قاسمی: تداوم مدیران شریک جرم در مرگ رسانه ملی، سمی مهلک و کشنده خواهد بود

به گزارش دکتر برای تو، کوثر قاسمی، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی به مناسبت روز دانشجو در ملاقات با رئیس سازمان صدا و سیما به بیان نقد و نظرات خود در رابطه با این سازمان پرداخت.

قاسمی: تداوم مدیران شریک جرم در مرگ رسانه ملی، سمی مهلک و کشنده خواهد بود

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، کوثر قاسمی، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی به مناسبت روز دانشجو در ملاقات با رئیس سازمان صدا و سیما به بیان نقد و نظرات خود در رابطه با این سازمان پرداخت.

متن کامل سخنرانی کوثر قاسمی به توضیح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

صدا و سیما به عنوان یک رسانه غیر ملی، آینه تمام عیار شکافی عمیق و گسترده، میانِ اقلیتی صاحب قدرت، ثروت و رسانه، در مقابل مستضعفین توسری خوری ست، که در آن، اقلیت برای روایت هایشان از رسانه استفاده می نمایند. این رسانه جدا شده از مردم، برای ترمیم بدنه اجتماعیِ از دست رفته خویش، باید بر ریل جمهوریت قرار بگیرد. جمهوریتی که از جنس مردم باشد؛ چرا که تنها شباهت جمهوریتِ مدنظر ما و مسئولین، شباهتی لفظی ست. مردم برای ما، همه مردم هستند نه گروه و گرایشی خاص. رأی باطله دهندگان و رأی نداده ها نیز برای ما مردم محسوب می شوند؛ اما رسانه ملی، جایی برای بیش از نیمی از مردم ایران ندارد.

تغییرات مثبت در صدا و سیما، و کوشش های شما در راستای بازگشت به مردم، روزنه امیدی در فضای خفقان بارِ صدا و سیما بود، گویی قرار نیست؛ همانند آقای علی عسگری، رسانه ملی را به تنظیمات کارخانه برگردانید. برای خروج از رکود در صدا و سیما و هم عاقبت نشدنِ شما با آقای علی عسگری، در ادامه نکات و سوالاتی را مطرح خواهم کرد:

لزوم برنامه محوری

* آقای جبلی به ما بگویید؛ برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تحولیِ شما برای صدا و سیما چیست؟

شاید بهتر است از کلمه احیاء، به جای تحول استفاده کنم؛ چرا که به لطف مدیریت بیست و هفت ساله ی مدیرانِ اصولگرا، این رسانه بیش از هرچیز، به مرده شبیه تر است. مدیرانی فرسوده، که جوانان محافظه کارش در مقایسه با پیران و بازنشستگانش، ناکارآمدتر دیده می شوند.

پیشنهادات: ابتدا ضروری است برنامه تحولی جنابعالی، پس از تدوین همراه با جزئیات، اولا برای کارشناسان و پس از آن برای آحاد مردم به شور گذاشته گردد. سپس پس از تدقیق، برنامه به صورت شفاف ابلاغ گشته تا بستر ارزیابی مردمی مهیا گردد.

بعلاوه با شاخص بخشیدن به برنامه های رسانه ملی، درصد اختصاص داده شده به کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر قشرهای مستضعف، سنجیده گردد.

الزاماتِ احیای این سازمان نیمه جان

ضروری است توجه کنید؛ احیای این جسدِ نیمه جان و مقابله با خفقان حاکم بر صدا و سیما، جز با مقاومت در برابر شیوخ امنیتی و پیرانِ بیت نشین مانند اقای حسین محمدی حاصل نمی گردد.

باید بدانید شما چاره ای ندارید؛ جز اینکه به یکی از این دو جریان تن دهید. یک طرف مردم هستند و طرف دیگر اصحاب زور و زر.

در این تقابل، صدا و سیما باید موضع خود را مشخص کند؛ آیا قرار است همانند گذشته، نفوذ و اعمال نظر خواصِ وابسته و همه کاره بودنشان را ادامه دهد یا اینکه به مردم بازگردد؟ اقداماتی چون پوشش خبری اعتراضات مردم از یک سو و پخش مستندِ کثیف، سفارشی و یک طرفه ای به نامِ پشت پرده از دیگر سو، حکایتگر عدم مشخص تکلیفِ رسانه در این امر دارد. فشار افرادی خاص بر رسانه ملی، حیثیت صدا و سیما را لکه دار نموده و مانع از فرایند رو به رشد اقداماتتان در این دوره شده است.

باید توجه داشته باشید، حضور شما در سازمان صداوسیما نهِ بزرگ رهبری به این جریانات بوده است.

معاونت سیاسی و پوشش اخبار

* باید توجه داشت؛ مساله جدی ما در پوشش اخبار و معاونت سیاسیِ سازمان، صرفا پخش نکردنِ اعتراضات نیست. چرا که آنچه مهم است، پیگیری مسائل مردم است. ژورنالیسم سیاسی و پرداختِ لحظه ای به اخبار، به تنهایی کفایت نمی نماید.

[البته که خوب است و در این کوتاه مدت، دیدید چه استقبالی از این کارهای شما شد. و باز این نشان از این دارد که این جریانِ 27 ساله ،چگونه وقت و سرمایه مهم ترین بخش نظام اسلامی را هدر داد. و چگونه این خفقان را ایجاد کرد، که با چند کار حداقلی روح امید میان مردم جان میگیرد.]

البته؛ پوشش دهی فیلتر شده اعتراضات و اخبار نیز، جای بحث دارد. آیا رسانه ای که تجمع مردم اصفهان را نشان می دهد، خبری از اعتراضات کارگری، خصوصی سازی ها، خودکشی سربازان و یا اعتراضاتی چون قزل قیه که مرتبط با نهادهای وابسته به رهبری ست، را هم پخش می نماید؟

عدم تعویض مسببین مرگ سازمان

آقای جبلی! چرا با گذشت چندماه از روی کار آمدن جنابعالی، معاونت های اصلی صداو سیما تغییر ننموده و ثابت مانده اند؟ مگر تنها ضعفِ دوره سابق، ریاست آن بود؟ تداوم مدیران شریک جرم در مرگ رسانه ملی، سمی مهلک و کشنده خواهد بود.

استقلالِ مالی و سیاسی

آقای جبلی! مشخصا در بحث تامین مالی سازمان چه برنامه ای دارید؟ جایگاه استقلال مالی و سیاسی از دولت، نهادها و شعام در برنامه شما کجاست؟

صدا و سیما باید شفاف باشد

* شفافیت در سازمان صدا و سیما از موارد لازم به اجرا در این دوره می باشد. تاریکخانه سازمان، بخش بازرگانی ست؛ حقوق های کارکنان، سازوکارها، و قراردادها از مواردیست که باید شفاف شوند. پرداخت های نجومی به بعضی برنامه ها و مجریان نیز از مواردیست که ضروری است شفاف شوند؛ چرا که تن فروشی رسانه ملی به سلبریتی ها خود از دلایل ابتذال در وضع موجود می باشد.

* در سرانجام خواهان اختصاص آنتن رسانه ملی در برنامه هایی نقدمحور، جهت اصلاح صدا و سیما هستیم. کافیست آقای خدابخشی، معاون سیاسی کنونیِ رسانه ملی، به گفته های قدیمیِ خود وفادار بوده و هفته ای یک ساعت از رسانه ملی را در اختیار ما و منتقدین قرار دهند. چرا که پاشنه آشیل صدا و سیمای امروز، عدم وجود جریان انتقادیِ جدی و برنامه هایی نظیر نود در حوزه های گوناگون چون مالی و سیاسی ست.

* جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن تقدیر از اقدامات مثبت جنابعالی، معتقد است تحول با تغییرات کوچک رخ نداده و نمی دهد؛ تحول و احیای صدا و سیما مستلزم تداوم تغییرات مثبت و برداشتن گام های بزرگ است. و البته ما از لزوم صبر در راستا این احیا و سنگ اندازی های اصحاب زر و زور مطعلیم و برای شما آرزوی توفیق داریم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1942

به "قاسمی: تداوم مدیران شریک جرم در مرگ رسانه ملی، سمی مهلک و کشنده خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاسمی: تداوم مدیران شریک جرم در مرگ رسانه ملی، سمی مهلک و کشنده خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید