پرهیز از قطبی سازی و پیگیری مطالبات، اصلی ترین وظایف رسانه ها در مواقع بحران

به گزارش دکتر برای تو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که در سیل اخیر در بخش پیش از بحران ضعیف عمل نموده ایم از تعطیلی روزنامه ها در تعطیلات نوروز و نیز نگاه کارمندی به حرفه خبرنگاری انتقاد کرد و گفت: در سیل اخیر، در همه جای کشور غافلگیری وجود داشت و مردم و مسؤولان احتما وقوع سیل را باور نمی کردند.

پرهیز از قطبی سازی و پیگیری مطالبات، اصلی ترین وظایف رسانه ها در مواقع بحران

به گزارش خبرنگاران، علی احمدی در نشست تغییرات اقلیمی و رسانه ها با تاکید بر سیل فروردین 98 که امروز از سوی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و پژوهشکده ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید؛ با اشاره به این که در رابطه با عوامل بروز سیلاب رویکرد تقدیرگرایانه عامل انسانی زیرساخت و عوامل طبیعی وجود دارد یادآور شد: در این میان نقش رسانه ها مهم است چرا که آنها می توانند تغییرات بالقوه را شناسایی نمایند و موجب مشارکت مردم در تغییرات مثبت بشوند. این در حالی است که سیل اخیر نشان می دهد در بخش پیش از بحران ضعیف تر از سایر بخش ها عمل نموده ایم.

وی با اشاره به این که سازمان هواشناسی 25 اسفند سال گذشته بارشها را تا 48 ساعت و 72 ساعت پیش بینی نموده بود اما حساسیت مردم و مسؤولان نسبت به آن زیاد نبوده است ادامه داد: در آن تاریخ سازمان هواشناسی هشداری مبنی بر سیلابی شدن مسیلها و احتمال آب گرفتگی معابر داد ضمن این که امکان جاری شدن سیلاب در استان های گلستان و مازندران زیرنویس شبکه خبر بود.

احمدی یکی از عوامل جدی گرفته نشدن هشدارها را تعطیلی روزنامه ها دانست و تاکید نمود که نمی توان نسبت به کار حرفه ای در رسانه نگاه کارمندی داشت. واقعیت این بود که رسانه ها، مسئولان و مردم احتمال وقوع سیل را باور نمی کردند و اولین خبر 29 اسفند مخابره شد این در حالی است که تلویزیون (شبکه خبر) نیز با تأخیر وارد عمل شد و به طور جدی از روز دوم فروردین آغاز به کار در این عرصه کرد.

وی توضیح داد: رسانه ها و مسؤلین برای بحران آماده نیستند در حالی که اگر فضای اطلاع رسانی بهتری وجود داشت یاری بهتری به مدیریت بحران صورت می گرفت. خبرهای منفی فضای مجازی در مواقع بحرانی زیاد می گردد در حالی که سواد رسانه ای مردم پایین است.

وی در همین زمینه در اطلاع رسانی همراه با آرامش بخشی تاکید نمود و گفت: هر خبری را می توان منتشر کرد اما نگران کردن مردم کار درستی نیست و باید مدیریت بحران صورت گیرد.

وی نظارت ومطالبه گری را از جمله وظایف مهم رسانه در مواقع بحران برشمرد و اظهار کرد: رسانه باید ضمن دوری گزینی از فضای مجازی و پرهیز از قطبی سازی به گزارش نیازهای واقعی مردم بپردازد. همچنین بعد از بحران، انتشار اخبار مثبت فرهنگ سازی برای مشارکت مردم، گزارش تحلیلی از مناطق بحران زده و نیز پیگیری منظم وعده های مسؤولان لازم است.

احمدی در سرانجام ضمن ارائه چند پیشنهاد به مسؤولان مشخص سخنگوی واحد، فرماندهی واحد در بحران، حضور در میان مردم، دقت در تصمیم گیری ها و انتخاب افراد در شرایط بحرانی، شناسایی نیازها و اقدام بعد از آن و نیز نداشتن نگاه فصلی و مقطعی به بحران را ضروری دانست.

آنالیز ابعاد اجتماعی و روانی سیلابها به زودی در دانشگاه تهران

هادی خانیکی رئیس کرسی ارتباطات علم و فناروی یونسکو و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در دقایق سرانجامی این نشست حضور پیدا کرد و در سخنان کوتاهی گفت: همانطور که کل جامعه نسبت به سیل اخیر حساس شدند دانشگاه ها هم باید به حد توان خود به این مسئله ورود پیدا کندو نشست حال حاضر تنها نشست ما در این رابطه نخواهد بود.

وی اضافه کرد: یکشنبه آینده انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات در دانشگاه تهران نیز در نشستی به ابعاد اجتماعی و روانی سیلاب ها خواهد پرداخت. سیل اخیر اتفاق بزرگی است که می توان گفت حداقل در چند دهه اخیر حادثه طبیعی به این ابعاد در کشور رخ نداده و با توجه به موضوعاتی همچون خلأ ارتباطی و سایر مسائل فرهنگی و ارتباطی که در این زمینه وجود داشته می توانند موضوع مطالعه محققان و دانشجویان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 169

به "پرهیز از قطبی سازی و پیگیری مطالبات، اصلی ترین وظایف رسانه ها در مواقع بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرهیز از قطبی سازی و پیگیری مطالبات، اصلی ترین وظایف رسانه ها در مواقع بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید