کتاب گلیم بافی در شیراز چاپ شد

به گزارش دکتر برای تو، به گزارش خبرنگاران، این توسط انتشارات هنر بیستم در 96 صفحه به صورت مصور منتشر شد.

کتاب گلیم بافی در شیراز چاپ شد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ بروشور تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ارژنگ ربیعی از پژوهشگران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و عضو انجمن نخبگان ملی ایران که تا کنون کتاب های بسکمک در زمینه هنرهای سنتی و صنایع دستی تالیف و منتشر نموده است.

وی در رابطه با تالیف این کتاب به خبرنگاران گفت: استان فارس یکی از مهم ترین مناطق ایران در زمینه بافت گلیم است، وجود ایلات و عشایر مختلف خصوصا عشایر ترک سبب شده تا یکی از زیباترین فراوریات گلیم ایران در این استان صورت گیرد.

وی ادامه داد: گلیم های منحصربه فردی که زیبایی رنگ ها، اصالت نقوش و کیفیت بافتشان سبب شده از اقلام مهم صادراتی استان به اقصی نقاط جهان به خصوص اروپا باشند.

ربیعی بیان نمود: علاقه وافر جوانان به فراگیری این هنر زیبا که هم از نظر اشتغالزایی بسیار با اهمیت است و هم از نظر کمک به اقتصاد خانواده، استان و کشور دلیلی بر پژوهش و تالیف این کتاب بود.

این پژوهشگر بیان نمود: در این کتاب که به زبانی ساده و به صورت مصور تدوین شده سعی شده است تا با معرفی تاریخچه، مواد اولیه، ابزار کار، روش فراوری و نقوش زیبای ذهنی باف منطقه همچنین آگاهی از عیوب گلیم در حین بافت، عواملی که مستقیم تا غیر مستقیم به گلیم آسیب می رسانند، نحوه تشخیص مرغوبیت گلیم و ویژگی های یک گلیم خوب علاوه بر بیشتر آشنا کردن علاقه مندان به این هنر زیبا و ارزشمند آنها را به روش های اصولی بافت کمک کند.

وی در رابطه با پژوهش های خود گفت: در حال حاضر در حال تحقیق بر روی قلمزنی مکتب شیراز هستم تا در آینده نزدیک قلمزنی شیراز را به صورت یک کتاب منتشر کنم.

وی همچنین خبر از کار بزرگی در زمینه معرفی لباس ها و تزیینات اقوام مختلف ایران اسلامی داد و گفت: با توجه به اهمیت و گستردگی این هنر زیبا پژوهش ها در سراسر ایران توسط هنرمندان عشایر هر منطقه که بیش از یک صد نفر هستند صورت می گیرد و سپس در کارگروهی مورد آنالیز قرار می گیرد و در نهایت به صورت کتابی مصور و به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ می گردد تا علاقه مندان هنرهای سنتی و صنایع دستی در تمام جهان با داشته های فرهنگی اقوام ایران آشنا شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 663

به "کتاب گلیم بافی در شیراز چاپ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب گلیم بافی در شیراز چاپ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید