پنهانکاری درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان

به گزارش دکتر برای تو، رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به ابتلای 5 واحد مرغداری گوشتی در خراسان جنوبی به آنفلوآنزای پرندگان، گفت: مفهوم این اتفاق آن است که به دلیل پنهان کاری یک انفجار ویروسی وحشتناک اتفاق افتاده است!

پنهانکاری درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان

به گزارش خبرگزاری گروه مالی خبرنگاران به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی در وبینار آنالیز فرآیند رصد و پایش، مهار، تشخیص و مختومه سازی رخداد های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: سازمان دامپزشکی کشور از مرداد ماه امسال برای ارتقا سطح هوشیاری به کرّات به وسیله رسانه ها و مکاتبات رسمی اعلام و پیش بینی نموده بود که موج 1400 - 1399 بیماری وسیع ترین و شدیدترین امواج بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در دو دهه اخیر خواهد بود.

وی با بیان این که پیرو این هشدار ها آمادگی لازم جهت پیشگیری از شیوع این بیماری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت در کشور نیز به وجود آمده بود، اضافه کرد: برنامه ملی ما در 4 نسخه مختلف شامل استان های شمالی؛ استان های متراکم و پرخطر؛ مناطق خاص واقع در اطراف تالاب ها و برکه ها و سد ها و سایر قسمت های کشور تدوین و عملیاتی شده است.

این مسئول بیان کرد: کانون های بیماری مذکور در استان خراسان جنوبی برای ما حاوی درس های فراوانی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در همین ارتباط از مدیران کل دامپزشکی استان هایی، چون مازندران و مرکزی به دلیل هماهنگی عالی بین محیط زیست و دامپزشکی در رصد و پایش بیماری تشکر کرد و اضافه کرد: در این میان جا دارد به طور ویژه از مدیریت استاندار استان مرکزی در کنترل و مهار بیماری در استان مرکزی که می تواند به عنوان یک نسخه پیروز در برنامه ها کنترل بیماری ذکر گردد، تقدیر کرد.

ماکنعلی با گوشزد کردن اهمیت اجرای محدودیت های تردد افراد، وسایل درون محدوده درگیری با بیماری توضیح داد: معنا و مفهوم ابتلای 5 واحد مرغداری گوشتی در استان خراسان جنوبی به آنفلوآنزای پرندگان (با توجه به نسبت احتمال یک شصت و پنجم تا یک صدم درگیری واحد گوشتی به بیماری نسبت به واحد های تخمگذار) این است که به دلیل پنهان کاری یک انفجار ویروسی وحشتناک اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که در استان خراسان جنوبی براساس اطلاعات موجود تأخیر در فاصله گزارش دهی و مداخله واحد مرغ تخمگذار واقع در این استان موجب بروز مشکل در فرآیند مداخله سریع و تأثیرگذار شد، اضافه کرد: هرچه فاصله بین گزارش دهی و مداخله بیشتر باشد، کارآیی سیستم رصد و پایش پایین تر خواهد آمد و هرچه این فاصله کوتاه تر باشد، این کارآیی بیشتر خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به اهمیت بحث گزارش گیری و گزارش دهی و تشخیص عالی سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در نمونه استان مرکزی در کمتر از 6 ساعت در روز آدینه نمونه ها آزمایش و بیماری تأیید شد.

این مسئول با تاکید بر این که بحث رصد و پایش بر مبنای تلفن که از 31 مرداد به ادارات کل دامپزشکی اعلام شده است، باید جدی گرفته گردد، توضیح داد: این یک اصل است که هنگام ورود به یک مزرعه مرغ مادر یا تخمگذار از 14 روز قبل از آن نباید از هیچ فارمی بازدید شده باشد، کمااینکه با وجود دریافت دوش و تعویض لباس و رعایت موازین امنیت زیستی، در صورت جابجایی از یک فارم آلوده به یک فارم پاک، احتمال انتقال ویروس وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید دوباره بر اینکه افراد شرکت کننده در عملیات مهار تحت هیچ شرایطی نباید در عملیات رصد و پایش سایر فارم ها فعالیت داشته باشند، اظهار امیدواری کرد: موج بیماری 1400 - 1399 در کشور با هماهنگی همه دستگاه ها و استانداری ها به خوبی مدیریت و پشت سر گذاشته گردد. وی همچنین کرد این هفته رخداد خراسان جنوبی مهار خواهد شد.

اجرای تمهیدات لازم برای پیشگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در حاشیه این وبینار که اداره آن را نیز به عهده داشت، اظهار کرد: این وبینار به دنبال وقوع مواردی از رخداد های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از 28 آبان 99 به بعد که دوره جدید بیماری در کشور محسوب می گردد، برگزار گردید.

سید بهمن نقیبی با بیان این که تا به امروز 26 کانون در 6 استان کشور شامل مرکزی، مازندران، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی و کرمانشاه گزارش شده است، توضیح داد: خوشبختانه در 5 استان از این استان ها کانون ها صرفاً محدود به حیات وحش و طیور بومی بوده و فقط در خراسان جنوبی مواردی از ابتلای واحد های صنعتی مشاهده شده است.

وی با بیان این که جلسه وبیناری امروز با حضور همکاران ادارات کل دامپزشکی استان ها و همچنین همکاران ستاد سازمان دامپزشکی کشور برگزار گردیده است، گفت: در این جلسه آنچه در این مدت صورت گرفته مرور و تمهیدات لازم برای پیشگیری از گسترش بیماری اندیشیده خواهد شد.

در این جلسه برابر هماهنگی به عمل آمده، به غیر از مدیران کل مربوطه در ستاد سازمان، همکارانی از معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، همکاران سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت بهبود تولیدات دامی نیز حضور داشتند و نظرات سازمانی خود را در ارتباط با بیماری بیان کردند.

لازم به ذکر است ؛ وبینار آنالیز فرآیند رصد و پایش، تشخیص، مهار و مختومه کردن رخداد های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان های درگیر و پیشگیری در سایر استان ها با حضور مدیران ارشد ستادی سازمان و ادارات کل دامپزشکی استان ها به همراه نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی، ادارات کل حفاظت محیط زیست و معاونین بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ها برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1461

به "پنهانکاری درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنهانکاری درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید