2 طرز تهیه رب آلو زرد و قرمز در 5 مرحله آسان و بدون کپک

به گزارش دکتر برای تو، رب آلو با آن رنگ مجذوب کننده و مزه دلچسبی که دارد، یکی از محبوب ترین انواع رب برای مزه دار کردن انواع خورش مجلسی و ساده و خوراک است. شما می توانید رب آلو را با هر نوع آلویی که دوست دارید به عنوان سس و طعم دهنده غذاهای مختلف درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران می توانید با طرز تهیه رب آلو به 2 روش با آلوی قرمز و زرد و آلو بخارا و فوت و فن های پخت این رب خوشمزه آشنا شوید.

2 طرز تهیه رب آلو زرد و قرمز در 5 مرحله آسان و بدون کپک

مواد لازم برای تهیه رب آلو با آلوی زرد یا قرمز

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آلوی زرد یا قرمز2 کیلوگرم
آب1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
نمک و روغن مایعبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه رب آلو با آلوی زرد یا قرمز

درست کردن رب آلو در خانه بسیار ساده است. برای تهیه این رب هم از آلو قرمز و هم از آلوی زرد استفاده می گردد. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه رب آلو با آلو زرد یا قرمز آشنا شوید.

مرحله اول؛ آلوها را برای تهیه رب آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب آلو به روش خانگی باید آلوها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. نصف لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید.

مرحله دوم؛ آلوها را صاف کنید

صبر کنید تا آلوها روی حرارت ترک بخورند، سپس شعله گاز را خاموش کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید آلوها برای 10 تا 15 دقیقه در قابلمه بمانند و با گرمای آن نرم تر شوند. سپس آن ها را از صافی رد کنید.

یک صافی را روی قابلمه ای که می خواهید رب آلو را در آن درست کنید بگذارید. برای صاف کردن آلوها باید آن ها را در صافی بریزید و با دست ماساژ دهید تا آب، گوشت و پوست آلو از هم جدا شوند و آب و گوشت آلوها در قابلمه بریزد و پوست ها در صافی باقی بمانند.

مرحله سوم؛ مایه رب آلو را بجوشاند

در این مرحله از آموزش درست کردن رب آلو قابلمه حاوی گوشت و آب آلو را روی شعله ملایم گاز بگذارید. رب را بدون وقفه هم بزنید تا آب اضافه آن بخار گردد و غلیظ گردد. به خاطر داشته باشد که اگر رب را مرتب هم نزنید، ممکن است ته بگیرد و طعم تلخی پیدا کند (در صورتی که رب ته گرفت، بلافاصله قابلمه آن را عوض کنید و مایه رب را در یک قابلمه تمیز بریزید و دوباره روی گاز قرار دهید).

مرحله چهارم؛ مقداری نمک و روغن به رب آلو اضافه کنید

اجازه دهید رب بجوشد و آب اضافه آن تبخیر گردد و به غلظت مناسب برسد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و مقداری نمک و روغن به رب اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید تا رب آلو به غلظت رب انار (طرز تهیه رب انار) برسد.

شما می توانید نمک و روغن مایع را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ رب آلو خنک شده را در ظروف درب دار بریزید

صبر کنید تا رب آلو خانگی شما کاملا خنک گردد. سپس آن را در ظرف های شیشه ای تمیز، خشک و درب دار بریزید و در یخچال قرار دهید. می توانید از این رب برای مزه دار کردن انواع خورش و خوراک بهره ببرید.

مواد لازم برای تهیه رب آلو بخارا

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آلو بخارا2 کیلوگرم
آب1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه رب آلو بخارا

برای تهیه رب آلو بخارا ابتدا باید آلوها را بشویید و در قابلمه بریزید مقداری آب به آلوها اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید آلوها نرم شوند.

سپس یک صافی را روی قابلمه ای بزرگ قرار دهید و مثل روش بالا آلوها را از صافی رد کنید تا پوره و آب آلو از صافی رد گردد و پوست آلو در صافی بماند. پوره آلو و آب آلو را دوباره روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا رب شما بجوشد و غلیظ گردد. در پایان وقتی غلظت رب آلو مثل رب انار شد مقداری نمک به رب اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

بعد از این که رب آلو خنک شد، آن را در ظرف تمیز، خشک و درب دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

روش تهیه سس آلو خانگی

روش طرز تهیه سس آلو خانگی دقیقا مثل رب آلو است. برای این کار باید آلوهای شسته را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. کمی نمک به آلوها اضافه کنید و صبر کنید تا پوست آلوها جدا شوند.

سپس آلوها را از صافی رد کنید. اگر آلوها ترش هستند، می توانید کمی شکر به آن اضافه کنید. آلوها را از صافی رد کنید و بعد دوباره روی حرارت قرار دهید. معمولا غلظت سس آلو کمتر از رب آلو است و باید به صورت رقیق تر آن را آماده کنید و در مدت زمان کمتر نیز سس را مصرف کنید.

در صورت تمایل شکر را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

چه کار کنیم رب آلو کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن رب آلو باید مقداری نمک به رب اضافه کنید. نمک از رشد میکروارگانیسم ها در رب جلوگیری می نماید و مانع کپک زدن آن می گردد. به خاطر داشته باشید که یکی از مهم ترین راهکارها برای جلوگیری از کپک زدن رب، جوشاندن آن به مدت طولانی است تا آب اضافی رب کاملا تبخیر گردد.

برای نگهداری رب آلو سعی کنید از شیشه استریل، تمیز و خشک بهره ببرید. هر بار که رب آلو را برمی دارید، حتما از قاشق تمیز و خشک بهره ببرید. ورود آب به شیشه رب موجب کپک زدن آن می گردد.

یک روش دیگر برای پیشگیری از کپک زدن رب آلو مثل و رب غوره اضافه کردن مقداری روغن مایع به آن است. بعد از ریختن رب آلو در شیشه یک قاشق غذاخوری روغن مایع روی رب بریزید و درب شیشه رب را محکم ببندید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک با آلوی قرمز و سیاه

نکات و فوت و فن های طرز تهیه رب آلو

  • در صورتی که برای تهیه رب آلو از آلوی رسیده بهره ببرید، احتیاجی به اضافه کردن آب به آن نیست یا می توانید از مقدار آب کمتری برای درست کردن رب بهره ببرید.
  • در طرز تهیه رب آلو باید آن را مدام هم بزنید تا رب ته نگیرد.
  • برای اینکه رب آلو خانگی شما خوشرنگ گردد، باید کف های ایجاد شده روی آن را بردارید و دور بریزید.
  • اضافه کردن نمک به رب آلو ماندگاری آن را افزایش می دهد و روغن موجب شفاف شدن رب می گردد.
  • اگر رب آلو شما خیلی ترش شد، می توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.
  • برای افزایش ماندگاری رب آلو باید آن را به خوبی بجوشانید تا آب اضافه آن تبخیر گردد. در غیر این صورت احتمال کپک زدن رب وجود دارد.
  • برای نگهداری طولانی مدت رب آلو می توانید آن را به مدت یک سال در فریزر قرار دهید.
  • به منظور خوشرنگ و قرمز شدن رب آلو می توانید مقداری آلبالوی تازه به رب آلو اضافه کنید.
  • اگر برای تهیه رب آلو از آلوی قرمز بهره ببرید، رب شما خوشرنگ تر می گردد.
  • در پایانی پخت رب آلو ممکن است رب به بیرون از قابلمه بپاشد. برای جلوگیری از این مشکل می توانید یک آبکش را به صورت برعکس روی قابلمه قرار دهید.
  • اگر نمک را بعد از غلیظ شدن رب آلو به آن اضافه کنید، رنگ رب شما تیره می گردد. برای روشن و شفاف شدن رب آلو باید نمک را زودتر به آن اضافه کنید.
  • از مهم ترین موارد مصرف رب آلو سیاه می توان به طعم دار کردن مرغ، خورشت فسنجان، مرغ و ماهی شکم پر اشاره نمود.
  • در طرز تهیه رب آلوچه خشک باید آلوچه را برای مدت زمان بیشتری بجوشانید تا نرم گردد و سپس آن را صاف کنید و دوباره بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.
  • به طور کلی طرز تهیه رب آلو زرد با طرز تهیه رب آلو قرمز تفاوتی ندارد، اما ممکن است در پایان مزه و رنگ رب شما کمی متفاوت باشد.
  • طرز تهیه رب آلوچه یا رب گوجه سبز هم به همین ترتیب است اما به مقدار آب بیشتری احتیاج دارید؛ مثلا به ازای هر 1 کیلوگرم آلوچه سبز به 2 لیتر آب احتیاج دارید.

خواص، موارد مصرف و فوت و فن های خوشمزه شدن رب آلو

خواص رب آلو شابلون و سایر انواع رب آلو چیست؟

از مهم ترین فواید رب آلو می توان به درمان یبوست، کاهش فشار خون، تقویت معده، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش جذب آهن اشاره نمود.

رب آلو در چه غذاهایی استفاده می گردد؟

می توانید از آن برای مزه دار کردن انواع مرغ شکم پر و ماهی شکم پر و بعلاوه رنگ دادن به خوراک و خورشت های مختلف بهره ببرید. رب آلو مزه ترش و شیرینی دارد و به همین علت برای درست کردن هم مناسب است و موجب خوشمزه تر شدن و خورشت های مختلف می گردد.

در طرز تهیه رب آلو و سس آلو خانگی چقدر آب به آن اضافه کنیم؟

اگر برای تهیه رب و سس آلو از آلوی رسیده استفاده می کنید، احتیاجی به اضافه کردن آب نیست. اما اگر آلوی شما نرسیده یا کم آب است، باید به مقدار ای که آلوها ته نگیرند، به آن ها آب اضافه کنید.

چکار کنیم رب آلو کپک نزند؟

روش دیگر برای پیشگیری از کپک زدن رب آلو مثل رب گوجه فرنگی و رب غوره اضافه کردن مقداری روغن مایع به آن است. بعد از ریختن رب آلو در شیشه یک قاشق غذاخوری روغن مایع روی رب بریزید و درب شیشه رب را محکم ببندید.

محصولات مرتبط

ادویه زردچوبه پت 200 گرمی فامیلا

98,900 تومان 99,900 تومان 1% تخفیف

زردچوبه 75 گرمی

54,700 تومان 55,000 تومان 1% تخفیف

روغن سرخ کردنی 810 گرمی الماس بهار

51,870 تومان 55,000 تومان 6% تخفیف

قند شکسته بسته سلفونی 1700 گرمی صمیم

123,900 تومان 138,069 تومان 10% تخفیف

شکر 2.7 کیلویی سوییتشو

99,150 تومان 100,900 تومان 2% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 9 تیر 1403 بروزرسانی: 9 تیر 1403 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2328

به "2 طرز تهیه رب آلو زرد و قرمز در 5 مرحله آسان و بدون کپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه رب آلو زرد و قرمز در 5 مرحله آسان و بدون کپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید