری خود را پشت سر گذاشته است و هم چنین سابقه حضور در آموزشگاه باشگاه تانتهام انگلیس را داشته است. عابدزاده در حال حاضر در تیم ماریتیمو پرتغال حضور دارد و در 52 تجربه لژیونری، 62 گل دریافت نموده است و و 16 کیلین شیت به ثبت رسانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 731

به "سنگربانان لژیونر تاریخ فوتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگربانان لژیونر تاریخ فوتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید