همکاری به پرداخت با شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی شهر

به گزارش دکتر برای تو، سومین رویداد تهران هوشمند با حمایت همه جانبه شرکت به پرداخت ملت در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار گردید.

همکاری به پرداخت با شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی شهر

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران به نقل از شرکت به پرداخت ملت، در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور و سخنرانی محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سورنا ستاری؛ معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری، پیروز حناچی؛ شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی؛ رییس شورای شهر تهران، محمد فرجود؛ مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، محمدرضا کلایی؛ شهردار مشهد، شهریار خلیلی؛ مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت و یول کیونگ لی؛ دبیر کل سازمان WeGo (سازمان دنیای شهر های هوشمند پایدار) برگزار گردید، تفاهم نامه توسعه همکاری های مشترک در حوزه تبادل خدمات هوشمند شهفرایندی، میان شهرداری تهران و شهرداری مشهد به امضا رسید و از پنج سامانه هوشمند شهری شهرداری تهران رونمایی شد.

ضرورت همگام سازی همه بازیگران حوزه هوشمندسازی شهری

یکی از بخش های مورد توجه شرکت نمایندگان در این همایش، سخنرانی مدیرعامل بزرگ ترین شرکت پرداخت الکترونیک ایران و خاورمیانه (به پرداخت ملت) بود که سخنان خود را با نمایش صفحه نخست آخرین شماره روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اکسپرس و یادآوری تیتر جنجالی آن یعنی امیدواریم با تلفن های همراه نفرت انگیزتان خوش باشید! شروع کرد و گفت: امروزه امکانات تلفن های همراه هوشمند، جای دوربین ها، پیامک ها، مرورگرها، خدمات بانکی حضوری، بعضی خدمات حوزه سلامت و حمل ونقل عمومی و... را گرفته اند و جزو لاینفک زندگی کردم به حساب می آیند، تا جایی که تمام مراحل تحصیل، کار و زندگی و رفتار های انسان ها را ثبت و ضبط می نمایند تا درنهایت به زندگی بهتر بشر یاری نمایند.

خلیلی با بیان این که هدف زندگی شهری نیز افزایش سطح رفاه عمومی است، اضافه کرد: بنا بر بعضی پیش بینی ها، تا سال 2025 به ازای هر یک از افراد متصل به شبکه مجازی، 10 دستگاه هوشمند مرتبط وجود خواهد داشت و به ازای هر فرد دارای دستگاه متصل با هر نقطه تماس، در هر 18 ثانیه یک تراکنش وجود خواهد داشت که در طول هر شبانه روز به 4900 تراکنش برای هر نفر خواهد رسید که این تراکنش ها، در حقیقت استعلاماتی در حوزه هوشمندسازی بوده و صرفا مربوط به تراکنش های بانکی و پرداخت نیستند.

وی ادامه داد: تحقق این پیش بینی ها در گرو 5 برابر شد پهنای باند، 20برابر شدن انتقال داده ها و 10برابر شدن طیف در دسترس کاربران است که بر اساس آن چه گفته شد، تعداد اتصالات هم تا 10برابر افزایش خواهد یافت. اما پیش احتیاج همه این تحولات، اکوسیستمی است که در آن همه بازیگران حوزه هوشمندسازی اعم از اپراتورها، شرکت های IT، قانون گذاران و مجریان قانون با هم حرکت نمایند و فرایند همگام سازی را شکل دهند.

وی با بیان این که در کشور ما نیز گام های خوبی در راستا هوشمندسازی برداشته شده است که باید به صورت جدی دنبال گردد، اضافه کرد: شرکت به پرداخت ملت که بنا بر رتبه بندی نشریه مرجع نیلسون ریپورت پانزدهمین PSP (شرکت پرداخت الکترونیک) برتر دنیا محسوب می گردد، خود زیرمجموعه بزرگترین هلدینگ IT کشور یعنی گروه بهسازان هوشمند فردا است که 4هزار نفر نیروی شاغل، از پشتیبان ها تا مهندسان مجرب دارد.

خلیلی اعلام کرد: این شرکت آمادگی سرمایه گذاری در حوزه فناوری، ایده های جدید و کسب وکار های نوین در حوزه هوشمندسازی شهری را دارد و تاکنون نیز همکاری های متعدد و گسترده ای را در این زمینه با شهرداری های کشور داشته که ازجمله آن ها می توان به همکاری با باشگاه فرهنگ وهنر ایرانیان در شهرداری تهران و باشگاه شهفرایندان شهرداری منطقه 3 تهران که یکی از فعال ترین مناطق کلان شهر تهران در حوزه IT است اشاره نمود.

وی با اشاره به دیگر خدمات به پرداخت همچون سرانجامه های فروشگاهی، اپلیکیشن موبایلی سکه، درگاه پرداخت اینترنتی، ایجاد امکان پرداخت الکترونیک در صندلی های سوخت و نیز حذف قبوض کاغذی گفت: افزایش رفاه مردم و کاهش سفر های درون شهری ازجمله نتایج این محصولات و خدمات بوده که همگی مبتنی بر توان داخلی فراوری شده اند.

مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت در سرانجام با اشاره به همکاری این مجموعه با شهرداری در زمینه هوشمندسازی پارکینگ ها و محل های پارک خودرو و نیز تفکیک زباله از مبدأ و... اعلام کرد: هلدینگ بهسازان فردا و شرکت به پرداخت در حوزه اینترنت اشیاء و شهر هوشمند ازجمله پرداخت های شهری، برنامه ها و پروژه هایی را در دستور کار دارد.

به پرداخت؛ پای اصلی حذف قبوض کاغذی

بنا بر این گزارش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سخنان خود با پروژه حذف کامل قبوض کاغذی و جایگزینی آن با قبوض الکترونیکی در پایتخت تا سرانجام سال جاری اشاره نمود که در برنامه های شرکت به پرداخت ملت نیز واقع شده است.

سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با صحه گذاری بر توانمندی های فناورانه شرکت های داخلی گفت: تهران در میان 50 شهر برتر در حوزه هوشمندی رتبه 42 را دارد و هوشمندسازی سرویس ها و خدمات شهری می تواند با ایجاد تحولی بزرگ، این رتبه را ارتقا دهد. اما در این فرایند قرار نیست از توان خارجی ها یاری بگیریم و باید با استفاده از بومی سازی و تخصص جوانان بتوانیم زیست بوم هوشمندسازی در کشور را توسعه دهیم و شهر ها را بر بستر آن ایجاد کنیم. چراکه اکوسیستم هوشمند احتیاج به زیست بوم دارد و صرفا با پول نمی توان در رشد و توسعه این زیرساخت پیروز شد.

همچنین در این مراسم، رییس شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اهمیت همکاری سرمایه گذاران در پروژه تهران هوشمند، گفت: تامین سرمایه از مهم ترین موضوعات در حوزه هوشمندسازی است، چراکه رشد و توسعه شهر هوشمند احتیاج به منابع اقتصادی دارد. البته به موازات تامین اقتصادی نیز باید مشارکت و همکاری با شرکت های بخش خصوصی و استارت آپ ها را به صورت جدی دنبال کرد. از سوی دیگر، دستگاه های مختلف هم باید تعامل لازم در به اشتراک گذاری داده های خود داشته باشند، چراکه به رغم پیشرفت خوبی که در بخش نرم افزار داشته ایم، در حوزه های داد ها عقب هستیم و این ضعف را باید با تصویب قوانین راه گشا رفع کنیم.

افزایش تراکنش های کسب وکار های پرداخت شهری

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در این همایش اعلام کرد: با توجه به دسترسی های ارائه شده به کسب وکار های فعال در حوزه پرداخت شهری، میزان تراکنش این کسب وکار ها به بیش از 30میلیارد تومان رسیده که البته در ابتدای کار است و مطمئن هستیم این ارقام افزایش بسیار زیادی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در سال آینده بر حوزه توسعه خدمات و یکپارچه سازی با بهره گیری از فناوری بلاکچین تمرکز خواهیم داشت، اما در سال 1400 تا 1401 به دنبال توسعه خدمات هوشمند خواهیم بود.

همچنین در این مراسم، یول کیونگ لی؛ دبیر کل سازمان WeGo (سازمان دنیای شهر های هوشمند پایدار)، تهران را یکی از شهر های برتر در حوزه هوشمندسازی و ایران را کشوری با پتانسیل های گسترده در این حوزه دانست و گفت: سازمان شهر های هوشمند پایدار که 9 سال پیش در شهر سئول تاسیس شده و شهر شیراز هم اکنون یکی از اعضای آن است، نهادی بین المللی است که با شهر های مختلف برای توسعه پایدار شهری همکاری می نماید.

وی با بیان این که قصد ما این است که به نوعی تبدیل به سازمان ملل برای شهر های هوشمند شویم، ادامه داد: چهار فاکتور تکنولوژی، همکاری بخش خصوصی و دولتی، ذهن باز و پذیرای تغییر در شهفرایندان و سیاست گذاران در کنار همکاری بین المللی از عوامل کلیدی ساخت شهر های هوشمند هستند.

کیونگ لی با اشاره به این که شهر سئول کره جنوبی در میان 5 شهر برتر هوشمند دنیا واقع شده است، اعلام کرد: کشور چین با کار روی 500 شهر هوشمند و کشور هند نیز با تمرکز بر 100 شهر هوشمند این فرایند را پیش می برند.

به گفته دبیرکل سازمان دنیای شهر های هوشمند پایدار، شهر هوشمند نه تن ها باید قادر به حل مسائلی همچون مسائل زیست محیطی و ترافیکی باشد، بلکه باید شهفرایندمحور باشد و بتواند شهفرایندان را شاد و راضی نگه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 603

به "همکاری به پرداخت با شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری به پرداخت با شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید