خرفه؛ از قطع خون ریزی تا رفع عطش

به گزارش دکتر برای تو، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: گیاه خرفه، خون ریزی اعضا را قطع کرده و و عطش را برطرف می کند.

خرفه؛ از قطع خون ریزی تا رفع عطش

محسن پویان اظهار کرد: خرفه یکی از گیاهان دارویی خراسان جنوبی است که با نام های تورک، بقله مبارک، بقله فاطمه، بقله الزهرا هم شناخته می شود.

وی افزود: طبیعت آن بسیار سرد و تر است، تب بر بوده و عطش را رفع می کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان نمود: این گیاه خون ریزی اعضا را قطع می کند و برای رفع سوزش مجاری ادراری و مثانه مفید است.

پویان ادامه داد: برگ آن عوارض کاهش ویتامین C را رفع می کند و پخته شده برگ آن با پیاز برای قطع اسهال صفراوی مفید است.

وی با بیان اینکه برگ و ساقه آن با سرکه برای درد کلیه نافع است، شرح داد: ضماد برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای سردرد و سوختگی آتش نافع است .

پویان با بیان اینکه ضماد آن همراه با عسل در بیماری پیسی مورد استفاده دارد، شرح داد: در طب گیاهی اروپا برای سندروم نفروتیک به نام مدر مصرف می شود.

وی افزود: برای اسهال خونی در چین از آن استفاده می شود و صیاد برگ آن برای تحلیل ورم اعضا کاربرد دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه این گیاه حاوی چربی امگا 3 است که برای فشار خون و کلسترول بالا مفید است، اظهار کرد: خاصیت ضد سرطان دارد و برگ آن مسکن صفراست.

پویان اظهار کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: خرفه سبزی حصرت فاطمه(س) است و مصرف آن عقل را زیاد می کند.

وی یادآور شد: دوز مصرف خرفه به صورت گسترده ای به شرایط مصرف کننده مربوط است؛ بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که خرفه خشک 9 تا 15 گرم و خرفه تازه 30 تا 60 گرم مصرف شود؛ مقادیر بیشتر می تواند در مصارف موضعی استفاده شود.

منبع: همگردی
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1727

به "خرفه؛ از قطع خون ریزی تا رفع عطش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرفه؛ از قطع خون ریزی تا رفع عطش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید