کودک و دندان شیری

به گزارش دکتر برای تو، در بچه ها دندان های شیری و دایمی به طور مداوم از 6 ماهگی تا 3 سالگی درمی آیند.در محدوده سنی 6 تا 12 سالگی، کودک دندان های شیری خود را از دست می دهد و دندان های دایمی جای گزین آن ها می شود. برخی از والدین بسیار علاقمندند بدانند توالی پدیدارشدن دندان ها به طور طبیعی به چه صورت است.در این مطلب به اختصار به این موضوع می پردازیم.

کودک و دندان شیری

کودک و دندان شیری

در بچه ها دندان های شیری و دایمی به طور مداوم از 6 ماهگی تا 3 سالگی درمی آیند.در محدوده سنی 6 تا 12 سالگی، کودک دندان های شیری خود را از دست می دهد و دندان های دایمی جای گزین آن ها می گردد. برخی از والدین بسیار علاقمندند بدانند توالی پدیدارشدن دندان ها به طور طبیعی به چه صورت است.در این مطلب به اختصار به این موضوع می پردازیم.

اولین دندان ها در حدود 6 ماهگی ظاهر می شوند. البته در دختران ممکن است کمی زودتر اتفاق افتد. اولین دندان های دایمی در 6 سالگی درمی آیند. دندان های آسیایی کوچک بین 10 تا 12 سالگی و دندان های آسیای بزرگ در 12 سالگی پدید می آیند. اولین مجموعه دندان های کودک بعد از 2 سالگی کامل می گردد.

در طول پدید آمدن دندان ها، کودک با علایمی روبرو می گردد که گاهی برای او آزاردهنده است. قرمزی و تورم لثه ها، اختلال خواب، بهانه گیری و کج خلقی و گاهی گریه طولانی مدت و درد از جمله این علایم است. البته می توان علایم را به طور نسبی تسکین داد.

والدین باید توجه داشته باشند که علایم دیگری از جمله اسهال، استفراغ، تب، درد طولانی مدت و ... که گاهی در بچه ها دیده می گردد، نمی تواند ناشی از درآمدن دندان ها باشد. لذا در صورت مشاهده حالات فوق، مراجعه به متخصص لازم است.

اگر کودک از خارش و تحریک لثه ها، بی تاب است، دستان خود را تمیز بشویید و با انگشتان خود، لثه های او را مالش دهید. شاید جالب باشد بدانید این عمل برای کودک بسیار آرام بخش است.

از دادن هر اسباب بازی و یا وسیله غیر استاندارد (که مخصوص دوران درآمدن دندان ها عرضه می گردد) به دست کودک خودداری کنید. در صورت تمایل به استفاده از وسایل مناسب، آن را از داروخانه و مراکز بهداشتی و از انواع استاندارد آن خریداری کنید.

اگر علایم ذکر شده را در نوزاد مشاهده نمودید و یا کودک بیش از حد بهانه گیری و بی تابی می کرد، لازم است به پزشک مراجعه گردد. هم چنین اگر قرمزی و تورم لثه ها از حالت طبیعی خارج بود هم لازم است او را به متخصص نشان دهید. پزشک با معاینه کامل، در صورت لزوم دارو یا پماد مناسب تجویز می کند.

در طی دوران دندان درآوردن، پیری از رژیم غذایی خاصی لازم نیست.

چه خوب است که از سن کم، کودک خود را به مسواک زدن تشویق نمایید و به او آموزش کامل بدهید. بهتر است کودک را در فواصل زمانی مشخص نزد دندانپزشک ببرید.

منبع: ماهنامه تغذیه و سلامتی شماره 84

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1822

به "کودک و دندان شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودک و دندان شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید