چگونه بازی های کنسولی بزرگ را به موبایل بیاوریم؟ با نگاهی به ایپکس لجندز

به گزارش دکتر برای تو، با تسخیر چارت های موبایل به وسیله بازی هایی چون Diablo Immortal، Call of Duty: Mobile، Ni No Kuni: Cross Worlds و PUBG: Mobile به نظر می رسد سردرآوردن فرنچایزهای مشهور و بزرگ در بازار موبایل به این زودی ها انتها نخواهد یافت.

چگونه بازی های کنسولی بزرگ را به موبایل بیاوریم؟ با نگاهی به ایپکس لجندز

ازآنجایی که بازی های موبایل تریپل ای بزرگی نیز در عرصه حضور دارند، بازی ایپکس لجندز: موبایل که به طور جهانی در تاریخ هفدهم مه منتشر شد نمونه ای قابل توجه از پورت یک فرنچایز تریپل ای به موبایل است. این کیفیت مدیون حفظ قابلیت تحرک پرسرعت در نسخه رایانه شخصی و کنسول بازی است. به این معنا که گیم پلی اصلی در ایپکس لجندز: موبایل بسیار منسجم، روان و سرگرم نماینده است؛ مهم ترین فاکتورها در یک بازی شوتر رقابتی.

ایپکس موبایل آغاز پرسروصدا و هفته های آغازین پرفروش و پرعایدیی را به خود دید؛ ولی از آن موقع تا کنون پیروز شده جایگاه خود را در رده ده بازی برتر دانلود شده حفظ کند. بااین حال عایدیها به تدریج رو به کاهش می رود و نسبت عایدی به اندازه دانلودها به طور خطی ثابت به جای مانده است.

بیایید در این مقاله نگاهی دقیق تر به بازی داشته باشیم تا ببینیم چطور ساخته شده، چه چیزی آن را منحصربه فرد نموده و پشت اعداد و ارقام آن چه خبر است.

  1. محتویات انحصاری
  2. عناصر مترقی برای حفظ فعالیت بازی
  3. تمرکز قوی بر روی عناصر اجتماعی
  4. رویکرد به کار گرفته شده در بتل پس

محتویات انحصاری

تفاوت های فراوانی میان نسخه های کنسول/رایانه شخصی و موبایل ایپکس لجندز وجود دارد و این شرایط شامل حال محتویات انحصاری نیز می گردد همانند شخصیت های تازه، گیم پلی، مکانیک ها و حالت های بازی تازه. ازآنجایی که ایپکس لجندز: موبایل یک شوتر قهرمان محور است اضافه شدن شخصیت انحصاری نسخه موبایل به نام Fade علت خوبی برای دانلود و تجربه بازی برای بازیکنان ایپکس لجندز است. شما می توانید او را به وسیله سکه های ایپکس به دست آورید یا به صورت free-to-play سعی کنید آنچه که برای آزادکردن او ضروری است را گردآوری کنید.

جالب است که گزینه باز کردن Fade به روش رایگان در بازی وجود دارد چراکه یک شخصیت انحصاری معمولاً پیشنهاد ترغیب نماینده ای برای پول خرج کردن است خصوصاً که چقدر عایدی با محدودکردن به دست آوردن او به خریداری کردن به دست می آید. مانند سایر شخصیت های ایپکس لجندز Fade مزیت ها و توانایی های مختص به خود در کنار آیتم های آرایشی همانند اسکین و ایموت دارد. بازیکنان می توانند این آیتم ها را به وسیله جعبه های لوت به دست بیاورند یا خریداری نمایند.

ایپکس لجندز: موبایل بعلاوه یک حالت کلاسیک دائمی دث مچ را ارائه می نماید. حالتی که در نسخه کنسول/رایانه شخصی در دسترس نیست و پیش ازاین تنها برای مدت زمان محدودی ارائه شده بود. این حالت تجربه شوتر سنتی تری را به نسبت گیم پلی بتل رویال شصت نفره که بیشتریت ایپکس لجندز را با آن می شناسند ارائه می دهد. علت دیگری برای بازیکنان تا نسخه موبایل را امتحان نمایند.

عناصر مترقی برای حفظ فعالیت بازی

همه از عناصر پیش رونده و مترقی در بازی های ویدئویی خوششان می آید نه؟ چه با درخت واره مهارت ها طرف باشیم چه با قابلیت به دست آوردن XP برای سلاح ها و شخصیت ها این دست از قابلیت ها و ویژگی ها برای حفظ جامعه بازیکنان یک بازی حیاتی هستند.

ما مدت زمان قابل توجهی را صرف مانیتورکردن بازی های ویدئویی نموده ایم و به موجب آن پیروز به دستیابی به طرحی شده ایم که بر روی نیروهای محرکه ژانرهای مختلف نظارت دارد. این انگیزه ها به شش شاخه اصلی تقسیم می شوند: اجتماعی، مهارت، فرار از واقعیت، گشت وگذار، ابرازنمایندگی و مدیریت. همان طور که در نمودار زیر می بینید شاخهٔ مهارت که شامل قابلیت بهبود مهارت ها و تکمیل رویدادها می گردد یکی از انگیزه های اصلی بازیکنان بازی های بتل رویال مانند ایپکس لجندز است. به طور خلاصه: بازیکنان بتل رویال بازی هایی را دوست دارند که راه های متفاوت و زیادی برای پیشرفت در خود دارند.

ایپکس لجندز: موبایل سطوح مهارت برای شخصیت ها تعبیه نموده است که با استفاده از شخصیتی که می خواهد آپگرید کنید صورت می گیرد. با آپگرید کردن سطح مهارت، مزیت ها آزاد می شوند (مشابه فرنچایز ندای وظیفه) که می توان آن ها در loadout فعال کرد. پس هرچه بیشتر بازی را انجام دهید مزیت های بیشتری نیز به دست خواهید آورد. این قابلیت سطح مهارت که دربردارنده مزیت های بیشتر است فقط در نسخه موبایل ایپکس لجندز وجود دارد.

تمرکز قوی روی عناصر اجتماعی

عناصر اجتماعی مدتی است که در بازی های موبایل مختلف تبدیل به ترند شده اند و انگیزه محرک مهمی برای بازی های سبک بتل رویال هستند.

به عنوان مثال، ارزهای درون بازی برای حالت های اجتماعی و PvP و تلفیق بازی با پلتفرم های اجتماعی در طول سال گذشته در میان 20% از بازی های شوتر برتر 13% رشد پیدا نموده است. دیگر قابلیت های اجتماعی چون اصناف و انجمن ها، چت روم و مکان هایی در بازی که می گردد در آن ها گرد هم آمد در سایر ژانرها نیز شاهد افزایش محبوبیت بوده است. این نشان دهنده ترندی در سرتاسر عرصه صنعت بازی سازی است که بازیکنان در پی بازی هایی هستند که نه فقط بتوانند بازی نمایند بلکه آنها را در کنار دوستانشان تجربه نمایند. این مورد برای ایپکس لجندز: موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه سیستم کلاس محور آن بازیکنان را به همکاری تیمی در بازی ها دعوت می نماید. چه این همکاری در قالب رویکردشان دررابطه با موقعیت های به خصوص باشد و چه درباره انتخاب قهرمانان متفاوت و مزیت ها بر اساس پویایی تیم.

علاوه بر مزیت ها تازه و سطوح مهارت در ایپکس لجندز: موبایل این بازی بعلاوه دارای ویژگی صنف یا همان گیلد است که کلاب نام دارد. بازیکنان به این کلاب ها ملحق می شوند تا با دیگر بازیکنان جوامعی را شکل داده که در آن می توانند با یکدیگر تبادل نظر و بازی نمایند. وقتی بازیکنان به یک کلاب می پیوندند آنها می تواند مأموریت های روزانه ای را انجام دهند تا ارز خاصی را دریافت نمایند.

بازیکنان بعلاوه می تواند امتیاز فعالیت برای تکمیل مأموریت ها دریافت نمایند و با استفاده از این امتیازها سطح کلاب خود را بالا ببرند. انجام این کار سطوح تازه جوایز قابل خریداری در فروشگاه کلاب را باز می نماید که نه تنها ترغیب نماینده گیم پلی تیمی است بلکه شامل شاخه بهبود مهارت ها نیز می گردد.

رویکرد به بتل پس

ایپکس لجندز: موبایل از متدهای مشابه عایدیزایی رقبایش استفاده می نماید اما بیشتر بر روی بتل پس تکیه دارد. شنیدن کلمات گاچا و لوت شاید باعث درهم کشیده شدن صورتتان گردد خصوصاً اگر به بازی های موبایل عادت نداشته باشید ولی ماهیت فری میوم یا رایگان پایهٔ عرصه بازی های موبایل به این معناست که شما بی شک با این مکانیک های عایدیزایی در بیشتر بازی ها روبه رو خواهید شد. مانند رقبایش ایپکس لجندز از انواع گاچا به روش هایی که در ادامه درج شده اند استفاده می نماید:

  • Apex Packs: گاچای پایه ای دائم که هرچند وقت یک بار آیتم های تازه به آن اضافه می گردد
  • Store Vault: گاچا با مدت زمان محدود و ارز/فروشگاه مختص به خود و مکانیک milestone pity. این مکانیک به این صورت است که در جوایز، ارز گاچا واقع شده است و پس از دفعات مشخصی به بازیکن داده می گردد. جوایز تکراری در این حالت وجود ندارد.
  • Arsenal Drop: گاچا با مدت زمان محدود و مکانیک ها box-gacha بدین معنا که جوایز تکراری وجود ندارد اما با هر بار انجام، قیمت گاچا افزایش پیدا می نماید.
  • Phase Heists: گاچا با مدت زمان محدود که از رویکرد دوفازی استفاده می نماید. بازیکنان سی عدد ارز پریمیوم را خرج می نمایند تا یکی از شش آیتم موجود در گاچا را دریافت نمایند. وقتی چیپ کمیاب بالاخره به دست بازیکن می رسد او می تواند یک آیتم آرایشی (یکی از دوازده آیتم) را از گاچا دریافت کند. شانس گرفتن جوایز تکراری وجود ندارد.

با اینکه ایپکس لجندز طیف متنوعی از گاچا دارد به نظر می رسد بیشتر بازیکنان از آن استفاده نمی نمایند و در عوض ترجیح می دهند بازی را انجام داده و هرآنچه که به صورت رایگان ارائه می گردد یا قابل خریداری و پیشروی به وسیله بتل پس است را دریافت نمایند. بتل پس مکانیکی است که در شصت درصد بازی های پرعایدی به کار گرفته می گردد.

پس اگر ایپکس لجندز مانند بازی های دیگر از متدهای عایدیزایی مشابه استفاده می نماید چرا در چارت 200 بازی پرعایدی نیست؟ چند علت مختلف وجود دارد. رقبایش طیف وسیع تری از آیتم های قابل خریداری دارند و محتویات بیشتر پس علت چندان قابل توجیهی برای پول خرج کردن در ایپکس لجندز موبایل وجود ندارد خصوصاً در نبود همکاری با برندها برای آیتم های آرایشی با مدت زمان محدود. دوم اینکه عایدیزایی از شوترهای کلاس محور همانند ایپکس سخت تر است، هر شخصیت اسکین های متعلق به خود را دارد و بازیکنان از تمامی شخصیت های موجود در بازی به عنوان شخصیت اصلی شان استفاده نمی نمایند. بازیکنان برای شخصیت هایی که می دانند هرگز آنها را انتخاب نمی نمایند آیتم خریداری نمی نمایند.

آینده ایپکس لجندز: موبایل

در بازار شلوغ بازی های موبایل جایی که چارت ها به سرعت به وسیله عناوین تریپل ای اشباع می گردد باید دید آیا ایپکس لجندز: موبایل می تواند بازیکنان را از بازی هایی چون Call of Duty: Mobile و PUBG: Mobile به سوی خود بکشاند.

تا آنجایی که من می دانم، به نظر می رسد ایپکس باید بخشی از بازار را به خودش اختصاص دهد چراکه جذابیت همگانی بازی هایی چون COD و PUBG را ندارد. با اینکه دانلودها همچنان به میزان قابل توجهی صورت می گیرند افت چشمگیری در عایدی کلی ایپکس لجندز دیده می گردد. یک تقویم پر از مأموریت ها و همکاری با برندهای مشهور می تواند باعث افزایش عایدیزایی بازی گردد. بااین حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا Respawn و Tencent حاضرند بر روی این بازی سرمایه گذاری نمایند خصوصاً با در راه بودن یک رقیب جدی دیگر، نسخهٔ موبایل بتلفیلد.

منبع: Gamesindustry

بازی فیفا 23 مخصوص PS5

1,935,000

تومان

بازی FIFA 23 مخصوص PS4

1,620,050

تومان

خرید بازی های کنسول

مشاهده همهمنبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2208

به "چگونه بازی های کنسولی بزرگ را به موبایل بیاوریم؟ با نگاهی به ایپکس لجندز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بازی های کنسولی بزرگ را به موبایل بیاوریم؟ با نگاهی به ایپکس لجندز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید