نحوه مصرف قرص زینک پلاس

به گزارش دکتر برای تو، نحوه مصرف قرص زینک پلاس؛ چگونه زینک پلاس مصرف کنیم؟ قرص زینک(زینک پلاس) می تواند یک مکمل غذایی مناسب برای جبران کمبود روی باشد، نمونه های مختلفی از زینک پلاس(قرص زینک) در بازار ایران یافت می گردد. به عنوان مثال قرص زینک پلاس شرکت یورو ویتال که ساخت کشور آلمان است در دوزهای 5 و 10 میلیگرم با ویتامین های ب و ث و به شکل سافت ژل، کپسول و شربت موجود است، برندهای دیگری نیز از مکمل های زینک در داروخانه ها وجود دارند که تقریبا از لحاظ کیفیت همگی مشابه هم می باشند.

نحوه مصرف قرص زینک پلاس

خبرنگاران| قرص زینک(روی) که نمونه رایج آن در ایران با نام زینک پلاس شناخته می شود، یک مکمل غذایی است که حاوی عنصر روی و بعضی از ویتامین ها از قبیل گروه ب و ث می باشد.

اگر مکمل های غذایی را در زمان مناسب مصرف نکنیم تاثیر چندانی نداشته و حتی در بعضی مواقع اصلا تغییری در شرایط آن ویتامین یا مواد معدنی در بدن نمی نماید پس مقدار و زمان مصرف مکمل های غذایی بسیار حائز اهمیت است.

مکمل های غذایی نقش بسزایی در جبران ویتامین ها و موادمعدنی در بدن دارند. یکی از مهمترین این ترکیبات که بدن به آن بسیار احتیاج داشته و تاثیرات بسیار مفیدی در بدن بزرگسالان و بچه ها دارد زینک می باشد.

بنا بر تحقیقات و گزارشات مختلف بیش از 75% از مردم دنیا دچار کمبود عنصر روی می باشند و یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مسائل پوستی، ناخن ها و غیره می باشند کمبود عنصر روی در بدن است.

قرص زینک(زینک پلاس) می تواند یک مکمل غذایی مناسب برای جبران کمبود روی باشد، نمونه های مختلفی از زینک پلاس(قرص زینک) در بازار ایران یافت می شود. به عنوان مثال قرص زینک پلاس شرکت یورو ویتال که ساخت کشور آلمان است در دوزهای 5 و 10 میلیگرم با ویتامین های ب و ث و به شکل سافت ژل، کپسول و شربت موجود است، برندهای دیگری نیز از مکمل های زینک در داروخانه ها وجود دارند که تقریبا از لحاظ کیفیت همگی مشابه هم می باشند.

کدام قرص زینک و به چه مدت و چه تعداد باید مصرف شود را پزشک شما بر اساس نتیجه آزمایشات خون تشخیص می دهد. به یاد داشته باشید همان طور که کمبود عناصر معدنی موجب بروز مسائلی در بدن می شوند ازدیاد آن ها نیز باعث اختلال در متابولیزم و ایجاد مسائل جدی می شود از اینرو توصیه اکید می کنم قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی و یا دارو حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

میزان مصرف قرص زینک

اینکه در طول روز چه میزان زینک مصرف کنید به نوع مکمل مورداستفاده شما بستگی دارد؛ چراکه هرکدام از مکمل های زینک میزان مختلفی عنصر زینک را در خود جای داده اند. مثلا زینک سولفات از حدود 23 درصد عنصر زینک تشکیل شده است؛ این بدین معناست که 220 میلی گرم زینک سولفات برابر با مصرف 50 میلی گرم زینک خالص است.

میزان مصرفی قرص زینک اغلب بر روی بسته بندی مکمل نوشته شده است و به راحتی می توانید تشخیص دهید که در طول روز به چه میزان زینک احتیاج دارید.

در بزرگسالان دُز روزانه توصیه شده معمولا 15 تا 30 میلی گرم از عنصر زینک است. دُز های بالاتر عموما برای درمان بیماری های خاصی مانند آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده می شوند.

در هر حال، مصرف بی رویه زینک عوارض جانبی متعددی دارد؛ ازاین رو، نباید روزانه بیشتر از 40 میلی گرم زینک مصرف کنید، جز با تجویز پزشک.

خلاصه:

مکمل های مختلف قرص زینک شامل مقادیر مختلفی از عنصر زینک هستند. میزان توصیه شده زینک برای مصرف روزانه بین 15 تا 30 میلی گرم است.

موارد ایمنی و عوارض جانبی زینک

زمانی که با دستور پزشک از قرص های زینک بهره ببرید، این مکمل ها می توانند یک راه امن و مؤثر در دریافت زینک باشند و جنبه های مختلف سلامتی شما را ارتقا ببخشند.

باوجوداین، این مکمل ها نیز عوارض جانبی و منفی دارند، مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و مسائل معده.

مصرف بیش از 40 میلی گرم عنصر زینک در روز، نشانه هایی مشابه با نشانه های آنفولانزا ایجاد می نماید، مثل تب، سرفه، سردرد و احساس خستگی.

همچنین زینک می تواند در جذب مس توسط بدن شما اختلال ایجاد کند که به صورت بالقوه به کمبود این عنصر حیاتی در بدن منجر می شود.

علاوه بر این، مکمل های قرص زینک می توانند اختلالاتی در جذب انواع آنتی بیوتیک ها ایجاد نمایند و از تأثیر آن ها بکاهند، به خصوص زمانی که به صورت هم زمان مورد استفاده قرار بگیرند؛ پس برای اینکه ریسک عوارض جانبی را کم کنید، صرفا از میزان دُز پیشنهادشده بهره ببرید و بیشتر از 40 میلی گرم در روز مصرف نکنید، مگر در شرایطی که از پزشک خود در این باره مشورت دریافت نموده باشید.

اگر با عوارض منفی مکمل های زینک روبه رو شدید، میزان دُز مصرفی را کم کنید و درصورتی که همچنان علائم عوارض در بدن شما وجود داشت، با پزشک و متخصص مشورت کنید.

انواع مختلف قرص زینک

هنگام استفاده از مکمل قرص زینک باید توجه داشته باشید که این مکمل ها گونه های مختلفی دارند. هرگونه از مکمل های قرص زینک تأثیر متفاوتی بر روی سلامت بدن می گذارد. بعضی از انواع مکمل زینک عبارت اند از:

  • زینک گلوکونات (Zinc gluconate): این مکمل یکی از رایج ترین گونه های مکمل زینک است که اغلب در داروهای سرماخوردگی به کار می رود، مثل قرص های مکیدنی یا اسپری های بینی.
  • زینک اسِتات (Zinc acetate): این نوع مکمل زینک نیز مانند زینک گلوکونات اغلب به قرص های مکیدنی برای درمان سرماخوردگی اضافه می شود تا نشانه های بیماری را کم کند و بهبودی را تسریع بخشد.
  • زینک سولفات (Zinc sulfate): براساس یافته های پزشکی، زینک سولفات علاوه بر اینکه از کمبود زینک در بدن جلوگیری می نماید، می تواند نقش بسزایی نیز در کم کردن شدت آکنه روی پوست داشته باشد.
  • زینک پیکولینات (Zinc picolinate): مطالعات نشان داده است که بدن در جذب این نوع مکمل زینک، بهتر از دیگر اقسام آن به ویژه زینک گلوکونات و زینک سیترات عمل می نماید.
  • زینک اوراتات (Zinc orotate): این مدل از مکمل های زینک به اوروتیک اسید متصل هستند و یکی از رایج ترین مکمل های قرص زینک در بازار محسوب می شوند.
  • زینک سیترات (Zinc citrate): براساس یک تحقیق، این مدل از مکمل های زینک، قدرت جذبی برابر با زینک گلوکونات دارد اما تلخی کمتر و طعم بهتری در مقایسه با آن دارد.

ازآنجاکه مکمل قرص زینک گلوکونات در همه جا یافت می شود و قیمت چندان زیادی هم ندارد، می تواند گزینه بسیار خوبی برای مصرف باشد و در عین حال جیب شما را نیز خالی نکند! هرچند اگر بتوانید کمی بیشتر پول خرج کنید، مکمل قرص زینک پیکولینات قدرت جذب بیشتری نسبت به بقیه مکمل های زینک دارد.

منبع: فرادید
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1554

به "نحوه مصرف قرص زینک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه مصرف قرص زینک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید