خبرنگار کتاب باید در اصول روزنامه نگاری و حوزه نشر کارشناس باشد

به گزارش دکتر برای تو، حمیدرضا مدقق، مدرس حوزه ارتباطات و سردبیر علمی فرهنگی هنری شبکه تلویزیونی خبر در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره جایگاه و ارزش خبرنگاران حوزه کتاب در کشور گفت: قبل از هرچیز باید درباره مفهومی به نام خبرنگار تخصصی یا به شکل دقیق تر ژورنالیسم تخصصی که شامل (روزنامه نگاری مکتوب، رادیو، تلویزیون و فضای مجازی) در حوزه علوم ارتباطات و رسانه ها می شود، صحبت کنم.

خبرنگار کتاب باید در اصول روزنامه نگاری و حوزه نشر کارشناس باشد

وی افزود: ژورنالیسم تخصصی یعنی روزنامه نگار به شکل تخصصی در یک حوزه، سال ها فعالیت می کند و به نوعی به کارشناس آن حوزه تبدیل می شود. تبعا خبرنگار تخصصی کتاب باید در حوزه کتاب و نشر اطلاعات بسیاری داشته باشد. ژورنالیسم تخصصی به ویژه در حوزه های علمی و فرهنگی در کشور ما سابقه بسیاری ندارد و بالغ بر دو دهه است که خبرنگارانی در این زمینه فعالیت می کنند که بیشتر آن ها نیز جوان بوده و یا تازه به میان سالی رسیده اند.

مدقق گفت: تقریبا می توان گفت که مفاهیم خبرنگاری تخصصی علمی، فرهنگی و هنری از اوایل دهه 70 به بعد در رسانه های کشور جدی شد و به تبع آن نیز یک شاخه از خبرنگاری فرهنگی به نام خبرنگاری تخصصی کتاب به وجود آمد و دنبال شد. درحال حاضر خبرنگارانی داریم که اختصاصا در این حوزه فعالیت می کنند و به کارشناسانی دقیق و مسلط در بحث کتاب و نشر تبدیل شده اند. در مجموع، فعالیت به عنوان خبرنگار کتاب با توجه به عمر دو دهه ای که دارد، امروزه از سوی برخی خبرنگاران به شکل جدی دنبال می شود و این باعث شده که خبرنگاری کتاب نسبت به گذشته، جایگاه بهتری داشته باشد.

به گفته سردبیر علمی فرهنگی هنری شبکه تلویزیونی خبر، آن چیزی که از فعالیت خبرنگاران حوزه کتاب در جشنواره کتاب و رسانه می بینیم، این است که خبرنگاری که به شکل یک تخصص در حوزه ای از جمله حوزه کتاب فعالیت می کند، یعنی قرار است که ژورنالیست متخصص حوزه خود شود، پس باید به طور مرتب فعالیت هایش را به روز کند.

وی با اشاره به اینکه این به روزکردن نیز باید در دو زمینه صورت بگیرد، گفت: نخست، آن که خبرنگار-کارشناس در درجه اول باید اصول و فنون مربوط به خبرنگاری را کاملا بشناسد، یعنی به خوبی در قالب های مختلف این حوزه قلم بزند و اگر نتواند در یکی از قالب های نوشتاری مطلبی تهیه و منتشر کند، خبرنگار کاملی نیست.

مدقق ادامه داد: خبرنگار-کارشناس در وهله دوم پس از شناخت اصول و قواعد که شرط لازمه این کار است، باید در یک حوزه ای سال ها فعالیت کند و به کارشناس آن تبدیل شود. درحال حاضر خبرنگارانی داریم که شاید خبرنگاری را بلد باشند اما کارشناس حوزه خود نیستند و در حوزه های مختلف کار کردند. از طرف دیگر نیز کسانی را داریم که شاید کارشناس حوزه کتاب و نشر باشند اما خبرنگار نیستند و نمی تواند کار خبری انجام بدهند.

کارشناس حوزه ارتباطات گفت: خبرنگار-کارشناس باید هر دو نکته را مدنظر قرار بدهد. به عبارت دیگر خبرنگار-کارشناس کتاب باید اصول و چارچوب های کار خبری در قالب های خبر، مصاحبه، گزارش و مقاله را بلد باشد و در عین حال با حوزه چاپ و نشر کتاب بیگانه نباشد، تازه های کتاب و آمارهای حوزه نشر را بداند، صنعت چاپ را بشناسد و در جریان برگزاری نمایشگاه ها و فعالیت انتشارات خارجی قرار بگیرد.

سردبیر علمی فرهنگی هنری شبکه تلویزیونی خبر درباره تاثیرگذاری برگزاری جشنواره کتاب و رسانه بر ارتقاء سطح کیفی آثار خبرنگاران این حوزه عنوان کرد: دو جشنواره پایه دار و ثابت در حوزه علمی و فرهنگی داریم که در این سال ها دوام داشته اند. نخست جشنواره نانو و رسانه در حوزه علم است که هرساله برگزار می شود. در حوزه فرهنگی و هنری نیز جشنواره هایی چون جشنواره هنر و رسانه داشتیم که به فعالیت رسانه ها می پرداختند، اما عمر کوتاهی داشتند.

وی افزود: جشنواره کتاب و رسانه خوشبختانه توانسته خوب دوام بیاورد و تداوم برگزاری آن از نقاط قوت جشنواره کتای و رسانه است چراکه هرساله جشنواره ای برگزار شود که آثار خبرنگاران ارسال شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مدقق در انتها گفت: جشنواره کتاب و رسانه باید فراگیرتر برگزار شود و صرفا در مرکز کشور محدود نشود. گستره آثار خبرنگاران در این جشنواره بیشترا تهران است، اما همکاران ژورنالیستی بسیاری در دیگر نقاط کشور در حوزه کتاب و نشر داریم که در قالب های مختلف خبری فعالیت می کنند، اما هرساله تعداد اندکی از شهرستان ها به جشنواره اثر ارسال می شود.

وی افزود: جشنواره براین اساس، تصویر دقیقی از فعالیت خبرنگاران کتاب در کشور به دست نمی دهد؛ چراکه ناگزیر فقط آثار تهران در جشنواره کتاب و رسانه را مدنظر داریم و بهتر است که پلی زده شود تا آثار بسیاری از فعالیت خبرنگاران حوزه کتاب در کشور به جشنواره ارسال شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: dr4u.ir شناسه مطلب: 1331

به "خبرنگار کتاب باید در اصول روزنامه نگاری و حوزه نشر کارشناس باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگار کتاب باید در اصول روزنامه نگاری و حوزه نشر کارشناس باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید