خرید کیسه خواب خوب ، واجب ترین عنصر کوه نوردی و طبیعت گردی

به گزارش دکتر برای تو، اگر اهل کوه نوردی یا طبیعت گردی هستید و سودای ماندن شبانه در محیطی باز را در سر می پرورانید بدون هیچ تردیدی به خرید یک کیسه خواب خوب و مطمئن و مناسب فکر کنید. حتی اگر چادر نیز به همراه دارید نباید فراموش کنید که سرمای هوای کوه و یا وجود نیش حشرات در طبیعت همیشه می تواند شما را غافلگیر کند. خواب راحت و بدون دغدغه از اصول اولیه یک پیمایش طولانی است تا بدن بتواند در کوهنوردی و یا طبیعت گردی انرژی لازم خود را ذخیره کند. حتما شنیده اید که کیسه های خواب از دو جنس پر و الیاف ساخته می شوند. در مدل های الیافی نو الیاف لوله ای شکل تو خالی در ساخت کیسه های خواب به کار می رود که بسیار سبک هستند ولی حجم زیادی می گیرند و کوله پشتی را هنگام بسته بندی دچار مشکل می نمایند. اما بر خلاف بالش و تشکی که در خانه دارید و مسرور هستید که روی پر قو می خوابید کیسه های خواب پر قو در کوه یا طبیعت می تواند عامل مرگ شما باشد اگر خیس گردد. خیس شدن کیسه های خواب با جنس پر قو در کوه و طبیعت نقیصه بزرگ این نوع است که خشک شدن آن زمانی دراز می طلبد و هوایی آفتابی. با ما همراه باشید تا درباره انواع کیسه خواب ها به تفصیل بحث کنیم.

خرید کیسه خواب خوب ، واجب ترین عنصر کوه نوردی و طبیعت گردی

انواع کیسه خواب برای شب ماندن در کوه یا طبیعت مناسب است؟

برای پی بردن به این مطلب ابتدا باید به سوالات زیر فکر کنید و با توجه به جواب آن ها از انواع کیسه خواب خوب الیاف یا پر را انتخاب کنید:

1 هوای مقصدی که برای کوه نوردی یا طبیعت گردی انتخاب نموده اید چطور است؟

گرم و خشک؟ سرد و مرطوب؟ گرم و مرطوب؟ بسیار سرد؟

2 آیا در مقصدی که می روید احتمال بارندگی وجود دارد؟

3 آیا فرصت و زمان و یا همت کافی برای رسیدگی به کسیه خواب تان را دارید؟

4 آیا وظیفه حمل کیسه خواب در این کوه نوردی یا طبیعت گردی چند روزه به عهده خودتان است یا وسیله ای آن را می آورد؟

وقتی به سوالات فوق خوب فکر کردید و با تحقیق کامل از لحاظ شرایط جوی مقصد به آن ها پاسخ دادید به مطالعه مزایا و معایب این دو نوع کیسه خواب بپردازید و تصمیم صحیحی اتخاذ کنید.

انواع کیسه خواب: کیسه خواب پر

یکی از انواع کیسه خواب، کیسه خواب پر است. کیسه های خواب فراوری شده با پر دارای وزنی بسیار کم و حجمی کوچک هستند که یکی از برترین عایق های مربوطه به شمار می روند. نکته ای که هم مزیت محسوب می گردد و هم عیب این است که هیچ رطوبتی به شما نمی رسد حتی رطوبت بدن نیز جذب پرهای کیسه خواب می گردد و این اتفاق یعنی جذب رطوبت داخلی همانند رطوبت خارجی باعث خیس و گلوله گلوله شدن پر ها می گردد و عایق بودن آن را کاهش می دهد. ضمناً باید مدت کافی نیز برای خشک شدن آن داشته باشید. به طور کلی کیسه های خواب پر نسبت به نوع الیاف گران تر هستند و مراقبت و نگهداری ویژه ای می خواهند. به طور خلاصه می توان معایب و مزایای این نوع وسیله استراحت را بدین شکل شرح داد:

مزایا: قابلیت فشردگی بالا، گرمای عالی با توجه به وزن اندک، حمل ساده تر، عمر دراز تر و سرعت بالای گرم کردن

معایب: نیاز به توجه و نگهداری دقیق و ویژه، نیاز به زمانی طولانی برای خشک شدن، جذب رطوبت بالا،

افراد حرفه ای در زمینه کوه نوردی و طبیعت گردی معتقدند کیسه خواب خوب پر برای سفر های زیر مناسب تر است:

1 طبیعت گردی و پیاده روی در مکان هایی که رطوبت آن ها کم یا معمولی است

2 سفر هایی که با دوچرخه صورت می گیرد

3 کوه نوردی

انواع کیسه خواب: کیسه خواب الیاف

کیسه خواب خوب الیاف به زحمت رطوبت را جذب می نماید و به همین علت سریع تر نیز خشک می گردد. چون دارای پر نیست که گلوله گلوله گردد عایق بودن خود را در صورت خیس شدن از دست نمی دهد.

مزایا: جذب بسیار مشکل رطوبت، نیاز به نگهداری و مراقبت کم، عایق بودن هفتاد درصدی در زمان خیس شدن و خشک شدن سریع

معایب: وزن سنگین، حمل سخت، گرم شدن در زمانی طولانی تر و عمر کوتاه

کوه نوردان و طبیعت گردان معمولا برای سفرهای زیر کیسه خواب خوب الیاف را توصیه می نمایند:

1 مقاصدی که دارای رطوبت بالا هستند

2 مکان هایی که دمای آن ها خیلی پایین نیست

3 در زمان هایی که کیسه خواب زیاد استفاده می کنید و به شستشوی زیاد نیاز دارند

4 در سفر هایی که حمل کیسه خواب به عهده شما نیست

5 برای افرادی که به همه جا سفر می نمایند

6 سفر های تابستانی

البته قابل ذکر است که نوعی کیسه خواب تازه طراحی شده است که از جنس الیاف مصنوعی است و علاوه بر داشتن مزایای جنس الیاف سبک بوده و سریع گرم می گردد. این کیسه های خواب دارای قیمت بسیار بالایی است و معمولا در ارتفاعات بالای هشت هزار متر و یا در سفر به قطب استفاده می گردد.

با خرید یک کیسه خواب خوب نیمی از راه را طی نموده اید

درست متوجه شدید. یک کیسه خواب خوب نیمی از داستان است. برای به دور ماندن از گزند سرما و رطوبت باید مطالب دیگری را نیز به خاطر بسپارید و آن ها را رعایت کنید.

اولین مطلب مهم انتخاب یک زیر انداز مناسب در کوه نوردی یا طبیعت گردی است. یک زیرانداز مناسب به میزان انواع کیسه خواب مهم است. انتقال سرما از زمین به کیسه ربطی به مدل و جنس وسیله استراحت شما ندارد. پس حتی اگر در چادر هم هستید از زیر انداز بهره ببرید. یادتان باشد چادر خود را در محلی بر پا کنید که در معرض وزش باد نباشد و حتما از کاور (Sleeping Bag Cover) بهره ببرید. همین قدر بدانید که وزش بادی با سرعت بیست و پنج کیلومتر بر ساعت می تواند یک دمای مثبت پنج درجه را تبدیل به دمای صفر درجه کند. با رعایت همه این اصول باید لباس زیر گرم و خشک به تن کنید و با پوشیدن جوراب گرم دمای کیسه را بالا ببرید. سر تنها قسمتی از بدن است که از کیسه خواب بیرون می ماند و سرد شدن سر مساوی است با از دست رفتن سریع دمای بند. پس گذاشتن کلاه را هیچگاه نباید فراموش کنید.

کیسه های خواب یک بخاری فراوری نماینده گرما نیستد

ضروری است به خاطر داشته باشید که کیسه خوب نیز فراوری گرما نمی نماید. حتما می پرسید که پس چه کاری انجام می دهد؟ کیسه خواب خوب گرمای بدن را حفظ می نماید و اگر شما بدنی سرد و مرطوب داشته باشید این محل خواب کمکی به شما نخواهد کرد و به آرامی یخ می زنید. برای این که کوه نوردی یا طبیعت گردی شما با یک سانحه روبرو نگردد خوب بخورید تا بدن شما کالری مورد نیاز را برای فراوری گرما داشته باشد. نباید فراموش کنید بدنی که دچار بی آبی (dehydrate) شده توان فراوری گرما را ندارد پس حسابی مایعات بنوشید و قبل از رفتن به داخل کیسه بدن خود را مهمان یک شکلات داغ کنید تا حرارت زیادی فراوری گردد. بر خلاف تصور بسیاری از مردم الکل جایگزین خوبی برای نوشیدن در هوای سرد نیست. الکل شاید در کوتاه مدت حرارت ایجاد کند اما خیلی زود دمای بدن را پایین می آورد. ضمناً همواره و همواره و همواره با لباس خشک به داخل محفظه پر یا الیافی خود بروید. برای این کار می توانید لباس های اضافه را داخل یک کیسه ضد آب نگهداری کنید.

آیا استانداردی برای تشخیص دمای کیسه خواب وجود دارد؟

به حتم دانستن دمای یک کیسه خواب مطلبی بسیار مهم است چرا که بسته به نوع و مقصد سفر باید بدانیم نیاز به چه نوع کیسه داریم. شب ماندن در طبیعت جنگلی یا کویری یا ماندن در کوه با توجه به ارتفاع صعود دما های متفاوتی را می طلبد. بدین منظور و برای یکی شدن علائم کیسه های خواب در سال 2004 استاندارد اروپایی En13537 مورد قبول همه فراوری نمایندگان کیسه در جهان نهاده شد. هر چند این یک استاندارد آزمایشگاهی است و در عالم واقع کمی تفاوت دارد اما همسان بود و یکسان بودن آن در سراسر جهان باعث شده است که کوه نوردان و طبیعت گردان و همه کسانی که قصد ماند در فضای آزاد را دارند بتوانند با سعی و خطای اندکی کیسه خواب مناسب خود را پیدا نمایند.

Maximum Comfort temperature: این حداکثر دمایی است که یک مرد می تواند بدون آن که عرق زیادی کند به راحتی در کیسه خواب استراحت کند. به این منظور باید زیپ آن را باز گذاشت تا دست ها و سر بیرون بماند. طبیعی است که در چنین حالتی کلاه کیسه خواب هم باید باز باشد.

Comfort temperature: این منطقه دمایی است که یک زن می تواند یک شب آرام را داخل کیسه خواب به سر کند.

Lowest Comfort temperature: حداقل دمایی که یک مرد معمولی بتواند بدون بیدار شدن، هشت ساعت را در آرامش سپری کند و داخل کیسه خواب بماند.

Extreme temperature: یک زن می تواند در این دما تا شش ساعت داخل یک کیسه خواب دوام بیاورد و دمای بدنش به مرحله خطرناکی نرسد که موجب یخ زدگی و سرما زدگی او گردد.

آیا برند های کیسه خواب مهم هستند؟

اولین مطلبی که یک کوه نورد یا طبیعت گرد حرفه ای باید مد نظر داشته باشد این است که نیاز به دو کیسه خواب جهت ماجراجویی های خود دارد. اولی برای فصول گرم که در اصطلاح حرفه ای ها به آن سه فصل می گویند یعنی اواسط بهار تا اوایل پاییز. این کیسه معمولا وزن، حجم و قیمت پایین تری دارد اما کیسه مخصوص فصل سرد باید وزن و گرمای بیشتری داشته باشد و طبیعتا گران تر خواهد بود. برای تهیه مدلی که مناسب سه فصل باشد می توانید سراغ برند ایرانی گایا (Gaya) بروید که مدل های 200 و 300 آن امتحان خود را نزد کوه نوردان و طبیعت گردان با تجربه پس داده است. برای تهیه مدل سه فصل لازم نیست در پی برند های چینی یا آمریکایی بروید و هزینه زیادی بپردازید. البته در نظر داشته باشید که قد و جثه شما در خرید کیسه بسیار مهم است و گاهی ممکن است به علت نبودن مدلی به میزان شما ناچار به خرید برند های دیگر شوید. اما برای خرید و تهیه مدل فصل سرد و یا کوه نوردانی که قصد صعود به قله های مرتفع و به قول معروف هیمالیایی را دارند برند کیسه خواب بسیار مهم و حیاتی است چرا که با کوچکترین اشتباهی پای جان شان در میان است. شرکت های شناخته شده ای در جهان فعالیت می نمایند که تجربه کاری آن ها فراوری وسایل کوهستان و به خصوص کیسه خواب زمستانه و هیمالیا نوردی است و شما می توانید با اعتماد به پشتوانه قوی این برند ها به راحتی کیسه سایز خود را از میان آن ها انتخاب کنید. شرکت های معتبر جهانی فراوری مدل زمستانه و هیمالیا نوردی عبارتند از: ماموت (Mammut)، دویتر (Deuter)، رب (Rab)، نورث فیس (Notth Face)، میلت (Millet)، فرینو (Ferrino) و ...

ماجراجویی و زندگی در طبیعت و یا شب ماندن در صعود و فرود های کوه نوردی و یا حتی دوچرخه سواری های طولانی و پیاده روی های چند روزه در جنگل و کویر و ... نیاز به شب ماندن و خوابیدن در فضای باز طبیعت دارد. در این سفر هایی که به شب منتهی می شوند شاید سخن به گزافه نباشد اگر بگوییم کیسه خواب مناسب از شام شب برای بیرون ماندن در دل طبیعت واجب تر است. انسان برای تقویت قوای جسمانی و تمرکز کافی نیاز به استراحت بدون دغدغه دارد و به حتم یک کیسه مناسب می تواند این مسئله را به برترین شکل ممکن حل نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 2204

به "خرید کیسه خواب خوب ، واجب ترین عنصر کوه نوردی و طبیعت گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید کیسه خواب خوب ، واجب ترین عنصر کوه نوردی و طبیعت گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید