طرح جامع شهرهای زیر 25 هزار نفر در دستورکار وزارت راه واقع شده است

به گزارش دکتر برای تو، خبرنگاران:معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح جامع هادی شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در دستور کار واقع شده است گفت: هیچ وقت سیاست ما این نبوده که در یک کوچه شش متری آپارتمان 6 طبقه ساخته شود و تخلفاتی که در این زمینه روی داده سیاست ما نیست.

طرح جامع شهرهای زیر 25 هزار نفر در دستورکار وزارت راه واقع شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: مسئولیت های شورای علای شهرسازی و معماری باید به صورت طبیعی براساس افزایش کیفیت زندگی مردم در منطقه جغرافیایی (شهر یا روستا) تهیه شود.

وی با بیان اینکه در راستای برنامه آینده و تحول کیفیت زندگی مردم ناگزیریم برخی از تصمیمات گذشته را مورد بازنگری قرار دهیم شرح داد: با این کار در واقع وظایف شورا مضاعف شده است اما از خسارت های احتاقتصادی آینده جلوگیری خواهد شد.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه به طور جدی مراقب بافت های تاریخی و آثارثبت شده هستیم گفت: مجموعه جریاناتی که در دولت باعث ایجاد اشتغال و استفاده از فواید گردشگری می شود مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گفته حجت با تیمی که در وزارت راه و شهرسازی حضور دارد آینده شهرهایی که بافت تاریخی دارند بسیار امیدوارکننده است و این شهرها آرامش بیشتری خواهند داشت.

متصدی نماینده سازمان محیط زیست به عنوان یکی از اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه باید به سمت توسعه پایدار فعالیت ها گام برداریم اظهار کرد: این توسعه پایدار باید هم حافظ حقوق شهفرایندان باشد هم اینکه اجازه دهد فعالیت ها به حفظ کیفیت زندگی و رشد اقتصادی منجر شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه جلوگیری از تخریب های زیست محیطی یکی از برنامه های شورای عالی معماری و شهرسازی است گفت: از این رو تلاش می کنیم با مجموع برنامه ها به سمت اهداف مورد نظر از جمله ارتقای شاخص های زندگی حرکت کنیم.

متصدی با بیان اینکه متاسفانه جلوگیری از تخریب زیست محیطی قبلاً رعایت نشده است گفت: این مباحث توسط شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی می شود تا تصمیمات قبلی اصلاح شود و شاهد تخریب های زیست محیطی بیشتری نباشیم.

در ادامه این نشست جلالی نماینده جهاد کشاورزی در شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: باید مجموعه کشور از جمله شهرها و روستاها را در توسعه در نظر بگیریم. موضوعی که در ایران به عنوان مجموعه به یک چالش اساسی تبدیل شده تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانه ای است .

وی ادامه داد: قرن 20 میلادی لطمه زیادی به محیط زیست وارد شد و به طور متوسط سالانه 3.7 میلیون هکتار از جنگل های جهان کاسته شده است.

نماینده جهاد کشاورزی در شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه مصرف انرژی در حال حاضر نسبت به قرن بیستم 15 برابر شده اظهار کرد: این در حالی است که تولید گاز کربنیک 17 برابر شده و سرانه ایران به حدود 8 تن در سال رسیده است.

جلالی با یادآوری اینکه هر هکتار جنگل 8 تن اکسیژن تولید می کند و 8 تن گاز کربنیک را جذب می کند گفت: حفظ خاک و جلوگیری از تغییر کاربری ها یکی از نیازهای اساسی جوامع شهری است و باید در این بخش به جوامع روستایی در حوزه توسعه پایدار و متوازن توجه شود.

قائدی نماینده وزارت دفاع در شورای عالی معماری وشهرسازی با بیان اینکه از ابتدای تشکیل این شورا حفظ منابع طبیعی در دستور کار قرار داشته ، گفت: اخیراً پدافند غیرعامل و مقابله با حوادث طبیعی و انسان ساخت در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مراکز نظامی داخل شهرها سرسبزترین و بهترین نقاط را برای شهرها ذخیره کرده اند گفت: این ذخیره سازی فرصت مناسبی را برای مسئولان شهری به وجود آورده تا در طراحی شهری متناسب سازی را داشته باشند.

همچنین در این نشست مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی از جایگاه ویژه ای برخوردار است گفت: نصب حتی یک تیر چراغ برق باید در شورا تصویب شود اگر وزارت راه راه می سازد و وزارت نیرو سد باید پایه این پروژه عمرانی در شورای عالی معماری و شهرسازی گذاشته شده باشد.

مجیدی با بیان اینکه طرح جامع هادی شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار گرفته است گفت: هیچ وقت سیاست ما این نبوده که در یک کوچه شش متری آپارتمان 6 طبقه ساخته شود. تخلفاتی که در این زمینه روداده است سیاست ما نیست.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در چند مورد با این چنین تخلفاتی برخورد شده و این رویه ادامه خواهد داشت.

همچنین شاملو نماینده بنیاد مسکن در شورای عالی معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه استفاده از منابع باید با نگاه آمایشی صورت گیرد گفت: خوشبختانه در دوره جدید وزیر راه به این موضوع توجه خاصی دارد و در حوزه فعالیت بنیاد مسکن ورودی خوبی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه یکپارچه از ویژگی های شورا است اظهار کرد: بازسازی بافتهای تاریخی و توجه به سکونت روستاییان در دستور کار قرار گرفته است که امید است ادامه این فرایند ارتقای زندگی مردم را به دنبال داشته باشد.

همچنین کاراندیش نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان یکی از اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه زندگی در محیطی می تواند سازنده باشد که فضاها همانند و متناسب با نیاز جامعه باشد اظهار کرد: فرهنگ زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه است اما متاسفانه در برخی تصمیم گیری ها توجه متقاضیان و مسئولان کمتر به فرهنگ بوده است .

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای فرهنگی در کشور بسیار پایین است اظهار کرد: به عنوان مثال در شهر تهران با وجود توسعه فراوان تنها تالار تئاتر این شهر مربوط به 47 سال پیش است. از سوی دیگر سینماها در حال فرسودگی هستند و هیچگونه درآمدی ندارند.

معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متاسفانه بی توجهی به فضای فرهنگی در تصمیم گیری ها درآمدهای اقتصادی را تحت شعاع قرار داده و این مسئله باعث شده اهل فرهنگ نتوانند ذوق خود را برای تولید آثار فاخر فرهنگی به مرصع ظهور برساند.

به گفته کار اندیش توسعه فضاهای فرهنگی یکی از برنامه های وزارت فرهنگ است اظهارکرد: خوشبختانه براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است در مجتمع های مسکونی و اقتصادی فضای فرهنگی ایجاد شود تا شاهد توسعه فرهنگ و معماری ایرانی اسلامی در سطح کشور باشیم.

وی در انتها خاطر نشان کرد: براساس تبصره 14 لایحه بودجه 93 دولت موظف است یک درصد تملک دارایی های کل دستگاه های اجرایی در همان پروژه ها به خرید کالای فرهنگی تولید داخل اختصاص دهد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 788

به "طرح جامع شهرهای زیر 25 هزار نفر در دستورکار وزارت راه واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جامع شهرهای زیر 25 هزار نفر در دستورکار وزارت راه واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید