کوچک هایی با ارزش غذایی بالا

به گزارش دکتر برای تو، آجیل منبع خوبی از چربی های سالم، فیبر و سایر مواد مغذی مفید هست. هر نوعی از آجیل ها مزایای تغذیه ای مختلفی را ارائه می دهند. آجیل یکی از برترین منابع پروتئین های گیاهی می باشند.

کوچک هایی با ارزش غذایی بالا
رایج ترین آجیل های سالمی که می توانید بخورید؟

چکیده :

آجیل منبع خوبی از چربی های سالم، فیبر و سایر مواد مغذی مفید هست. هر نوعی از آجیل ها مزایای تغذیه ای مختلفی را ارائه می دهند. آجیل یکی از برترین منابع پروتئین های گیاهی می باشند. طبق یک مطالعه اجرا شده در سال 2017، یک رژیم غذایی غنی از آجیل ممکن است برای پیشگیری از بعضی بیماری های مزمن مانند التهاب یاری کند. در این مقاله، انواعی از سالم ترین آجیل ها را بر اساس محتوای پروتئین و سایر مزایای تغذیه ای آنها آنالیز می کنیم.

تعداد کلمات : 1670 / تخمین زمان مطالعه : 9 دقیقه

نویسنده: جان جانسون

مترجم: علی مهربانی

شش نوع از با ارزش ترین آجیل ها

لیست زیر شامل شش نوع از آجیل ها است که به ترتیب محتوای پروتئین و دیگر مزایای تغذیه ای است که آنها را مورد آنالیز قرار می دهیم. اندازه گیری های مواد مغذی در هر لیست براساس 100 گرم از نوع خام آنها است.

1- بادام زمینی

خوردن بادام زمینی یک راه عالی برای مردم در جهت افزایش اندازه پروتئین در رژیم غذایی آنها است. بادام زمینی به طور گسترده ای در دسترس بوده و چندین ماده مغذی ضروری را تامین می نماید. اگر چه بادام زمینی به لحاظ علمی یک گیاه خوراکی است، به این معنی که متعلق به یک گروه غذایی از یک خانواده گیاهی خاص هستند، بیشتر مردم آن را به عنوان آجیل می شناسند.

بادام زمینی حاوی طیف وسیعی از پلی فنل ها، آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها و اسیدهای آمینه است. تحقیقات نشان داده است که تمام این مولفه ها برای سلامت انسان مفید هستند. با توجه به آمار پایگاه داده های مواد مغذی که وزارت کشاورزی آمریکا ارائه داده است، 100 گرم بادام زمینی حاوی 567 کالری و مقادیر کمتری از مواد مغذی دیگر است، که عبارتد از:

پروتئین: 25.80 گرم

چربی: 49.24 گرم

کربوهیدرات: 16.13 گرم

فیبر: 8.50 گرم

قند: 4.72 گرم

چربی های بادام زمینی عمدتا اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، هرچند این آجیل حاوی اندازه کمی از چربی های اشباع شده هست. اندازه زیادی مواد معدنی در 100 گرم بادام زمینی هم وجود دارند، از جمله موارد زیر:

کلسیم: 92 میلی گرم

آهن: 4.58 میلی گرم

مهمیم: 168 میلی گرم

فسفر: 376 میلی گرم

پتاسیم: 705 میلی گرم

بادام زمینی بعلاوه مزایای ارزان تر از بسیاری از انواع دیگر آجیل ارائه می دهد.

2- بادام

بادام در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده است و اکنون در بسیاری از نقاط به راحتی قابل دسترس است. آنها پروتئین کمی کمتر نسبت به بادام زمینی دارند، اما دارای مواد مغذی دیگری است. بادام، ممکن است میان وعده ای مناسب برای افرادی باشد که در پی یک جایگزین سالم و غنی از پروتئین بجای چیپس سیب زمینی یا پفک است. بر طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، هر 100 گرم از بادام 579 کالری داشته و دارای مشخصات تغذیه ای زیر است:

پروتئین: 21.15 گرم

چربی: 49.93 گرم

کربوهیدرات: 21.55 گرم

فیبر: 12.50 گرم

قند: 4.35 گرم

بسیاری از چربی ها در بادام، چربی های غیر اشباع هستند. بادام هم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ذیل می باشد.

کلسیم: 269 میلی گرم

آهن: 3.71 میلی گرم

مهمیم: 270 میلی گرم

فسفر: 481 میلی گرم

پتاسیم: 733 میلی گرم

ویتامین 25.63 : E میلی گرم

آجیل حاوی مقادیر بسیار زیادی کالری است، بنابراین خوردن اندازه زیادی از آجیل در طول روز می تواند مصرف کالری را افزایش داده و انجام این کار به طور مرتب می تواند منجر به افزایش وزن گردد. آجیل بعلاوه دارای چربی های سالم هستند که برای آرامش بدن مفید هستند اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث اسهال و سایر مسائل هم بگردد.

3- پسته

پسته حاوی اندازه زیادی پروتئین و سایر مواد مغذی حیاتی است. بعلاوه منبع اسیدهای چرب سالم و آنتی اکسیدان ها هم می باشد. یک مطالعه منتشر شده در Nutrition Today گفت که خوردن پسته تاثیر مثبتی بر فشار خون و عملکرد اندوتلیال دارد، که ممکن است منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با قلب گردد. با توجه به آمار پایگاه اطلاعات وزارت کشاورزی آمریکا ، هر 100 گرم پسته شامل 560 کالری و مقادیری از مواد مغذی زیر است:

پروتئین: 20.16 گرم

چربی: 45.32 گرم

کربوهیدرات: 27.17 گرم

فیبر: 10.60 گرم

قند: 7.66 گرم

اسیدهای چربPUFA بیشترین اندازه چربی را در پسته تشکیل می دهند. در حالیکه پسته مواد معدنی کمتری نسبت به بعضی از آجیل های دیگر دارد، آنها حاوی 1،025 میلی گرم پتاسیم در 100 گرم هستند. دیگر ویتامین ها و مواد معدنی قابل توجه در پسته عبارتند از:

کلسیم: 105 میلی گرم

آهن: 3.92 میلی گرم

مهمیم: 121 میلی گرم

فسفر: 490 میلی گرم

4- بادام هندی

بادام هندی دارای بافت خامه ای است که باعث می گردد آنها علاوه بر اضافه شدن به غذاها، بصورت میان وعده هم استفاده می گردد. همانطور که به وسیله وزارت کشاورزی آمریکا گزارش شده است، 100 گرم از آن حاوی 553 کالری و مواد مغذی زیر است:

پروتئین: 18.22 گرم

چربی: 43.85 گرم

کربوهیدرات: 30.19 گرم

فیبر: 3.30 گرم

قند: 5.91 گرم

بسیاری از چربی ها موجود در آن از جمله چربی های مضر هستند. ویتامین ها و مواد معدنی مهم در بادام هندی عبارتند از:

کلسیم: 37 میلی گرم

آهن: 6.68 میلی گرم

مهمیم: 292 میلی گرم

فسفر: 593 میلی گرم

پتاسیم: 660 میلی گرم

بیشتر بدانید : مغذی ترین مغزهای خوراکی یا آجیل

5- گردو

گردو در دارا بودن اندازه کالری نسبت به سایر آجیل ها از رتبه لالاتری برخوردار بوده ولی کربوهیدرات پایین تری نسبت به آنها دارد. اندازه بالای کالری موجود در گردو بخاطر اندازه بسیار بالای چربی آن است. با این حال، چربی های گردو عمدتا PUFA هستند، که ممکن است چندین مزیت بهداشتی ارائه دهد. در حالی که گردو بجهت دارا بودن چربی سالم شناخته شده است، آنها منبع خوبی از پروتئین و سایر مواد مغذی هم هستند. و دارای 654 کالری در هر 100 گرم می باشند، لیست وزارت کشاورزی آمریکا درباره مواد مغذی گردو به توضیح زیر است.

پروتئین: 15.23 گرم

چربی: 65.21 گرم

کربوهیدرات: 13.71 گرم

فیبر: 6.7 گرم

قند: 2.61 گرم

گردو نسبت به سایر آجیل ها از مواد معدنی کمتری برخوردار است، که عبارتد از:

کلسیم: 98 میلی گرم

آهن: 2.91 میلی گرم

مهمیم: 158 میلی گرم

فسفر: 346 میلی گرم

پتاسیم: 441 میلی گرم

تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا بیان می دارد که گردو هم یک منبع غنی از فلاونوئیدها و اسید فنلی است.

6- فندق

فندق دارای عطر و طعم خاصی است که آنها را در بین غذاهای شیرین مورد توجه قرار داده است. فندق دارای پروتئین کمتری نسبت به سایر آجیل است، اما ممکن است سایر مزیت های دیگر را برای سلامتی داشته باشد. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Clinical Lipidology فندق ممکن است به کاهش کلسترول یاری کند. براساس اطلاعات پایگاه وزارت کشاورزی آمریکا هر100 گرم فندق شامل 628 کالری و بعلاوه موارد زیر است:

پروتئین: 14.95 گرم

چربی: 60.75 گرم

کربوهیدرات: 16.70 گرم

فیبر: 9.7 گرم

قند: 4.34 گرم

پروتئین و چربی موجود در فندق سبب شده است که او بیشتر به گردو شباهت داشته باشد تا سایر آجیل ها.

بیشتر چربی ها در فندق، چربی های غیر اشباع هستند، علاوه بر چربی های اشباع شده و اشباع نشده هم وجود دارند. فندق هم حاوی موارد زیر است:

کلسیم: 114 میلی گرم

آهن: 4.70 میلی گرم

مهمیم: 163 میلی گرم

فسفر: 290 میلی گرم

پتاسیم: 680 میلی گرم

نحوه اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی شما

مردم می توانند مصرف آجیل خود را به طرق مختلف برای افزایش پروتئین های گیاهی افزایش دهند. در زیر چند نمونه از راه های ترکیب آجیل در رژیم غذایی ارائه می گردد.

استفاده از آجیل شور، این نوع آجیل بدلیل داشتن عطر و طعم خوب می تواند جایگزین مناسبی برای تنقلاتی مانند چیپس بگردد. با این حال هنوز هم بهتر است که مقادیر نمک اضافه شده و محتوای کالری آنها را اندازه گیری کنید.

آجیل خام هم یک ترکیب سالم و مغذی بوده که شامل میوه های خشک می باشد. افرادی که تمایل به خوردن یک آب نبات یا یکی دیگر از میان وعده های شیرین دارند، می توانند با استفاده از آجیل خام این اشتها را کمتر نمایند.افراد مبتلا به رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و یا کم قند باید در نظر داشته باشند که میوه های خشک می توانند اندازه قند بالایی را داشته باشند.

خوردن آجیل به عنوان یک میان وعده، آجیل را می توان در هر زمان از روز، به عنوان یک میان وعده ایده آل مصرف کرد. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که اگرچه آجیل حاوی چربی های سالم هستند، آنها اندازه کالری زیادی را وارد بدن می نمایند.

شیر آجیل را بنوشید. شیر آجیل خواص مشابهی همچون شیر گاو ندارد، اما ممکن است بعضی از عطر و طعم و مزایای آجیل ها را حفظ کند. بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی فروش نوشیدنی های میوه ای را پیشنهاد می دهند، نمونه هایی از جمله شیر بادام، شیر گندم و شیر فندق است.

استفاده از کره بادام زمینی، بسیاری از انواع دیگر کره میوه در بازارها و فروشگاه های مواد غذایی موجود است. مردم می توانند آنها را به ساندویچ ها اضافه نمایند.

آنها را بر روی سالاد بمالید، افزودن خامه ای از آجیل به سالاد می تواند محتوای پروتئین و مواد مغذی آن را افزایش داده و خاصیت سیر نمایندگی آن را افزایش دهد.

آیا می توانید بیش از حد آجیل بخورید؟

خوردن آجیل برای سلامتی مفید است زیرا ممکن است بدن را در مقابل عوامل خطرساز بیماری قلبی و سایر مسائل سلامتی محافظت کند. با این حال، ممکن است اندازه زیادی آجیل را بخورید. آجیل حاوی مقادیر بسیار زیادی کالری است، بنابراین خوردن اندازه زیادی از آجیل در طول روز می تواند مصرف کالری را افزایش داده و انجام این کار به طور مرتب می تواند منجر به افزایش وزن گردد.

آجیل بعلاوه دارای چربی های سالم هستند که برای آرامش بدن مفید هستند اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث اسهال و سایر مسائل هم بگردد. کسانی که عادت به مصرف آجیل های شور دارند باید توجه داشته باشند که اندازه سدیم ورودی به بدن آنها که از راه نمک در آجیل ها است، بالا نرود. آجیل خام و خشک شده یک جایگزین سالم هستند. بعضی افراد ممکن است دریابند که آجیل سیستم گوارشی آنها را به هم می ریزد. در این مورد، خوردن بیش از حد آجیل ممکن است سبب ایجاد نفخ و دل پیچه گردد.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1856

به "کوچک هایی با ارزش غذایی بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک هایی با ارزش غذایی بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید