فلش مموری تا چه زمانی داده ها را نگه می دارد؟

به گزارش دکتر برای تو، فلش مموری از جمله ابزارهایی است که همچنان اهمیت خود را برای تعداد زیادی از کاربران حفظ نموده است. اما در این میان زمانی که داده ها را راهی فلش مموری می کنید، داده های موردنظر تا چه زمانی درون این محصول دوام می آورند؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید نحوه عملکرد فلش مموری را شرح دهیم و سپس عواملی که روی دوام داده ها تاثیر می گذارند، مطرح کنیم.

فلش مموری تا چه زمانی داده ها را نگه می دارد؟

فلش مموری چگونه داده ها را ذخیره می نماید؟

یک فلش مموری که البته ممکن است تحت عنوان نام های متفاوتی از آن یاد گردد، برای ذخیره سازی داده ها از حافظه های مبتنی بر فناوری فلش NAND استفاده می نماید. این نوع حافظه ها از نوع حافظه های غیرفرار محسوب می شوند. این یعنی برای ذخیره سازی نیازی به برق ندارند و حتی در صورت قطع شدن برق هم می توانند داده ها را در خود حفظ نمایند. طبیعتا این مشخصه برای محصولاتی مانند فلش مموری اهمیت زیادی دارد.

حافظه های فلش NAND داده ها را در سلول های حافظه ذخیره می نمایند. این سلول ها از الکترون هایی بهره می برند که در یک دروازه شناور به دام افتاده اند تا مقادیر باینری (صفرها و یک ها) را نشان دهند. با گذشت زمان، بار الکتریکی در این سلول ها با نشت روبرو می گردد و همین موضوع منجر به تخریب داده ها می گردد؛ زیرا در این شرایط خواندن سطح شارژ مربوط به مقادیر باینری سخت تر خواهد شد.

عوامل اثرگذار بر دوام داده ها در فلش مموری

با وجود اینکه در نگاه اول به نظر می رسد فلش مموری ها می توانند بدون هیچ مسئله ای برای مدت طولانی از داده ها نگه داری و محافظت نمایند، اما در این زمینه عوامل زیادی بر مدت نگه داری داده ها تاثیرگذار هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم.

  • کیفیت سخت افزار حافظه: کیفیت حافظه فلش NAND استفاده شده در فلش مموری و نحوه بهره گیری از آن، بر دوام داده ها اثر می گذارد. طبیعتا یک فلش مموری مقرون به صرفه قیمت و بی کیفیت، از این نظر نسبت به مدل های گران قیمت حرف کمتری برای گفتن دارد.
  • چرخه های نوشتن: یک فلش مموری از چرخه های محدودی برای نوشتن اطلاعات پشتیبانی می نماید. این چرخه ها تعداد دفعاتی هستند که می توانید داده ها را بر روی فلش قرار دهید و سپس پاک کنید. هرچقدر تعداد این دفعات بیشتر گردد، احتمال تخریب داده ها نیز افزایش پیدا می نماید و در نهایت ممکن است با خرابی کامل فلش مموری روبرو شوید.
  • دما: از دیگر عوامل اثرگذار بر این موضوع باید به بحث دما اشاره کنیم. زمانی که فلش مموری برای مدت طولانی در معرض گرمای زیادی قرار می گیرد، این موضوع می تواند نشتی الکترون ها را سریع تر کند که این فرایند هم منجر به از دست رفتن اطلاعات می گردد.
  • شرایط نگه داری: رطوبت، گردو خاک و دیگر عوامل محیطی هم بر دوام داده ها در فلش مموری اثرگذار هستند.

اگر در خصوص حافظه های SSD اطلاعات محدودی داشته باشید، احتمالا این موارد عنوان شده به شدت برای شما آشنا به نظر می رسند. این موضوع هم به علت آن است که فلش مموری ها از همان حافظه NAND استفاده شده در حافظه های SSD بهره می برند. البته فلش مموری ها به علت قیمت پایین تر و میزان کوچک تر، طبیعتا از نظر کیفیت و مقاومت در برابر گرما، حرف کمتری برای گفتن دارند و از سوی دیگر معمولا ظرفیت آن ها هم بسیار کمتر است.

در نهایت عمر مفید فلش مموری چقدر است؟

در این زمینه نمی توانیم عدد دقیق مشخصی را مطرح کنیم زیرا همانطور که کمی بالاتر گفتیم، عوامل زیادی برای دوام داده ها در فلش مموری نقش ایفا می نمایند. اما در کل در شرایط نرمال، یک فلش مموری باکیفیت می تواند داده های ذخیره شده را برای حداقل 10 سال حفظ کند.

اما این عدد 10 سال از کجا می آید؟ این یک پیش بینی یا مشاهده ای از نحوه عملکرد فلش مموری های قدیمی نیست. در عوض این عدد بر اساس اطلاعاتی که از نحوه عملکرد حافظه NAND و مواد استفاده شده در آن داریم، مطرح شده است. بر اساس استاندارد JEDEC JESD47، سخت افزار درون فلش مموری باید به مدت 10 ساعت در دمای 125 درجه سانتیگراد به طور پیوسته کار کند و دوام بیاورد. این شرایط معادل 10 سال استفاده در دمای 55 درجه سانتی گراد است.

اما در نهایت این عدد یک تخمین کلی محسوب می گردد و روشن است که با توجه به شرایط و کیفیت فلش مموری، با عمر متفاوتی روبرو خواهید شد. به عنوان مثال اگر هر چند ماه یک بار اطلاعات خاصی را روی فلش مموری قرار می دهید، سپس آن را در کمد می گذارید و هر چند وقت یک بار اطلاعات موردنظر را به سیستم انتقال می دهد، پس در چنین شرایطی احتمالا می تواند داده های شما را برای مدت بسیار بیشتری نگه دارد.

ترفندهایی برای افزایش عمر فلش مموری

با وجود اینکه نباید برای آرشیو طولانی مدت روی فلش مموری ها متکی باشید، اما در هر صورت اگر می خواهید عمر آن ها را افزایش دهید، در ادامه به چند نکته می پردازیم که با توجه کردن به آن ها، می توانید با خیال راحت تری از فلش مموری خود استفاده کنید.

  • فلش مموری باکیفیتی بخرید: اگر در پی خرید یک فلش مموری هستید، بهتر است از بین گزینه های باکیفیت و مدل های ساخت برندهای مشهور دست به انتخاب بزنید. در بازار فلش مموری ها انواع و اقسام مدل های فیک به فروش می رسد و بنابراین قبل از خرید، به این موضوع توجه ویژه ای نشان بدهید.
  • از گرمای شدید دوری کنید: یک فلش مموری نباید در معرض گرمای شدیدی قرار بگیرد. به همین دلیل مراقب باشید برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید یا دیگر منبع های گرما قرار نگیرد.
  • خارج کردن ایمن از کامپیوتر: زمانی که می خواهید فلش مموری را از سیستم بیرون بکشید، بهتر است از گزینه Safely Remove Hardware استفاده کنید. چنین کاری از تخریب داده ها به علت قطع شدن ناگهانی اتصال جلوگیری می نماید. البته طبیعتا بسیاری از کاربران به انجام این کار علاقه ای ندارند اما اگر داده های مهمی را در فلش مموری نگه می دارید، بهتر است این کار را انجام دهید.
  • ذخیره سازی نسخه پشتیبان از اطلاعات: اگر اطلاعات مهمی در فلش مموری شما قرار گرفته است، بهتر است هر چند وقت یک بار از این اطلاعات بک آپ تهیه کنید تا حتی در صورت از دست رفتن اطلاعات موجود در فلش، آن ها را به طور کامل از دست ندهید.
  • آنالیز دسترسی به داده ها: در نهایت اگر خیلی دیر به دیر از فلش استفاده می کنید و صرفا داده های خاصی را روی آن ذخیره نموده اید، بهتر است هر چند ماه یک بار آن را به سیستم وصل کنید تا ببینید آیا داده ها قابل استفاده هستند یا نه.

در نهایت باید تاکید کنیم که فلش مموری ها برای نگه داشتن اطلاعات در بلندمدت ساخته نشده اند و برای این کار می توانید از انواع فضای ذخیره سازی استفاده کنید. وظیفه اصلی فلش مموری ها، ساده کردن انتقال اطلاعات بین دستگاه های مختلف است و چنین کاری را به برترین شکل انجام می دهند.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

فلش مموری چگونه داده ها را ذخیره می نماید؟

فلش مموری برای ذخیره سازی داده ها از حافظه های مبتنی بر فناوری فلش NAND استفاده می نماید. این نوع حافظه ها از نوع حافظه های غیرفرار محسوب می شوند. این یعنی برای ذخیره سازی نیازی به برق ندارند و حتی در صورت قطع شدن برق هم می توانند داده ها را در خود حفظ نمایند.

چه عواملی بر مدت زمان حفظ داده های موجود در فلش مموری تاثیرگذار هستند؟

از بین عوامل مهم می توانیم به کیفیت فلش مموری، دما، شرایط محیطی و تعداد چرخه های مربوط به نوشتن داده اشاره کنیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2259

به "فلش مموری تا چه زمانی داده ها را نگه می دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلش مموری تا چه زمانی داده ها را نگه می دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید