گسترش فیزیکی و فضای مجازی از برنامه های چشمه 1400

به گزارش دکتر برای تو، رضا بهرامی، مسئول کتاب فروشی شعبه کریمخان نشر چشمه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره راه چاره های نشر چشمه در حوزه عرضه با وجود تداوم شرایط کرونایی بیان نمود: کتاب فروشی در ایران همچنان در قالب نظام سنتی تعریف می گردد. قدیمی ها و افراد با تجربه به روش های قدیمی عادت نموده اند و ترک عادت برای آن ها سخت است و برای تغییر این رویکرد بسیار باید کوشش کرد. فروشگاه و یا نشر های خلاق و پیشرو هر چند فعالیت های چشمگیری دارند و گاهی به عنوان الگوی فعالان این حوزه شناخته می شوند، در مجموع اندک است و برای تحول یک صنف کافی نیست.

گسترش فیزیکی و فضای مجازی از برنامه های چشمه 1400

وی با بیان این مطلب که هشدار جدی کرونا گویا برای توجه صنف به ایجاد تحول کافی نبوده است، اضافه نمود: ایجاد تحول در صنف کتاب فروشی نیازمند فرهنگسازی است. به نظر می رسد با وجود هشدار جدی کرونا برای کسب و کار های فرهنگی همچنان متوجه این موضوع نیستیم که کسب و کار مدرن نیازمند مهیا کردن زمینه های مدرن است. به نظر می رسد مقصر تعطیلی کتاب فروشی ها به ویژه کتاب فروشی های قدیمی که بسیار دردناک هم هست، ناشی از عملکرد سنتی کتاب فروش است. نمی توان انتظار داشت، زمان درحال گذر با ما تطبیق پیدا کند، بلکه ما هستیم که باید خودمان را با تحولات زمان هماهنگ کنیم.

بهرامی ادامه داد: کتاب فروشانی که خودشان را همگام با زمان تغییر دادند، پیروز شدند و به نظر می رسد اگر مابقی به روال گذشته ادامه دهند امسال نیز خبر تعطیلی کتاب فروشی را خواهیم شنید.

وی درباره نقطه عطف سیاست گذاری پیش رو نشر چشمه در عرصه فروش در سال جدید بیان نمود: گسترش فیزیکی در سال جدید با وجود شیوع ویروس کرونا، همچنان رویکرد اصلی نشر چشمه است. با وجود توجه به فضای مجازی، از توسعه فیزیکی غافل نیستیم و برای مدیران نشر چشمه مهم است که حضور در خیابان ها را از دست ندهیم یعنی معاشرت با مردم چراکه بخشی مهمی از تداوم فعالیت کتاب فروشی ها بر همین اصول راسخ است. سال گذشته دو شعبه جدید در رشت و کرج افتتاح کردیم و اگر کرونا شیوع پیدا نمی کرد، هدف گذاری افتتاح چهار شعبه محقق می شد.

بهرامی درباره تجربه یک سال همزیستی با کرونا گفت: سال گذشته با شروع همه گیری کرونا غافلگیر شدیم و فرصتی برای برنامه ریزی وجود نداشت. بعضی با تدوین برنامه های نوین و سرمایه گذاری در حوزه فراوری محتوا برای فضای مجازی پیروز شدند در زمان کوتاهی خود را با شرایط جدید وفق دهند. مجموعه نشر چشمه نیز سال گذشته صفحه کتاب فروشی در اینستاگرام جریان فروش اینترنتی کتاب در سایر شبکه های مجازی را تقویت کرد و بخشی از آسیب و ضرر های مالی جبران شد. با این تجربه مدیران نشر چشمه به قابلیت های فضای مجازی توجه بیشتری نشان دادند و سرمایه گذاری در این حوزه افزایش پیدا کرد و البته نتیجه بهتری اخذ شد.

وی اضافه نمود: با وجود کسب تجربه های جدید واقعیت این است که بخش عمده خسارت ها جبران نشد؛ به عبارت دیگر اگر قرار بود با سرعت سال های پیش حرکت کنیم، نتیجه قابل توجهی را به دست می آوردیم شاید نیمی از انتظارات نیز برآورده نشد و اجرای برنامه های توسعه محور نشر چشمه از جمله در افتتاح فروشگاه های جدید مانع ایجاد کرد همچنین نشست های رونمایی و نقد کتاب را نیز لغو کرد و میزان فروش را دچار آسیب کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1630

به "گسترش فیزیکی و فضای مجازی از برنامه های چشمه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش فیزیکی و فضای مجازی از برنامه های چشمه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید