تور گرجستان: 11 حقیقت جالب در خصوص شهر تفلیس

به گزارش دکتر برای تو، حقایق جالب در خصوص تفلیس

شهر تفلیس، مرکز گرجستان تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و بارها ویران شده و دوباره از نو ساخته شده است. تفلیس به علت عدم احتیاج به ویزا، هزینه های نسبتا مقرون به صرفه سفر و نزدیک بودن مسافت مقصد بسیار محبوبی برای ما ایرانی ها محسوب می گردد. برای بسیاری افراد که به تاریخ، فرهنگ و … علاقه مندید اطلاع در خصوص تاریخچه یک شهر و کشور و همینطور حقایق جالب در خصوص آن خطه برایشان بسیار جالب توجه است. برای این که در خصوص این شهر گرجی بیشتر بدانید امروز قصد داریم 11 مورد از حقایق جالب در خصوص تفلیس را با شما در میان بگذاریم که مطمئنا نمی دانستید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با این موارد آشنا شویم.

تور گرجستان: 11 حقیقت جالب در خصوص شهر تفلیس

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

1- تاریخچه سکونت در این منطقه به دوران باستان برمی گردد

اولین مورد از حقایق جالب در خصوص تفلیس به تاریخچه سکونت انسان در این منطقه اشاره دارد. طی کشفیات صورت گرفته معین شده که از دوران باستان در این منطقه مردمانی ساکن بوده اند. سکونتگاه های باستانی در نزدیکی منطقه قدیم تفلیس تا حد زیادی به خاطر توسعه راستا تجاری در این حوالی به وجود آمده است. با این حال، ادعا می گردد که شاه واختانگ در جریان شکار و خوشگذرانی به طور کاملا تصادفی این سرزمین را کشف کرد و از آن جا که این سرزمین چشمه های آب گرم زیادی داشت شاه تصمیم گرفت در این منطقه شهری بنا بنهد که در حقیقت همان تفلیس امروزی است. جالب است بدانید که نام تبیلیسی (دارنده چشمه های آب گرم) به همین دلیل بر این شهر گذاشته شده است. بر طبق کشفیات باستان شناسان سرزمین تفلیس در دوران باستان و در حدود قرن های 1 و 2 بعد از میلاد هم ساکنینی داشته است و محل زندگی بوده است.

2- یکی از قدیمی ترین کلیساهای دنیا در تفلیس واقع شده است

تفلیس مملو از کلیساها و مکان های مذهبی تاریخی و قدیمی است و در حقیقت، این کلیساها بخشی مهم از جاذبه های گردشگری تفلیس را تشکیل می دهند. در بین تمام کلیساها، کلیسای آنچیسخاتی در حقیقت قدیمی ترین کلیسای تفلیس است. این کلیسای تاریخی به وسیله پسر شاه واختان گورگاسالی و در قرن ششم ساخته شده است و یک کلیسای ارتدوکس به شمار میرود. یکی از نکات جالب در خصوص کلیسای آنچیسخاتی معماری آن است که با تمام کلیساها و مکان های مقدس در تفلیس کاملا فرق دارد. در سفر به تفلیس پیشنهاد می کنیم حتما از این کلیسای تاریخی و باشکوه هم تماشا کنید.

3- بخشی از شهر قدیم تفلیس به سیدآباد معروفیت دارد!

یکی از حقایق جالب در خصوص تفلیس این است که در منطقه تاریخی شهر، محله ای به نام سیدآباد وجود دارد و علت این نام گذاری هم زندگی سیدهای ایرانی در این محله بوده است. شهر تفلیس در اصل منطقه آبانتوبانی تا مجسمه سیصد آراگاولی را در بر می گرفت. اما در قرن هفدهم، پسر شاه عباس اول گروعی از سیدهای ایرانی را به این منطقه آورد و در تفلیس ساکن کرد. این منطقه که روزگاری محل زندگی سیدها بوده است امروزه به سیدآباد معروفیت پیدا نموده اند.

4- منطقه خارج از حصارهای شهر بیرون شهر نامیده می شد

جالب است بدانید که منطقه ها امروزی میدان آزادی، خیابان روستاولی، پوشکین و خیابان باراتاشویلی که امروزه منطقه ها مرکزی و توریستی تفلیس هستند روزگاری بیرون شهر نامیده می شدند. در آن موقع حصارهایی دورتادور شهر وجود داشت که محدوده شهر تفلیس را معین می کرد و چون این منطقه ها در آن موقع آن سوی دیوارهای قرار داشتند بیرون شهر نامید می شدند! در طول قرون وسطی، اشراف و نجیب زاده های گرجی آغاز به ساخت و ساز در این منطقه ها کردند و قصرها و عمارت های باشکوه و زیبایی در این جا ساختند. اولین مراکز تجارت و خرید، کاروانسراها و … همگی در این بخش از شهر ساخته شده اند. به این ترتیب، یکی از حقایق جالب در خصوص تفلیس این است که منطقه های که روزگاری بیرون شهر محسوب می شدند به بخش هایی مهم و حیاتی از شهر تفلیس تبدیل شدند.

5- اولین چاپخانه در تفلیس

یکی دیگر از حقایق جالب در خصوص تفلیس تاسیس نخستین چاپخانه در این شهر است. در ابتدای قرن هجدهم، واختانگ ششم، جانشین شاه کارتلی نخستین چاپخانه را در شهر تفلیس تاسیس کرد. در سال 1709 اولین کتاب که یک انجیل بود در تفلیس چاپ و منتشر شد و در سال 1712 این چاپخانه مبادرت به چاپ دومین کتاب به نام شوالیه پلنگینه پوش، که یک حماسه مشهور گرجی نوشته شوتا روستاولی است منتشر شد. ساختمان این چاپخانه در حد فاصل کلیسای آنچیسخاتی و کلیسای جامعه سیونی واقع شده است. امروزه آن چه که از این چاپخانه قدیمی به جا مانده است به عنوان یادبود نخستین چاپخانه تفلیس در نظر گرفته می گردد.

6- شهر تفلیس آرا م آرام به شهری اروپایی تبدیل می گردد

تفلیس شهری آرام و کوچک بود تا این که در زمان پادشاهی کارتلی-کاختی و از سال 1801 به بخشی از امپراتوری شوروی تبدیل شد. قوانین و مقررات نو به سرعت در تفلیس اعمال شد تا این شهر را به شهری مدرن و پیشرفته تبدیل نمایند. معماری ساختمان ها و بناهای این دوره به خوبی نشان دهنده سبک معماری کلاسیک در اروپا و روسیه هستند. بعلاوه، مولفه های گرجی مثل بالکن های چوبی، دکورهای شیشه ای، راه پله های مدور و مارپیج و راهروهای نقاشی شده و زیبا هم به این سبک ها اضافه شدند. به این ترتیب تفلیس از یک شهر کوچک به شهری مدرن و اروپایی با ساختمان ها و بناهای باشکوه و مهم تبدیل شد.

7- اولین وسیله حمل و نقل عمومی تفلیس

کونکا (Konka) تراموا و قطاری قدیمی بود که به وسیله اسب و روی ریلی باریک کشیده می شد. اولین وسیله حمل و نقل عمومی در تفلیس هم در حقیقت یک کونکا بود که در سال 1883 در شهر تفلیس رونمایی شد. این قطار ظرفیت جابجایی 20 مسافر را داشت و به علت استقبال گسترده مردم از این وسیله، در عرض دو سال قطار کونکا مسافتی به طول 16 کیلومتر را پوشش داد. در سال 1912 طول راستای که این قطار دربرمی گرفت به 45 کیلومتر افزایش پیدا کرد.

8- اولین تمبر پستی در کل امپراتوری شوروری در شهر تفلیس چاپ شد

یکی دیگر از حقایق جالب در خصوص تفلیس چاپ نخستین تمبر پستی است. در سال 1857 تمبر پستی Tbilisi Unica چاپ و منتشر شد. جالب است بدانید که این تمبر نه تنها اولین تمبر پستی گرجستان، بلکه اولین تمبر در کل امپراتوری شوروری به حساب می آمد.

9- کاراچوگلی و کینتو بخشی مهم از جامعه تفلیس بودند

کاراچوگلی (Karachogeli) مردمانی با موقعیت اجتماعی پایین بودند، با این حال این مردمان اصول اخلاقی خاص خود را داشتند. این افراد از بی عدالتی و ناعدالتی متنفر بودند و برای دفاع از حقوق ضعفا، مظلوم، بیوه ها و یتیمان تفلیس مبارزه می کردند. کاراچوگلی ها لباس خاص خود را هم داشتند که یک بالاپوش بلند و سیاه به نام چوخا بود که همراه با پیراهن ابریشم سرخ و کمربندی نقره ای می پوشیدند.

کینتو (Kinto) هم فروشندگان خیابانی و دوره گرد بودند که روزگاری در تمام خیابان های شهر دیده می شدند. این فروشنده ها طبقی حاوی میوه ها و سبزیجات مختلف را روی سرشان می گذاشتند و بعد در خیابان های شهر پرسه می زدند و محصولاتشان را می فروختند. این فروشنده های کینتو روزگاری جزء لاینفک چهره شهر تفلیس بودند و در هر خیابان و کوی و برزنی دیده می شدند و تصور تفلیس قرن نوزدهم بدون حضور آن ها غیرممکن بود. کینتوها شلوارهای گشاد و سیاه، پیراهن های طرحدار، کمربند و یک حمایل ابریشمی قرمز داشتند.

10- یک آتشکده قدیمی در این شهر وجود دارد

همان طور که گفتیم تفلیس تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و به وسیله قدرت های مختلف منطقه بارها مورد حمله قرار گرفته است. یکی از قدرت ها ایران قدیم بوده است: زمانی که ایران به تفلیس حمله کرد همراه با خود مذهب آن موقعشان یعنی آئین زرتشتی را هم به تفلیس آوردند. آن ها حتی یک آتشکده در این شهر ساختند که هنوز هم ویرانه های آن در خیابانی گومی در شهر قدیم تفلیس وجود دارد. این آتشکده امروز یکی از جاذبه های تاریخی تفلیس به شمار می رود.

11- تفلیس برای چهارسال مرکز جمهوری مستقل گرجستان بود

بعد از انقلاب 1917 روسیه، کمیته قفقازی ویژه ای تشکیل شد و در 26 ماه می 1918 رسما استقلال گرجستان را اعلام نمود. شهر تفلیس به عنوان مرکز این جمهوری نو اعلام شد، اما عمر این استقلال زیاد به طول نینجامید. چهار سال بعد، در 25 فوریه 1921 ارتش سرخ بولشویک ها به تفلیس حمله کردند و آن را تصرف کردند. به این ترتیب این کشور استقلالش را برای مدت 69 سال دیگر هم از دست داد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1964

به "تور گرجستان: 11 حقیقت جالب در خصوص شهر تفلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: 11 حقیقت جالب در خصوص شهر تفلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید