برترین پارک های ژاپن

به گزارش دکتر برای تو، ژاپن، میزبان بعضی از زیباترین و دست نخورده ترین پارک های جهان است. این پارک ها که در آن ها طبیعت باشکوه خودنمایی می نماید، از جزایر گرمسیری دورافتاده گرفته تا کوه های آتشفشانی و جنگل های انبوه، دامنه ای از تنوع زیست محیطی و زیبایی های طبیعی را در خود جای داده اند. از پارک ملی اوگاساوارا با زیبایی های مرجانی تا پارک ملی فوجی که بلندای بی مانند کوه فوجی در آن به چشم می خورد. هر کدام از این پارک ها قطعه ای از بهشت را به نمایش می گذارند. در این مطلب، با ما همراه باشید تا با بعضی از برترین پارک های ژاپن آشنا شویم.

برترین پارک های ژاپن

آنچه در این مطلب می خوانید

  • پارک ملی اوگاساوارا از برترین پارک های ژاپن
  • پارک ملی جزایر کراما
  • پارک ملی شیکوتسو تویا از برترین پارک های ژاپن
  • پارک هیگاشیویاما
  • پارک ملی اسو کوجو از برترین پارک های ژاپن
  • پارک ملی نیکو
  • پارک ملی فوجی
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول

پارک ملی اوگاساوارا از برترین پارک های ژاپن

پارک ملی اوگاساوارا، شامل جزایر نواحی گرمسیری واقع در حدود 1000 کیلومتری جنوب ژاپن، در سال 1972 به عنوان پارک ملی شناخته شد. این جزایر با مساحتی حدود 6629 هکتار، جزء استان توکیو محسوب می شوند. اوگاساوارا به علت قرارگیری در منطقه ها دورافتاده و عدم اتصال به سرزمین اصلی، دارای گونه های گیاهی و جانوری منحصربه فرد و زیست بوم های خاصی است. این پارک در ژوئن 2011 به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

منظره ها آن شامل منظرههای خاص جزایر گرمسیری، سنگ های آتشفشانی و یکی از معدود منظره ها کارستی زیرآبی در ژاپن است. منظره ها کارستی زیرآبی، اشکال زمین شناسی هستند که در نتیجه فرسایش سنگ های کربناتی به وسیله آب ایجاد می شوند. این پدیده باعث ایجاد حفره ها، شکاف ها و سایر اشکال زمین شناسی عجیب وغریب در زیر آب می گردد و در پارک ملی اوگاساوارا یکی از جاذبه های خاص زمین شناسی به شمار می رود.

بعلاوه، حضور پستانداران دریایی مانند نهنگ های کوهان دار و دلفین ها، لاک پشت های سبز، صخره های مرجانی و ماهی های گرمسیری، منظره ها زیرآبی فوق العاده ای را ایجاد می نمایند. این پارک بعلاوه به خاطر مرکز پیشرفته گردشگری زیست محیطی اش شناخته شده است که با تأسیس قوانین مستقل برای تماشای نهنگ ها، پیشگام در حوزه گردشگری زیست محیطی ژاپن است.

جزایر اوگاساوارا دارای زیست بوم های منحصربه فردی هستند. در جزیره های چیچی جیما و آنی جیما، جنگل هایی از درختان کوتاه با عنوان جنگل های خشک وجود دارد که گونه های بومی با برگ های تغییریافته در اقلیم خشک این جزایر را در خود جای داده است. در جزیره هاها-جیما، جنگل های با درختانی بلند که احتیاج رطوبت و باران دارند، قرار دارند.

به علت دورافتادگی و عدم امکان مهاجرت موجودات زنده از سرزمین اصلی، تنها تعداد محدودی از موجودات که توانایی سفر به وسیله آسمان و دریا را داشتند، به این جزایر رسیدند و به مرورزمان تکامل یافتند. در نتیجه، جزایر اوگاساوارا به خانه تعداد زیادی از گونه های بومی تبدیل شده اند: از جمله 36٪ گیاهان، 28٪ حشرات و 94٪ حلزون های زمینی که فقط در این جزایر یافت می شوند.

جهت اطلاع از قیمت تور ژاپن با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

پارک ملی جزایر کراما

جزایر کراما، واقع در حدود 40 کیلومتری غرب شهر ناها، استان اوکیناوا، شامل مجموعه ای از بیش از 30 جزیره کوچک و تعدادی صخره های سنگی می شوند. این جزایر در تاریخ 5 مارس 2014 به عنوان سی ویکمین پارک ملی ژاپن اعلام شدند که هم زمان با روز مرجان است.

پارک ملی جزایر کراما منظره ها متنوع و بی نظیری شامل آب های شفاف فوق العاده، صخره های مرجانی، زیستگاه نهنگ های کوهان دار، سواحل شنی، صخره های دریایی، پوشش گیاهی منطقه ها بادخیز و خود مجموعه جزایر را در بر می گیرد. این پارک شامل 3520 هکتار خشکی و 90,475 هکتار فضای دریایی است و بیشتر مساحت آن را دریا تشکیل می دهد.

جزایر کراما که ابتدا بخشی از کوه های شمالی جزیره اصلی اوکیناوا بودند، در نتیجه فرآیندهای زمین شناسی به مجموعه ای از جزایر کوچک تبدیل شدند. منطقه ساحلی آن ها دارای صخره های دریایی بلند با ارتفاعی بین 100 تا 200 متر است. ویژگی های زمین شناسی جزایر شامل سنگ های دوران مزوزوئیک است و دارای سواحل شنی سفید متشکل از تکه های مرجانی است.

جزیره توکاشیکی-جیما، بزرگ ترین جزیره در مجموعه جزایر کراما است که در امتداد شمال به جنوب گسترده شده و دارای زمین های تپه ای و نسبتاً ملایم است. بلندترین نقطه این جزیره، کوه آکاما با ارتفاع 227.3 متر است. جزیره زامامی-جیما و جزیره آکا-جیما از دیگر جزیره های تماشای پارک ملی هستند و منظره ها طبیعی خیره نماینده و متنوعی را ارائه می دهند.

از دیگر مزایای این پارک ملی دسترس پذیری آسان به آن است. بندر توماری، شهر ناها در اوکیناوا تا پارک ملی تنها حدود 35 تا 50 دقیقه با قایق تندرو طول می کشد. بازتماشامایندگان می توانند در اقیانوس زیبا و معروف به کراما بلو، تجربه غواصی و شناوری را داشته باشند و در زمستان از تماشای نهنگ لذت ببرند.

پارک ملی شیکوتسو تویا از برترین پارک های ژاپن

1. دریاچه شیکوتسو

دریاچه شیکوتسو با عمق حدبیشتری 360 متر، دومین دریاچه عمیق ژاپن است. به علت آب وهوای سرد و کم بودن رسوب وارد شده به دریاچه، این دریاچه یکی از بالاترین سطوح شفافیت را در بین دریاچه های ژاپن داراست. کوه تارومائه در کنار دریاچه شیکوتسو، واقع شده است و بخشی از منظره خیره نماینده منطقه را تشکیل می دهد.

2. جوزانکی

این محدوده دارای توپوگرافی کوهستانی است و شامل آتشفشان های نسبتاً قدیمی مانند کوه موینه، کوه سورانوما و کوه ساپورو است. این کوه ها با پوشش گیاهی کوهستانی خود و منظره ها تماشای شان، برای یک سفر یک روزه پیاده روی از اطراف ساپورو عالی هستند. جوزانکی اونسن، واقع در امتداد رودخانه تویوهیرا، یکی از برترین منطقه ها چشمه های آب گرم هوکایدو است.

3. نوبوریبتسو

این منطقه برای چشمه های آب گرم و دره جهنم با فعالیت های آتشفشانی، منظره ها گوگردی و بخارهای فوران نماینده اش بسیار معروف است و بعضی از برترین چشمه های آب گرم در اینجا واقع شده اند. بعلاوه دریاچه کوتارا با آب بسیار شفافش در اینجا واقع شده که به علت فضای خاص خود به عنوان دریاچه ای اسرارآمیز شناخته می گردد.

4. دریاچه تویا

دریاچه تویا یک دریاچه کالدرای تقریباً دایره ای با قطر حدود 40 کیلومتر است. در وسط دریاچه، جزیره ناکاجیما واقع شده است که از فعالیت های آتشفشانی شکل گرفته است. منطقه اطراف دریاچه شامل زمین های کشاورزی و سکونتگاه است. در شمال دریاچه کوه آتشفشانی اوسوزان واقع شده است که حدود 20000 سال پیش فعال شده و از ویژگی های برجسته این منطقه است.

5. کوه یوتی

کوه یوتی که به خاطر شکلش با کوه فوجی مقایسه می گردد. با ارتفاع 1898 متر از سطح دریا، یک آتشفشان کلاسیک است. منظره کوه با شیب های زیبا و پوشش گیاهی متمایز تماشایی است و منظره از قله آن بسیار خیره نماینده است.

موقعیت پارک در نزدیکی مرکز شهر ساپورو و فرودگاه شین-چیتوسه، دسترسی آسان برای بازتماشامایندگان فراهم می نماید. علاوه بر بازدید با خودروی شخصی یا تورهای اتوبوسی برای تماشا پدیده های آتشفشانی و تجربه طبیعت یا گشت های توریستی برای تفریحات چشمه های آب گرم، افراد برای کوهنوردی و مشاهده پوشش گیاهی کوهستانی به این پارک می آیند.

بیشتر بخوانید

جنگل بامبو در ژاپن + جاذبه ها + تصاویر

پارک هیگاشیویاما

پارک هیگاشیو یاما که در شهر ناگویا واقع شده، یکی از مهم ترین مراکز حفاظت از حیات وحش و ترویج گیاه شناسی در ژاپن است. این مجموعه شامل باغ وحش با تنوع گونه های حیوانی از سراسر جهان و باغ گیاه شناسی با گونه های گیاهی نادر و خاص است.

باغ وحش هیگاشیو یاما دومین باغ وحش شلوغ ژاپن پس از باغ وحش اوئنو در توکیو، خانه بیش از 550 گونه حیوانی است و به خاطر نگهداری و نمایش انواع حیوانات از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان و آبزیان شناخته شده است. این مکان محبوب خانواده ها و دوستداران طبیعت است. این باغ وحش بعلاوه دارای یکی از قدیمی ترین مونوریل های جهان است که حمل ونقل در پارک و منظره ها تماشای را فراهم می نماید.

در کنار باغ وحش هیگاشیو یاما، یکی از جامع ترین باغ های گیاه شناسی آسیا واقع شده است که بیش از 7000 نوع گیاه را در خود جای داده است. این پارک دارای باغ ژاپنی سنتی زیبایی است که با حوضچه ها و انواع گیاهان با موضوعات مختلف و منطقه ها تخصصی کشت طراحی شده و در تمام فصول سال مکانی ایده آل برای لذت بردن از زیبایی طبیعت است.

بر فراز کوه هیگاشی، برج هیگاشیو یاما اسکای تاور با ارتفاع 134 متر منظرهی استثنایی به طبیعت اطراف دارد. این برج دارای امکاناتی نظیر کافه و رستوران های بین المللی مجذوب کننده است و منظره غروب و تماشای شب از سکوی مشاهده برج فوق العاده است و یکی از برترین نقاط تماشای غروب در ژاپن محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید

آشنایی با قطارهای تندرو تخت خواب شو ژاپن

پارک ملی اسو کوجو از برترین پارک های ژاپن

پارک ملی آسو-کوجو با مساحت 72,678 هکتار در سال 1934 تأسیس شده و در استان های کوماموتو و اویتا واقع شده است. این پارک ملی با ویژگی هایی مانند کوه آسو با کالدرای بزرگ، رشته کوه کوجو و دشت های چشم نواز اطراف آن ها، یکی از پارک های ملی برجسته ژاپن است. این پارک شامل منظره ها آتشفشانی، دشت های سرسبز و چشمه های آب گرم متعدد است که همه نشان دهنده فعالیت های آتشفشانی منطقه هستند. جاهای تماشای پارک ملی آسو-کوجو عبارت اند از:

  • کوه آسو که با کالدرای بزرگ و منظرههای خیره نماینده، یکی از بزرگ ترین کالدراهای فعال جهان است و به عنوان نمادی از قدرت طبیعت در پارک ملی شناخته می گردد.
  • رشته کوه کوجو که با منظره ها آتشفشانی منحصربه فرد و دشت های سرسبز خود، یکی از جاذبه های طبیعی برجسته این منطقه است. این رشته کوه با ارتفاعات متنوع و پدیده های زمین شناسی خاص، تجربه های تماشای و متفاوتی برای بازتماشامایندگان فراهم می نماید.
  • دشت های کوجو و هاندا که با منظرههای گسترده و سرسبز، منطقه ای عالی برای تماشای زیبایی های طبیعی و تجربه آرامش هستند.
  • تالاب های تاده وارا و بوگاتسورو که با زیست بوم های غنی و تنوع بالای گیاهی و جانوری، مکانی ایده آل برای علاقه مندان به طبیعت و دوستداران محیط زیست به شمار می روند.
  • منطقه ها آب گرم بئپو و یوفوین با چشمه های آب گرم فراوان و منظره ها طبیعی خیره نماینده، مقصدی محبوب برای تجربه آرامش و تفریحات سلامت محور محسوب می شوند.

در پارک ملی آسو-کوجو منظره ها نزدیک آتشفشان خشن است، اما با دور شدن از دهانه، دشت های سرسبز با گیاهان متعدد منظره های چشم نواز ایجاد می نمایند. این تضاد بین آتشفشان و دشت ها یکی از جاذبه های اصلی پارک است. در این پارک گونه های گیاهی و جانوری متنوعی به خصوص گونه های مرتبط با دشت ها زیست می نمایند. ازجمله پرندگان شکاری پارک می توان باز شرقی و جغد ژاپنی را نام برد. این پارک، خانه بعضی از پروانه های بسیار نادر و تماشایی نیز هست.

جالب است بدانید در پارک ملی آسو-کوجو، سوزاندن کنترل شده (نویاکی) بهاری انجام می گردد که طی آن، کل دشت ها سوزانده می شوند. این کار برای جلوگیری از تبدیل دشت ها به جنگل و استفاده به عنوان مراتع از دیرباز انجام می شده است. در این پارک، بعلاوه منطقه ها آب گرم (اونسن) زیادی وجود دارد که هدیه آتشفشان ها هستند و همیشه مورد علاقه مردم محلی و گردشگران هستند.

پارک ملی نیکو

پارک ملی نیکو، یکی از اولین پارک های ملی ژاپن که در سال 1934 افتتاح شد، در استان های فوکوشیما، توچیگی و گونما واقع است و مساحتی حدود 114,908 هکتار دارد. این پارک شامل کوه هایی مانند کوه شیرانه، کوه نانتای و کوه ناسوداکه است. این کوه ها دارای دشت های وسیع در کوهپایه های خود هستند و زیبایی آن ها با دریاچه ها، آبشارها و دره هایی با برگ های پاییزی شگفت انگیز که همگی نتیجه فعالیت های آتشفشانی هستند، دو چندان می گردد.

علاوه بر منظره ها طبیعی خیره نماینده، این پارک شامل تعدادی از معابد و آرامگاه های تاریخی جهانی است. پارک ملی نیکو بعلاوه شامل معابد تاریخی و مکان های مقدس جهانی می گردد. معبد توشوگو، از جاذبه های برجسته نیکو، آرامگاه اولین شوگون توکوگاوا است. معبد رینوجی با مجسمه های بودایی و معبد فوتاراسان جینجا از دیگر معابد نیکو هستند که با زیبایی های طبیعی اطراف، ترکیبی خارق العاده از تاریخ و طبیعت ارائه می دهند.

در پارک ملی نیکو، مسیرهای پیاده روی و طبیعت گردی متنوعی وجود دارد که بعضی از محبوترین آنها عبارتند از:

  • دشت های سنجو-گا-هارا: مسیری مناسب برای پیاده روی آسان با منظره ها زیبا و گل های فصلی.
  • فلات طبیعی اوداشیروگاهارا: مسیر دو ساعته با منظره ها کوهستانی و گیاهان محلی.
  • کوه نانتای-سان: محبوب به علت منظره ها شگفت انگیز پارک و دریاچه چوزنجی-کو.
  • دریاچه چوزنجی: مسیر پیاده روی حول دریاچه با منظره ها زیبا.
  • دریاچه یونوکو: پیاده روی یک ساعته حول دریاچه با جنگل ها و گیاهان فصلی.
  • مسیر تاکینوئو کودو: مسیر نیم روزی با جنگل های سرو و منظره ها رودخانه دایا.

علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی نیکو منطقه ای فوق العاده برای امتحان کردن غذاهای محلی از جمله غذاهای بودایی گیاهی است. بعلاوه، چایخانه ای به نام یوزاوا-یا دارد که از سال 1804 در حال سرو چای و دسرهای سنتی خانگی است و از جاذبه های منطقه به شمار می رود. پارک ملی نیکو به خاطر دسترسی آسان با قطار یا ماشین از منطقه ها اطراف توکیو، مکانی محبوب برای بازتماشامایندگان است که می توانند در آن از طبیعت، تاریخ و فرهنگ ژاپن لذت ببرند.

پارک ملی فوجی

پارک ملی فوجی در سال 1936 به عنوان پارک ملی تأسیس شد و بعدها منطقه ها شبه جزیره ایزو و جزایر ایزو به آن اضافه شدند. این پارک با مساحت 121,695 هکتار در استان های توکیو، کاناگاوا، یاماناشی و شیزوئوکا واقع شده است. پارک شامل کوه فوجی، منطقه هاکونه با چشمه های آب گرم، شبه جزیره ایزو با سواحل متنوع و چشمه های آب گرم و جزایر ایزو است و به علت نزدیکی به منطقه ها شهری و منظرههای زیبای کوه فوجی، پربازدیدترین پارک ملی ژاپن است.

کوه فوجی یا فوجی سان (富士山) از نمادهای شاخص و معروف ژاپن است. این کوه که به عنوان یکی از سه کوه مقدس ژاپن شناخته می گردد، در واقع یک آتشفشان خاموش است که آخرین بار در اوایل قرن 18 میلادی فعالیت داشته است. این کوه با ارتفاع 3,776 متر بلندترین قله در ژاپن است. شکل مخروطی و تقریباً کامل آن، همراه با برفی که بخش های بالایی آن را در طول زمستان می پوشاند، باعث شده تا این کوه به یکی از معروف ترین کوه های جهان تبدیل گردد.

کوه فوجی در مرز بین استان های یاماناشی و شیزوئوکا در مرکز ژاپن واقع شده است. این کوه در حدود 100 کیلومتری جنوب غربی توکیو واقع شده است و در روزهای صاف از مرکز ژاپن نیز قابل مشاهده است. کوه فوجی نه تنها به علت زیبایی طبیعی خود مشهور است، بلکه دارای اهمیت فرهنگی و مذهبی عمیقی در ژاپن است. این کوه در ادبیات، نقاشی و فرهنگ عامه ژاپن جایگاه ویژه ای دارد و بارها به عنوان موضوع آثار هنری و شعر به کاررفته است. این کوه در سال 2013، به عنوان یک میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

بعضی از جاذبه ها و فعالیت های پرطرفدار در پارک ملی فوجی عبارت اند از:

  • صعود به کوه فوجی: صعود به قله کوه فوجی، بلندترین کوه ژاپن، یکی از محبوب ترین فعالیت ها برای کوهنوردان است. فصل رسمی صعود از اوایل ژوئیه تا اواسط سپتامبر است.
  • قایق رانی در دریاچه ها: دریاچه های اطراف کوه فوجی، مانند دریاچه کاواگوچیکو و دریاچه یاماناکا، برای قایق رانی و تماشای منظره ها طبیعی اطراف محبوب هستند.
  • پیاده روی و کمپینگ: پارک ملی فوجی دارای مسیرهای پیاده روی و امکانات کمپینگ است که فرصت های عالی برای تجربه طبیعت وحشی این منطقه فراهم می نماید.
  • چشمه های آب گرم (اونسن): استفاده از چشمه های آب گرم طبیعی اطراف پارک، به ویژه پس از یک روز طولانی پیاده روی یا کوهنوردی، بسیار محبوب است.
  • تماشای گل ها و فصل ها: پارک ملی فوجی در طول سال شاهد تغییرات زیبای فصلی است، از جمله شکوفه های گیلاس در بهار و برگ های رنگارنگ پاییزی.
  • بازدید از معابد و آثار تاریخی: اطراف پارک ملی فوجی معابد و آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که بازدید از آن ها فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ ژاپن فراهم می نماید.

فصل رسمی صعود به کوه فوجی از اوایل ژوئیه تا اواسط سپتامبر است و باید تجهیزات مناسب و آمادگی جسمانی لازم را داشته باشید. بعلاوه مجذوب کنندهیت های طبیعی فراوان جزایر ایزو، اوواکودانی، دره بزرگ جوشان با منافذ گوگردی در هاکونه، صخره های ساحل جوگاساکی، آب های خیره نماینده آبشار شیرایتو و پیاده روی در میان درختان کاج و توس در جنگل آماگی از دیگر جاذبه های مهمی هستند که حتماً باید در محدوده این پارک ملی آن ها را امتحان کنید.

سخن پایانی

در این مطلب بعضی از برترین پارک های ژاپن را به شما معرفی کریم. از جزایر دورافتاده، آرامش بخش ترین چشمه های آب گرم و معابد باستانی گرفته تا قله های مه آلود و جنگل های انبوه، پارک های ژاپن طیف گسترده ای از زیبایی های طبیعی را شامل می شوند که کاوشگران و علاقه مندان به طبیعت را مجذوب خود می نماید. امیدواریم در سفرتان به ژاپن لحظاتی به یادماندنی را در این منطقه ها مجذوب کننده و بی نظیر تجربه کنید.

سوالات متداول

چند پارک ملی در ژاپن وجود دارد؟

در ژاپن 34 پارک ملی وجود دارد. این پارک ها از هوکایدو در شمال تا جزایر اوکیناوا و اوگاساوارا در جنوب کشور پراکنده هستند و سالانه بازتماشامایندگان بسیاری را به خود جذب می نمایند

معروف ترین پارک ژاپن کدام است؟

معروف ترین پارک ملی در ژاپن، پارک ملی فوجی (فوجی-هاکونه-ایزو) است. این پارک به خاطر کوه فوجی که نماد ژاپن است و بعلاوه منطقه ها زیبای طبیعی اطراف آن مانند منطقه هاکونه و شبه جزیره ایزو، مشهور است

چه زمانی برای بازدید از پارک های ملی ژاپن برترین است؟

این موضوع به پارک و نوع فعالیت هایی که در پی آن هستید بستگی دارد. به طورکلی، بهار و پاییز به علت آب وهوای معتدل و منظره ها طبیعی زیبا، زمان های محبوبی هستند.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 18 دی 1402 بروزرسانی: 18 دی 1402 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2320

به "برترین پارک های ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین پارک های ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید