دولت نو بر انعقاد معاهدات منطقه ای و کوچک کردن خود تمرکز کند

به گزارش دکتر برای تو، تهیه بسته پیشنهادی اتاق ایران درباره مسائل مالی جاری و ارائه راهکارهای پیشنهادی قابل اجرا بر اساس نظرات کمیسیون های تخصصی و دیگر ارکان اتاق، موضوعی بود که در نشست روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران با اعضای هیات رئیسه مطرح شد.

دولت نو بر انعقاد معاهدات منطقه ای و کوچک کردن خود تمرکز کند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت هوشمند بیشتر بدانید.

بر اساس آنچه در این جلسه نام شد قرار است این بسته پیشنهادی در دو بخش اقتصاد کلان و بخش های جزئی تر اقتصاد مانند صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و غیره تهیه و منتشر گردد.

مهم ترین نکاتی که از سوی روسای کمیسیون های مورد تاکید نهاده شد، لزوم انعقاد تفاهمات منطقه ای، کوچک سازی دولت، حفظ امنیت مالی به وسیله ایجاد ثبات در قوانین و بخش نامه ها و کوشش برای تقویت صندلی اتاق ایران با تکیه بر اعضای آن بود.

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران با توجه به تغییر دولت و انتخاب رئیس جمهور نو، اعلام دیدگاه های کارشناسی اتاق ایران درباره شرایط مالی کشور و راهکارهای اجرایی تعیین برای حل چالش های موجود را اقدامی مهم برشمرد و از روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران خواست تا در تدوین بسته پیشنهادی اتاق برای دولت سیزدهم، مشارکت جدی داشته باشند.

او توضیح داد: دیدگاه ها و نقطه نظرات هر کدام از کمیسیون ها به وسیله دبیرخانه کمیسیون ها دریافت و جمع بندی می گردد. بدون شک این بسته پیشنهادی با مجموعه راهکارهایی که ارائه می دهد قادر است در راستای حل مسائل مالی موجود دولت نو را یاری کند.

دولت سیزدهم برای کاهش هزینه های مالی کشور به فکر حل مناقشه های بین المللی باشد

در این رابطه ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تجهیز اقتصاد ایران به ابزار و امکاناتی که در جهان وجود دارد مانند اف ای تی اف را موضوعی مهم برشمرد و توجه دولت سیزدهم به این مسائل را خواهان شد.

حل مناقشه های بین المللی برای کاهش هزینه های مالی و صنعتی و بالا بردن سطح قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی یکی دیگر از موضوعاتی بود که به اعتقاد این فعال مالی باید از سوی دولت سیزدهم دنبال گردد.

او گفت: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران یکی از مهم ترین راهکارهای نجات اقتصاد، پذیرش سرمایه های خارجی است که این مهم پس از حل مناقشه های بین المللی ایران محقق می گردد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اصلاح شاخص های مالی، بهبود رتبه ایران در شاخص های کسب وکار و هدف گذاری دولت در این حوزه را به نام یک مطالبه جدی از دولت سیزدهم مطرح نمود و با انتقاد از شرایط بهره وری در ارکان مختلف اقتصاد کشور، از این دولت خواست تا به منظور ارتقای سطح بهره وری هم برنامه مدون و جامعی ارائه دهد.

تمرکز بر انعقاد معاهدات منطقه ای

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب وکار دانش بنیان اتاق ایران هم در حوزه اقتصاد کلان و آنچه در این بخش باید از سوی دولت رئیسی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اگر این دولت تنها بر چند موضوع کلی و مهم متمرکز شده و تمام توان خود را برای اصلاح این موارد به کار بگیرد، بخش قابل ملاحظه ای از مسائل امروز اقتصاد رفع می گردد. یکی از این موضوعات فراهم کردن زمینه انعقاد معاهدات منطقه ای است. برقراری ارتباط مستمر و پایدار مالی با کشورهای همسایه باید در اولویت برنامه های مالی دولت باشد.

به اعتقاد او اگرسیاست در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و در عین حال دولت فرایند کوچک شدن خود را به صورت تدریجی شروع کند، ثبات در اقتصاد و برقراری امنیت مالی را در سرلوحه تصمیمات خود قرار دهد و استراتژی توسعه صنعتی را در چارچوبی منطقی، کارشناسی شده و با مشورت بخش خصوصی بنویسد، عظیم ترین دستاوردهای مالی را نصیب خود می نماید.

اتاق ایران مطالبه گر باشد

محسن چمن آرا، رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران، یادآور شد: در این فرصتی که در اختیار داریم باید مطالبه گری کنیم. مسائل مالی هم تعیین است. بخش خصوصی هدف هایی را تعریف نموده و برای تحقق این اهداف، آنچه در جهت احتیاج است را شناسایی و مطالبه کند.

راهکارهای اجرایی ارائه دهیم

احمد آتش هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت های قضائی و مقرراتی به منظور حفظ صندلی و اعتبار اتاق ایران تاکید نمود: آنچه در این بسته پیشنهادی قرار می گیرد باید اجرایی و دقیق باشد. عملیاتی بودن برنامه ها و نظرات بسیار اهمیت دارد.

او تاکید بر لزوم اجرای قوانین از سوی دولت را به نام بک مطالبه کلی مطرح نمودو گفت: متاسفانه چندین سال است که دولت ها اجرای قوانین را فراموش نموده اند.

تمرکز بر چند اولویت مالی و مطالبه جدی آن

حمید عزت آبادی پور، رئیس کمیسیون حمل ونقل و لجستیک اتاق ایران توجه به واقعیت ها و بیان آنها را در ارائه پیشنهادها مهم دانست و تاکید نمود: اگر قرار است برنامه پیشنهادی برای دولت تهیه کنیم باید ابتدا واقعیت های مالی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور را درک نموده و در این چارچوب برنامه های پیشنهادی خود را مطرح دهیم.

این فعال مالی توضیح داد: بهره وری حمل ونقل را ماه هاست در دستورکار قرار دادیم و متوج شدیم در این حوزه مسائلی زنجیروار پشت هم نهاده شده است و اجازه نمی دهند برای بهبود شرایط مالی، این حلقه ها را باز کنیم. بنابراین باید انتظارات خود را متناسب با واقعیت ها بیان کنیم.

او درادامه با نگاهی به آنچه در این نشست درباره اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی مطرح شد، گفت: در اقتصاد ایران سرمایه گذاری نو روی نمی دهد چون شرایط مناسب نیست. سال هاست فریاد زدیم که باید دولت کوچک و بخش خصوصی پررنگ تر گردد، نتجیه چه شد؟ هیچ.

عزت آبادی پور پیشنهاد داد: مدیران و مسئولان دولتی، بنگاه های مالی زیرنظر خود را رها نمی نمایند. بنابراین برای بهبود اوضاع بهتر است چند پیشنهاد خاص و با اولویت را در حوزه اقتصاد کلان ارائه دهیم و خیلی محکم اجرای آنها را دنبال کنیم.

ارتباط با همسایه ها بر اساس تعریف منافع مشترک، افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد و حمایت از تولیدات رقابت پذیر نکاتی بودند که از منظر این فعال مالی باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

تقویت اتاق ایران در اولویت برنامه ها باشد

افشین شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران با نگاهی متفاوت، تقویت اتاق ایران از درون با تمرکز بر قدرت اعضا را مورد توجه قرار داد. توجه بر توانمندسازی شرکت ها، شبکه سازی اعضا و شناسایی زنجیره ارزش های ایجاد شده به وسیله فعالان مالی، مواردی بودند که از سوی این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید شد.

تقویت سطح هم گرایی و تعامل

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق ایران هم پیشنهاد داد: شرایط عمومی سیاسی کشور را درک کنیم، متناسب با این درک، برنامه ریزی کنیم و هم گرایی بین اعضا را افزایش دهیم. مشورت و فعالیت های مشترک را مورد توجه قرار دهیم.

او اصلاح بعضی از مواد قانون مربوط به جذب سرما یه گذاری های خارجی که با بعضی دیگر از قوانین جاری کشور در تضاد است را خواهان شد. بر اساس اظهارات تولایی ضعف و تضادهای قانونی موجب شده سطح نارضایتی سرمایه گذاران خارجی از حضور در ایران بالا برود و این مسئله بازتاب ناخوشایندی در سطح جهانی در پی دارد.

تاکید بر فعالیت های پژوهشی در اتاق ایران

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تقویت نگاه پژوهشی در اتاق ایران را خواهان شد و تاکید نمود: طبق تجربه در هرکجا ایده و پیشنهاد علمی و تخصصی ارائه دهیم، پذیرفته می گردد و اینگونه می توانیم صندلی خود را بالا ببریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بعلاوه تمرکز بر اعضا و قدرت اتاق به یاری تعامل را بسیار مهم داست و گف: اگر بخش خصوصی بتواند دیدگاه های خود را بر اساس مطالعات کارشناسی شده و علمی تهیه نموده و ارائه کند، در سطح جامعه بازتاب خواهد داشت.

در خاتمه نشست مقرر شد آنچه در این نشست مطرح شده و سایر نکات و ایده هایی ارائه خواهد شد در قالب بسته پیشنهادی جمع بندی و نهایی گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1733

به "دولت نو بر انعقاد معاهدات منطقه ای و کوچک کردن خود تمرکز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت نو بر انعقاد معاهدات منطقه ای و کوچک کردن خود تمرکز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید