آیا کرونا آخرین میخ بر تابوت حکومت آل سعود می گردد؟

به گزارش دکتر برای تو، با توجه به سیاست های داخلی و خارجی اشتباه عربستان در زمینه جنگ یمن و شروع جنگ نفتی با روسیه و در سایه پیامدهای شیوع کرونا٬ این ویروس می تواند آخرین میخ در تابوت این کشور باشد.

آیا کرونا آخرین میخ بر تابوت حکومت آل سعود می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری العهد می توان گفت عربستان از زمان تاسیس حکومت سعودی تا به امروز به این اندازه دچار انحلال و سستی نشده بود. هم زمانی جنگ پرهزینه یمن و بحران نفس گیر نفتی به اضافه ویروس کرونا که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را محاصره نموده٬ آینده سیاسی و برنامه ها و پروژه های بلندپروازانه مالی وی را از بین برده است.

عربستان سعودی در جنگ ویرانگر یمن دیگر کوششی برای ارتقای دستاوردهای میدانی و تعداد حملات هوایی خود نداشته و مواضعش را از حملات موشکی به التماس و صحبت درباره آتش بس تغییر داده است؛ به این صورت که اکنون در صندلی دفاع قرار گرفته است و نه حمله.

در سایه عدم وجود آمار رسمی، اقتصاددانان بر این باورند که حجم خسارت های عربستان سعودی در یمن بسیار زیاد بوده و گزارش های غربی حاکی از آن است که هزینه این جنگ در هر روز حدود 200 میلیون دلار و سالانه 72 میلیارد دلار تخمین زده می گردد .علاوه بر آن هزینه معاملات تسلیحاتی عربستان با آمریکا بدون در نظر دریافت قیمت معامله های تسلیحاتی آن با فرانسه ، انگلیس، روسیه، کانادا، آلمان و کشورهای دیگر بیش از 450 میلیارد دلار برای سعودی ها هزینه داشته است.

مجله فارین پالیسی طی گزارشی نوشت که هزینه دو ماهواره به منظور اهداف نظامی در شش ماه نخست جنگ برای عربستان 1.8 میلیارد دلار بوده و ائتلاف متجاوز عربستان همچنین چندین کشتی جنگی را به کار گرفته و متعهد به پرداخت همه هزینه های لجستیکی آمریکا و انگلیس از جمله هزینه های آموزشی ،توانبخشی، نظارت، جاسوسی و سوخت گیری هواپیماهای این ائتلاف شد.

اما شکست های نظامی عربستان در یمن انتها مسائل و مصیبت های این کشور در دوره اخیر نبوده و خطرات و بحران های متعدد از همه طرف سعودی ها را محاصره نموده است. درحال حاضر ویروس کرونا بیش از سایر کشورها عربستان را به خود مشغول نموده است. کرونا از یک سو برای عربستان راه نجاتی برای خروج از بن بست یمن است٬ به این صورت که شیوع کرونا را به عنوان یک دستاویز با ژست بشردوستانه قرار داده و هفته های گذشته یک آتش بس دروغین و ظاهری بیان کرد و از سوی دیگر کوشش می نماید به وسیله زمین و هوا این ویروس را وارد یمن کند.

آنچه که به اوضاع بحرانی سعودی ها در سایه شیوع کرونا دامن می زند٬ پیامدهای این ویروس بر بخش مالی این کشور است که فعالیت شرکت ها و بخش گردشگری آن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است؛ به ویژه اینکه حج یک منبع میلیارد دلاری برای اقتصاد سعودی ها به شمار می آید و کرونا همه درآمدهای مربوط به حج را برای عربستان تعطیل نموده است.

در کنار این٬ کاهش چشم گیر و فاجعه بار قیمت نفت که در نتیجه جنگ نفتی عربستان با روسیه اتفاق افتاد٬ ثبات عربستان به اضافه سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که یک اقتصاد رانتی و کاملا وابسته به نفت دارند را به مرز نابودی می رساند.

در حال حاضر سقف بدهی های ریاض تا 50 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور بالا رفته است. در دسامبر گذشته عربستان سعودی بودجه سال 2020 خود را با هزینه 272 میلیارد دلار (کمتر از سال 2019) را با احتساب درآمدهای 222 میلیارد دلاری بست؛ در حالی که بدهی های عمومی آن تا انتها سال 2019 به 181 میلیارد دلار رسیده بود.

با توجه به این عوامل به دلیل افزایش میزان کسری بودجه و حساب جاری و کاهش رشد فراوری ناخالص داخلی. تعویق بازگشت فراوری نفت به حالت عادی بضرر و زیان قابل توجهی برای عربستان به بار خواهد آورد.

خسارت دیگری که عربستان در این زمان متحمل شده آن است که برعکس گذشته آمریکا نه در زمینه تهدیدهایی که متوجه تاسیسات نفتی سعودی و پایگاه های نظامی و فرودگاه های آن است و نه درخصوص جنگ نفتی این کشور با روسیه٬ در قالب هم پیمان سعودی ها ظاهر نشده و هیچ حمایتی از ریاض نکرد؛زیرا عربستان سعودی تحت فشار آمریکا مجبور به پذیرش قراردادی شد که در صورت ادامه شیوع جهانی کرونا ثبات قیمت نفت را تضمین نمی نماید.

در این میان به نظر می رسد آمریکا مانند سایر چوپان ها نیست که قبل از دوشیدن شیر گاو خود از آن مراقبت کند؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تنها به چگونگی غارت اموال و منافع کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می نماید تا فروش سودآور و بازاریابی صنعت نفت شیل خود را تضمین کند.

درحال حاضر عربستان برای اینکه حجم مسائل و چالش های خود را کاهش دهد باید توجه خود را معطوف به بحران داخلی و خانواده پادشاهی نموده و برای مقابله با پیامدهای شیوع کرونا که می تواند آخرین میخ در تابوت آن باشد٬ هرچه سریعتر به تجاوز و محاصره ظالمانه ضد یمن انتها دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 967

به "آیا کرونا آخرین میخ بر تابوت حکومت آل سعود می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کرونا آخرین میخ بر تابوت حکومت آل سعود می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید