برگزاری اولین نشست مجازی امنیتی مونیخ در کمتر از 4 ساعت

به گزارش دکتر برای تو، امروز (آدینه) کنفرانس امنیتی مونیخ بر خلاف سال های گذشته به دلیل بحران کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده و تنها کمتر از چهار ساعت به طول انجامید.

برگزاری اولین نشست مجازی امنیتی مونیخ در کمتر از 4 ساعت

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، کنفرانس امنیتی مونیخ امروز (آدینه) برای اولین بار به دلیل شیوع بحران کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

از جمله مهمانان مهم کنفرانس امنیتی مونیخ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، و دبیر کل سازمان ملل بودند.

کنفرانس امنیتی سال 2021 طبق روال هر ساله در ماه فوریه در هتل بایریشر هوف در مونیخ برگزار نشده و قرار بود به اواخر امسال موکول گردد. اما برگزار نمایندگان این کنفرانس امنیتی مهم به صورت ویژه ویدئو کنفرانسی را برای این منظور ترتیب دادند.

شعار کنفرانس امنیتی مونیخ امسال، تجدید همکاری های دو سوی آتلانتیک و پاسخ گویی به چالش های جهانی بود. برگزار نمایندگان همچون اجلاس سال گذشته به علل ضعف ائتلاف غرب هم پرداختند.

ویدئو کنفرانس امنیتی مونیخ ساعاتی پیش رسما آغاز به کار کرد و وولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در سخنرانی افتتاحیه خود از جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا که به وعده خود مبنی بر اینکه آمریکا به صحنه بین المللی باز خواهد گشت عمل نموده قدردانی کرد.

آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم در این کنفرانس پاسخ های جهانی به بحران های فعلی را ناکافی دانسته و تاکید نمود : سال 2021 باید سال تغییر روینمودها باشد. از یک طرف باید مبارزه با کرونا در تمرکز قرار گیرد، اما باید به تحولات آب و هوایی هم پرداخته گردد. گازهای گلخانه ای باید تا اواسط قرن به صفر برسند.

وی همچنین بر لزوم حل مناقشات ژئوپلیتیکی تاکید نموده و گفت: شکاف های مالی و تکنولوژیک بین شرق و غرب می تواند در بدترین حالت به مناقشات نظامی باینجامد. چند جانبه گری باید همچنان تقویت گردد.

بیل گیتس، موسس مایکروسافت هم در سخنانی در این ویدئو کنفرانس گفت که بسیاری گام ها در مبارزه با کرونا باید خیلی زودتر آغاز می شد. وی خواستار اهداف بلند پروازانه در راستا غلبه بر این بحران شده و تاکید نمود: اکنون باید کارخانه های واکسن برای این بیماری و بیماری های واگیر دیگر ساخته گردد و در این راستا به ابزار و ظرفیت احتیاج است.

وی نابرابری ها در تقسیم واکسن را غیر قابل قبول دانست.

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت هم در سخنانی به بحران کرونا پرداخته و بر لزوم تهیه واکسن از طرف بعضی از کشورها و رعایت عدالت در تقسیم واکسن بین همه کشورها تاکید نموده و گفت: ما باید از این ابزار در همه کشورها استفاده کنیم و از گروه هایی که بیش از همه در معرض خطر قرار دارند حمایت کنیم.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در سخنانی دست دوستی را به طرف شرکای اروپایی خود دراز نموده و شراکت آمریکا با اروپا را به عنوان ستون اصلی سیاست خارجی آمریکا تعیین نموده و گفت: آمریکا بازگشته است.

وی تاکید نمود: آمریکا و اروپا به صورت تنگاتنگ با هم همکاری خواهند کرد تا بر چالش های جهانی مشترکا غلبه نمایند.

بایدن با اشاره به مخدوش شدن مناسبات دو سوی آتلانتیک در سال های گذشته از عزم پایدار آمریکا برای همکاری مجدد با اروپا اطلاع داد.

وی یک اروپای آزاد، مرفه و صلح آمیز را همچنان از علایق اصلی آمریکا دانست.

بایدن بر لزوم تقویت دموکراسی به عنوان شانسی برای آینده و همچنین لزوم تقویت سازمان بهداشت جهانی تاکید نموده و همچنین گفت: سیستم های جدید برای مقاومت در برابر تهدیدهای بیولوژیک احتیاج است.

بایدن همچنین مدعی شد که کرملین دموکراسی آمریکا را هدف قرار داده و گفت: پوتین می خواهد ائتلاف اروپا و ناتو را تضعیف کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به مسئله افغانستان پرداخته و تاکید نمود : ما نمی خواهیم افغانستان دوباره به مکان بازگشتی برای تروریست ها تبدیل گردد. وی همچنین گفت که بازگشت نیروهای آمریکایی از آلمان را متوقف خواهد نمود.

رئیس جمهور آمریکا برخلاف انتظار، در خصوص توافق هسته ای با ایران نیز کوتاه صحبت کرد و گفت: ما آماده ایم بار دیگر در چارچوب 1+5 در خصوص فعالیت های هسته ای ایران وارد مذاکره شویم. آمریکا و اروپا باید برای مهار فعالیت های مخرب منطقه ای ایران همکاری نمایند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در سخنانی در این کنفرانس ویدئویی بر شراکت دو سوی آتلانتیک تاکید نموده و همچنین از آمادگی آلمان برای ماندن طولانی مدت در افغانستان سخن گفت.

وی همچنین بر لزوم پایبندی کشورش بر تعهدات خود در قبال ناتو از یک سو و سیاست دفاعی اروپا از سوی دیگر تاکید نموده و این دو را نقض نماینده هم ندانست.

مرکل روی کار آمدن بایدن را به عنوان نشانه ای برای تقویت چند جانبه گری تمجید نموده و بر لزوم حل مشترک مسائل بین المللی تاکید نمود.

وی بر لزوم تقویت سازمان های چند جانبه گرا از جمله بانک جهانی، سازمان بهداشت و تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول تاکید نمود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم درباره شرکت در این ویدئو کنفرانس ابراز خرسندی نموده و بر لزوم حمایت از دموکراسی، آب و هواو بخصوص بر اهمیت چند جانبه گری تاکید نمود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر تاثیر گذاری مشترک در غلبه بر بحران کرونا تاکید نموده و یک چند جانبه گری موثر را عاملی برای در دسترس قرار دریافت واکسن برای همه کشورها دانست.

وی همچنین تاکید نمود : ما یک دستور کار مشترک امنیتی داریم. مصاحبه با روسیه برای برقراری صلح ضروری است. وی همچنین مسئله ایران را موضوع بزرگی دانست.

ماکرون همچنین بر لزوم افزایش هزینه های نظامی در اروپا تاکید نموده و گفت: ما به این ترتیب می توانیم به دوستان آمریکایی خود نشان دهیم که شرکای قابل اعتمادی هستیم.

اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی هم در این کنفرانس ویدئویی و گفت: در مسئله واکسیناسیون برای اروپا موضوع رقابت مطرح نیست. اروپا قاره ای است که بیشترین واکسن را برای بقیه جهان فراوری می نماید و الگوی خوبی برای همبستگی است.

وی همچنین بر اهمیت دیجیتالی شدن و رسانه های اجتماعی تاکید نموده و با اشاره به حمله چندی پیش به ساختمان کنگره آمریکا گفت: در جهانی که نظرات چند قطبی به سرعت گسترش می یابد به وجود آمدن چنین شرایط دراماتیکی به سرعت امکان پذیر است.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی هم اتحاد با آمریکا را بیش از هر زمان دیگری ضروری دانسته و از تمایل هر دو طرف برای تجدید و تحکیم مناسبات سخن گفت.

وی همکاری در سطوح بین المللی را مهم ترین اولویت دانست.

ینز اشتولنبرگ، دبیر کل ناتو هم بر لزوم یک تقسیم بار عادلانه و مفهوم استراتژیک این ائتلا ف نظامی تاکید نموده و هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و سلاح های خودمختار را مهم دانسته و بر لزوم درک آن ها تاکید نموده و این ابزارها را راهی برای تقویت اروپا دانست.

جان کری، نماینده ویژه بایدن در امور آب و هوا هم تغییرات آب و هوایی را تهدیدی برای پایداری دانسته و بر لزوم راه های مقابله با آن در سال های آینده تاکید نموده و از پیوستن رسمی آمریکا به توافق آب و هوای پاریس اطلاع داد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم درباره بازگشت آمریکا به راستا بهبود مناسبات دو سوی آتلانتیک ابراز خرسندی کرد.

وی همچنین بر لزوم ساختن جهانیی بهتر بعد از کرونا لزوم تقویت شایستگی های دفاعی و برآورده کردن تعهدات در قبال ناتو از جمله افزایش بودجه نظامی به 2 درصد فراوری ناخالص ملی تاکید نمود.

کنفرانس امنیتی مونیخ دقایقی پیش انتها یافت.

این نخستین بار طی 58 سال برگزاری کنفرانس امنینی مونیخ است که نشست آن به صورت مجازی برگزار گردید.. در گذشته، نشست مونیخ طی چند روز برگزار می شد اما امسال نشست در کمتر از 4 ساعت به سرانجام رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1509

به "برگزاری اولین نشست مجازی امنیتی مونیخ در کمتر از 4 ساعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اولین نشست مجازی امنیتی مونیخ در کمتر از 4 ساعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید